Stora katter?
Många säger att vi har väldigt stora katter - inte tjocka/överviktiga, utan helt enkelt väldigt stora. Jag vet inte om jag håller med, i och för sig har vi bara haft tre andra katter förutom dessa, sedan jag föddes, men de har tyvärr gått bort och jag minns inte vikterna på dem. Men jag vet att mina ena klasskompis har (dock endast utekatter vad jag vet) på runt 1-2kg…
Våra är då 3 vanliga kastrerade "bondkatter" och den största hanen väger runt 7kg(snart 5 år gammal), honan väger runt 5,5kg (snart 3 år) och den andra hanen (som i och för sig har lagt på sig sen kastreringen, men som vi håller på att banta ner) väger runt 5kg (snart 1 år).
De får lov att både vara ute och inne då som sagt de är kastrerade allihopa och vi tycker att katter ska kunna få båda alternativen. 
Så, jag undrar.. Hur stora är era katter och vad är det för ras på dem? 
Här är min egna kisse Nils-Edward Tjofräs Robert:)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Min skogis är väldigt späd och väger nästan ingenting, endasr ca 3,5 kg (7,5 år) medan huskattenär en klump på ca 8 kg (4,5år)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mina katter väger lite olika
Todd kastrerad 11 årig cornisk rex 3.2 kilo
Stella kastrerad cornish rex dam 5 år 2.7 kilo
Q nybliven mamma cornish rex 4 år just nu 3 kilo
Cissi 4 årig La perm fertli hona 3.2 kilo
Colina kastread 2 årig La perm hona 3.4 kilo
Kombi ung La permhona fertil drygt 1 år lite tunn väger 2,8
Måsen fertil unghane 8 månader väger 4,4 kilo
Måsen kommer nog att bli en rejäl grabb när han har växt klart.
Stolt ägare till tre La permer
Moltas, hankatt, norsk skogkatt 7,5 år, kastrat: 6,2 kg (lagom hull).
Oberon, hankatt, ragdoll 4 år, kastrat: 5,7 kg (lite överviktig).
Doris, honkatt, norsk skogkatt 7,5 år, kastrat: 5,4 kg (lite överviktig).
Ruben, hankatt, helig birma 1 år, kastrat: 3,5 kg (liten och spinkig).
Sajtvärd Katter iFokus
Marie, ragdoll snart 1,5 år 3.9 kg, rätt lagom men kan få gå upp lite till eftersom hon ska paras
Minoo, huskatt, 2,5 år, 5.2 kg, rätt lagom har nyligen gått ner lite, vill gärna ha honom runt 5 kg
Jonna, huskatt 12 år, 6.1 kg, överviktig men har vägt mer, skulle helst behöva gå ner något kg men det var bra med extravikt när hon var sjuk för ett år sedan och föll ner till4,6, tyvärr har hon gått upp lite för mycket igen..
Pandora, hona, 4,5 år, Brittisk korthår, kastrat: 3.4 kg (liten men nästintill parfekt för sin storlek)
Amadeo, hane, 3,5 år, Ragdoll, kastrat: 6.5 kg
(stor och stark men med några få "trivselgram", skulle säkert kunna väga 6.0 utan att må dåligt)
Vår lilltjej som vi hämtar i maj väger snart ett kg och hon är knappt 8 veckor än så hon blir nog en stor dam när hon vuxit klart.
Jag älskar stora katter, det var en av anledningarna till att jag valde de raser jag har. Nu blev inte min äldsta tjej så stor till slut men hon är ju så fin på alla andra sätt och de andra, särskilt raggisen, väger upp hennes "litenhet". 
Jag tror nog att dina katter är lite tjocka, du kan ju fråga veterinären nästa gång ni vaccinerar ;)
Min kisse väger 5 kg, han känns helt okej enligt dem "okunniga" men en kunnig vet hur det ska kännas känner att det finns lite bukfett och lite för mycket över revbenen, så ca ½-1 kg kan han gå ner. Men han känns inte farligt tjock :)
#6. Varför skulle en katt på fem kilo vara tjock?
Min ena katt är en gänglig ungkatt och väger snart 4 kilo, lär komma upp i 4,5 kilo som vuxen. Den andre väger 5 och är mer "plufsig" - men han har en tydlig midja och är i lagom vikt nu (vi bantade honom nyligen ett halvt kilo då han blev FÖR plufsig ^^).
Sju kilo låter dock lite tjockt för en huskatt, men man vet inte förrän man ser hur katten ser ut. Är den stor eller väldigt kraftig så är det givetvis ok. Men eventuellt bör den gå ner ett kilo eller två!
#6 Jag säjer samma som #7, varför skulle den vara tjok för att den väger 6,5 kg???
Min som väger 8 är inte tjoch på något sätt. Det man går efter är inte vikt utan hur de känns att dra fingrarna över revbenen.
Man ska känna konturerna av revbenen utan att trycka med fingrarna ska inte kunna sjunka in mellan dem.
#7 Jag tycker inte 7 kg behöver låta tjockt för en huskatt. Det beror ju dels på vad föräldrarna är och dels på benstommen. Min huskatt väger som sagt ca 8 kg utan att vara tjock. Hans föräldrar är Brittisk korthår och MCO.
/Ingalill
#8: Vet inte om du menade mitt inlägg, tror bara det var jag som nämde en 6,5-kilos kisse? Min kille är inte speciellt tjock utan bara lite för "mjuk" för att vara en vuxen hankatt, känns ungefär som att han har lite bebishull, vilket iofs är gosigt men jag vill ju att han ska må så bra som möjligt.
Jag försökte självklart inte antyda att en stor katt inte skulle kunna väga lika mycket och ändå vara i bra form, bara att just han inte är det.
Som du säger brukar man ju gå på hur revbenen/ryggen känns och på honom känner man inte alls konturerna av revbenen om man inte anstränger sig, så jag tror inte att han skulle må dåligt av att gå ner något hekto till.
Han var rätt tjock när han var yngre, då hade han en "gördel" också (vilket jag läst att många unga Ragdoll-hanar kan få) medan han nu som sagt bara är lite "mjukare än optimalt". Han har långsamt gått ned ungefär 0,5 kg sedan jag blev nogrannare med hans foder och dessutom har han musklat på sig lite eftersom han samtidigt blivit lite vuxnare.
Nu är han ju jättemysig och fin som han är och jag försöker inte banta ner honom eftersom hans vikt inte är ett problem för honom. Jag tänker att så länge han äter som han ska och rör på sig kommer han ju ändå att bli av med vikten i sin egen takt om det behövs. 
#9 Mitt svar var till #6 som jag antog svarade dig att dina katter nog var lite tjocka;)
För mig säjer inte vikten någonting utan att känna på kissen:) Jo, okej om det börjar närma sig 10-15 kg kanske men jag har faktiskt träffat en MCO som vägde 12 och var i perfekt hull:)
/Ingalill
#7 jag sa att min kissa vägde 5 kg och var tjock, men din benämning på honom skulle nog mer vara plufsig, vilket fortfarande är fel enligt mig då dem ska vara i bra hull, inte smala elle plufsiga.
Min katt är dock ganska stor så hade han var biffigt musklad hade han lätt kunnat väga 5 kg som normalt vikt, nu är han ganska slö och hans normal vikt hamnar nog på 4,5 ;)
#8 din katt går ju inte att jämföra med då det är en MCN korsning, när jag söger huskatt menar jag en "riktig" huskatt/bondkatt, ingen blandras ;)
Och jag känner rev benen på min katt, men är en lite för tjockt lager fett över ändå. Samma på min hund, känner revbenen utan problem, men han är för smal istället.
Det är inte bara att säga "man ska känna revbenen" för det gör man när dem har 1 kg övervikt, och specielt många katter har bukfett som inte alls känns på revbenen, då måste man känna på katten i säga och kunna sklija på bukfett och kastrat mage.
Därför jag tipsa TS om att fråga veterinären vid nästa vaccination då dem vet HUR en katt ska kännas :)
Är det en riktig muskel kissa så kan den lätt väga endel, är det en blandras kan den också väga mer än "normalt" men många bondkatter verkar ligga mellan 3-4 kg :)
#11 Först och främst så är blandraskatter huskatter. Det finns bara raskatter och husisar;) En som du kallar "bondkatt", är en blandning mellan okända föräldrar. Vad skulle jag kallat min om jag inte känt den som hade föräldrarna och inte vetat deras raser?
Om du läser vad jag skrev (även om ett par ord verkar ha trillat bort;p) så står det att du ska känna konturerna av revbenenen utan att trycka med fingrarna. Man ska dock inte kunna få in fingrarna mellan revbenen.
Det är så de flesta veterinärer känner på katterna (och hundarna)
/Ingalill
#12 det är extremt svårt över att forum att beskriva hur det ska kännas, det är bättre att TS får lära sig hur det ska kännas av tex en veterinäre. Och det e väl inte problem att låta en veterinäre känna vid nästa vaccination så att TS verkligen vet om dem är i bra hull?
Kan väl ta med mina med, eller min. MIn honkatt på 5 år kan inte räknas som stor direkt.
Akrelei, 5 år kastrerad huskatt hona, 2.5-3 kilo
Dooleys, 7 månader okastrerad, väger 5 - 5.3 kilo :)
Båda mina katter äter av torrfodret Pro Plan kitten delicated och Pro Plan sterelized. Till blötmat får de Bozita, bitar i sås!
#13 absolut inte;) men ts har inte ens frågat om vad någon tycker om hennes/hans katter
endast frågat hur stora katter vi andra har…
Att förklara över ett forum är absolut inte svårt. vilken del av förklaringen är det du inte förstår? att känna utan tryck eller att inte kunna få in fingrarna mellan revbenen?
Du lär dig inte mer hur det ska kännas visuellt utan att ha 3 olika katter att visa på. 1 överviktig, 1 normal och 1 underviktig.
/Ingalill

Zorro väger 9 kg o är snart 6 år gammal Puma väger 5,6 kg o är ca 9 år gammal Zigge väger 4 kg o är snart 3 år gammal Alla är huskatter o kastrerade

Hmm, min ragdoll hona på 8 månader börjar bli lite plufsig under magen, sk bukfett. Hon är ej kastrerad, men ska bli det inom en vecka. Hon äter eukanuba kitten, väger ca 4 kilo. Ska jag gå över till vuxen mat, eller låta henne äta kitten fast då ej fri tillgång? Jag tycker egentligen inte att hon äter så mycket, men hon rör sig ju inte överdrivet heller..
Bossen, 8 år, steriliserad hona, 6 kg
Viktoria, 6 år, steriliserad hona, 5 kg
Huskatter, Bossen är 50% perser
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
#6 Ursäkta?
Var i inlägget skrev jag att jag ville ha eran åsikt om vad mina katter väger för mycket eller för lite? Jag frågade klart och tydligt hur mycket era katter väger och vad det är för ras på dem. Inte mycket annat…
Vi har varit hos veterinär otaliga gånger, de har sagt att de har normalt hull, men dem tycker att de är väldigt stora, jämfört med vad de annars brukar få in när det gäller bondkatter/huskatter. Tycker det är oförskämt att skriva så, när jag faktiskt skrev att Edward var något överviktig men vi håller på att banta ner honom, men inte bad om er åsikt. Vi vet att de är i bra hull (förutom Edward just nu ,då)! Eftersom vi redan varit hos veterinären….
Jag är inte expert, men jag är nästan säker - efter vad som skrivits - att det inte finns någon "normalvikt" på blandraser… Vore ju sjukt skumt i så fall… Är katt A en korsning mellan en stor ras och en liten ras och B en korsning mellan två små raser, så är det väl självfallet att A bör väga mer? Eller?
_________
Tack så jättemycket allihopa för era svar! 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#17 Det verkar vara dags att byta foder. Jag har bara erfarenhet av RC, men där buter man redan vid fem månader och sedan byter man igen innan året. Min katt fick av "magskäl" äta vuxenmat från sex månader, fungerar alldeles utmärkt och han är inte i riskzom för att bli fet, svårt att banta katter…så fri tillgång, men ett magrare foder, fasa in så långsamt.

Traxxas och Vera (cornish) väger nästan 3kg.
Tyra (cornish) väger lite över 3kg och Pixel(cornish) väger ca 2,7. Alla är honor.
Bella (maine coon) 7,2 kg.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

#20 Tack för bra svar!
#22 Vsg:))