Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3345 ggr
[klisterbomb]
2

Cornish/devon rex eller sphynx i omplacering?

Hej!

Jag heter Ronja, är 19 år och har nu bestämt mig att köpa katt! Har förälskat mig i de två rexraserna och i sphynxar. Det jag ser är dock att katterna är väldigt dyra och i dagsläget kan jag inte köpa en katt för flera tusen på en gång. Därför letar jag efter någon som kanske har lust att sälja sin katt lite billigare, kanske då de inte är utställningsbara, inte går att avla på eller en omplaceringskatt. Hos mig får de bra med sällskap och kommer att vara ensamkatt i hemmet. jag bor i en etta i stockholm, men katten kommer att få vistas ute i sele.

Just nu studerar jag djursjukvård, tar studenten i Juni och har jobb på djurkliniken i farsta centrum efter det. Mina studier har inte bara gett mig kunskap om kattens olika sjukdomar utan även saker som vikten i att katter får rätt aktivering, rätt foder och även vikten utav att t.ex. borsta deras tänder!

Jag har haft det lite krångligt i livet på sistone och känner att jag behöver en katt att komma hem till på dagarna som saknat en och som vill bli ompysslad. Jag har mycket kärlek att ge och tror att jag kommer ha lika mycket nytta utav katten som katten kommer att ha utav mig. Är uppväxt med katter så att ha katt är inget nytt för mig.

Låter detta intressant så tveka inte att höra av er! Verkar allt bra så är jag villig att ta emot katten på en gång om så önskas.

MVH Ronja

Klisterbomb@hotmail.com

Jourhemmet
1

Personligen tycker jag att en etta är för liten att ha katt i, rasen du vill ha är även extremt aktiv så katten skulle nog inte må bra att bo så litet.

Mona22
1

Håller nog med #1
Rexar tar plats och behöver verkligen plats. Efterssom du inte bor så stort kan jag tyvärr inte rekomendera en sådan pass livlig katt. De flesta katter önskar dessutom en vän.

Om du verkligen vill ha katt just nu så bör du nog välja en lugnare.

OberonsMatte
12

En etta kan vara allt från 17 kvm till 50 kvm, så att det är en etta säger inte så mycket tycker jag.

Sajtvärd Katter iFokus

Thaeri
6

Såpass livliga katter uppskattar ofta att vara två, har du råd till det om det skulle behövas?

Inte i inköp då, omplaceringar är ju inte så dyra att införskaffa som du redan förstått, utan det här dagliga, månatiliga och årliga med mat, sand, försäkring, vaccinationer, eventuell veterinärvård?

Menar inte att ifrågasätta dig, utan bara få dig att tänka till så du vet att du har täckt upp allt innan du skaffar kissen Glad

[Emma--]
0

Tror det är väldigt många rexkatter som behöver sällskap. Jag köpte först bara en och det funkade inte särskilt bra. Och beroende hur stor 1.a du har så skulle jag hålla med övriga. :) men det behöver inte nödvändigtvis vara ett hinder. :) Men dom är väldigt aktiva.

zoolatri
0

Kolla på blocket, där kommer det upp omplaceringar relativt ofta. Dock kan det vara skönt med stöd och kontakt med kattens uppfödare, det ingår ju om man köper katten direkt av uppfödare. Det finns tex cornishrex.ifokus där du kan fråga och knyta kontakter. Att gå på utställningar och prata med utställare är ett annat sätt att komma närmare rasen du vill ha, har du funderat på att vara fodervärd?

Kan du erbjuda en(eller helst två) katter ett gott liv så kommer det säkert inte vara svårt att hitta den/de familjemedlemmar du letar efter.

Själv har jag cornish rex, en mkt trevlig ras jag starkt kan rekommendera, dock har kräver de en hel del aktivering och sällskap, gärna av både människa och annan katt.

Lycka till!

Eine
6

Kära TS.Visst kan du ha en katt i en ettaGlad. Du kan ha klätterställning och hyllor,leksaker och annat. Det viktigaste är kärlek och god vård. Och med tanke på alla utekatter som dör av svält eller sjukdom,så skulle en Cornish (eller vilken katt som helst)ha det underbart hos dig.Jag önskar dig varmt lycka till! Ibland har även jag omplaceringskissar och skulle inte tveka ,utifrån vad jag nu vet,att sälja en till dig.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[klisterbomb]
3

Tacksam för era svar!

Självklart har jag själv funderat på att skaffa två katter för att den ska slippa vara ensam då jag är i skola/på jobb, men min etta är inte så stor att jag tror att där skulle rymmas två katter. Och som Eine(vad gullig du är som skriver så snällt!) skriver så skulle jag köpa diverse aktiveringsleksaker till katten så den kan aktivera sig. Jag har även skapat intresse för att försöka klickerträna en katt då jag sett folk göra detta och det verkar jättekul! Så jag tror nog att katten skulle aktiveras, som sagt så harj ag även tänkt att ta ut katten på promenader.

Och du får jättegärna höra av dig ifall du skulle få en omplaceringskatt, Eine!

LaSadie
1

TS; Har du vart på de specifika rasforumen här på iFokus? Alla tre raser du är intresserad av finns här Glad

[klisterbomb]
0

LaSadie: Nej det har jag faktiskt inte varit tror jag! Vet inte riktigt hur man hittar, haha.

LaSadie
0

Skriv in devenrex.ifokus cornishrex.ifokus och sen sphynx.ifokus i adressfältet så kommer du till respektive sida

[klisterbomb]
0

Aha! tack så mycket!

[Emma--]
0

Men kan ju säga att du lär inte ångra dig om du skaffar rexkatt :) sphynx har jag ingen erfarenhet av men dom är säkert fina dom med :)

[klisterbomb]
0

Det jag känner lite, alla rexar och sphynxar jag har träffat har varit så himla mysiga! Och det är detta jag tror att jag behöver, det skulle få mig att må så mycket bättre. Djur kan ge en ett stöd som ingen annan människa kan ge en.

Plus att man slipper allt hår! ;)

pebb
0

På rexringens hemsida finns en annons med 2 omplaceringar från samma hem en hona och hennes son, 6 och 4 år gamla, vet dock inte var dom finns, men det kanske skulle kunna vara värt att kolla upp det.

teachingbirds
4

Jag tror inte att du ska tänka att lägenheten inte är tillräckligt stor för två katter. Om du kan ha en i den så tror jag att det funkar lika bra eller bättre med två, då de aktiverar varandra. Bara du ser till att ha platser till båda, så tror jag att det funkar bra!

[klisterbomb]
0

pebb: Jag ska kolla upp det! tack för svar :)

teachingbirds: Det kan ju iofs vara sant. Får ta och fundera lite på det där. Kanske kan man börja med en och om det inte fungerar köpa en till? Är jätteglad för alla tips jag får!

pebb
0

Jag såg att det finns en annons om katterna jag nämnde inne på devonrex iFokus också.

[klisterbomb]
0

pebb, du har inte lust att länka när du hittar? :)

pebb
0

#19 Jag vet inte hur man gör riktigt.. Skäms Glad

Eine
0

#8 jag har svarat dig på CRX i fokus..du kan maila mig om det låter intressant  djaknenscattery@live.se

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jourhemmet
0

Hur många kvm bor du på? Du kan även få problem med en katt som sitter och skriker vid dörren i tid och otid om du börjar med koppelpromenader.

[klisterbomb]
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Är så hemskt ledsen över att jag inte har svarat på dera meddelanden, men tack så jättemycket för att ni har tagit er tid att svara!

har nu hittat en underbar liten nakenfis som bott hos mig i en månad och det funkar jättebra. :)

MVH Ronja

[Emma--]
0

Va roligt :)