Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2367 ggr
giowanna
0

Nyss hämtat ett par katter!! Lite frågor.

Hej alla!

Jag är nybliven kattägare idag! Hämtade ett par katter idag, omplaceringar.

En gul kille som är norsk skogskatt, med vissa defekter, öronmärkt och kastrerad, 1,5 år.

Och en helgrå tjej med lite kortare päls, helt "orörd" av veterinären, 6 månader.

De skulle byta hem för att deras familj skulle spendera massa tid i Spanien, och katterna inte kunde va innekatter under tiden, hos deras kattvakt. De mådde inte bra av det.

Jag, min man och våra två barn bor på landet, och har nyss upptäckt att det är en del möss här! Det vimlar i vedbod och verkstad!

Killen var först ganska blyg och skygg, framförallt mot barnen, men hade inga problem att ta godis från handen eller kela med mig.

Tjejen är helt oproblematisk! Hon verkar mer eller mindre orörd av att det finns barn, hon vill bara leka o gosa med dem!

Mina frågor!

När kan jag släppa ut dem? Folk har rått mig till att ha dem inne i tre veckor, men ägaren sa ett par dagar?? De är utekatter sen innan, och det är ca 6 mil mellan vårt hus och deras gamla hus.

Tjejen är dessutom inte kastrerad eller öronmärkt! Vågan man ha henne ute bara sådär?? Hon blir väl könsmogen typ när som helst??

Kommer tjejen koppla mig till obehag om jag tar henne till vet. första veckan?

Jag kallar dem tjejen och killen, för jag glömde fråga vad de heter!! :D

Bilder på dem:

Killen

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/317815_10150338586421773_696736772_8381668_182437905_n.jpg

Tjejen:

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/309891_10150338586221773_696736772_8381667_236331034_n.jpg

Just nu har de nyss ätit torrfoder och går runt o spinner runt mina fötter :) De är så fina!

[Ronon-m]
2

Släpp inte ut katten om den inte är kastrerad eller märkt! Blir bara massa kattungar då.

Fina katter du har köpt. Tummen upp för dig som köper omplaceringar!

giowanna
1

Ronon-m:

Nä, det känns ju lite vågat att släppa ut henne! Men hittills har hon gått ut o in som hon vill… Jag vågar nog inte i alla fall!

Tack för kommentaren om att de är fina, det tycker jag också! De är precis lagom för oss, både ålder, storlek, energi och antal :)

[helenal]
3

kastrera henne först innan du släpper ut för att ej få kattungar. =)

[Emma--]
2

Håll inne dom några veckor och då hinner du ju kastrera tjejen och idmärka henne :) Sysselsätt katterna på annat sätt tills vidare. :) Sen går det alltid bygga rastgård och ge dom en säker utemiljö :)

Josefa
2

Om honan har gått ut och in som hon har velat innan så finns det en liten risk att hon redan är dräktig. Så iväg till veterinären snarast möjligt.

noir
0

Som andra säger kastrera och håll dom inne tills nu skapat band.
Min grannes katt var hos hennes syster när dom var på semester och smet ut och det är en bra bit mellan dom, kanske +40 min med bil. Ingen hittade katten men efter 1år och 3 mpånander ringer en från granngatan och säger att dom hittat deras katt och att den sitter i deras tvättstuga och ser rätt sliten ut. Hon hade alltså halsband på sig med kontaktuppgifter. SÅ visst kan dom vandra… Katter kan vandra otroligt långt.

Jina
3

Säger också kastrera och märk henne först.

Sedan tänker jag vara lite trist: hanen ser ut som långhårig huskatt, inte alls rastypisk för norsk skogkatt. Såvida du inte fick med stamtavla har du två fina husisar, en långhårig och en korthårig :)

giowanna
0

Tack för alla svar!

Rastgård tänker jag inte bygga :-) De har gott om skog och fält att undersöka här ute på landet! Man kan aldrig vara helt säker, inte ens som människa!

Ja, ska ringa vet. på måndag, och höra när det kan göras! Kastrera och öronmärka honan alltså!

Jag tycker redan de verkar gilla oss väldigt mycket, och de verkar trivas bra här. Ibland reagerar ena katten på barnen, men det är väl som det ska ;)

Vi tar ut dem en kort sväng i trädgården imorgon, när vi är ute. De är matvrak båda två! De kommer så fort man har mat!

Fäller en katt mindre om den får rätt mat?

Sagolika
1

Utöver kastrering & id-märkning av honan måste båda två vaccineras mot kattpest och kattsnuva (nu samt årligen) samt avmaskas regelbundet om de ska gå ute alternativt använd "kolla masken" från Apoteket,.

Bad och regelbunden kamning samt foder av bra kvalitet (ej Friskies och liknande) är bra för pälsen. Fällning är individuellt och beroende på årstid, ras och mycket mer.

Lycka till med dem!

giowanna
0

Tackar för info Sagolika!!

Har hört om vaccinationerna innan, men inte alls tänkt på det! Tack :)

[Anunnaki]
0

Släpp inte ut kattan förrän hon är kastrerad för hon är säkerligen på gränsen till att löpa, om inte förr så iaf vid nyår när ljuset vänt. Skulle hon mot förmodan redan vara dräktig är det viktigt att göra operationen omgående. En så ung katta mår inte bra av att få kattungar och det kan gå illa.

Katter brukar inte koppla ihop obehaget att gå till veterinären och bli kastrerade med sin ägare. Snarare så att de uppskattar att man pysslar om dem extra medan de har ont och speciellt när de har börjat vakna till ordentligt efter narkosen.

Nu vet jag inte hur man gör hos din veterinär men vi har alltid tagit hem katterna direkt efter operationen så de har vaknat hemma. Om kattan vaknar hemma kommer hon garanterat att kissa på sig ett par gånger och kanske också spy. Ha ett par handdukar under henne i buren när ni åker hem och låt henne ligga i buren så länge hon inte kissat på sig. Bädda lite fint med några handdukar på golvet i badrummet och försök att vara med henne så mycket som möjligt men stäng badrumsdörren till kattan har vaknat helt och hållet.

Om det inte vore att kattan måste kastreras så kan man släppa ut katter efter ett par veckor. De är fenomenala att veta var de hör hemma men se till att ni är ute med dem de första gångerna som de går ut. Fixa också några ombonade trevliga platser att krypa in i ute på er veranda.

[Forest]
0

Håll dom inne minst 2 veckor kastrera o märk + vacc om det inte gjort (iaf på honan) Vad är det för vissa defekter som kastraten hade? Söta kul att du tog omplaceringskatter :) men se till att kastrera så slipper man få ännu mer katter :)

Eine
0

Gulliga små vänner! Men någon Norsk Skogkatt är han inte,killen din.Lycka till i vilket fall och pussa på raringarna från en kattantKyss

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Forest]
0

13 ne tror inte heller det för runt ansikte o inte typiska toffsar men som vanligt säljer men långhåriga katter som norskskogskatt för det låter så bra Flört

[sakring]
0

Försäkra katterna. Det kommer du inte att  ångra. Det finns 5 bolag som försäkrar katter.

Agria, Dina försäkringar, If, Folksam samt Sveland.

Det kostar runt en tusenlapp om året att försäkra dem för minsta belopp. Gå in på respektive bolags hemsida och läs om försäkringar. Det finns olika belopp och olika självrisker.

Och kasterara och id-märk innan du släpper ut dem, gärna med chip i nacken också då det lätt blir oläsligt i örat. Och kom ihåg att meddela detta till SKK och SVERAK så att du står som ägare på dem. SVERAKs register kostar inget.

PumpkinQueen
0

Som alla andra säger: Kastrera och märk honan hos veterinären innan du släpper ut henne. En okastrerad hona kan börja revirmarkera genom att kissa inne och det är ju verkligen inte kul. Se även till att vaccinera båda katterna om det inte är gjort tidigare.

Försäkring är toppen, för tänk om katterna skulle bli skadade när de är ute? Det finns ju så mycket som skulle kunna hända, de kan bli skadade av andra djur eller påkörda av en bil. Då är det bra att veta att man har råd att ta dem till veterinären. Tänk vad ledsna barnen skulle bli om ni behövde avliva katterna för att ni inte har råd med veterinärvård vid en olycka? Nä, försäkring är toppen och det kostar inte mycket varje månad.

Ett bra foder är också ett sätt att se till att katterna mår bra och behåller sin hälsa längre. Dåliga foder som Friskies kan göra att de får problem med njurarna och kisseriet. Ett bra foder gör att de får bättre päls och hårar mindre. Det kan verka dyrt, men om de får ett bra foder så äter de mindre, alltså går det inte åt lika mycket mat. Så i längden är skillnaden i pris minimal. Jag rekommenderar Orijen, det kan du beställa hos Foderbilen.se och de kan köra hem det åt er också. Smidigt och bra!

Lycka till med katterna!

giowanna
1

Tack för alla svar! :) Va söta ni är :D

Jag ska ringa vet. imorgon, och be om tid för kastration och öronmärkning av honan, och vaccination av båda!

Försäkring ska jag ordna, när jag kollat av hanens öronmärkning. Och efter jag öronmärkt tjejen :)

De heter förresten Doris och Anton!

De har gått ute med oss idag, och det har gått över all förväntan! Jag vågar ha honan ute eftersom hon inte börjat löpa än, och man märker ju när de börjar! Både ljud och rörelser ;)

Mat är tänkt att bli Orijen, verkar vara bra mat. Är inte alls orolig att de inte äter det, de är väldigt glada i mat!

Vi var och köpte några leksaker till dem igår, det va mycket uppskattat! Framförallt eftersom de inte får va ute så mycket som de själva skulle vilja!

MonicaLagerquist
0

Hur gör du om honan blir rädd och drar och inte kommer tillbaka förens hon blivit parad.

Jag har haft flera honor sin inte sagt flasklock men blivit parade och dräktiga ändå.(Det har varit planerade parningar men vi väntade på löp som aldrig kom och sen kom det röda tuttar istället)

Stolt ägare till tre La permer

giowanna
0

Vi ska till vet i veckan och fixa biffen ;) Ännu är vi med dem ute, och är det nån som inte blir skrämd, är det hon. Börjar nästan undra om hon hör lite dåligt…

line84
0

#17 Honan kan bli dräktig trots att hon inte löper.

Jina
0

Hör hon dåligt tycker jag verkligen inte hon ska vara utekatt.

[Anunnaki]
0

# 17 Du gör alldeles rätt, tycker jag med att vara ute med missekatterna. Orijen är ett bra torrmatsalternativ eftersom den innehåller så mycket animaliska ingredienser men torrmat ska nog användas bara ibland för torrmaten orsakar lätt urinsten och njursvikt även på unga katter.

Om du vill ge dem kattmat och inte barf är de sorter av Mjau som enbart innehåller råvaror som har animaliskt ursprung att rekommendera. Bozita finns också med enbart animaliska ingredienser.

Ge också gärna katterna rått kött men då ska det vara från djur som är uppfödda i Sverige. Om du inte vill ge barf-mat helt och hållet är rått kött verkligen bra som omväxling.

Se till att inte ge samma sorts mat dag efter dag, måltid efter måltid utan byt mellan olika som uppfyller följande:

- inget spannmål

- inget socker

- inget salt

- helst enbart ingredienser av animaliskt ursprung, dvs inga vegetabilier

- blötmat hellre än torrmat och rått kött iaf någon gång i veckan

- ta reda på vad konstiga ingredienser i listan över näringsämnen i kattmaten egentligen är, kvävefria extraktivämnen är inget annat än stärkelse eller med andra ord kolhydrater

Med omväxling är risken mindre att något som är mindre bra med det ena inte blir så ensidigt. Kolhydrater i kattenerns mat bidrar till övervikt och i värsta fall diabetes.

Sagolika
0

Sen ska man inte glömma att det faktiskt finns katter som inte tål vare sig Orijen eller Mjau, utan reagerar med diarré. Så därför bör man iaktta viss försiktighet då man introducerar denna mat. Men om de tål den, är det bra sorter.

[sakring]
0

Försäkringen gäller vid olycksfall redan vid tecknandet och det är 3 veckors karens vid sjukdom. Försäkra dem genast.

[Ninjakossan]
0

Tre veckor låter som en bra minimigräns att ha dem inne, det är ju viktigt att de känner sig hemma och vet vart de bor. Sedan är det ju alltid bra att gå ut med dem i sele ett tag innan du släpper ut dem  helt fritt.

Och som andra sagt så bör du kastrera innan! Är själv akuthem för tre kattungar nu som blivit till av en okastrerad hona som smitit hemifrån!

PumpkinQueen
0

Det är inte alls säkert att du märker när honan börjar löpa, speciellt inte om hon är ute. Så var försiktig. Dessutom kan löpet göra att hon söker sig längre ifrån sitt hem, för att hitta en kattpojke. Alltså är det en helt onödig risk att låta henne vara ute innan hon blivit kastrerad.

IceJossan
0

Fast om hon ska kastreras om någon vecka är det ju ingen risk att hon får ungar, även om hon KAN ha blivit "påsatt" ;) Det som är riskabelt är ju smittsmma sjukdomar som hon kan få av hanen, men det kan hon ju få även om hon är kastrerad och en hane försöker våldta henne. Men några ungar blir det ju inte.

PumpkinQueen
0

27: Men hon kan ju fortfarande få för sig att vandra iväg. Det är onödigt att ta risken, tycker jag.

IceJossan
0

#28 Väldigt sant. Men utevistelse när familjen är med och kan ha full koll vore ju väldigt bra.

MonicaLagerquist
3

Hur har man full koll på en katt som är lös?

Stolt ägare till tre La permer

IceJossan
0

#30 Det beror väl på, nej man kan inte ha 100% koll, men är man med katten är risken minimal att den försvinner spårlöst……..

giowanna
0

Nu är Doris lillstumpan kastrerad, öronmärkt och vaccinerad :-) Vi ska tillbaka om nån vecka för sista vaccinationen.

Jag har hört med förra ägaren om Anton, den cremefärgade killen, och hon säger att hon köpt honom från en uppfödare, där resten av hans kull var helt o hållet renrasiga och som de ska va, norska skogkatter! Så jag tror han är det i alla fall. Men har en sned nosvägg, spretigt revben och kroksvans.

[Lillfjanten]
1

#32  har du ingen stamtavla på katten så är det en huskatt och då får du försäkra honom som en sådan. (tänkte på din fråga i en annan tråd)

EddaM
0

Det finns skogisar utan tofsar, har två själv men det är önskvärt att de har dem och öronen ser spetsigare ut med dem då de skall vara spetsiga. Tyvärr har min hona lite runda öron så tofsar på henne hade hjälpt hennes look men hennes syster snodde dem alla i magen haha ;) Men nej han ser inte ut som en skogis men har han en missbildning på näsbenet så är det klart att han inte ser ut som någon heller.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Hawknestgrove
0

Grattis till att kisse är kastrerad. OCh som lillfjanten säger, det är huskatt oavsett om du inet har stamtavla på dem. Väl värt att tänka på, då försäkringspremien är lägre för huskatt och ersättningen om du har valt det, vid dödsfall, bara är en tusenlapp för katt utan stamtavla. Det finns med andra ord ingen anledning att överförsäkra.  Om killen har en kroksvans sen födseln, så kan det vara så att en samvetslös uppfödare struntat i att regga just den katten. Det kostar trots allt en bra slant att göra det hos Sverak för stamtavlan. Lite elakt , tycker jag. Har själv fött upp Helig Birma för hundra år sen, vi gjorde ingen skillnad om det kom en unge med knick, han fick registreras ändå, vi sålde kissen kastrerad och talade om för den nya ägaren att katten var renrasig men inte utställningsbar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Eine
0

#35 Det kostar 200 kr för diplomerad uppfödare,300 för icke diplomerad,om man föder upp inom Sverak.Inom WCF kostar det 120 kr.Om det är en *bra slant* vet jag inte…Ingen anledning till att inte regga alla.

Hawknestgrove
0

Eine, jag tänker på allt som är runtomkring också. levererar man en kisse med stamtavla, så är den ju garanterad vetbesiktigad och vaccinerad om det är en seriös uppfödare. Visst, vi brydde oss inte, vi reggade lille kroksvans som vi fick, men det finns nog uppfödare som tänker bort den utgiften på en katt som har ett så pass allvarligt skönhetsfel. OCh tydligen så har den jhär uppfödaren reagerat så, att det var onödig utgift. Vilket straffar sig sen om köparen betalar i tron att de köpt en raskatt och vill försäkra som det. Det är samma historia med hundar utan riktig stamtavla. det kvittar hur mycket du än bedyrar att hunden är äkta och hur mycket du betalat, om olyckan är framme, så får du inte ut mer än 5000 kr ändå om hunden dör.

noir
5

Efter att ha studerat detta forum under ett års tid har jag kommit fram till att det inte bara är de "fasta" medelemmarna som är "felet". Allt oftare även fast det flesta fasta dragit sig tillbaka och har en god och informativ ton så får det nya som frågar om saker bokstavligen talat spel när folk berättar sanningen och då känner de sig på hoppadde. Kunskap ger makt och det är aldrig roligt att bli tillrättavisad. Förstår inte man frågar något som man inte är berädd att få svar på eller skriver något som man inte är berädd att ta kritik för.

Kan säga direkt att jag trodde jag hade en ensam varg. Hon var jätte aggresiv mot andra katter och djur men ju oftare hon träffa djur ju lättare tog hon till sig dom. När vi skaffa en till katt trodde vi att vi skulle få problem men dom fann varandra nästan direkt och sen jag ser hur katterna beter sig när dom är flera så kan jag bara hålla med om att en katt ska inte bo ensam, speciellt inte en kattunge. En vuxenkatt som tyvärr blivit satt ensam och sen omplacerad eller något som hänt i kattens liv gjort att den vägar andra djur så skulle det kännas mer ok. Sätt er in i djuret ni ska köpas situation. Tänk när jobb och skola tar stor del av dagen och man bara är där hemma hjälplös. du kan inte höra av dig till någon, inte bestämma när du ska äta, bara vänta. Evig väntan ensam.

[Lillfjanten]
1

#38  tog det ett år för dig att upptäcka det? Flört är en ensam katt hjälplös? för mig betyder det att man inte kan röra sig eller uttrycka sig på annat vis.

noir
5

#38 nej men det är mest de "fasta" som får kritik att vara för hårda men det spelar ju ingen roll hur det använder sin kunskap, de andra som inte har kunskapen vill inte lyssna om det betyder att dom har fel, något dom inte vill, kostar för mycket pengar o.s.v

Men det är väldigt roligt att se att forumet går runt och runt och runt om samma saker, du kan vara borta i 2-3 månander fortfarande samma trådar på tapeten och "nya" skriver med caps att dom aldrig ska komma tillbaka o.s.v fast det gör dom en då…

Nej jag anser katter som hjälplösa när ingen är hemma med dom. Det har inte mycket att välja på. Väljer jag att inte komma hem på ett par dagar så får inte katten livsnödvändigt behov av mat, vatten, sällskap som är viktigt för en individs överlevnad.
visst en katt dör inte av att inte få sällskap och bara vara själv men det förändrar katten och kan ge följder som deprression o.s.v

Så nu vet du vad jag menar med hjälplös

[cala02]
0

Var är den kritiken? Lite väl känslig kanske?

[Lillfjanten]
0

#41 nu pratar du om att vara bortrest i några dagar, det är ju inte ens lagligt att inte ha kattvakt då. ja, det är din definition av hjälplöshet, men jag tänker på en katt som är ensam några timmar om dagen, den är inte hjälplös enligt mig :)

[Daisy-Moa-Elsa]
1

Jättefina kissar. Glöm inte att anmäla dem till SKK ägarregister och sen ska det finnas en till. Ifall oturen är borta och de inte hittar hem men blir upphittade.

http://kennet.skk.se/agarreg/

EddaM
0

Hos Sverak kan man anmäla sina missar gratis!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Eine
0

Sveraks register är gratis! På SKK får man betala.

Hawknestgrove
0

Det är en fördel att rega hos båda. Då hr man både hängslen och livrem och kostnaden hos Djur-Id är ju försumlig.MAn kan aldrig veta hur dumma poliser är, för dem existerar bara SKKs register, alltså Djur-ID