Kostnad för katt? (Ska göra budget)
Håller på med en läxa, där jag ska göra en budget. Min fiktiva familj äger två katter, och jag undrar då om dessa siffror låter rimliga för er:
Kattmat: 210kr, Kattsand: 150kr och försäkring 150kr. (För två katter alltså, per månad)
Vaccinerar gör man ju inte varje månad, så det tänkte jag inte ta med.
//Jessie
När jag räknar på hur mkt det kostar får man ju ta med allt under ett år som vaccinationer, kastreringar, leksaker o klösträd och dela det på 12 månader så får du en mer rimlig budget :) För du måste ju lägga undan lite varje månad för att kunna betala vaccinering när den ska göras.
Och så får man lägga på minst 20% på det
Det låter faktiskt väldigt billigt. Iofs beror det på fodermärken, sandmärken, försäkringstyp. Men mina två katter går på runt 300kr i försäkring per månad, mat circa 300-500kr.
Mina 5 kostar 5.500 kr per år i försäkringar.
Har två katter som äter för ca 400 i månaden så 210 låter väldigt lite. Dera försäkring ligger på 1100 ca om året.
Har två katter som äter för sammanlagt 500 i månaden. Bozita och fourfriends torrfoder och Bozita blötmat.
Kattsand blir 200-400 i månades beroende på hur mycket sand det är kvar vid förra månadens slut.
Försäkringen ligger på ca 700 per katt och år (Agria)
Ifall man har raskatt eller inte skiljer på premien och om man har Agria så får man en högre premien när katten passerar 7 år men man har kvr samma försäkringsbelopp.
3 av mina är britter och en av dem är 8 år och de 2 andra är huskatter varav den äldsta är 12 år.
Är det dyrare att försäkra en raskatt?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#9 Raskatterna delas in i olika riskgrupper och huskatter med vissa rasinsalg hamnar i samma riskgrupper.Sen är ju livförsäkringen den dyra delen i försäkringen och den baseras på inköpspriset och en huskatt kan oftast bara livförsäkras för tusen kronor.
Stolt ägare till tre La permer
# 10 Nej livförsäkringen är inte det dyra i försäkringen. Jag har ingen på mina vare sig huskatter eller raskatter. Den som jag jämföra närmast är min kastrerade honkatt som är inne på sitt 5:e år och som kostar 757 kr medan min britt som är en kastrerad hane och inne på sitt 6:e år kostar 1.268. Bägge har exakt likadna försäkringsvillkor.
Dessutom så tror jag att Agria är dyrare på hankatter än på honkatter.