Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3826 ggr
WhoCares-01
6

Ny här =)

Hejsan hoppsan =)

Helt ny på den här delsajten. Är tidigare med på bl.a Dressyr, Hästhoppning, djurfoto, foto, hästfoto och ridsport.

I Oktober flyttade jag och min pojkvän ihop och redan då visste vi att vi ville ha en liten fyrbening. Från början var det tänkt att vi skulle ha e kattunge men förra veckan såg jag en annons om en 3 årig katthona med delvis brittisk korthår i sig. Såg ett par bilder och blev helt kär. Så sedan igår är vi kattägare till Sibylla =). I nästa vecka ska vi ta henne till en veterinär så hon blir vaccinerad och chipmärkt.

Är så glad så jag ville bara dela med mig lite =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

UlrikaD
0

Hej och välkommen.

Var det möjligtvis en blå katthona, från blocket?

WhoCares-01
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja jag tror färgen går som blå =) fast i annonsen stog det fel. hon fanns i gbg

här är en bild som jag tog igår

// Alexandra

Jourhemmet
0

Alltid lika kul när människor köper vuxna katter istället för små söta kattungar.

UlrikaD
0

Åh, det är samma katt.

Jag såg annonsen och bara ville åka och hämta henne direkt. Men sansade mig när jag insåg att jag redan har huset fullt av katter.

Men hon var så otroligt fin, jag föll som en fura när jag såg bilderna och ville bara ha henne:)

Hawknestgrove
0

Vilken vacker dam…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

WhoCares-01
0

#3 ja det kändes bättre att ta hand om en katt som faktiskt behövde ett nytt hem =)

#4 ja det var tydligen många som hade hört av sig och ville ha henne =) nu hoppas jag bara att hon ska trivas. hon har varit lite nere idag verkar det som =/

// Alexandra

WhoCares-01
0

#5 tack =)

// Alexandra

checkbox
0

Välkommen hit! Vilken otroligt fin katt! Glad

[Emma--]
0

Fin katt :) tycker det är så fint med blåa katter :)

JustRobin
0

Välkommen! Glad Väldigt söt katt! Skrattande

nottheonly
3

Åh vilken fin dam! liknar en av mina Glad

Lägger upp en bild på henne på engång - Grållis Kyss

WhoCares-01
0

ja oj det var likt =) vad är den för ras?

// Alexandra

AnnaMaja0
0

Välkommen hit TS :-) Jag såg också din fina misse på Blocket, jättevacker katt! Och säkert jättemysig också :-) Har också en blå katt som liknar din, fast en liten kille.

line84
0

Välkommen hit!! Väldigt vacker kattfröken! :)

Delfinen
0

Åhhhhhhh vilken liten sötnos *skickar cyberpussar till den lilla*

Och välkommen hit skall jag säga också Skrattande

[sakring]
0

Hej och välkommen. Jättebra att du tog en vuxen katt som behövde ett hem.

Då jag själv har brittiska korthår så undrar jag vad informationen om britt kommer in på fotot nedan ser du en blå britttiskt korthår.

[sakring]
1

Personligen så tycker jag hon påminner mer  min lila blå huskatt.Skrattande

[sakring]
0

Lilla blå ska det vara naturligtvis och det är hon som finns på avataren.

zoolatri
0

Välkommen hit! Och grattis till er nya familjemedlem, hon är verkligen fin:)

nottheonly
0

#12 Hon är en huskatt! Glad

[helenal]
0

hej o välkommen hit!:) Jätte fin dam ni skaffat er och angående att du tror hon är lite nere är nog för det är miljöombyte och tar ju ett tag innan dom känner sig "hemma"

WhoCares-01
0

=) va kul att ni tycker hon är fin^^

#16 hur menar du? =)

#20 verkligen fin =)

#21 tack så mycke =) jo antar att det är så… idag har hon varit mer aktiv =) inte kommit fram själv men jag fick igång lite lek med en pinne med fjädrar förut =)

// Alexandra

[helenal]
0

uppdatera gärna m bilder allitid kul att se dom små liven:D

[sakring]
0

# 22 Hon är inte särskilt lik en brittiskt korthår.

WhoCares-01
0

#24 nej, hon är mycket mindre men hon har, iaf vad jag läst om rasen, fått en del av temeramentet. hon har rundare utseende än de flesta bond/huskatter jag vet. men framför allt så har hon det från sin mamma =) pappan vet de inte mycket om.

// Alexandra

[sakring]
0

Är mamman brittiskt korthår? Så här se rasbeskrivningen för britter ut.

http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_raser.htm

WhoCares-01
3

#26 spelar det någon roll för dig personligen? har ju liksom redan skrivit att hon har rasen från sin mamma =) Ja mamman är brittisk korthår enligt förra ägaren. Men kan ju inte veta säkert då det inte finns några papper på henne

// Alexandra

[sakring]
2

# 27 Nej det spelar inger roll för mig personligen om mamman är brittiskt korthår men för uppfödaren av mamman  har det betydelse. Dessutom att påstå att katten är av brittiskt korthår då den inte är rasren är fult att göra av säljaren.

Av vad jag kan se på din katt så har den för stora öron som sitter för tätt för att vara britt. Huvudet är inte så brett som det bör vara och den är inte särkilt cobby heller för den delen. Men då den inte är rasren så kan den ha ärvt en del saker från pappan. Men det är ändå fult av ägaren att låta katten dvs  britten, vara utomhus okastrerad och bli dräkrig.

Nedanför min britt har du ett foto på min huskatt som verkligen är av obestämdt ursprung. Jag skulle kunna säga att hon är russian blue om jag ville. Det är många som tror det, men det är hon inte.

WhoCares-01
1

#28 vilken tråkig inställning… så bara för att det är en raskatt ska den inte få gå ut? eller är det ägaren som är dålig ifall katten kanske har smitit ut av misstag och blitt dräktig? är det jag som gjort fel som anser att om min katt har britt-blod i sig så är den delvis brittisk korthår? sen så har inte förra ägaren sagt att Sibylla är brittisk korthår. de har sagt delvis och det tror jag på.

// Alexandra

Mona22
0

Vilken vacker katt du fått tag påKyss. Den ser precis ut som min första huskatt.  Hoppas hon kommer trivas hos er och förgylla erat liv.

[sakring]
1

# 29 Jag har inte sagt att du är dålig på något sätt. Tvärtom jag lovordade dig för att du tog en vuxen katt istället för en kattunge.

Att låta en katt vistas utomhus som inte är kastrerad oavsett ras eller ingen ras är oförsvarligt. Om katten smitit ut så hade det varit enkelt att ta den till en veterinär och kastrera den.

Oavsett om katten är av brittsläkt eller inte så är den inte särksilt brittlik i vilket fall som helst. Det kan ju hända även en och annan britt.

Som du ser så sitter min blå britt utomhus utan något koppel, det gäller även för min cremefärgade brittgosse. De får röra sig precis lika fritt som mina två huskatter får de är dock samtliga kastrerade. Dock ska alla katter var inne på kvällen och natten. De får inte heller vara utomhus då ingen är hemma.

WhoCares-01
0

#31 ok. ville bara få klarhet så det inte skulle bli massa misstolkningar =) håller klart med dig om allt utom en sak. jag skulle inte ta min katt (om det var en raskatt) till veterinär för att ta bort eventuella kattungar om hon smitit ut. jag ser ingen anledning att avla på blandraskatter men att sterilisera en renrasig katthona för att hon smitit och kanske(!) parat sig med en honkatt. det känns bara fel.

men nu förtsår jag mer hur du menar =)

#30 tack så mycket =)

// Alexandra

[sakring]
3

# 32 Kastrerar hoppas jag du menar och jag hoppas att du kasterar din katt. Om inte katten ska gå i avel så ska den kastreras. Och det är inga huskatter som ska göra.

mitzerl
0

Du har fått en väldigt vacker katt! Och kul att du tog en vuxen katt, de brukar kunna ha svårare att få hem än kattungar. Mycket föredömligt! Glad

Däremot har jag lite svårt att förstå hur man kan säga att en katt är av en viss ras - eller ens delvis - om det inte finns någon stamtavla. Då skulle man ju kunna välja vilken ras som helst och föra detta påhitt vidare. Jag har svårt att förstå vitsen med det. Varför måste en katt nödvändigt ha en ras "i sig"? När det ändå oftast bara är påhitt.

Huskatter är fina som de är och din är verkligen jättefin!

WhoCares-01
4

#33vadå SKA? det är väl upp till var och en om de vill ha kattungar på sin katt. sen tycker jag väl också att det är dumt att ta fler kattungar till världen oavsett ras då det finns så många vuxna katter som behöver hem. men INGEN har rätt att säga att man inte FÅR LOV att ta kattungar på sin katt(!)

vi har som plan att kastrera Sibylla men inte förän om ett halvår ungerfär då vi vill att hon ska vara tillräkligt hemmastadd för att inte försöka ta sig tillbaka till förra ägaren om hon smiter. fram tills dess går hon på p-piller för att undvika att hon blir dräktig.

#34 jag ser inget fel i att se min katt som en huskatt med inslag av brittisk korthår. så länge som jag vet att hon inte är renrasig så gör det mig ingenting. jag såg t.ex. min gamla ponny som en blandras med fjording och new forest. fattar inte varför kattmänniskor ska vara så trångsynta? om kattens mama är norsk skogskatt så självklart säger jag ju det om någon frågar om rasen. men kul att du tycker hon är fin =) det tycker jag och min sambo med ^^

// Alexandra

[sakring]
2

# 35 Med 100.000 hemlösa huskatter finns det inge anledning att ta någon kull på vare sig din huskat eller någon annans. Betänk att p-piller ökar risken för juvertumörer. Släpp inte ut henne föränn hon är tillräckligt hemmastadd.

Ruzicka
0

Vilken underbar kisse! Hennes färg är helt underbar! ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

WhoCares-01
0

#36 jo jag vet att risken ökar. hade en katt när jag var liten som fick avlivas efter att ha gått på p-piller hela sitt liv, blev ca. 13-15 år tror jag. men har rådfrågat veterinär och han höll med mig om det här.

och varför då avla på raskatter?? katt som katt

#37 tack så mycket ^^ blev jätteglad nu =D

// Alexandra

[sakring]
4

# 38 Nej det är inte katt som katt. Och seriös kattavel befinner sig milsvitt från huskattasavel. Var så säker på det. Framför allt så finns det ungefär 15% raskatter och ingen av dem är hemslös så vitt jag vet.

WhoCares-01
1

#39 för dig och många andra så är det kanske inte katt som katt men jag personligen ser ingen anledning att lägga 6000 bara för att få en viss ras… för mig är det katt som katt. min åsikt… det står jag för. och där har jag diskuterat färdigt i det ämnet =) skulle önska att vi kunde hålla en trevligare ton nu och går vidare =)

// Alexandra

[sakring]
2

# 40 Förstår att du inte kan särkilt mycket om rasavel eller raskatter och inte är du intresserad av att lära dig heller. 100.000 hemlösa huskatter kan inte få dig att ändra dig heller.

mitzerl
2

Jag ser inte heller något fel i att prata om rasinslag, om det verkligen FINNS rasinslag. Din katts mamma hade ju ingen stamtavla, då kan hon ju inte ha något rasinslag, såvida inte pappan hade stamtavla.

Det är PÅHITTADE rasinslag som jag har svårt att se vitsen med. Dvs att man inte sett någon stamtavla för vare sig mamma- eller pappakatt. Utan bara hittar på en ras för att den är lite lik.

En huskatt kan vara lik många olika raser. Så det så kallade rasinslaget kan ju vara ganska många raser. Det finns olika orsaker till rasinlagspåhitt, bl a:

1. Man tror att det är som inom hundvärlden (och kanske hästvärlden också?), där alla hundar är av raser och det inte finns några hushundar. Så då väljer man en kattras som man känner till. Typ "Min katt är långhårig och jag har hört talas om en kattras som heter Norsk skogkatt som är långhårig. Då måste min katt vara en sån". Man väljer den rasen man känner till helt enkelt och tror att katten är en sån.

2. Man tycker att huskatt inte är fint nog, utan vill göra den lite finare. Och medvetet hittar på lite rasinslag.

3. Man är huskattsavlare och vill tjäna lite pengar på sin kattproduktion. Man väljer en kattras som är på modet och säger till köparen att katten är en sådan, för att kunna ta mer betalt.

Sen sprids detta vidare till nya och nya ägare, som ju naturligtvis tror blint på detta och fortsätter sprida det vidare. Jag tror alltså att du har blivit ilurad att din katt har brittinslag.

mitzerl
0

Det är två olika marknader för huskatter och raskatter. Så därför är det inte "katt som katt". Men var och en bestämmer ju själv om man vill ha huskatt eller raskatt. Glad

WhoCares-01
3

#41 och hur vet du att jag inte vill lära mig? ett av de störtsa nöjerna jag har om kvällarna är allt om katter på animal planet…. så HA HA(!) sen en sak till… jag skaffade en vuxen katt av just den anledningen att jag faktiskt bryr mig(!!!!) sen att du har snöat in dig på tanken att jag är en okunnig skit som inte bryr sig.. ja det är helt enkelt ditt problem och ingen annans. jag försökte avsluta det här som enligt mig har blivit en tråkig disskussion på ett forum där man borde ha trevligt.

#42 jag har inte för avsikt att sprida vidare.. jag har inte hittat på ett rasinslag.. jag struntar fullständigt i om katten är av en "fin" ras eller ej… sen så är honan en brittisk korthår men vad vi fick berättat för oss så registrerades aldrig ungarna då pappan var bondkatt/huskat… min katt har ingen stamtavla men mamman har enligt förra ägarna.

// Alexandra

[sakring]
1

# 44 Jag är säker på att ni inte fick se den stamtavlan. Animal planet är inte mycket att hänga i julgranen när det gäller information om just raskatter.

WhoCares-01
2

#45 vet inte om jag någonsin diskuterat med en så sjukt negativ människa innan….. på allvar(!) Allt om katter handlar specifikt om raskatter(!) de går igenom X antal raser i varje avsnitt där de utvärderar bl.a det typiska utseendet, rasens temprament, och väldigt mycket mer. väldigt intressant faktiskt. Fler borde ge det en chans…. eller åtminstånde vara mer öppensinniga.

#43 glömde svara dig =) skönt med någon som iaf är positiv i sitt inlägg =)

// Alexandra

[Emma--]
1

#46 det kan vara roligt att se men man får dubbelkolla vad dom pratar om ibland :P minns att dom sa att m:et i pannan var typiskt Maine coon. Sen hade dom i samma avsnitt en annan ras som hade samma teckning och också hade ett m i pannan haha :) Sen har dom en tendens att prata med människor som hittat sina katter och egentligen inte vet ursprunget men där det bara måste vara den rasen. När dom pratade om nebelung t.ex. Men jag kan ändå inte låta bli att se haha :)

[sakring]
0

# 47 Helt riktigt EmmaFlört # 46 Det slår dig inte att jag kanske är mer kunnig än vad du är?

[Emma--]
0

#48 Nu menade jag inget elakt med det jag skrev. Man kan ju ändå lära sig saker även om man får kolla upp det extra efteråt. Tycker nog tråden ska få återgå till att handla om ts nya fina katt :)

[sakring]
0

# 49 Jag avsåg inte heller att vara elak eller negativ men när T.S skriver och påstår saker som inte stämmer så kan man inte låta bli att rätta detta. Även jag har sett dessa program på Animal planet och de har varit föremål för diskussion på ett annat kattforum där det finns många uppfödare och kritiken har inte varit nådig.

WhoCares-01
2

#48 att du kan mer än mig om katter tvivlar jag inte en sekund på men, och ta inte allt för illa upp men sättet du skriver känns bara snobbigt och nedvärderande… jag är nöjd med mitt val av katt. jag är nöjd med den informationen jag fick av förra ägaren… varför inte bara låta det vara… varför vara så jäkla negativ? du är ju rent ut sagt oförskämd(!) kunskap är inte allt!

// Alexandra

Amorell
5

Personligen kan jag tycka att det är roligt och av nytta att ange vad katten har för "anlag"
Felicias mamma var Norsk Skogkatt och när folk säger "åå vilken fin katt du har, vad är det för ras?" så svarar jag att hon är 100 % huskatt fast mamma katt var Norsk Skogkatt. Mest för att förklara varför hon ser ut som hon ser ut och av ren trivia, det behöver ju inte alltid innebära att man gör anspråk på att ha en katt som är "finare"

Grattis till en otroligt vacker katt, ögonen är ju som diamanter! Glad

~ Ysmn

WhoCares-01
0

#52 shit va du formulerade bra där =) har också en bland med skogskatt hemma hos mamma och ser det likadant som du =) och va kul att du tycker Sibylla är fin ^^

// Alexandra

[sakring]
2

# 51 Förstår inte hur du kan se det som om jag nedvärderar dig eller ditt val av katt med tanke på att jag har precis en likadan grå husis själv men jag har också två britter så jag känner till rasstandarden på dem, det var därör jag länkade till SVERAK och det var också därför som jag satte in foton på bägge mina blå katter.

WhoCares-01
4

#54 sista jag skriver gällande det här. jag har skrivit hur jag känner och det känns på sättet du skriver att du nedvärderade mig, eller att du ser dig själv som bättre för att du kan mer (vilket jag ortfarande inte tvivlar på) ber dig läsa igenom dina inlägg och fundera på om det kan vara så att du formulerat dig på ett kort och otrevligt sätt. kan vara jag som missförstått dig och då ber jag om ursäkt.

// Alexandra

[sakring]
1

# 55 Ursäkta mig men jag  tror att du har hängt upp dig på att jag faktikt har brittiska korthår och visar hur en av dem ser ut. Det är ingen annan som gjort. Att jag skulle vara snobbig har jag aldrig hört tidigare.

Jag är medveten om att jag kan formulera mig kortfattat ibland särskilt i text och det kan möjligen uppfattas som om andra blir nedvärderade, vilket inte är fallet.

Ja jag har läst igenom samtliga mina inlägg men jag finner inget som jag själv utttrycker det som om att jag nedvärderar dig. Inte ditt val av katt heller.