Vart är huskatterna?
Det är riktigt dåligt med huskatter ute på utställningarna. Flera måste ut o visa upp sina vackra katter. Göra reklam för sin vackra ras och visa att en huskatt inte måste springa ute fertil o få en massa bebisar. Visa att man även dem ärar lika högt som raskatter. Visa att de är värda att man lägger ner tid och pengar på dem.
Nästa utställning är det katastrofalt lite huskatter på. På lördagen är det en Korthårig hona, En långhårig hona, en långhårig hane samt en senior på lördagen och på söndagen en långhårig hona och en senior.
Många som kommer och tittar blir förvånade att man kan ställa ut sina huskatter och jag gör så mycket reklam jag kan och upplyser om att det lönar sig att kastrera sin katt. Jag hoppas att någon lyssnar ialf.
Så ta steget och testa att ställa ut din huskatt, det är jätte kul och man träffar så många trevliga människor och man lär sig väldigt mycket.
En bild på min långhåriga huskatt SW´09´07 Feztiz DSM när hon blev Scandinavian Winner ´09.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag har för tillfället två katter, båda huskatter. Tyvärr är det bara den ena som går att ställa ut. Har länge planerat att ställa honom och ska banemig se till att det blir av i sommar!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag tycker det är så roligt att se huskatter på utställningar för de kan se ut hur som helst. jag kan tyvärr inte ha huskatt längre men när jag hade det ställde jag ut honom och vilken uppmärksamhet han fick. Hur kul som helst.
Självklart ska huskatter också finnas med på utställningar.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag ska ställa ut min vita i höst. I luleå. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade gärna ställt ut min huskatt, men jag tror hon hade bitit domaren i handen eller nåt…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Men huskatt är väl ingen ras? 
Visst är det kul att se huskatter i alla former och färger på utställningar, men sen finns de faktiskt de som blir sporrade av detta och vill ha bebisar av sina huskatter.
#5 huskatter som ställs ut ska vara kastrerade. :)
Det är nog inte många som vet att man kan ställa ut huskatter tror jag.
Din husis är verkligen en söt pälsboll ! 
#5 Precis som #6 säger så måste du kunna visa upp intyg på att katten är kastrerad för att få ställa ut den.
#6 Jo, men det vet jag. Jag tänkte på de som går på utställning och har fina huskatter hemma och tänker att de faktiskt kan få fina bebisar av dem. Att ställa ut sen eller bara för uppfödning. Förstår du min tanke?
#9 Jag förstår din tanke. Men samtidigt är det ju samma katter som rör sig i var och vartannan del av hela Sverige fritt och som vem som helst kan se och därmed bli inspirerad att ta en kull. Det blir lite samma sak som att säga att man inte ska ställa ut till exempel norska skogkatter eller långhåriga katter alls på utställning eftersom folk blir inspirerade att ta kullar på sina icke-renrasiga katter som är långhåriga.
Åh vilken fin katt TS :D härlig päls
Finns det en artikel om ämnet? Annars går det ganska lätt att hitta info på nätet. Men det vore trevligt med en mer utförlig text med tips och råd från någon som ställer ut huskatt till de som vill börja.
~ Bara döda fiskar följer strömmen.
Härligt att nån tar upp ämnnet! Tror inte många förstår att en huskatt kan ställas ut precis som raskatter kan.
jag visste inte förens för nått årsedan! :)
Läste att en huskatt ska vara hel och ren och trevlig. Jag kan säga att mina 2 inte är så treliga mot andra än mig. Så de får nog stanna hemme.
om man kollar klipp på exempelvis youtube så kan man se hur dommare o.s.v kollar på katterna. Då kan man lätt avgöra om ens egen katt går att hantera på de viset och lämpar sig för utställning. Annars är det smart att så tidigt som möjligt hantera sin katt och vrida och vända o.s.v
är även bra ur hälsa synpunkt om man ska göra undersökningar hos veterinär.

Buren man har på utställningarna känner sig katterna trygga i o de brukar sova bort den mesta av dagen. Jag tar bara ut mina katter när de skall till domaren och borstas lite på innan.
#5: Tycker absolut att huskatt är en ras.
Man kan ju tekniskt sett ställa ut en okastrerad katt under 10mån och det gjorde jag själv med, men jag hade ingen tanke på att ta en kull på min plutta bara för det gick bra på första utställningen, nej hon kastrerades vid 10mån. Men det finns oseriösa folk överallt men jag tror inte att huskatts uppfödningen hade ökat utav att folk fick upp ögonen för utställning.
#1 och 3: Kanon! Jätte kul =) Tyvärr ställer jag inte uppe i norrland men det finns ju andra som gör det där =)
#11: Det finns kanske någon artikel om detta, vet faktiskt inte men det finns andra som tar upp det. På sveraks sida tex. Och TACK =) Men tyvärr är hon ur päls just nu men den kommer ju tillbaka =)
#14: Ja o låta vänner ta i katterna o vrida o vända på dem över köksbordet hemma kanske. =)
Som sagt det är kanon kul att ställa huskatt, och raskatt med för den delen.
S*Luddhuvet´z
Jag har en kompis som är uppfödare och hon är här då och då och drillar mina katter i att vara OK med greppet domare oftast håller katter i, kolla tänder, päls, klor och så vidare. Det är ju jättebra både inför utställning, veterinärbesök och alllmän hantering.

#16 jo det är bra att de klarar hantering av den sorten. Jag ber alltid mina kompisar som är på besök att "vrida och vända" på våra katter för att de ska bli vana
#17 Absolut. Man märker snabbt att allt man tror sina katter är helt lugna med när man själv gör det kan ge en helt annan reaktion när någon mer främmande gör det.
Önskade jag hade kunnat ta med min Thindra då hon är så otroligt fin i kroppsform och stora pigga gula ögon. Men hon skulle med bara blicken få en domare att backa så det är ingen idé. en bestämdare dam får man allt leta efter tyvärr.
//Pia
Min kompis ställer regelbundet ut sin husis, nu senast i Alingsås där han gick upp till panelen, men blev slagen av korthårs honan.
Jag tror att problemet är att många inte vet om att man får ställa sin huskatt och även priset, jag tycker det är för dyrt! Raskatterna får ju ändå sina titlar och många ska användas i avel och därför är det bra med bedömning, men en husis är ju mest för att ägaren tycker det är kul.
Själv har jag 2 (snart 3) katter varav en ragdoll som ställs ut och en husis (snart 2) som inte ställds pga dåligt psyke, men hon hade inte ställts ut ändå eftersom jag känner att jag inte har råd att ställa ut flera och då går raggen först.

Ursäkta, men har inte läst allt, men vad krävs för att få ställa ut en vacker husis?? Och hur SKA/INTE SKA den se ut??
Jag har flera hittis-exemplar här, som säkert skulle passa perfekt, för ingen kan låta bli att tycka att dom är minst lika vackra och sociala som ras-katter…
Men t.ex.. får "man" vara vindögd med för många tår?? Eller, får man vara "vanligt randig blåis" men KRÄVA gos och kel!!!
Berätta gärna hur det funkar
Jag har ju några som jag gärna skulle "ställa" om det fick bli till förmån för hemlösingar.. För att visa att en hemlös husis också kan vara en vacker mysis
Alla djur behöver någon som bryr sig!

En huskatt måste vara ren och ha bra temperament sedan är det oftast vad domaren gillar mest. den får vara vilken färg som helt.De ser till katten som helhet, passar allt ihop eller vad man ska säga
vet inte hur det ligger till det här med tårna, det är ju en missbildning. jag tror någon mer insatt i det får svara på det.
Annars måste de vara kastrerad,id-märkta och ha ett huskattsbevis som man beställer från sverak. Sedan måste du som ägare vara med i en kattklubb.
Tycker absolut du ska göra reklam för dina hittekatter

vad är då huskattsbevis?? hur skaffar man det?? jag vet ju INGENTING om kissarna här.. mer än att jag älskar dom, och vill dom allt gott i världen!!
sen vet jag så klart allt om deras temperament idag…alla lämpar sig såklart inte för att någon främmande ska peta på dom, haha spott och fräs!!!
#24 gå in på sverak, på blanketter och där finns det en för huskattbevis. Här är två länkar om utställning: http://www.katter.nu/utst/show.htm, http://www.katteriet.se/?page_id=259

Huskattsbevis är som en liten mapp till katten där du sätter vaccinationsintygen och idmärkningen. ser ut som en stamtavla nästan fast det är för huskatt. Du behöver inte veta vilka föräldrarna är men du måste veta vilken färg katten har. där står information om dig som ägare, adress osv. bevis på att du äger katten och den är registrerad på dig.
Gå in på sverak.se och sedan högt upp i mitten står det Blanketter och bläddrar du ner står det Ansökan av huskattbevis.
Den fyller du i och skickar till din kattklubb. Du måste vara medlem i en sådan innan.
Till vänster på sidan har du kattklubbar i sverige, där kan du välja en nära dig.
När du sedan fått hem ditt bevis kan du anmäla till utställning.Det finns information under Om kattutställning. Där kan du läsa lite hur det går till. Självklart ska du fråga om du har frågor.

tack så mycket för alla tips.. man börjar ju bli lite sugen på att visa upp sina världens-finaste-missar!!!

Ja det finns så många vackra huskatter där ute o de skall visas upp!
Klart att det kostar pengar att ställa ut och blir inte katten 1:a och NOM så brukar man ju inte få något för det men det är super kul ialf tycker jag. Jag ställer både mina skogisar och min huskatt och jag har gått i tankar på att försöka hitta ännu en husis för att ställa ut men jag har mina skogisar o min avel med så jag vet inte riktigt i vilken riktning det går men det återstår att se!
Och jag kan berätta att jag är mer noga med hur min huskatt ser ut på en utställning än mina skogisar. Hon är min lilla sessa ♥
S*Luddhuvet´z
#28 Du vill hitta en huskatt att ställa ut, har du några som helst önskemål för hur den ska se ut då? Och varför är du mer noga med huskattens utseende än skogisarna? Är bara nyfiken, men varför göra skillnad på katterna?

#29: Köper jag en huskatt till så vill jag gärna kunna ställa ut den ja och nej det har jag inte. Ja varför är jag det? För att huskatterna skall se fina ut och det är viktigare att de är rena o hela än skogisarna. Min skogis hane har en besvärlig päls som skivar sig lätt och därför ser han väl risigare ut än henne men självklart badar jag o putsar på mina skogisar med. Han får sina cert trots sin besvärliga päls medans hon har ingen chans i hälsingland att bli NOM om hon inte skulle vara ren o vit.
Gör ingen skillnad på katterna hemma o de får allt de vill o allt gos de vill men Feztiz har jag däremot haft längst och ligger o snuttar på min arm ibland, vi är väldigt präglade på varandra o när jag ligger på sjukhus så äter hon inte.
Tycker att det är viktigt att visa fram huskatterna så bra o fina de kan vara så folk tar dem till sig mera.
S*Luddhuvet´z
#30 För min del gör sig huskatter (alla katter) bäst naturella, inte på utställning.
Men det är kul att se fanatiska och nervösa utställare som ska fixa varje hårstrå på katten innan assistenten bär iväg den. 
Kommer aldrig mer att ställa ut, då jag personligen tycker att det är plågeri för katterna. Naturligtvis så finns de andra som tycker annorlunda, men detta är bara vad jag tycker och min erfarenhet.

Jag har haft katter som inte trivts på utställningar och de har sluppit det sedan med. Men de jag har nu har inget emot utställningar så då är det bara kul att åka iväg. Vi är olika allihopa o tycker olika, det måste man ju få göra =)
S*Luddhuvet´z
Jag kommer nog att ställa ut min långhåriga huskatthona och hennes son.
Har en korthårig kastrat hane oxå som skulle vara kul att ställa ut, men han är överviktig och går inte att banta ner. Han äter inte mycket men ändå e han så grov. Vet att kastrater har lätt för att bli tjocka.
Men denna kastrathane vore så kul att ställa ut.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Blev jätte glad av Eddam å Misons kommentarer!
"Tycker att det är viktigt att visa fram huskatterna så bra o fina de kan vara så folk tar dem till sig mera." #30
hoppas fler ställer ut sina huskatter hoppas huskatten (katten i allmenhet) får bättre status och mer respekt/uppskattning … edt är ju en bit på vägen! :)
Lycka till till er!

#33: Även lite överviktiga katter kan ställas ut, vet flera stycken som gör detta o även de blir BIS =)
#34: =)
S*Luddhuvet´z

#31 kan hålla med till viss del. jag tycker det är plågeri om man tvingar katten att vara med när den tydligt visar att den inte vill. finns tyvärr några som gör så. jag ställde huskatt förut men han gillade det inte så han fick stanna hemma, men min skogis älskar utställning för han får så mycket uppmärksamhet 
Har en huskatt här hemma, men tyvärr är hon för skygg för att klara av en sådan samling, hon har lite svårt av att det bara kommer hit en gäst till oss… Så vi håller oss hemma.
Blev själv chockad sist jag var på utställning när jag såg att man kunde ställa ut huskatter
Mvh,
Catarina
Det här med utställning hur förbereder nu era katter. jag kommer antagligen få hem en foderkatt och jag vet inte ännu om den ska ställas ut och min yngsta skulle vara kul att ställa ut för att prova på.
Men hur gör ni?
jag har fått rådet att bjuda över folk som ska hålla med katterna mycket
så det gör jag,
Men hur förbereder man dom för utställningsmiljö?
hon går ju som en hund i sele, är det är gott tecken, hon bryr sig inte så mycket om nya miljöer, bara glad att få utforska
Nu har jag inte läst alla inläggen. Men man kan inte utgå ifrån att katterna knner sig trygga i en utställningsbur med en massa katter jamandes runt omkring.
Jag har dels ställt ut min huskatt en gång. Han var fullkomligt livrädd hela tiden så han gick inte ens att bedömma. Självklart slapp han åka på fler utställningar.
Jag har också ställt ut vår skogis ett fåtal gånge men så fort han blev könsmogen visade han med hela sin kropp att han avskydde utställningar. Inte heller han trivdes i buren även om han inte var livrädd. Inte heller han har blivit utställd efter ett års ålder. (Han är 16 år i dagsläget).
Så utgå inte från att man inte kan eller vet något om utställningar och tro att det är enda orsaken till att inte huskatter ställs ut. Det kan finnas massor med bakomliggande orsaker.
Man vill kanske inte helt enkelt. Hur fin och trevlig katt man än har.

#39 be kompisar hålla på med katten och vänj den vid att hållas upp och ner och lite sånt. Sedan när du åker till veterinären för vaccination eller så, be henne också "vända och vrida" på katten . Där är ett okänt område för katten och nästan som en utställning då man är i väntrummet med andra djur.
Vänj även att du får kolla i munnen och klippa klor. det kollar det vid incheckning till utställning.
men sedan är det ju så att oavsett hur snäll hon är hemma så kanske hon inte trivs på utställning. man vet aldrig i förväg 
Jag vill så gärna ställa min huskatt men hans psyke skulle verkligen inte klara av det så han får stanna hemma på kattutställningarna.
#43 Ja munnen har jag inte tänkt på… hon blir skit sur antar att jag får fortsätta kika :P

#43 träna och åter träna, har en surpuppa härhemma men en gång per dag leker jag tandläkare 
#44 det tror jag absolut. Hon är jättevacker
Hon måste var vaccinerad,idmärkt och kastrerad för att ställas ut men det kanske hon redan är
#45 Hon e vaccinerad, ska chippas. Och ska kastreras :)
Dvärgvädur i Viltgrå
#46 ser jättefin ut o då kanske den stora stjärnan Festis får lite konkurrens på långhårs fronten:)
#46 ser jättefin ut o då kanske den stora stjärnan Festis får lite konkurrens på långhårs fronten:)
Hennes son kanske jag oxå testar ställa senare :) Han har fått sin första vaccination och ska kastreras så fort det bara går. Chippas borde han kunna göra på andra vaccinationstillfället va?
Dvärgvädur i Viltgrå

#47: Haha Ja hon är en liten stjärna min lilla tjej men i år har jag inte ställt så mycket pga att hon gick ner i vikt efter att jag låg på sjukhus o sedan har hon varit ur päls men hon är på G nu igen =) Skall bli jätte kul och spännande o se hur det går på SW =)
#49: Säg inte det! Feztiz vinner inte alltid och domaren kan fördra en annan typ av katt än min. =) Din tjej är jätte fin och svart-vita katter är populära hos domarna =) Tror även att det kan gå bra för dina misse ungar =) Hanar behövs det några till av som ställs ut, just nu verkar de vara färre på LH sidan än honorna.
En annan sak som kan vara viktig på huskatter är pälskondition och hur man har preparerat den. Bad är alltid bra att vänja dem vid. Klarar de inte av ett bad så finns det torrschampon som man kan använda.
S*Luddhuvet´z
#52 Tack, nu efter ungarna har hon dock ingen krage alls. Får hoppas att hon får den tillbaka, för nu ser hon tanig ut :P Bada har LillMizz inga problem med, det gör hon frivilligt ;)
Kattungarna har jag inte provat bada än, men ska vänja de.
Jag bor mellan Uppsala o Gävle så det blir runt omkring här nånstanns som jag testar ställa ut. Hoppas man får se fler huskatter då. Jag är mer intresserad av att kolla in huskatterna :P
Dvärgvädur i Viltgrå
jag är nybörjare på detta område att ställa ut katter. Hur gör man? Har tre vanliga katter. Jag är väldig intresserad av detta. Hoppas på svar.
Längtar tills min gosse blir gammal nog så jag kan testa och ställa ut honom, tror inte det skulle bli några som helst pobelm med att domaren klämmer och känner, veterinären fick göra det utan några som helts klagomål
Han har ingen sådär lite udda färg utan är en helt vanlig bruntigré men de kollar mer på kroppsform osv. va?
Vi får väl se om det dyker upp en utställning i kalmar till sommaren

#54 först måste du bli med i en kattklubb. Gå in på sverak.se och välj klubb. Sedan måste din katt vara vaccinerad och kastrerad(om de är huskatter) idmärkt och ha ett huskattbevis som man beställer från sverak. Där står det vem som äger katten osv. lite som en stamtavla fast utan alla generationer om man inte vet dem.
Sedan väljer du ut en utställning du vill gå på och anmäler din katt dit.
Några veckor innan utställningen får du hem en bekräftelse om du kommit med och då är det bara förbereda sig .
Burskynke behöver du och kan köpas lite varstans eller om du är händig kan du sy själv. Måtten är jag lite osäker på men EddaM har nog bra koll
på utställningen brukar man få hjälp om man frågar någon, de brukar vilja hjälp nybörjare oftast 

#55: Brunmönstrade katter brukar många domare föredra =) Och de tittar på många saker som hur tydligt mönster, stark färg, ren, päls kvalite, päls mängd, päls typ, kropps typ, ögon form och färg, temprament osv =)
S*Luddhuvet´z
Ni som sysslar med utställning får gärna berätta för en nybörjare vad det som är roligt med det. Har varit intresserad av att skaffa hund också och där är utställning den aktivitet som lockat allra minst. Är inte utställning delvis ett avelsverktyg, varav en stor del av anledningen till att ställa ut försvinner för huskatter som vare sig ska avlas på själva eller har linjer att avla efter?
Hade iofs varit roligt att visa upp min älskling då han har så oerhört bra pälskvalitet :). Jag var en av dem som inte visste att man kunde ställa ut huskatter på vanliga utställningar, trodde det var särskilda "blandis-utställningar" precis som för hundar. Så nu vet jag det :). Tror dock att min pojkvän hade tyckt att det vara superfjantigt hehe.

Det som är roligt är att träffa och prata med folk. Därför gillar jag utställningar.Sedan älskade min skogis uppmärksamheten så han tyckte det var kul med många som tittade på honom.
Vi får se hur dotterns katt blir nu är han så tanig o riktingt ungkatt. Men han är kastrerad vacc o märkt men det där bevistet kan man fixa så är det klart. Hur tränar ni era katter inför utställning? Han tål att andra bär honom kikar på han osv
Finns det brurar redan på plats som man "hyr" och har eget skynke, låda o säng?

#62 lär katten att bli "vriden och vänd på". Alltså, vänj den vid att de får lyfta katten hur som helst och kolla var som helst utan protester.
Burar finns på plats och lånet ingår i anmälningsavgiften. Skynke, låda och säng tar man som du skriver med själv
63 han blir lite sur när jag ska klippa alla klor, men bära går han med på då ska jag be andra göra likadant o även vrida o vända på han lite :) haha. tackar för tipset lika bra att börja i tid ;)
Hade gärna ställt ut min hane men han avskyr att åka bil och ser dessutom dåligt så ingen bra ide tror jag. Men annars är han otroligt fin och får mycket beröm. Är många som har frågat om dem får köpa honom. Men nej då han kommer aldrig att bli till salu.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Vi har planer på att ställa ut våra små långhåriga prinsessor så fort dom har växt färdigt. Tråkigt bara med ena långhåret som alltid lyckas se så lortig ut och pälsen skivar sig. Men den andra ja hon blänker som sammet så det kanske kan gå vägen!
Här har vi ena lilla bebisen (fast när hon är mycket yngre än vad hon är nu!)
61 vilken söt katt :)

#69 kastrera,idmärka och vaccinera katten om den inte är det. Se till att du har bevis att den är det. Det ska skrivas in på huskattbeviset sen.
Sedan går du in på sverak.se och väljer kattklubb som du vill bli medlem i. Där beställer du sedan ett huskattsbevis. Det kan du börja med 

Nästa höst skall min klubb Nerkes kattklubb (nerk) ha en drop-in utställning där ALLA får komma och få sin katt bedömd av en domare=)
Varför ställer jag ut? Det är så himla kul, man lär känna en massa människor med samma intresse, man lär sig mycket.
#66: Ibland får man prova lite olika schampon innan man hittar det som passar katten. Ett som passar de flesta katter heter Summer Wind och går och köpa på Hund & Kattspecialisten i Örebro, man kan skicka efter med via deras hemsida om man inte bor i närheten.
S*Luddhuvet´z
Jag förstår verkligen att huskatterna minskat drastiskt på utställningarna detta år, främst med tanke på att det i stort sett alltid är samma katter som vinner…. med samma ägare dessutom! speciellt illa tycker jag att det är när vissa ägare smörar runt på FB hos domare och andra "högt uppsatta" inom utställningssporten:(( och som åker runt 70-80 mil, över nästan hela landet bara för att raka hem segrar. Jag menar, då måste man ju vara ganska säker på att vinna?
Nej, så länge det är på detta sätt i huskattsklasserna, både LH och KH, så tänker inte jag ställa ut, och jag vet fler huskattsutställare som tycker som jag!

#73 det är inte bara inom huskatter det är så med smörande och så men självklart är det inte okej
men har man en fin katt så varför ska man inte åka så långt för att ställa ut? Jag vill gärna åka upp till norrland och ställa mina katter där men jag har inte råd just nu.Så att man åker långt ser inte jag som ett problem.
#70 Thihi tack så mycket! :D

Jaaaa du Madde,,, om jag haft samma intresse då som jag har nu hade jag nog tagit med Zara på utställning men nu,,, 7½ år gammal,, så tror jag inte att hon har nån lust alls…:-)
//Linda

#77 min skogis gjorde sin utställningsdebut när han var 7 år och det gick hur bra som helst och han älskade uppmärksamheten han fick. Du vet ju inte innan du testat

#78,,, hahaha jo jag vet…. hon är ingen katt man ställer ut,,, hon gillar inte alls den typen av uppmärksamhet.. :-)
men jag förstår din poäng…
//L
Hur hittar man ens såna utställningar?

Nästan alla kattutställningar får huskatter ställas på om det inte är för bara en speciell ras.
Kolla på sverak.se eller wcfnordic.se
Där finns alla utställningar.

#76: Han är jätte fin ♥
S*Luddhuvet´z
Inom WCF-förbundet tävlar huskatter om titlar precis som raskatterna

#88 Det står på din presentation att du varit uppfödare i 20 år och ställt ut. Känns lite som om du borde veta detta då….
Vad händer när katten vill gosa ihjäl domaren? Får man pluspoäng eller minus?

#92: Man får plus poäng på tempramentet =)
UlrikaD: Verkar som om inläggen du undrar om är borttagna =(
S*Luddhuvet´z

#93 Såg det.
# 76 vilken fin katt med speciell täckning liknar mycket Black Jack som blev årets huskatt 93 i sverak

De kollar att katten är hel o ren, att den trivs någorlunda på utställning och sedan är det mycket domarens tycke och smak. Vissa gillar paddor andra brun mönstrade, några gillar runda och andra smalare och vissa vill att långhåren skall vara väldigt långhåriga medans andra kollar på andra saker. Det är verkligen jätte olika.
S*Luddhuvet´z
Jag hade velat ställa ut min tjej, men jag vet inte… Hennes svans ska mest troligt amputeras…
Jag antar att det inte är tillåtet att delta då?
Jag stod i monter under den amerikanska kattutställningen i Solna nyligen. Min kollega ställde ut sin huskatt Ture för att det ens skulle bli en huskatt-klass med bara en till anmäld (arrangörerna bad henne).
Kunde inte låta bli att fnissa inombords när jag funderade på hur dessa tio amerikanska domare skulle ha reagerat på att få min Zathras framför sig.
Han har vääärldens goaste personlighet och är pratig, och ser dessutom ut som om det finns ko nånstans i släkten. Veterinären har gett honom smeknamnet "ko-katten". Svart-vit och med lång kropp och höga aninens kobenta ben. :-)
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag har bla en blandras norsk skogskatt som är bruntabby långhårig och jätte snygg hankatt som jag jätte gärna vill ställa ut men tyvärr är han en alldeles för nervös kille för att en domare skall kunna få titta på honom. Han som springer och gömmer sig bara vi får besök eller om man nyser högt. Men jag älskar min katt högst iaf. Min älskade pissemisse.

Vi skall ha en nästa år=)
S*Luddhuvet´z
aha va bra vart på vilken klubb bli de t
huskattspeceial???
ha en bra dag. kram

Det blir på Nerks utställning nästa år i Örebro
S*Luddhuvet´z
#73, jag håller med dig. Och förstår också precis vem du menar! Är med precis överallt och doppar snoken!!
Uppgjort till tusen, det fattade de flesta redan förra året!
Neeej du, inga delpoäng från min huskatt där inte! Så länge detta pågår tar vi, och fler husisägare efter vad jag hört, en break!

Och jag är ganska dum kanske som tycker att det inte spelar någon roll för hur det går för min katt. Vet att hon är i dålig päls just nu och förväntar mig inte att hon skall vinna på nästa utställning. Men att låta bli att ställa skulle inte falla mig in. Just för att jag tycker att det är så kul. För mig är inte utställningarna blodigt allvar utan att det skall vara kul. Sedan är det naturligtvis jätte jätte kul när ens katt vinner. Men jag anser mig vara en god förlorare och lika god vinnare. Och det är hård konkurrans men det skall det ju vara med. Att vinna utan motstånd är inte heller lika kul som med.
Så jag tycker att det är viktigare att delta än att vinna och detta tyckte jag redan innan jag fick en väldigt vinst rik katt. Att låta bli att ställa pga en person är löjligt.
S*Luddhuvet´z
jag hålle rmed dig om att det ska var aen rolighobby och inte blodigt allvar när man ställe rut sin katt ovasett om det är husis el raskatter.
2013 i nrek då i örebro är det huskattspecial då menar du?? ska hålla ögon ovch öron öppna för jag sakna det faktikst finns ju spceilae rpå andra raser.
ha en bra dag. kram
#73 och #105.
Tack för dagens garv! 
Vore extra roligt att veta vilka som döljer sig bakom era användarnamn? Men det kanske är för obekvämt att stå för vad man säger om andra människor?
För övrigt kan jag upplysa Er två om att jag inte har några planer att sluta ställa ut. Och betr. hur långt jag åker är min ensak, likaså varför jag åker långt. Att kombinera utst. med något annat kanske inläggsskrivarna tänkt kan vara omöjligt, eftersom Ni enbart verkar vara ute efter att vinna, och därmed inte ställer ut så länge jag "lägger snoken i blöt" eller "smörar för domare". I år tänkte jag köra enda från Malmö till Luleå, så ni får ett lugnt år om ni vill slippa mig! 
Jag väljer att tro att våra domare har sunt förnuft och dömer KATTEN och inte ägaren, och privat måste de väl ändå få behålla sina vänner även fast de blivit domare? Våra domare har trots allt varit aktiva i kattsporten länge och på så sätt skaffat sig VÄNNER under den resan. Precis lika så de som råkat bli anställda eller förtroendevalda… De har också VÄNNER som de hade innan de blev anställda/valda.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

#107: Precis =) Gör så =)
S*Luddhuvet´z