Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2249 ggr
[Emma--]
0

Kastrering/abort

Eftersom det togs upp lite i en annan tråd så tänkte jag att jag startar en ny för det vore intressant att höra hur alla tänker i den frågan.

Om en katt blir tjuvparad vad tycker du ska göras då?
Raskatt/huskatt, beror det på vilken vecka katten är i m.m? Eller tycker du ungarna ska födas oavsett?

Finns säkert massor av olika situationer med olika svar :)

Silvestris
2

Beror väl på. Jag föder upp katter och skulle inte kastrera bara pga. en oönskad parning. Jag skulle dock ge abortspruta.

Handlar det om en katt som inte ska gå i avel och ägaren inte vill ha kattungar tycker jag att kastrering och abort är bästa lösningen.

Jag tycker inte att oönskade kattungar ska födas till världen.

[Emma--]
2

Jag är lite kluven faktiskt.

Jag ser ju det positiva med att kattmamman inte behöver gå igenom en dräktighet. Och speciellt om det blir huskatter som ska konkurrera med ännu fler huskatter att få hem. Eftersom marknaden ändå är så mättad.

Men samtidigt även om det skulle bli en tjuvparning mellan renrasiga så känner jag ändå att det saknas ju kanske mest troligt hälsotester m.m Så ur den synpunkten blir det ju inte direkt bättre.

Men jag anser väl egentligen att oavsett så är man ju den som ska ha ansvar över om katten blir dräktig eller inte. Har man honor och hanar hemma så är man ju medveten om att risken finns. Låter man då dessutom dom gå tillsammans så är ju risken ännu större och kanske ska man då bara ta sitt ansvar?
Samma om ens fertila katt får gå ute, så är det ju ganska självklart vilken risk det är.

Men sen måste man ju även ha förutsättningarna för att ge katterna det dom behöver. Har man råd att lägga ut flera tusen på vaccin, bra mat, idmärkning? Om inte, kanske man för alla katternas skull bör kastrera.

Där tycker jag nog det är viktigast, om man har råd att ge alla katterna det dom behöver. Har man det inte, kastrera. Har man det, så ta ansvaret och ge dom en sån bra start som möjligt i livet. :) 

Men jag har inte något emot själva kastreringen även fast det innebär abort samtidigt. Men då tycker jag det ska ske tidigt.

MonicaLagerquist
1

#1 Håller med dig.

Stolt ägare till tre La permer

Silvestris
3

Ska kanske tillägga att jag absolut garanterar att här inga sker några oönskade parningar mellan mina katter. Jag har aldrig fertila katter av olika kön under samma tak om de inte ska paras med varandra. Dock kan jag ju tyvärr inte gardera mig från en rymning (även fast det är svårt för en katt att ta sig igenom 3 låsta dörrar) och då kan ju en parning ske, då är det abortspruta pronto som gäller (om honan rymt under löp).

shamz116
1

Det tycker jag är bra att ta upp det. Det är ett viktigt ämne men upprör många.

Min åsikt är att abort ALDRIG, oavsett orsak eller situation, kan rättfärdiggöra mord på vare sig människor eller djur. Då gör vi oss till små gudar eftersom vi sätter oss över det skapade. För mig som kristen underrättar jag mig Gud och hans ord vilket talar emot sådana här handlingar

Josefa
10

#5 Har du samma tankar när det gäller avlivning/slakt av levande varelser?

Josefa
7

Fram till tredje veckan in i dräktigheten, har jag inga problem med att låta kastrera. Efter tredje veckan så har fostrens inre organ bildats så då tar det emot. Och honkattens kropp är då redan redo för att hon ska bli mamma. Då år det omständigheterna runt omkring som får avgöra. Det finns ju folk som låter kastrera nästan fullgångna honor, och det tycker jag är horribelt. Jag kan fortfarande inte förlåta en kattförening som säger sig att de aldrig avlivar friska djur, när de kastrerade en fullgången katta och sedan lät avliva kattungarna som plockades ut med spruta.

Afturelding
7

Jag har nog samma åsikt som när det gäller oss människor faktiskt. Har man verkligen inte råd att ge kattungar eller barn en bra start i livet så är abort rättfärdigat. Dock beror det också på hur gammla fostrena är. Tycker att det är okej så länge de är just foster, men när de rent hypotetiskt skulle kunna överleva om de föddes så är det inte okej. Att en kvinna gör en abort i slutet av sjunde månaden är befängt, och detsamma gäller för katter tycker jag. Om det nu inte skulle vara en mager katthona som är illa däran och hemlös. Jag anser att det är bättre att rädda livet på den som faktiskt lever, än de ungar som finns i magen.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

shamz116
2

#5 Att det är Gud som styr över liv och död så tänker jag i alla frågor absolut sen är inte djur samma sak som människor naturligtvis det är en stor skillnad! Och jag är inte vegetarian så visst jag säger inget om slaktning av djur, och avlivning det tycker jag finns skäl om djuret är svårt skadat. Men att göra abort på djur bara för att det är oönskat och man själv varit slarvig med t.e.x kastrering känns för mig väldigt fel och en annan sak. jag gör skillnad på olika djur också för vad de är tänka för och det ser jag att bibeln gör med. jag hade aldrig hört talas om abort av katter innan jag hörde det på denna sida.

[sakring]
18

# 9 Snacka om dubbelmoral! Så bra att ha en gud att skylla på och slippa ta ansvar själv.

Silvestris
5

För min del accepterar jag (ur "fosteraspekt") abort fram till dag 55. Så länge fostren inte överlever utanför mamman anser jag att abort är okej. Sedan är det en veterinärs uppgift att bedöma mammans hälsoläge dvs. om det är lämpligt att operera henne.

shamz116
1

#10 Dubbelmoral för mig är att stå upp för katter men inte människolivet.förklara så jag förstår hur du menar att jag inte tar ansvar och vad jag skyller på Gud bara för att jag sätter Gud framför mig själv och mina åsikter?

Linnea
13

#12 Att se slakt av friska djur som ok men inte abort är dubbelmoral. Vad är skillnaden? Båda är väl egentligen mord eller? Just pga sånt här har jag svårt för troende, man behöver inte ge nån förklaring utan säger bara att gud har bestämt si eller så.

Skynda långsamt så går det fortare.

[sakring]
13

# 12 Precis vad # 13 säger. Du får inte döda några foster men ta livet av fullvuxna djur för att äta dem är helt OK. Själv äter jag också kött men jag tycke att abort är helt OK både bland männiksor och djur. Dessutom så tror jag inte på gud.

shamz116
1

#13 jaså? enligt dig är det de. det står i bibeln att vissa djur är orena andra rena när det gäller vilka vi ska äta. alltså gör Gud skillnad på djur. vissa har vi som husdjur och andra har vi till föda. att bara döda en katts ungar för ingen orsak det är inte samma sak som att vi dödar andra djur för att vi människor ska överleva och få föda det är naturligt.  det jag skrev Är en förklaring är man troende som jag så baserar man sina åsikter o allt på Guds ord. att du sen inte håller me förstår ja efetrsom du är inte troende. Guds ord talar inte direkt om abort av djur, men abort av barn är väldigt kristallklart att Gud ser det som mord. därför ser jag att abort på djur även är fel, om än inte samma sak. För ett människoliv kan aldrig liknas vid ett djur.

Afturelding
5

#15 I vårat moderna samhälle är det inte så naturligt att föda upp djur för mat faktiskt. Och speciellt inte i den utsträckningen vi gör. Köttindustrin är ett enormt miljöproblem. Människor klarar sig utmärkt utan kött. Att det fnns rena och orena djur i bibeln är jag väl medveten om, men bara för att de är orena så betyder väll inte det att vi är berättigade att föda upp så mycket djur bara för mat när det påverkar resten av Hans skapelse?

Jag är själv inte troende, jag är bara nyfiken och intresserad.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[sakring]
2

# 15 Jag bryr mig inte om vad som står i biblen eller någon annan religiös skrift heller. Jag tror inte på gud säger jag ju. Begriper du inte det?

shamz116
1

#16 Nej absolut:) men att vi köper kött som någon annan har dödat jag antar att det var det som  Sakring, Linnea och andra tyckte var dubbelmoralen. Jag skulle hålla med att det vore hyckleri och dubbelmoral om det var så att jag sa att denna handling var fel och sen ändå äta kött. men det gör jag alltså inte. Ja vi lever i nya testamentets tid och under nåd och FÅR därför äta av allt kött, som Gud visade Petrus i hans syn när han sa "slakta och ät". och jag tror att Guds ord gäller lika mycket för de första kristna som för oss idag. Paulus säger senare att vi inte skall döma i dessa saker vad den ena i sitt samvete väljer att äta - eller inte äta utan var och en följer sitt samvete. det e ju också ett annat ämne vi kommer in på nu känns det som med slakteri av djur, och jag säger inte att allt går rätt till i det heller. Jag undviker t.e.x halal kött eftersom de välsignar i Allahs namn. Är du kristen så vet du ju också vad jag menar att vår ande kommer leda oss i såna här saker. Abort tycker jag är verkligen så totalt skilt från slaktande och ätande av djurkött.

shamz116
0

#16 förlåt jag läste fel, trodde det stod att du var troende.

mitzerl
8

Att ha en uråldrig skönlitterär bok som sitt enda rättesnöre i livet och sätta gud framför sig själv låter både osunt och riskabelt, enligt mig.

Själv lever jag i nuet och vad som är praktiskt här och nu, så jag tycker abort är helt okej både på människor och djur, fram tills den vecka som rekommenderas av läkare resp. veterinär.

viktoria91
2

#5 Och jag tycker abort är heelt okej! Även på människor, vill man inte ha barn av olika anledningar så absolut ska man göra abort tycker jag. Skulle själv göra dte då jag inte vill riskera att få ett pälsdjursallergiskt barn. Abort kan jag göra men inte skiljas från mina redan befintliga familjemedlemmar.

[Thiah]
3

#6 +7 jag har helt samma åsikter som dig.

Jag har själv gjort en abort pga olika omständigheter i en tidig graviditet och det är nått jag står för. Jag skulle göra samma sak för min katt om jag inte hade kastrerat henne.

Toxics
9

Jag tycker att abort är okej, både på människor och katter. Att föda något oönskat till världen är elakt.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Mona22
1

Jag hade inte tagit bort dem om det inte var fara för honans liv. Nu är inte risken så stor för oväntade ungar då jag inte har en hane och dessutom bor på 4e våningen.

shamz116
1

#20 kanske det men jag tror att varje ord är där för att Gud själv bestämt det så. och Gud har inte förändrats!

Ja, självklart sätter jag Gud före mig själv. Jag är hans barn och skapad till Hans ära. Det du säger är som att det vore naturligt för ett spädbarn att sätta sig över sina föräldrar och att detta vore det sunda. vad vet det lilla barnet om någonting, han är helt i beroendeställning mot sina föräldrar. samma med oss.

Ja du har en fri vilja att omvända dig eller leva för dig själv. för egen del säger jag som Paulus, en av de första kristna, "Jag är korsfäst med Kristus, och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig".

Jag ska inte diskutera eller svara på mer här nu, men maila mig gärna om ni vill prata mer angående tron:)

Toxics
5

25# men när man gör abort är det ingen bebis. Det har inte hunnit utvecklas.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Toxics
2

25# men när man gör abort är det ingen bebis. Det har inte hunnit utvecklas.

[sakring]
3

#25 Vad tror att du att gud tycker om alla de drygt 100.000 hemlösa huskatter som finns häri Sverige och att du anser att man ska sätta flera till världen istället för att kastrera katten då den är dräktig?

shamz116
0

Ni har bestämt er i era gudlösa hjärtan vad som är rätt och att det inte finns någon Gud..men om det finns någon här som Gud kan tala till som inte stängt sitt hjärta helt, omvänd dig!!! detta ÄR synd. nu talar jag om abort av människobarn. pga såna kommentarer som #21.

#25 Du säger det men jag har en Gud som säger i sitt ord: "INNAN jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig".

Silvestris
8

Eftersom vi som inte tror på  Gud… inte tror på Gud så bryr vi oss inte riktigt om det där med synd. Vi formar inte våra liv för att glädja en högre makt utan för att göra livet så gott som möjligt för våra medmänniskor och alla andra varelser här på jorden. Riktiga, bevisbara varelser av kött och blod.

viktoria91
4

#29 Jag tror inte på hittepå och det står jag för! Över 100 000 hemlösa stackars katter som svälter, fryser ihjäl, slås och torteras till döds låter ju väldigt gudomligt va?! Abort är aldrig fel, det är däremot fel att låta oänskade djur av alla arter (däribland människor om du nu undgått att vi också är djur) väldigt fel!

Rumblebee
4

Jag tycker att abort, oavsett djurart, är okej om det är så att det är en icke planerad parning. Samma sak gällr folk. Tycker det är en ren förolämpning mot de som går igenom en abort att bli kallad mördare bara för att det är mord i guds ögon.
Jag undrar vad man är för människa om man blint följer guds ord och kastar osynliga stenar på de som aborterar. Vad vet du om varför en kvinna gör en abort? Hon kanske blivit våldtagen, vem vill bära på ett barn skapat av våld och tvång? Eller kanske finns det sjukdom i familjen som gör att hon inte har ork för ett litet barn eller en graviditet…

Jag är öppen för spiritualism, andar mm. men jag tror ärligt talat inte att det finns en allsmäktig skapare som skapat jorden och allt levande på den. Och ja, jag vet att det kanske inte går ihop riktigt, att inte tro på gud men tro på andar mm. Men om det nu finns en allmäktig man någonstans som skapat allt, och som påstås älska alla sina barn, varför i hela friden är det sådana otroliga hemskheter som pågår? Varför sitter han isådana fall och rullar tummarna när vuxna förgriper sig på t.ex barn? Och kom inte med det här med fri vilja… för vad händer med t.ex barnets vilja till att slippa den där ruggiga människan, eller barnets familjs vilja att deras barn skulle ha fått en bättre uppväxt. Skulle det vara så hemskt för gud, om han nu fanns, att faktiskt sätta stopp för vissa saker som inte borde ske alls, som barnövergrepp?

#15 Fast på vilket sätt är djur orena?

Tyrisen
2

Precis som för människor, självklart helt OK. Men bör givetvis inte användas som något sorts preventivmedel i allmänhet. Oplanerad parning t ex katt som rymt, ja varför inte om det är i ett tidigt stadium dvs. inte så riskfyllt?

Intressant att TS tar upp raskatt vs. huskatt. Skulle en uppfödares hona bli dräktig med en hane av samma ras, och som dessutom är testade och alltsammans, då kan det ju gå att ordna köpare till kattungarna "i vanlig ordning" även om det var oplanerat. Finns efterfrågan så går det säkert, men annars ser jag inget fel i abort.

I huskattsvärlden så skiljer sig väl inte detta förfarande nämnvärt från hur det brukar gå till? De man läser om har ju oftast fader okänd, de släpper ut honan och hoppas att hon blir dräktig. Men om det t ex är en kisse som rymt så är det ur hemlösa huskatters perspektiv ansvarsfullt att göra abort.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

carlas
4

#32 håller med dig i princip - tycker att abort, oavsett djurart, är ok - men vad gäller "gud" - she's black Flört

Intressant i sig att kristendom kommit in i talet om katter och kastrering/abort. Finns många andra religioner som har synpunkter på detta om djur, natur och etik, men om vi nu håller oss till kristendom här. Den är oerhört mångfacetterad!! Har själv vänner och bekanta som betecknar sig som kristna, även prästvigda - män och kvinnor, unga och äldre, homosexuella och heterosexuella, abortförespråkare el inte - you name it. Viktigast här är väl att inte tro sig ha monopol på hela "sanningen". Ödmjukhet är en kristen dygd? OM det finns ngt gudomligt så är det alldeles säkert mer komplext än att läsa enskilda rader i en bok på sitt eget individuella och tidsbundna sätt. Dödsstraff, abort, synd och skuld … orena djur (de senare definieras förresten i Gamla Testamentet - rekommenderar Mary Douglas analys om rent och orent, brittisk antropolog - googla!). Har för mig, eller vet snarare. att Nya Testamentet försöker omdefiniera många av dessa traditionella och uråldriga synsätt. Med utsagor som: "den som är utan synd kastar första stenen" (och ingen var beredd att kasta ngn sten alls då - vilket är poängen). Det försöket till förändring är ändå ca 2000 år gammalt, drygt.

Vi ska kanske använda oss av vårt (gudomligt givna el inte) förnuft och hjärta, samt goda vilja. Och där låter det som #30 är på god väg - "att göra livet så gott som möjligt för våra medmänniskor och alla andra varelser här på jorden". Låter kristet t o m! (Se'n har Silvestris och jag, t ex, nog ofta väldigt olika åsikter om precis hur detta ska gå till, eller vad det innebär. Men en gemensam grundvärdering är inte fel. Nog delar du den åsikten också, shamz116 - t ex.)

Sov gott! om ni inte redan somnat av detta megainlägg.

mitzerl
7

#25 Om du tycker att du står i beroendeställning till någon gud så får du gärna göra det om det känns bra för dig. Men kom inte och säg att vi alla andra gör det också. Jag gör det definitivt INTE. Jag är lyckligt befriad från sådana beroendeställningar och det känns väldigt skönt, måste jag säga.

Din beroendeställning till högre makter och ett uråldrigt skönlitterärt verk går dock ut över KATTERNA. Jag hoppas att du är medveten om detta. Katterna bryr sig inte ett dugg om någon översittande gud med stränga påhittade påbud. Föds de oönskade så är risken stor att de lider. Att utsätta katter för lidande i Guds namn är bara så himla fel det kan bli.

shamz116
0

#31 Jag har aldrig sagt att jag tycker att illa behandling av hemlösa katter skulle vara ok. Men människor och framförallt ofödda hjälplösa barn utan talan ligger närmast Guds hjärta,o därför även mitt. det e dom du talar om som oönskade. nej då jag är ingen apa! Jag är en människa, född till Guds avbild, vilket djuren inte är.

#32 Jag fruktar Gud mer än människor därför säger ja som det e. det är SANN kärlek att ge sanningen till människor. sanningen sätter människor fria. sedan skulle jag inte banka bibeln i huvudet utan jag vill visa att bibeln talar om FÖRLÅTELSE från synder och NÅD! att Gud älskar oss så oerhört att han dött för oss!  det är inga osynliga stenar!! snarare osynliga pärlor från den skatt som finns i Jesus, men som inte många vill ta emot dock.

Som svar på det här med hur det kan finnas så mycket ondska samtidigt som Gud inte verkar göra någonting se den här videon nedan rekommenderar jag där han förklarar lite längre som e svårt här påen stor fråga. jag följer själv ofta den undervisning de lägger ut o det finns mycket bra för en som har frågor om den kristna tron.

www.youtube.com/watch?v=WNoIMdYmUpw

Thaeri
6

#36, nu har vi ju problemet att det finns så många hemlösa katter och att det varje år föds massor med kattungar som avlivas för att ägarna inte hittar hem till dem. Varje ny huskattunge som föds gör situationen ännu värre, så hur tycker du att man ska göra då?

Det finns två val:

1) Låta ungarna födas, samtidigt som man vet att man dömer redan födda katter till död och lidande.

2) Göra abort, och därigenom ge åtminstone några katter som redan finns chansen till ett fortsatt eller bättre liv.

Det vill säga att om man följer nummer ett strikt blir man medskyldig till kattmord likaväl som om man följer nummer två, det är bara det att man dessutom orsakar en himla massa extra lidande.

Och senast jag läste Bibeln stod det att vi människor satta att råda över Guds skapelse, inklusive djuren. Att i det läget hävda att abort av kattfoster är mord när läget är som det är blir oerhört konstigt. Även att ge ett fåtal djur en särställning i skapelsen känns konstigt ur ett kristet perspektiv, vilka är vi människor att döma vilka djur som har högst värde?

shamz116
0

#34 Ja du hur vi kom in på de va väl pga mig .:) Det du säger att kristendom skulle vara mångfacetterad stämmer inte. Det finns bara en Jesus och han är inte splittrad. men det finns många som kallar sig kristna och inte alla dessa känner Gud. det finns bara ett sätt att ta reda på vad kristendom är och det är att läsa bibeln själv och se på Jesus vem han är.

det du skriver låter fint..att vi ska göra livet gott för våra medmänniskor etc …men det är snarare humanism inte kristendom. vi lever inte för att ha ett bra liv,  inte heller inte för att göra goda gärningar som skulle föra oss närmre Gud. bibeln säger tvärtom att vi är oförmögna att göra gott! vi är frälsta endast av nåd genom tron!  vi lever i tro på Jesus och följer honom varje dag vart han än leder oss, HAn får verka genom oss med sin Ande…vad vi än gör så får Gud äran. att ha kristna grundvärderingar gör dig inte mer kristen än en ateist..utan det är när man ger upp allt och bekänner Jesus som herre i sitt liv.

UlrikaD
6

#36 "Men människor och framförallt ofödda hjälplösa barn utan talan ligger närmast Guds hjärta,o därför även mitt."

Vilken elak gud du då känner som struntar i djuren.
Fast skulle det vara sant så kunde han ju struntat i att bygga arken också…eller vänta nu, det var ju Noak.

Men de kände varandra, eller hur var det nu? Noak kanske var med i Djurens Rätt men det var inte Gud?

Tycker denna diskussionen gått galet långt från trådens handling, med klar betoning på galet.

shamz116
0

#35 Jag har bara menat att JAG lever i beroendetällning till Gud o det är inget tungt ok tro mig:)

haha de va kul faktiskt. men läs kommentarerna o se att det e andra som frågat o kommenterat som jag sedan svarat ja skrev t ,om att ja inte komemr diskutera min tro o att de kan maila..ja har bara svarat er..o ja vill inte undvika svar när ni frågar om o tar upp så viktiga saker.

shamz116
0

#39 hur får du det till att Gud struntar i djuren? Gud är den som skapat dom från början så hans kärlek till dom e nog större än vår. Men han skapade oss, dig och mig till sin egen avbild säger Guds ord så det finns en skillnad. vi har en själ och ett samvete vi kan välja att ha en relation med Gud, ett djur har inte riktigt samma kapacitet tror jag du får hålla med om. Du kan håna om du vill jag klarar av det men nu ska jag sova! ni får fortsätta diskutera själva imorgon:)

viktoria91
1

#36 Du är visst ett det ett djur, ett däggdjur närmare bestämt. Jag är mycket hellre en kackerlacka än en trångsynt kristen fanatiker!

Abort för människor är ingen synd, det är inget liv som dör. Ett liv är när man kan leva utanför livmodern på egen hand, det kan inte ett 9 veckors foster. Värre att slå ihjäl en fluga än göra en abort då flugan redan är ett liv. Om du vill ha stöd för ditt bakåtsträvande tänk angående abort så kvinnor får det sämre så gå in på Jesus.ifokus istället.

Slashignore
2

Jag är för abort på människor och även på djur. Men det är ju en sista utväg på många sätt. Bara för att man är för abort så betyder ju inte det att man ska strunta i att kastrera katter eller som människa strunta i att skydda sig. Alternativet ska finnas om det av någon anledning blir aktuellt. Vet dock ej hur omständig en abort är på en katt men det är inte hur lätt som helst för människor så det är ju inte något man gärna gör.

Toxics
2

Det finns ingen gud, åtminstone inte en snäll sådan. Se på allt lidande, alla katter och hundar som inte har hem och svälter hjäl. Folk som inte har något vatten och svälter hjäl. Barn som svälter ihjäl. Det är ingen gud som har bestämt att det ska vara så! Det är människans egna val genom tiderna som har gjort att det är så, om mamman i Afrika utan mat och vatten väljer att inte skaffa något barn, så kan inte barnet senare svälta hjäl. Jag tror också att vi skapar våran egen lycka, det är vi som väljer vad vi ska göra med våra liv . Godhet kommer bara inte. Man måste kämpa för den. Man måste tänka på hur man beter sig och välja vem man vill vara. Det har gud inte något med att göra. Det är bara vi , som kan ta åt oss äran för hur vi är, och hur vi beter oss. För det är vårat val. Så tror jag :-)

[Emma--]
3

Oj det var verkligen inte tänkt att detta skulle bli en religiös diskussion. Åtminstone inte så att det skulle bli mer om gud än om kastrering/abort på katter.

Jag tror det är bättre om vi försöker leta oss tillbaka till grundfrågan istället. Finns en del kommentarer som är på gränsen till vad som är okej. 

Så tänk på tonen allihopa så vi kan ha en trevlig diskussion :)

Rumblebee
2

#36 Varför fruktar du gud? Jag trodde att han var god och älskade oss. Varför frukta någon som är god?
Jag fruktar människor mer än tja, något annat. Ingen vet vad personen på andra sidan gatan planerar, ingen vet om bilisten har full koll på sitt fordon och omgivning. Ingen vet om den där mannen vid mjölkhyllan tänker råna butiken…

Och jag undrar jag egentligen om gud nu verkligen finns, om han verkligen älskar alla villkorslöst. Med tanke på vilka slags människor det finns här i världen… Jag vill då inte ha någon herre som jag följer, jag följer min egen väg, och skulle jag börja tänka i religösa banor, så vill jag inte ha en Herre som älskar alla och förlåter synder. Det är inte rätt att förlåta någon för ett brott denna begått medans offret kommer at leva med ett trauma. Var är offrets nåd? 

Lite tillbaka till topic: Jag tycker som tidigare skrivits, att det är bättre att fokusera på att de liv som redan finns har det så bra som möjligt innan man sätter mer liv till världen. Skulle man förbjuda aborter så skulle det rent ut sagt drälla av både folk och fä, både de som är hemlösa och de som bor i hem som inte är så lämpliga.

moggle
4

Jag är för abort, finns inget som rättfärdigar att mamma och ungar ska lida bara för att "det är omoraliskt/whatever". Finns det ingen ekonomisk möjlighet eller om något annat står i vägen för att ungarna ska få en bra start i livet så är det ju bara hemskt att låta dom lida i onödan.

Med detta sagt får jag väl tilläga att abort bör ske så tigigt som möjligt. Och givetsvis ska man lyssna på vad veterinären tycker och tänker kan bli bäst för katterna.

Lusthan
1

Skulle jag ha en fertil katt hemma av någon anledning så skulle jag se till omständigheterna. Har jag uppfödning och ändå kommer para den katten med den hanen den blev parad av så då behåller jag även om tidpunkten känns fel i och med att jag ändå tänkt göra den kombinationen. Skulle det vara en hona jag tänkt para med helt fel hane då jag vet att det inte skulle bli bra så skulle jag abortera. Vet inte hur det skulle ske egentligen för det verkar dumt att ha fertila hanar med fertila honor om man inte tänkt para dem men är olyckan där.

Är det en huskatt så aborteras och kastreras katten omedelbart.

shamz116
0

#42 Det är din syn på vad som är ett liv och det har du rätt att tro men fakta är det inte. och visst du får gärna vara en kackerlacka eller annat djur. Jag gläds över min titel som ett Guds barn.

#44 som du själv sa är det inte Gud som har bestämt att det ska vara så utan människor själva, problemet ligger hos oss men vill vi skjuta bort vår ondska på Gud så ja då är Gud inte god utan det är vi som är goda och Gud står i skuld till oss! men nu är det inte så. se #32 den videon jag länkade till.

#45 Inte mening nej  men nu blev det så är det så farligt? människor blev väldigt upprörda på mig och att jag blandat in Gud, hur kunde jag det. ja e man ateist så går det att utelämna han men för mig går det inte.

#46 Det betyder att man har respekt, eftersom att Gud är helig och allsmäktig, skapare av dig o mig och har hela världen i sin hand. Det har inget med att göra med hans godhet och kärlek till oss jag kunde även skrivit att jag älskar Gud, det gör jag också:) Vet inte hur du menar när du talar om ett offer. vi är inte offren vi har alla begått synd, och vi lever i en fallen värld med ondska den kan vi inte anklaga Gud för. Jesus dog för alla, förlåtelse finns för alla.

Rumblebee
1

#49 Ursäkta om jag missförstår dig fel nu.. Men påstår du att det inte är fakta att människan är ett däggdjur?

Hur kan fruktan innebära respekt? Visst att man kan respektera någon för att man är rädd för denna, men det är ju inte äkta respekt som varar. T.ex respekt för vetenskapsmän som bidragit till dagens vetenskap, musiker, eller sådana som sliter med kropp och själ för att förbättra sitatuinen för t.ex hemlösa djur.

När jag talar om offer, så är det dom som råkar ut för orättvisor. T.ex blir kidnappade, förgripna på, rånade mm. Och på vilket sätt har alla människor syndat? Jag vet att ingen är fullkomligt 'ren' och att alla har gjort något, allt från att slängt papper på marken till att kanske snattat i en butik när dom var små eller kört lite för fort på en 50- väg.

Gud låter lite som en mamma eller pappa som har flera barn som har gjort något dåligt och som borde få utegångsförbud på grund av, samt ett rejält samtal, varav föräldern i fråga är för snäll och älskar sina barn för mycket så att h*n inte har mage att straffa/vara bestämd mot dom.. Varav barnen i fråga antingen får lära sig själva att det dom gjorde var fel, alternativt att dom tror att det var okej för att det dom gjorde gynnade dom själva.

Josefa
5

#49 Men helt ärligt, hur tänker du egentligen? Du menar att gud är allsmäktig, god, älskar alla men har givit oss en egen vilja. Hur kan h*n då tillåta att tex ett litet barn blir utnyttjad och våldtagen  av en äcklig pedofil. Vari ligger barnets egna vilja i detta handlande. Eller du menar att barnet har lockat äcklet till att våldföra sig på det? Och inte nog med det. Pedofilen blir förlåten. Fast h*n gör det gång på gång. Men det stackars barnet får dras med sitt skadade psyke i resten av sitt liv. Och i vissa störda sekter så anses tom barnet som orent och straffas om det skulle föra händelsen på tal. Om nu gud är allsmäktig och god, så borde h*n väl åtminstone bryta in och säga stopp, när h*n ser att något sådant är på gång.

Om det finns en gud, så har det slagit över och gått överstyr för henom. Kanske h*n skulle tänkt på att abortera/kastrera sin avbild innan den nu växt henom över huvudet.

[Emma--]
3

Som sagt, återgå till trådfrågan. 

Vill man diskutera vidare om gud så finns det mer lämpliga ställen. Antingen via PM eller via annat lämpligt forum.

Här slutar diskussionen om gud i alla fall.

Vi får helt enkelt respektera att vi tycker olika i frågan.

Denna kommentar har tagits bort.
shamz116
0

#52 Jag respekterar det. De som vill fortsätta prata om tron och om Gud är mycket välkomma men maila mig bara nästa gång.

AgnetaB
0

Skulle dock tycka det vara intressant om Shamz116 kunde svara på #51  inlägg.

[Emma--]
0

#55 Det har h*n. Men jag raderade det för att det någon gång skulle bli stopp på diskussionen för annars blir det snabbt att alla bara ska svara :) Kan skicka ett pm så kan ni fortsätta diskussionen privat om ni vill.

shamz116
0

Jag är en tjej så vet du..det kallas censur men jag var beredd på det.

Josefa
0

#56 PMa mig gärna svaret.

[sakring]
2

# 57 Nej det kallas inte för cencur det kallas för att hålla ordning på ett forum. Detta är ett privat forum och du får inte skriva precis vad du vill även om många gör det. Läs gärna reglerna!!

carlas
4

#56 Emma, förstår din frustration men som moderator (för det är väl som sådan du agerar här, inte som trådskapare) är det inte helt korrekt att radera endast ena sidan - hur mycket jag än i sak håller med. Dvs inlägg #51 ( t ex) behöver raderas om svaret#51 raderas. Handlar inte om "ording på ett forum" som #59 säger, för den ordningen implicerar att man håller sig inom skriv- och trivselregler, vilket så vitt jag vet har skett?, inte endast att man instämmer i vissas, majoritetens, el ens trådskrivarens, åsikter.

Alldeles OT kan det heller inte sägas vara. I #5 deklarerar shamz116 att abort aldrig kan rättfärdigas, oavsett allt. Med hänvisning till gud, och sedan allt tydligare med hänvisning till ngt "hon" (enl #57) kallar kristen tro. Försökt problematisera detta i ngt inlägg. Att det kan innebära olika saker. Detsamma gäller t ex muslimsk tro. Det är nog så att det finns grundvärderingar som gör att vi anser det ena el det andra. Det gäller oss alla! Oftast har de att göra med hur vi växt upp naturligtvis, och tenderar att inte ifrågasättas, framförallt inte av vår närmaste omgivning. Då kan det vara bra att få lufta dem - t ex på ett forum - och att få se alternativ.

Som sagt, är för egen del för kastrering/abort när det gäller katter i nöd (och abort i tidigt stadium då, av hälsoskäl - främst för kattmammans del) där inga människor finns som kan ta ansvar för vare sig kattmamma eller kattungar under födelse och uppväxt- samt hela livsperioden. Känns dock olustigt med uppfödare av raskatter som aborterar för att det blir, vad de tydligen anser vara, mindre lyckade resultat av de "olyckor" som man åstadkommit. Där det annars finns full möjlighet att ge katterna ett gott liv. Men då är jag heller inte så glad i uppfödning överhuvudtaget.

Vad jag anser om kastrering/abort inom människorvärlden är det nog säkrast att inte skriva ut alls - de kan komma att föra med sig total radering av hela inlägget. Flört Men principen är att värna om de liv som faktiskt finns. Det innebär inte nödvändigtvis att sätta flera till världen, snarare tvärtom: gäller såväl människor som andra djurarter (förutom utrotningshotade).

[Emma--]
2

#60 Jag är inte frustrerad alls. :)
Skrev högre upp att det var dags att leta sig tillbaka till grundfrågan, och skrev sen en gång till att ville man diskutera vidare i den religiösa frågan om gud, synd m.m så kunde man göra det via mail eller annat forum. 
Det handlar inte om att jag ville radera ena sidan oavsett åsikt, nu råkade det bara bli "den sidan". Och istället för att mer eller mindre radera hela tråden så valde jag att sätta stopp för diskussionen :)

Och jo, det blev väldigt OT eftersom frågan om katt inte fanns kvar alls längre. Det kan förstås alltid svänga ut lite i diskussionen, men man måste dra en gräns någonstans :) 

Har du mer frågor om detta var vänlig att ta det i ett pm. Så att tråden får handla om det som var tänkt. :)