Fodervärd?
Jag har börjat fundera på att bli fodervärd till en raskatt (helig birma eller ragdoll) då jag och sambon gärna vill ha en katt till men han tycker att raskatter är för dyra i inköpspris. Kan tilläggas att vi har pengar så det är inga problem att betala för katten i övrigt. Att vara fodervärd är än så länge bara en tanke som jag har, men jag vill gärna veta om det är någon som har erfarenheten av att vara fodervärd eller att ha katter på foder.
- Hur såg ert kontrakt ut? Hur mycket betalade du från början och hur många kullar skulle tas? Hur gammal var katten när du fick den?
- Kan man bli fodervärd redan till en kattunge?
- Vad händer om den katten man är fodervärd till plötsligt visar sig vara dåligt avelsmaterial? Måste man lämna tillbaka/köpa den då eller blir det ens egen katt trots att uppfödaren inte tagit X antal kullar på den?
- Vilken lag är det som reglerar fodervärdsavtalet? Har SVERAK egna regler kring det hela?
- Är det jag eller uppfödaren som ska ställa ut katten etc? Om uppfödaren, har denne rätt att bara komma förbi och ta med sig katten så fort det är utställningsdag eller gör man upp i förväg typ "4 utställningar per år"?

Det gäller att vara noga när man blir fodervärd så att man inte blir lurad.
Tyvärr finns det många uppfödare som enligt mig har oskäliga avtal.
Är det ett halvt foderavtal så brukar man få betala ½ priset och sen ska uppfödaren ha en kull på honan och 1-2 på en hane.
är det ett helfoderavtal så betalar man inget och uppfödaren ska ha fler antal kullar.
Det är viktigt att man i avtalet reglerar hur länge uppfödaren har på sig att ta sina kullar och ifall att man som fodervärd har rätt att säga att just den och den tiden kan vi inte ha kattungar.
Tyvärr finns det inga regler/lagar som reglerar fordervärdar och SVERAK stödjer inte uppfödare eller fodervärdar om det går på tok.
Oftast är det en kattunge man får hem.
Det finns uppfödare som tar ut helt kattunge pris om katten inte går att ha i avel.Enligt mig helt felaktigt.Väljer jag att inte använda katten i avel så kastreras den på min bekostnad och fordervärden får katten utan kostnad.
Om det är du eller ägaren till katten som ska ställa ut den ska stå i avtalet.
Jag har haft en hona ute på foder och då hade vi i avtalet att jag fick komma och hämta katten och låna den för utställning.
en gång så följde fodervärden med men eftersom att de inte var intresserade av utställning blev det bara den gången.
De utställningar jag vill ställa ut på betalar jag,vill fodervärden ställa ut mer så får h*n gärna göra det men får då bekosta det själv.
jag betalade allt kring katten utom mat och sand.Kattens försäkring betalade jag.Hade katten blivit sjuk eller skadad så hade fodervärden fått stå för det om det inte gällde sånt som hörde ihop med fertilitetten.P-pillren och hälsotester stod jag för.
Funderar man på att bli fodervärd gör man klokt i att kontakta flera uppfödare coh prata med dem hur deras olika avtal ser ut.Är man osäker är det enklast att man innan man skriver på något kontrakt tar kontakt med någon kattkunnig person så att man inte blir lurad.
Tyvärr har många som sagt var blivit lurade.
Stolt ägare till tre La permer
Som monica säger är det lätt att bli lurad. Gäller att gå inom kontraktet om och om och om igen och reda ut frågor man kanske har. för i slut ändan kan det vara en själv som hamnar på rumpan om man skrivit på något man inte förstod. Det är inte billigare att ha foderkatt än en raskatt egentligen. Det enda du ev. "tjänar" in pengar på är inköpspriset och kollar man på vad uppfödaren lägger ut per kattunge är det inte alls dyrt med raskatt. Man får verkligen det man betalar för om man går till en kunnig uppfödare.
Vill ni att katten ska vara eran katt 100% är fodervärd inte för er.
Uppfödaren har rätt (iaf enligt mitt kontrakt och även en del andra) att bestämma att den hämtar upp katten visst antal dagar innan utställning och sen har ett par dagar på sig att lämnna tillbaka katten. när det gäller parning så har man inte alltis så mycket att säga till om. Har man en hane så måste man vara berädd på att så fort honan löper som ska paras så kommer katten antingen åka ifrån er ett par dagar eller så kommer ni ha en kärlekspar som uppvaktar och behöver då ett parningsrum så dom får vara ifred.
Har man en hona så är ju inte löp så roligt att lyssna på i flera flera dagar och vissa uppfödare är för eller emot p-piller, och är alltså inte upp till er att ge katten.
om katten blir sjuk så är det ju ni som får stå för ALLA kostnader som blir som inte direkt kan knytas till utställning eller parning.
Om katten skulle råka ut för en olycka, tex rammlar ner från en onätadbalkong eller rymma ut och bli påkörd så är det ni som för stå för uppfödarens missade parningar och det är nån tusen lapp minst.
Det är MYCKET att ta in och vänd dig till flera olika uppfödare innan ni bestämmer er. Är ni inte intresserade av avel eller utställning kan det kanske vara mer värt att köpa katten så den är 100% er.
jag har själv 2 egna katter och en katt på helfoder (hane)
Jag är fodervärd åt en Cornishrex dam och jag tycker det har funkat jättebra hitills.
Jag betalar sand och mat och de jag vill ha hemam som klätterträd transportburar och liknande. Uppfödaren betalar alla veterinärbesök och försäkrnignen. Samt att hon har rätt till 2 kullar på katten innan den går över i min ägo.
katten har haft en kull som bodde halva tidne hoss mig, jag födde alltså fram dem och tog hand om dmo som små och sista veckoran bode dom hoss uppfädaren för att alal spekulanter skulel ha lättare att komam och kolla.
Skriv ett ordentligt avtal, vad händer om katten blir sjuk, har du rätt till några ersättnignar om katen blri avlivad? rätt till pengar från kullarna om dmo bir hoss dig?
Ska du stå för husrum under parning?
När katten haft sina kullar övergår den då gratis till dig elerl behöver du köpa ut den?
Ska uppfödaren stå för kastrering utsättlnign? har du rätt att forstätta avla efteråt på den katten?
Hejsan!
Jag hoppas att du får till ett bra avtal, jag ångrar att jag inte läste på ordentligt och kontaktade olika uppfödare och veterinärer som har bra kännedom och man kan få ett bra utlåtande.
Många är väldigt oseriösa och vill bara tjäna pengar på sina katter och tycker då att fodervärdar är ett bra sätt att utnyttja på. (alla fodervärdar är inte på detta sätt).
Jag tycker att du ska ha ett bra avtal med fodervärden som tex hur många kullar är "brukligt" att ta på denna ras och vilken ålder ska man upphöra aveln på katten (hona) och detta är jätte viktigt att ha i åtanke om tex honans avkommor dör måste hon utföra fler parningar om ni tex har ett avtal på tre kullar?
Jag har ett skit kontrakt med min och jag är bara så F….BANNAD att folk kan utnyttja djur på detta sätt.
Läs igenom Jordbruksverkets föreskrifter, kolla upp ägaren på olika forum, ta gärna kontakt med andra fodervärdar om ägaren har det och fråga hur dom tycker att det går osv, kolla upp Skatteverket om hon gör det på ett schysst sätt, Sverak om ägaren har fått varningar eller har blivit av med sin sk "legitimation" ngn gång och på vilka grunder, är ägaren med i Sverak och kolla gärna med Länsstyrelsen om ägaren med och inte bedriver ngn "fuffens" verksamhet.
OM jag hade sluppit all tjafs med denna oseriösa kvinna hade jag inte tagit en katt på foder utan hellre hade köpt loss en katt.
Och ta så mkt kontakt via MAIL så du har bevis ifall det skulle skita sig för dig så du har ngt som styrker dig.
För det finns ingen som kan hjälpa dig eftersom Sverak har tagit bort allt som har med fodervärdar att göra eftersom det blir ganska osämja bråk och elände som jag förstod det som.
Som sagt lycka till du vill inte hamna i denna "kattvärld" och allt som har att göra med fodervärdar som knappt har ngr rättsliga grunder att stå på om du hamna i ngn tvist mellan parterna.
Jag hoppas du kollar upp denna ägare och gör ett tvättäkta bra avtal så du inte hamnar i "skiten". Och om katten inte är bruklig i avel så ska det stå i avtalet hur mycket du vill köpa loss katten för.
Lycka till!

Om det är så att ni vill bli fodervärdar för att det är dyrt att köpa en katt så tycker jag endå ni ska köpa den. En fodervärd bör vara lite intresserad av avel och tänk på att om ni har en hona så får oftast fodervärden ha honan hemma med kattungar och oftast ta ledigt för att katten ej ska vara själv vid förlossning. tänk på vad det kostar er. Att köpa en katt är en engångskostnad
Jag har två honor ute på halvfoder(dvs de har betalat halva katten) och jag ska ha en kull från varje. Kan jag inte få en kull från dem om de tex visar sig att de ej funkar i avel så kastrerar jag dem och de övergår till fodervärden gratis.
på helfoder skulle jag velat ha 2 kullar på en hona och ev fler på en hane då det är lättare.
Se till att det står hur länge uppfödaren har på sig att ta kullarna. det är inte så kul om ni sitter med en fodervärdskatt i några år och de ska ha en kull till, det kan ta en evighet innan den blir eran om ni ej har avtalat antal år.
Viktiga saker att ha med i kontraktet:
Vad händer om den börjar pinka inne?även honor kan göra det.
Är p-piller okej?
Vart sker parningen? hos er eller hos någon annan?
Vem har hand om kattungarna?
Hur många kullar ?
hur länge har uppfödaren på sig att ta sina kullar?
Om katten skulle dö, vem får av livförsäkringen, delas den eller tar upfödaren allt? (har du köpt halva katten så bör ju du få hälften)
Utställningar, hur ofta? när måste de säga till? Får du ställa ut katten?
Vem står för vad? Mat, vaccinering, försäkring? (oftast står uppfödaren för försäkringen)
Det finns ganska mycket som kan rymmas inom kontraktet men se till att du inte blir lurad, håller tyvärr med om att vissa inte är riktigt seriösa och ger slavkontrakt…
oftast är det en kull vid halvfoder och 2-3 vid hel.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Hej!
Jag har läst alla era svar och pratat igenom saken med sambon. Vi funderade på möjligheten att vara halvfodervärd till en hane (för att han inte ska vara borta hos uppfödaren lika länge) men kom sedan på att vi inte vet om vi klarat av en okastrerad hankatt i lägenheten, om han tjutit så han väckt grannar, börjat markera inomhus etc. Tack för "varningarna" att det kan bli lite kluddigt med kontrakten om man inser att det inte fungerar med en fertil katt längre.
I vilket fall så bestämde vi oss för att vänta med raskatt och i stället försöka adoptera från ett katthem :).
Hur går det med katten som du redan har?
#7 Bra? Det är ju han som ska få en kompis, så då kanske han inte är lika uttråkad inne. Och i adoptionskontrakten står det att om katterna verkligen inte passar ihop så får man lämna tillbaka den nye. Förhoppningsvis blir det inte aktuellt.
Ja då håller vi tummar och tassar att det går bra. OCh uttråkad inne, har lite svårt att förstå just den grejen. sen brukar seriösa katthem inte gärna adoptera ut nära trafikerad väg för utegående katt. Så tänk på det.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#9. Som jag skrev i andra tråden söker jag inte en utekatt.
Ja min katt ligger mest och tittar, han vill sällan leka längre utan verkar helt enkelt lite "uttråkad". Sen går han runt rastlös och verkar leta efter något och sedan bli "besviken" (gå och lägga sig igen eller sätta sig vid dörren) när det mesta är detsamma som igår ;). När det väl blir liv i honom är han dock som en kattunge igen, så vi hoppas att den nya katten kanske kan få honom att lysa upp lite eller vad man ska kalla det. Alternativt så har han helt enkelt blivit en liten "gammelman" efter kastreringen, trots att han inte ens är ett år gammal. Då vet vi i alla fall att det är hans personlighet, så får vi se vad den lilla får för personlighet :). De behöver ju inte älska varandra men jag hoppas att de i alla fall kommer att komma överens och vara någorlunda kattbröder.
Dock att han hittade en leksak för någon vecka sedan som han faktiskt INTE har tröttnat på, nämligen en sådan propp som man stoppar i badkaret. Den rullar ju oregelbundet och han sitter och snurrar på den, anfaller den, och kan ha roligt med den helt själv. Alla skrammelbollar, gosedjur, och kattvippor tappar han lusten för rätt snabbt (vi lekte med dem jättemycket när han var mindre så de är liksom "old news) så det var roligt att han hittade sin egen grej i något vi själva inte tänkt på som en leksak
.
ja och så faktiskt, vad som verkar ha en otrolig inverkan, så är det vädret nu. Mina är superslöa. Så jag hoppas verkligen på lite solsken, så de slutar slöa som de gör
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tänkt att jag kollar här i tråden, jag ska ev. också bli fodervärd åt en hane. Tänkte kolla om det är någon uppfödare som har lust att kika igenom kontraktet när jag fått det att läsa igenom sen? :) Ni kan ju maila isåfall!
MVH Ronja