Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5143 ggr
lovisalindstrom
1

Lugnare efter kastrering?

Jag har en katthona på ca ett halvår, hon är väldigt busig och aktiv och välter ofta ner saker, mera än min andra katt. Det är en bengalkatt så jag var väl beredd på det. Jag ska kastrera/sterilisera henne och undrar om nån vet eller har erfarenhet om honkatter blir lugnare i tempramentet efter det?

Mona22
0

Oftast lugnar de ner sig men då du har en väldigt aktiv ras kanske hon fortsätter vara "vild". Glad

Em_
0

Våran vilda bondkatthona märktes det ingen skillnad på. Nu är hon snart tre och sovstunderna har blivit lite längre, men när hon är vaken är det fullfart. Hennes bror som var lugn från början har blivit ritkigt lat. Att jaga saker är under hans värdighet, han sitter och väntar tills man kastar de på bekvämt fång avstånd^^

Jourhemmet
0

Det är en väldigt aktiv ras så söja runt lär den göra efteråt också. Men jag rekommenderar dig att kastrera nu så att hon inte hinner börja kissa runt.

Niiinah92
0

lugnare blev inte min jourkatt när vi kastrerade henne för mindre än en månad sedan, snarare tvärt om Flört

Däremot blev hon mer tillgiven och sällskapssökande och mer "harmonisk" på något vis. Innan kasteringen kunde absolut ingen röra vid henne och hon var väldigt rädd för allt. Nu mindre än en månad senare så sover hon i min säng och kräver kel hihi

bengaler är ju kända för att vara väldigt aktiva så jag skulle inte tro det blir någon skillnad där.

annzoo
1

De bengalkastrater jag har har helt klart blivit lugnare. Men de blir ju även lugnare ju äldre de blir…

lovisalindstrom
0

Ja hon är 8 månader men har inte börjat löpa än, kan man kastrera ändå fast hon inte börjat löpa ännu?

annzoo
0

#6 ja de kan man.. Du skulle bli galen om hon hinner börja då de flesta bengaler är asjobbiga vid löp. De flesta löper varannan vecka eller tätare med skrik och vissa revirmarkerar under löp.

mysanfbg
0

Våra två katthonor har inte blivit lugnare:P Får de inte va ute på dagarna är de helt galna på kvällarna :P

Fridaaaa
0

Det är nog olika. 
Vår hankatt blev lugnare.
Honkatten var kastrerad redan när vi fick hem henne men hon blev med lugnare efter kastering efter vad vi har hört

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.