Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3596 ggr
JustRobin
4

Europé

Hej!

Jag funderar på om det finns någon här på forumet som är pålästa om Européer, vad som kännetecknar dem, teckning, sinne, hur de skiljer sig från huskatter osv. Har sökt lite på internet men har tyvärr inte hittat någon mer specifik och utförlig beskrivning Glad.

EvaSe
0

Kolla på européringen där kan du hitta en del.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

annzoo
0

stamtavlan skiljer dem åt :P

En europe är en korthårig katt och de har 69 färger godkända om jag ej minns fel.

http://www.sverak.se/sverak/om_katt/Raser/EUR.htm

JustRobin
0

Tack, ska titta på dom! Glad

Att stamtavlan skiljer, det vet jag Flört Jag tänkte angående storlek och så, för om jag inte har förstått det fel så är det hyfsat stora?

Lynxkissen
0

ja, de är ganska stora. Som en kraftig "bondkatt". Läste att Europeé egentligen är en ras baserad på "den perfekta bondkatten" som det stod…

OberonsMatte
0

En Europé ser ut som en ovanligt välproportionelig och estetiskt tilltalande huskatt utan andra rasinlag.

Sajtvärd Katter iFokus

JustRobin
0

Okej! Glad Jag och min sambo blev lite nyfikna för att en av våra katter, som antagligen är huskatt då han är född ute, är väldigt lik en europé (vilket huskatter visserligen är) och är dessutom väldigt stor och muskulös som dom beskrivs Glad Hans propotioner är överlag är väldigt likt faktiskt. Men som sagt så är han antagligen huskatt, men vi tänkte ifall han kanske har lite europé i sig!

Lynxkissen
0

min katt har en huskatt till mamma och fadern är okänd, men när vi kom till veterinären så sa hon att det var en europé utan stamtavla. Visst det låter ju fint att säga, men min kisse är dock inte en typisk "bondkatt", för vi misstänker att det är inslag av siames/oriental eller så, för han är långsman med långa baktassar och absolut inte kraftig..

OberonsMatte
0

#6 En huskatt kan av en slump se ut precis som en Europé, men Europé är en raskatt med stamtavla som föds upp genom noggrann och planerad avel av seriösa uppfödare, precis som alla andra raskatter.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1

#7 Veterinärer har ofta väldigt dålig koll på raskatter och tror ibland att bondkatt/huskatt/Europé är samma sak, och det är det verkligen inte. En katt utan stamtavla är en huskatt, oavsett hur den ser ut.

En huskatt har ofta lite särdrag, t.ex. långa eller korta ben, litet eller stort huvud, brett eller tätt mellan ögonen, lång eller kort (samt smal eller tjock) svans, stora eller små öron etc. i olika kombinationer, och det är det som skiljer huskatter rent utseendemässigt från rasen Europé.

Sajtvärd Katter iFokus

JustRobin
0

#8 Jo, som jag skrev så tror vi inte att han är en Europé, men vi blev som sagt nyfikna då han inte ser ut fullt som en "vanlig" huskatt. Så när vi ramlade över den här kattrasen på internet så blev vi nyfikna och funderade på om han möjligvis hade lite Europé i sig, trots att han då är en huskatt Glad

OberonsMatte
0

#10 Snarare har Europén något av din huskatt i sig sedan många, många generationer tillbaka. Europén är en ursprunglig och naturlig ras som blivit förädlad och bevarad genom selektiv avel.

Sajtvärd Katter iFokus

Lynxkissen
0

Ah. Lynx ser ju inte ens ut som en europe. Det märks att han är blandat med nåt annat. Han är så slank. Och så har han ett magert trekantigt ansikte med stora öron..blev förvånad när veterinären sa så.

checkbox
0

Passar på att svara dig #11Glad (Det är också min katt som TS pratar om, haha, jag är sambon Flört)

Hur menar du mer specifikt med din kommentar? Vill du förtydliga? Glad

OberonsMatte
0

#13 Jo, jag menar så här: Raskatten Europé härstammar från de allra första tamkatterna, men blev en godkänd ras först 1946, dock långt innan blandrasaveln ändrade utseendet på den svenska huskatten/bondkatten.

Eftersom din katt är en huskatt har han sannolikt samma ursprung som Europén har, men i hans släktled har generationerna fötts utan tanke på att bevara ett visst utseende, det har bara råkat bli så ändå.

Sajtvärd Katter iFokus

checkbox
0

#14 Jaha, okej, då är vi med! Glad. Tack för din förklaring! Det låter absolut rimligt.

devour
2

Jag roas över att man alltid ska försöka hitta något spår av någon raskatt i sin huskatt.

checkbox
5

#16 Du tycker inte att det där var en något onödig kommentar? Vi är fullt medvetna om att han är en huskatt men blev nyfikna på vad rasstandarden var för en Europé då han liknar dem något. Om du ska komma med onödiga och nedvärderande kommentarer ser jag helst att du inte skriver i den här tråden. Det uppskattas inte av någon av oss och din kommentar bidrar inte till den aktuella diskussionen, utan känns (i vilket fall från min sida) bara som ett onödigt fördömande.

Thaeri
0

I WCF Nordic kan man fortfarande novisgodkänna bondkatter som stämmer in på européns rasstandard.

Men det gäller ju bara fertila katter som går i avel då, och ungarna behöver sedan avelsgodkännas innan de i sin tur kan avlas på och deras ungar osv, i 5 generationer.

checkbox
0

#18 Okej, intressant att veta Glad. Dock är vi inte intresserade av att få honom godkänd och inte heller för avel (han är dessutom kastrerad). Det var som sagt bara av nyfikenhet som vi undrade Glad.

Thaeri
0

#19, nej jag förstod det, det var mest menat som en kommentar på exakt hur nära europén faktiskt står vår klassiska nordiska bondkatt Glad

checkbox
0

#20 Åh, okej! Glad. Ja, men det var verkligen intressant! Hade ingen aning om att man kunde godkänna katter som inte är framavlade inom den rasen Glad.

EddaM
0

På en utställning jag var på tyckte en domare att en huskatt var en väldigt fint typad Europé så han var tvungen att visa upp katten för några andra domare. Det var lite kul tyckte jag, kommer dock inte ihåg vilken katt det var.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Lillfjanten]
0

vad roligt att folk är intresserade av européen! det är en otroligt fin katt tycker jag.

vad jag sen inte förstår är att folk säger att det bara är stamtavlan som skiljer den och en huskatt åt, utseendemässigt. en huskatt kan se ut precis hur som helst, alla är absolut inte korthåriga. synd att europén inte syns så mycket som andra raser.

Mona22
0

#23 jag tror problemet ligger i att många tror att en korthårig huskatt är en europe så därför finns ingen direkt marknad för just den rasen.tror många tänker som så att, varför ska man betala tusentals kronor för en katt som ser ut som en huskatt? De förstår inte vad det kostar att föda upp rasrent. samma problem är väl hos skogisarna. Långhåriga huskatter är skogisar enligt vissa.

Sedan kan veterinärer oftast inte något om kattraser och säger de då till någon att de har en skogkatt tex så kommer de ju gå på det för det är ju en veterinär som sagt det.

OberonsMatte
2

Nuförtiden är det allt vanligare att folk tycker att deras katter påminner om andra raser än den ursprungliga huskatten. Europén hette t.o.m. Svensk Huskatt från början, och det var vad den var. En huskatt med stamtavla som såg, och ser ut, som huskatter gjorde på den gamla goda tiden.

Jag tycker att det är bra om folk får upp ögonen för Europén som ras. Så länge den finns kan man stoppa all avel på huskatter utan att deras utseende riskerar att försvinna. De som vill ha en katt som "ser ut som en katt" kan köpa en Europé med stamtavla av en uppfödare som vet vad seriös kattavel innebär och kostar i omsorg, tid, och pengar.

Sajtvärd Katter iFokus

[Lillfjanten]
0

#24  håller med dig.

#25  många vill ha huskatter som inte är korthåriga och ser ut som européer. jag tycker det är fint med blandraser/huskatter. däremot finns mycket annat negativt med kattavel/skötsel. men det hör inte hit i denna tråd.

OberonsMatte
3

#26 Vill man ha en långhårig huskatt finns det många semi-långhåriga raskatter att välja på. Den som är minst rastypiska drag är Sibirisk katt tycker jag.

Det är inte utseendet som gör blandraskatterna unika, utan det lägre priset och bristen på omsorg i uppfödningen.

Sajtvärd Katter iFokus

[Lillfjanten]
0

#27  som jag skrev, många vill ha HUSKATTER som inte är korthåriga. Flört

OberonsMatte
0

#28 Varför då? Vad har en långhårig huskatt som inte en långhårig raskatt har? Förutom ett lägre pris?

Sajtvärd Katter iFokus

[Lillfjanten]
0

blandningar av olika raser kanske? personlighet, uppväxt mm. jag går inte efter priset på en katt, men utseende och säljare. de finaste katter jag sett har varit blandisar.

OberonsMatte
4

#30 Köper man en blandraskatt köper man från en person som svikit två uppfödares förtroende. Är det en sån person du vill uppmuntra och köpa katt ifrån?

Sajtvärd Katter iFokus

[Lillfjanten]
1

#31  japp.

OberonsMatte
1

#32 Lustigt att du som själv har två kastrerade raskatter har den synen. Blir det månne ett oseriösare köp nästa gång?

Sajtvärd Katter iFokus

[Lillfjanten]
1

det kan mycket väl tänkas. förresten så har jag nu tre katter, hänger du inte med? varav en fertil..Cool

OberonsMatte
0

#34 Spännande. Är det också en med stamtavla?

Sajtvärd Katter iFokus

[Lillfjanten]
0

#35 ja faktiskt.

[Highonbluetomorrows]
3

Men starta en egen tråd om din blandrasfetish i stället för att kapa andras. Varje inlägg du skriver i handlar i princip om att föra fram något provokativt, sjukt tröttsamt.

Huskatter kan se ut lite hur som helst, sen om det är fult eller fint får man själv avgöra. Precis som raskatter kan vara både typiska och otypiska.

Att en veterinär säger att en katt är en europé utan stamtavla är mest sorgligt faktiskt. De flesta veterinärer vet nästan ingenting om katter, vare sig om raser eller kost. Men sjukdomar kan de förhoppningsvis..

[Lillfjanten]
0

#37  för att? måste man hålla med alla andra i trådar? nu är du inte speciellt trevlig måste jag säga Obestämd

JustRobin
2

Jag visste absolut ingenting om Europé, visste inte ens att den fanns innan.. Så tack för alla svar! Jag är beredd att hålla med om att det är synd att inte fler vet om den ordentligt, väldigt vacker katt. Och jag tycker också det är värt att lägga dom pengarna, dock tog vi nu katter ifrån Örebro Katthem, kändes som det rätta att göra Glad Har alltid velat adoptera katter från ett katthem så!

Mona22
2

#39 du gjorde en väldigt bra gärning när du tog från ett katthem Glad

OberonsMatte
3

#39 Att köpa katt från ett katthem är alltid ett väldigt bra val!

Sajtvärd Katter iFokus

JustRobin
0

Jag kunde inte vara nöjdare faktiskt Skrattande

[sakring]
0

Det står Europé i handlingarna till min svarta huskatt. Hon ser inte precis ut som en sådan, slank som hon är, men det är en vette som skrivit det inte jag.