Vilken ras?
Hej!
Jag har en hittekatt som bott hos oss i 6 år. Finns det test man kan göra på vilken ras han innehåller?
Sophie
Har inte hört att de finns något sådant test. Lite nyfiken dock varför du vill veta om de finns någon raskatt i din hittekatt?
# Ok :) Kul o veta ;)
De flesta huskatter har ingen ras i sig, men är såklart jättefina ändå :)
Förmodligen felis catus, tamkatt, såvida det inte är någon som har något vilt i sig.
Hans mamma är angora…
# 5 Angora - vaddå? Det finns turkisk angora
http://sv.wikipedia.org/wiki/Turkisk_angora
Perser kallades fram till på 60-talet för angora.
Hur kan du veta att mamman är angora om det är hittakatter? :)
Är också nyfiken vad som menas med 'angora' - särskilt när den turkiska angoran är en väldigt ovanlig kattras i Sverige. Sen vet jag inte om det ens är möjligt att testa för en ras? Den moderna raskattsavel är väldigt ny och en stor majoritet har ju sitt ursprung i huskatter.

Det finns ett stort blodtest företag i Tyskland som heter Lambokin tror jag mig minnas. De kanske har härstammnings dna testning. Annars så finns det ett labb i usa men jag kommer inte ihåg vad det heter.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Jag antar att du med angora menar att mamman är långhårig.
Långhår finns vitt spritt hos tamkatten och innebär inte att katten är någon ras utan bara att katten har långhårsgen.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
# 10 Men frågan är hur hen vet detta då det är en hittekatt?
11# Katten kan ju ha hittats tillsammans med mamman när han var liten :)

#12 Men om mamman är hittekatt kan man inte veta om hon är raskatt eller huskatt ;) Klassas då som huskatt ändå.
13# Ja självkalrt, det kommenterade jag också lite högre upp :)
Det jag menar är att det ÄR möjligt att veta om mamman bär på långhårsgen eller inte, eftersom dom kan ha hittats tillsammans ;) Sen kan man självklart inte veta om det är en raskatt, eftersom dom antagligen inte hittade en stamtavla i samma veva :D
Det är förmodligen så att kattmamman hittats tillsammans med sin kull ocha tt denna, katmamman alltså ar långhårig, om jag förstått saken rätt.
#14 Nej sannolikheten för att de hittade en stamtavla tillsammans med katten är nog 0
Har hört av bonden som ägde katten att mamman var angora

#16 tidigare kallades alla långhåriga huskatter för Angorakatter.Numera kallas de för Norska Skoskatter. ;)
Med tanke på hur få Angoror det finns i Sverige så har jag lite svårt att tro att det fanns en fertil angorahona ute på den bondgården.
Det registerades 8 stycken 2003,8 stycken 2004.Hela 15 stycken året efter.
Stolt ägare till tre La permer

Kan vi inte få se en bild på missen? Det är alltid så kul :)
Men någon Angora är/var nog inte mamman, det vore helt otroligt eftersom det finns så otroligt få i Sverige och att de kostar så pass mycket att inte "vem som helst" köper en, samt att nog alla eller nästan alla hålls som innekatter. Det är dock troligt att bonden kallade mamman Angora eftersom hon är långhårig (antar jag) och att det fortfarande finns många som kallar långhåriga katter för Angora. Ett tag var det även vanligt att kalla långhåriga katter för Perserblandningar. Idag är det dock vääääldigt vanligt att långhåriga huskatter (bondkatter alltså) felaktigt kallas Norsk Skogskatt eftersom de är långhåriga som Norska Skogkatter (observera att det inte finns något s i mitten i den korrekta stavningen på rasen) och har tofsar på öronen. Det blir ju galet eftersom en Norsk Skogkatt endast är just en Norsk Skogkatt om man har stamtavla på den. Annars är även det en huskatt :) Många tror att det måste finnas raskatt i kissen eftersom den är långhårig, de vet inte att huskatter/bondkatter finns både som korthåriga och långhåriga - jag menar, de långhåriga renraserna är ju ursprunligen avlade ifrån långhåriga bondkatter, hur skulle de annars ha uppkommit ifrån början? ;)
Så det är med all säkerhet en härlig fluffig huskatt du har :D
Han e underbar! Ska absolut lägga upp en bild när jag har min dator :)
19 # mamman var säkert bara en vanlig långhårig bondkatt och pappan också bara satt du vet alla katter som inte har stamtavla är huskatter och om mamman hade varit turkisk angora hade de inte varit blandras det finns inga katt - blandraser bara bondkatt och raskatt
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

#20 Visst finns det blandraser bland katter även om alla inte tycker det.

#21 Absolut finns det blandraser, men även de benämns som huskatter eftersom de inte har nån stamtavla :)

#22 nej alla blandraser benäms inte huskatter.De blandraser som ingår i ett avelsprogram namnges med målrasen.De har stamtavla dessutom ;)
Stolt ägare till tre La permer

#23 Okej, där är undantaget då ;)
Det finns test!

Vacker kisse! :)
Supervacker huskatt! Ser ingen norsk skogkatt i den öht utan han ser väldigt klassisk ut. Älskar röda katter. Du får gärna visa fler bilder. :)

Som jag säger till många här inne. Testa och ställa ut honom! Han är jätte fin o borde visas upp och göra reklam för välskötta huskatter!
på http://sverak.se hittar du allt om att ställa ut o har du några frågor så är det bara att fråga på.
♥♥♥ till findus =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Håller med ovanstående. Ser väldigt klassisk ut som huskatt och ser väldigt fin och välskött ut, så utställning kanske vore aktuellt någon dag för honom?
#26 Tack! #27 Tack =) #28 tack, ja visst kan jag fixa fler bilder ! #29 Så glad jag blir :') Ja vi får se =) Tack!! #30 Tack, vi får se :)
En urvacker huskatt. Ställ ut honom om han går med på det.

Håller med de andra, honom skulle jag vilja se på utställning
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#32 & #33 Tack! Ja, vi får väl se:)