Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3745 ggr
Whirlie
2

Tips hur jag "lär" min katt att leka

Min huskatt, 6 år från katthem, är jättesvår att få till lek. Jag har haft henne ett år och vill gärna leka med henne, dels för att stimulera henne men även för att bygga på vår relation.

Hon är väldigt ointresserad av lek, är svår att aktivera till "rusningar" och tröttnar väldigt snabbt. Det som fungerar just nu är ett metspö med fjädrar och en laserpekare. Dessa kan hon leka med i några minuter och sedan sitta och titta på i ytterligare några. Kanske max 10 min lek innan hon tröttnar. Ibland får jag henne till att "brottas" också, men även det tröttnar hon snabbt på.

Det är min första katt, och jag är nog mer gosig än busig som personlighet. Och det verkar hon också vara. Men jag tror hon skulle må bra av att ha lite roligt och busa med jämna mellanrum.

Så, hoppas på massor med tips på vad vi kan göra och framförallt på hur jag kan introducera leken för henne.

[klisterbomb]
0

Min katt är inte heller speciellt sugen på lek, utan istället brukar jag få henne att aktivera sig mer psykiskt. T.ex. ta en toarulle, fylla med godis och tejpa igen så att det endast är småhål på sidorna där godiset kan ramla ut om hon knuffar på rullen. Eller så brukar jag gömma godis som hon går och letar efter lite då och då under dagen.

Hon är precis likadan, som tröttnar fort. Men vissa katter är väl kanske inte så lekfulla. :)

Maria
0

Vår gamla katt var totalt ointresserad av att leka.

Nu har vi två katter varav den ena är mycket mer lekfull än den andra och vi har provat det mesta.

Det som varit mest poppis här hemma har varit laserpekare och en liten boll som man kan putta där det ramlar ur godis ur ett litet hål.

Tunnlar och pappkartonger kan vara kul.

En kattkompis kanske vore bra. Jag upplever att mina leker med varandra ganska mycket och de är ändå 11 resp. 10 år nu.

/Maria

Whirlie
0

Tack för bra svar! Hon har en matboll som hon gillar att rulla, men jag tror det är mer för att få ut mat än att den är "rolig". Funderar på en tunnel i julklapp till henne :-) . Och hon gillar kartonger!

Kattkompis skulle jag gärna skaffa, men hon blir jättestressad av andra katter. Tror inte hon skulle trivas med att dela revir med någon annan.

Ser fram emot fler tips!

Maria
0

#3 Det brukar ju ta ett tag innan katter accepterar varandra och de flesta katter brukar vara stressade med främmande katter men med en kattunge så brukar det inte ta så lång tid att vänja sig vid.

/Maria

Akinna89
0

Koppelpromenade är jättekul! Även fast det inte är att leka, så kan man ju likagärna gå ut en sväng så dom får nosa och jaga myggor när det är sådan årstid :) Annars är ju att jaga efter tussar, bollar och hårsnoddar roligt :)

Lycka till med lekandet!

Magic Nicki
0

Min katt är inte heller mycket för att leka:(

[Thiah]
0

Jag har två katter och den ena är busig och lekfull medan den andra är lat och gosig. Ganska kul att se på dem när den busiga ska försöka jaga upp den lata för lite lek. Flört

Maria
0

#7 Så är det ungefär hemma hos oss ocksåSkrattande

/Maria

Holtan
0

Ja köp en tunnel. Min kisse älskar sin tunnel. Så fort vi ska börja leka så springer hon till den för att visa att hon vill leka där.
Hon är inte hellt så poppis på att leka med mig en längre tid. Jag kastar iväg leksakerna åt henne som hon springer efter, men sen tar hon ofta upp leken på egen hand och flyger fram här hemma och springer och gör rusher och glider över golvet.
Hon gillar även att lägga sina leksaker i badkaret och leker med dem bakom drapperiet :P

Men en tunnel tycker jag absolut att kisse ska få :)

Maria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har ett litet tält som IKEA sålde. Jag vet inte om de har kvar detta men det är jättepoppis här hemma. Jag tar undan det ibland så blir det som nytt när det kommer fram.

Här har Moritz lyckats demolera tältet.

/Maria

Holtan
0

Jag gömmer också leksaker och tar fram nya för att sedan byta efter någon vecka eller så. Men hennes favvosar får ligga framme :) Som en and som innehåller kattmynta. Den är bäst, sedan har jag köpt några bitar med överbliven fårull/fårskinn. Knöt ihop en till en boll och denna kan hon leka med hur länge som hällst, gärna i badkaret :P

Även okokta makaroner, eller pennepasta eller skruvar (som hon inte kan svälja) tycker hon är jättekul :)

Annso_
0

Testa köpa Da Bird :) min skogis var inte heller så busig men denna skulle hon springa genom eld och vatten för att leka med :)

Även riktiga leksaker av kaninskinn te.x kan väcka upp intresset :)

[Thiah]
0

Här hemma är det egentligen nybäddade lakan samt tält av täcken som är det mest roliga.  Dom kan busa runt i detta ett bra tag.  Tälten av täcken skapas när husse eller matte ligger och läser med knäna upp…

Om matte har svårt att sova en lördag morgon och därför rör på sina fötter så är ju detta en underbar orsak till att busa tillsammans. Då leker dom leken låt oss ta mattes fötter under täcket……

Katter är ju rara små djur Flört

Whirlie
0

Tack för många underbara tips! Här ska lekas!