Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4220 ggr
Exoticas
0

Trycka ner katten i avföring?

Hejsan!

Fick precis höra av en vän att man ska straffa katterna när de gör inne genom att trycka ner nosen i bajset/kisset. Detta tycker jag låter helt sjukt, är detta verkligen en metod folk använder och fungerar =O

Kan även berätta att personen som tipsat mig om detta är "Registrerad Ragdoll uppfödare", eller hennes mor är det och dom har tydligen alltid gjort på detta sätt.

Jag själv skulle nog inte klara av att göra det här, men om det nu är en bra metod kanske jag måste genomlida det? =(

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Linnea
8

Nej, det är en ytterst dålig metod som absolut inte fungerar. Katten förstår inte vad den gjort för fel.

Skynda långsamt så går det fortare.

OberonsMatte
3

Skrikandes

Sajtvärd Katter iFokus

[Tassy]
3

det är samma retorik som att trycka ett barns ansikte i en skitig blöja. Man gör inte så, och inte förstår den drabbade varför man är elak heller.

jojjon
0

Nemen usch, det skulle jag ALDRIG göra även om det hade fungerat..Men nu är ju inte jag expert eller nått utan gick bara på min känsla..Väntar på svar från nån som vet då :)

Anne.K
1

Man ska absolut inte bestraffa katten på detta viset… tänk dig själv hur det skulle kännas att få din näsa nedtryckt i din avföring? det säger ju sig självt tycker jag. Så nej, den metoden ska man ej använda. Det gjorde folk förr då de inte visste bättre.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Lynxkissen
2

Absolut helt fel att göra så. Katten vet inte vad den har gjort fel. Dessutom kan man ju tänka sig hur katten mår av det och känner sig. Illa till mods och det hjälper inte. Bättre är att vända på det, belöna när han gör rätt istället för att skälla när han gör fel.

Mona22
3

En katt kissar inte fel för att retas utan det Är alltid en bakomliggande orsak till att den gör det. Det enda katten lär sig när man trycker ner näsan i det är att inte kunna lita på sin ägare och den har ingen aning om varför ägaren gör så.

Exoticas
0

Som sagt har jag inte tänkt använda denna metod men var tvungen att kika och se om man ens får göra så här?

#5 Nej men jag vill ju inte göra det? därför jag ställer frågan….

Fick precis ett sms med en utförlig beskrivning av metoden av min väns mor smset lyder:

"Ta katten i nackskinnet och doppa nosen i avföringen, ta sedan med katten och avföringen till lådan. lägg ner skiten och sedan katten, ge beröm och godis. Våra katter blir rumsrena på nolltid. Denna metod har jag använt sedan jag tog min första kull på 80talet. Denna metod är guld värd för mig så jag rekomenderar den hel hjärtat :) ha en bra dag och lycka till med missen, hör av dig om du vill ha mer hjälp MVH *"

Men är det verkligen lagligt att göra på det här sättet? kan man skriva till ragdollklubben och berätta om att uppfödaren gör på detta sätt eller är det helt meningslöst?

/Josefin

viciouscircle
2

SOm alla andra sagt. Fruktansvärt fel att göra så!

Anne.K
0

#8 nej jag menade inte med mitt inlägg att du gör så, utan jag försökte bara komma med någon form av liknelse :P var inte meningen att låta dömande, för dömde gjorde jag inte. ville bara ge ett exempel :). Du får ursäkta om jag råkade vara lite otydlig.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Lynxkissen
0

Men usch! Jag vet att mina föräldrar har gjort såhär med, och de borde inte ha katt! Visst vet jag att man gjorde så förr, men nu mer finns det massor av information och beteendevetare som vat att detta är inte bra och alternativa metoder finns.

Om man ska få en kattunge att bli rumsren, beröm när den gör sitt på lådan. Och sätt den där lite allt ibland.

Hemma pga den omoderna metoden har det dessutom blivit värre. Kanske för att allt runt om det var negativt. Jag tog hem en katt när jag var liten som bajsa på bordet. Det sluta med att när deras metod inte fungera fick jag inte ha kvar katten. Min andra katt jag hade tröck min styvfar ner hela nosen i bajset. Jätteäckligt och smärtsamt att se hur dåligt katten mådde av det. Jag stod och tjöt vill jag lova. Hemskt!

Lynxkissen
1

Om det inte är olagligt så borde det bli det. Så människor läser på om kattens beteende innan de skaffar katt och vad man ska göra om olyckan uppstår. Bristande kunskap är det, och utan kunskap får man för sig såna saker, sorgligt

Exoticas
0

#10 Har fått en uppfattning om att många här är väldigt dömande och nagativa ;) Därför vart jag bara tvungen att komentera det =)

#11 Han är 2,5 år, har startat en annan tråd och fått massor av bra tips =) Men när man får höra någonting av en människa som fött upp katter sedan 80talet så brukar man väl kanske lita på det men det är är ju så sjukt att jag inte kunde lita på det utan vart tvungen att dubbelkolla först. En fd vän till mig gjorde samma sak med sin bengal i råd av en annan vän, då var jag inte kattägare men försökte säga till henne att jag tyckte det var fel dock lyssnade hon inte =(

Men är det verkligen lagligt att göra på det här sättet? kan man skriva till ragdollklubben och berätta om att uppfödaren gör på detta sätt eller är det helt meningslöst?

/Josefin

[Emma--]
2

Låter galet :/

Av dom jag känner som haft kullar så verkar ju katterna lära sig på nolltid ändå. Så kanske har uppfödaren egentligen bara haft tur att katterna inte reagerar mer negativt på behandlningen och tror att det är hennes behandling som ger resultat?

För inte förstår katterna varför dom trycks ner i sin egen avföring. Och skulle man dessutom komma på katten just precis när den är på väg att göra fel så kan man ju lyfta den till lådan och då ge beröm.

Men delen där katten trycks ner i sin avföring ger inget förutom en negativ upplevelse från människan.

Lynxkissen
2

#13 Jag tycker doc att det är väldigt bra gjort av dig att fråga istället för att bara lyssna, det är jag väldigt glad för. Förstår att det måste kännas konstigt när både uppfödare och vänner sagt så. Men som sagt, jag tycker att det är superbra av dig att fråga Glad

Exoticas
0

#15 Jag har ett stort kontroll behov, hade jag dock inte vetat att katter.ifokus fanns så hade jag nog bara följt de råden. Hon har ju trots allt fött upp katter sedan 80talet =/

/Josefin

[Emma--]
0

Jag tycker inte det borde vara mer okej än att slå sin katt t.ex. Men vet inte om det kommer räknas som olagligt.

Tror dock det är mer eller mindre meningslöst att kontakta klubben. Men kanske kolla med jordbruksverket eller länsstyrelsen vad dom säger om det?

Exoticas
0

#17 Fast hon har enligt deras hemsida skrivit på detta avtal;

http://www.ragdollklubben.com/uppfodning/uppfodare/uppfodar-bokstav/59-uppfodarkodex

/Josefin

OberonsMatte
11

Du får gärna PMa vilken uppfödare det är. Jag vill kontakta henne via mail och försöka få henne att förstå hur olämpligt det är att hon som uppfödare sprider okunskap och dåliga uppfostringsmetoder till sina kattköpare.

Sajtvärd Katter iFokus

Lynxkissen
1

#17 Håller med dig. Det borde inte vara ok.

#19 Tycker det skulle vara jättebra av dig att höra av dig till henne :)

viciouscircle
7

Det jag tycker att många djurägare bör fundera över när det kommer till uppfostring är detta..

Vill du att ditt djur ska lyda dig av rädsla?

Eller vill du att djuret ska lyda dig för att det tycker det är kul att göra matte/husse glad?

Speciellt i hundväg brukar detta vara ett ämne som ofta diskuteras.

Man bör även komma ihåg att det är vi som presenterat djuren för VÅRAN värd. Djuren vet ju inte från böran vad VI tycker är rätt och vad vi tycker är fel. I många fall så vet ju inte djuret hur det ska bete sig helt enkelt. Dom har inte lärt sig ännu.

Att bestraffa ett djur för en sak som denna ännu inte har lärt sig är ju som att skälla på en 5 åring som försöker lära sig läsa :( Tror många håller med om att det är bättre att uppmuntra.

Sen kan det ju diskuteras NÄR man kanske bör säga nej istället. Tex om katten blir för hårhänt vid lek osv. Men då räcker det ju oftast att fräsa lite och klart och tydligt säga nej. Dock är det nog många som glömmer bort att berömma när det faktiskt går bra.. Det är så lätt att skälla när det går fel..

Lynxkissen
0

#21 Många kloka ord där :) Det gillar vi :)

pebb
0

Big no no! Absolut inte och för att bestraffa ett djur så måste människans respons komma inom några sekunder för att katten överhuvudtaget ska förstå vilket beteende som bestraffas. Ännu värre att såna människor dessutom prackar på såna idéer på andra så det sprids, det är ju inte lätt att som nybörjare ifrågasätta en uppfödare. Tålmodig träning istället, bättre att ha katterna på ett begränsat område tills dom har lärt sig.

dermot
0

Är det inte så här man säger att man ska göra med hundar också? Obestämd

Pappa har berättat att man gjorde så förr i tiden - eftersom man inte visste bättre, men det var innan när min farfar var barn, de själva har inte gjort så - just för att de trodde att hunden inte skulle göra om det igen…

Så tänker mig att det är något som "sitter i" i vissas huvud?

Hel sjukt!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Mona22
2

Kattungar lär sig snabbt vart man ska kissa utan att man trycker ner nosen på dem. Ta upp bajset /kisset och lägg ilådan, placera katten där och beröm. Sedan kan man ställa dem där efter att de ätit. Efter ett litet tag är de rumsrena. Svårare än så är det Inte och man måste inte ta till våld.

Hawknestgrove
6

Vi hade ju en tråd om detta förut, gällde den arma bengalkissen… OCh som sagt, det är en metod som är helt och hållet vansinnig om man tänker efter lite. En del anser ju att man ska fostra hundar så med….Skrikandes

Ok, enkel logik. Katten kissar/bajsar. Ägaren trycker ner nosen i eländet och fyar.

Vad förstår en liten katt, som inte har mer i huvet än en  tvåårig människa egentligen? Jo, att kiss/bajs är FY. Det var väl lite fel? Den kan inte sammankoppla att platsen är fy. Bara resultatet. Så följden blir, att djuret blir skyggt, kissar/bajsar givetvis, för det gör ju alla varelser, men då på en undangömd plats, för djuret fick ju lära sig att det var FY att kissa/bajsa…

OCh en eloge till dig, som vågar fråga. Men som sagt, NONONONONO till en sån idiotisk metod! Det är inte handlingen som är fel, det är platsen! Så inhandla antingen mängder Dettol eller ättika och tvätta de felaktiga platserna med.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Rafflan
0

Nej jag gillar inte den metoden och kör den inte, men vet att folk kör den och det faktist funkat för vissa, men är en hemsk metod, finns bättre metoder.

Sen lite läskigt hur många som jämför sig själva och bebisar med katter :S

Det är ju inte precis så att jag tänker "hmm vilken kattmat skulle jag gilla? Hur vill jag ha en skön bädd? vilket klätter träd skulle jag vilja klättra i?"

Eller ni som har innekatter, går ni aldrig utanför dörren för då kan ni råka ut för en olycka, hemska människor och likanade? för det är ju ofta pga sånt man har katterna som innekatter ;)

Nej, man ska inte jämföra djur med människor, vi är helt olika, funkar olika, tänker olika…

Hawknestgrove
9

#27, nu förstår jag att du syftar på mig. Jag utgår bara ifrån den enkla tankegången som både hundar och katter har. Obehag-behag. De klarar inte av att dra några konsekvenser av en handling. MEn just jämförelsen att trycka ner en bebis ansikte i en bajsblöja är väldigt bra, för ungefär på samma nivå befinner sig en katt/hund och en människa i detta stdium av livet. Båda är dummare än tåget i den frågan, dvs ingen av dem fattar varför man gör så. De uppfattar bara obehag. Skulle man göra så med dig så frågar ju du, varför gör ni så? Då får du svaret att det är för att du gör fel. Du har så pass innanför pannbenet att du fattar, OK, bajar jag på fel ställe, så kommer detta hända igen, alltså  gör jag inte om det.

dt är där vi har den stora skillnaden mellan djur och människa, vi kan dra konsekvenser av ett handlande. Det kan inte ett djur.

Kör du för fort och hamnar i diket med bilen, OK förhoppningsvis, så har du lärt dig en läxa och kör lugnare i fortsättningen.

Så funkar inte djur. de saknar förmåga att sluttänka.

Lynxkissen
0

#28 bra förklaring :)

Hawknestgrove
2

#29 tack!!!! Skrattande

oh-la
3

att tro att en katt förstår den här typen av bestraffning är väl snarare att göra katten smartare än den är, vilket också är ett sätt att förmänskliga att djur. för att man ska straffa sig till ett önskat beteende måste straffet vara ögonblickligt i förhållande till beteendet. man måste förstå att bestraffning är en otroligt stark form av förstärkning. alla varelser, tvåbening som fyrbening är byggda för att ta avstånd från sådant som är fel.

så, vad säger man till en katt när man trycker ner näsan i bajset/kisset? absolut ingenting. inte ens en människa skull antagligen förstå om en annan människa tryckte ner personens ansikte i en bajshög utan minsta förklaring. hur ska man då kunna behära att en katt, som inte alls har den förmågan att tänka i flera steg som en människa har. det man gör är istället att du skapar ett obehag kring kattlådan (om man läser förklaringen som personen gav) alltså att trycka ner nosen i skiten, ta katt och skit och stoppa in dessa i kattlådan. blir kattlådan då en trygg plats att göra det man ska göra där? nej, antagligen inte. katten fattar ju inte kopplingen.

jag tycker ändå inte att kopplingen mellan ett litet litet barn och en katt är sådär hemskt galen. det handlar ju inte om förmänskigande, utan om att jämföra två individer som inte kan tänka i flera steg som en vuxen, som inte förstår ditt språk och reagerar starkt på bestraffning. om ett barn kissar ner sig och man som vuxen trycker ner barnets näsa i kisspölen och sedan bryskt sätter barnet på potten, kommer barnet att förtå kopplingen? antagligen inte. hur ska vi då kunna begära att en katt, som är ännu sämre på att tänka i flera steg ska kunna koppla?

Rafflan
0

#28 syftade inte specifikt på dig

men nej, för en beis ska bajsa och kissa i blöjan, och en katt ska göra det på lådan.

Jämförelsen skulle bli om bebisen får av sig blöjan och bajsar/kissar på golvet/i sängen.

Men samtidigt kan man inte jämföra människors och djurs känslor och tankar på det sättet. Djur har instinkter och agerar efter dem, barn har inge såna. Även har inte bebisar sånt långt minne, tex om barnet är med om nåt jobbigt som lite, tex olycka med lång sjukhus vistelse minns h*n det inte senare, om en valp blir skrämd av nåt kan det vara rädd för det livet ut…

Sagolika
5

Det är självklart fullkomligt förkastligt att bestraffa en katt på det sättet! Om den bajsar eller kissar fel så finns det en orsak till det, sjukdom, okastrerad, smutsiga eller för få toalådor, fel sorts sand, vantrivsel etc. och det är ägarens uppgift att ta reda på vad som är fel och åtgärda det.

Kattungar lär man givetvis inte heller att bli rumsrena på ett så barbariskt sätt. Mina kullar har snabbt och lätt blivit rumsrena vid 3-5 veckors ålder. De fick först toalådor med låg kant och icke klumpbildande Kattsand. Beröm direkt då de gjorde sina behov på lådan. De tog efter sin mammas beteende plus kände lukten av hennes kiss i toalådan. De blev aldrig någonsin bestraffade och på 4 kullar kan jag räkna antalet "olyckor" på ena handens fingrar. De gjorde rätt direkt och var superduktiga.

Att doppa nosen i kiss och avföring är en gammal, förlegad & vansinnig metod som aldrig borde ha använts överhuvudtaget.

Kan tillägga att vi en gång hade en kull taxvalpar. Det var på sommaren och vi bodde då ute på landet. Varje gång de hade sovit, ätit eller lekt fick de gå ut på gräsmattan och kissa. Beröm direkt när de gjorde ifrån sig. De var helt rumsrena före 8 veckors ålder!

Hawknestgrove
1

Ok vi skippar blöjan då, tar exemplet med en unge som kissar i sängen…..eller en unge som bajsar i byxan efter att blöjan är borta…. och blöjan är ju bara till för att fånga upp eländet.

Hawknestgrove
0

#33, precis så ska man träna rumsrenhet.  Man ställer sig frågan när man ska rasta hunden… jo när den har ätit, lekt, eller sovit.

Nu är ju problemet här en vuxen katt. Så nåt är jättejättefel hos den stackarn.

mitzerl
6

Rafflan, din formulering känns lite olustig, måste jag säga. "Har fungerat på många, men finns bättre metoder". Det låter som du nästan skulle förespråka denna metod om inget annat hjälper? Det låter faktiskt riktigt skrämmande! Och visst, katter och barn fungerar olika, men skulle det alltså vara mer okej för en katt att få ansiktet nertryckt i sin egen avföring?

Sen tror jag inte alls att små barn glömmer bort traumatiska händelser i den tidiga barndomen, som du påstår i #32. Traumatiska händelser brukar hänga sig kvar.

oh-la
4

#32, ditt påstående om små barns minnen är helt galet. även små barn som är med om trauman blir färgade av dessa. nu har det egentligen inte med tråden att göra alls, men saker som händer tidigt i livet påverkar mer än man tror.man kan minnas på många olika sätt, inte bara genom minnesbilder. även framtida rädslor är exempel på saker som kan framkallas av trauman. titta bara på behaveorismens fader John B Watson som lyckades få sin 11 månader gamla son livrädd för det mesta som var lurvigt under ett experiment.

Rafflan
0

#36-37 jag är bara extremt emot att jämföra nåt sånt som människor som kan tänka, planera, med ett djur som reagerar på insintikt. Tycker det är helt absurt…

Ett djur kan inte tänka som vi, därför borde vi inte försöka säga saker som "tänk dig själv hur det skulle kännas", nej det funkar inte, du måste läsa djuret, lyssna till djuret, för djuret tänker inte som människan.

Den undrar inte varför matte/husse gjorde så, den känner bara och reagerar därefter…

#36 ja du tycker det låter så men jag skrev inte det så uppenbarligen är det ju inte så?

Den är dålig, folk säger att det funkar, men det är elakt mot djuret, kan klassas med djurplågeri.

Men nu lämnar jag denna tråd, djur människor kommer alltid tänka som om djuren hade männskliga känslor, det går inte att komma undan. Men jag kommer fortsätta försäkaq lyssna på djuret då den inte tänker som jag. Och hoppas fler slutar sätta männskliga känslor på djur.

Lynxkissen
1

visst. Djur reagerat enligt instinkt. Djur är inte människor. Men djur har såklart känslor. Även om djur är förlåtande. Tycker doc det är fel att säga att barn och djur inte är lika och barn glömmer lättare. Det stämmer inte alls. Jag vet tex att jag varot med om saker när jag var ytterst liten och det har jag men för även nu i vuxen ålder. Det är inget jag kan rå för, det sitter bara kvar. Så det är fel att påstå att barn glömmer

Hawknestgrove
0

JA och jag är ju den som ofta får på tafsen för att jag sätter en klar skiljelinje mellan djur och människor. Men det enkla elementära funkar precis lika på djur och människor.

mitzerl
2

#38 Djur fungerar inte som människor rent generellt, men när det handlar om känslor och misshandel så är vi nog ganska lika. Varken människor eller djur vill bli utsatta för misshandel och blir vi det så mår vi dåligt.

Eftersom du tyckte att djur inte går att jämföra med människor i något avseende alls, inte ens när det gäller misshandel så undrar jag på vilket sätt du menar att djur skulle reagera annorlunda än småbarn om man trycker deras ansikte mot deras avföring?