Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4013 ggr
thildatessie
0

Hur övertalar man? ;)

Hej!

Djurgalen som jag är är jag nu sugen på att skaffa katter. Problemet är min sambo som säger att han har råd men inte vill, det får man ju acceptera men det är det att hans anledningar är så "fåniga"

• katter klöser på allt (jag vet att om man stimulerar ordentligt och dem har klösträd så blir det inte så)
  • hårar ner (det är jag som städar!)
  • synd om våra andra djur (har nio st, smådjur. Tar man kattungar så vänjer dem sig, annars får man lösa det på annat sätt. T.ex nätdörr)

Så jaa….. Jag roar ju mig med att läsa allt jag kommer över men man vill ju ha någon att testa sina kunskaper på med ;) Någon som har tips? Kanske har du själv fått övertala någon familjemedlem?

OM jag får katter så är planen att ta dem från Kullbäckstorp (Göteborgs djurskydds omplaceringshem)

Eine
2

Övertalar? Tycker det är hans sak att övertala dig att låta bli…Du är ju tjej så det är du som bestämmerFlörtKlart att du ska ha ett par innekatter.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

thildatessie
0

#1 haha ja ;) klart att de skulle vara inne! Bor nära en stor väg och sen skulle jag vara rädd för att dem skulle försvinna :) Jag får fortsätta tjata då, jag tar varje tillfälle jag får ;) någon gång måste han ju ge sig!! ;)

Eine
0

lycka till.Se till att det är du som bestämmer,du ska ju ta hand om dem.

thildatessie
0

#3 tack :) Du lär ju se här på Katter.iFokus om det går bra ;)

Rumblebee
0

Tycker det var vaga argument din sambo har :P

Som du själv skrev, så lär man ju katterna att använda sina klösmöbler (bör visserligen vara riktiga klösmöbler och inte bara någon liten pelare på under en meter), sedan kan man ju även klippa klorna. Även att dom hårar ned kan man ju minimera genom att borsta dom.

Och visst, även om ni skaffar katten när den är unge, så är det ju ingen garanti för att den vänjer sig, och låter smådjuren vara, så där får man ju ta det säkra före det osäkra.

Sophey
2

Det du gor ar att du

1. Tar hem en passande kattunge
  2. Later kattungen sitta och spinna i hans famn
  3. Du har lost problemet!

Du klipper klorna och koper en riktigt stor klosmobel och borstar katten ibland. Du kommer aldrig kunna lita pa att din katt inte kommer att rora dina smadjur men om du har en saker bur dar inga klor kommer in fungerar det utan problem.

Medarbetare på matlust

thildatessie
0

#5 självklart ska dem ha en ordentlig pelare :)

#6 tror inte att det hade varit populärt! ;)

Ang smådjuren så får det lösas på bästa sätt. Fixa "lås" på burarna. stängda dörrar om dem inte vill lämna dem ifred!

[Anunnaki]
4

Om man ska skaffa ett husdjur ska samtliga familjemedlemmar vara överens om att man verkligen vill ha djuret i fråga. Alla ska vilja utöka familjen med som i det här fallet en katt precis som när ett par bestämmer sig för att skaffa barn. Katter kan bli 20 år gamla och innan man skaffar katt bör man tänka efter lite hur livet kan te sig om fem, tio och femton år. Jag är medveten om att ingen kan spå i framtiden men man vet ju om man kanske kommer att påbörja en utbildning på annan ort om ett par år, man kan ana att det arbete som man har är osäkert och flytt kan bli aktuell eller att om man blir arbetslös har man inte råd att ha katt.

Alla katter förstör mer eller mindre möbler mm och det går inte att komma ifrån oavsett vad man än köper för klös- och klättermöbler eller hur mycket man än stimulerar dem. En innekatt måste dessutom få utlopp för all energi inomhus och energin är inte bra fråga om att röra sig utan lika mycket mentalt. Kolla lite här på siten så hittar du många trådar som handlar om katter som kissar/bajsar i sängar eller andra olämpliga ställen, spyr, river sönder tapeter, petar ner blomkrukor avsiktligt eller oavsiktligt.

Med katt i huset blir det katthår som kryper in i tyget på soffor, fåtöljer, mattor mm och katten kan dessutom råka spy mitt på finsoffan eller nyaste mattan. Alla katter spyr då och då.

Vad är det för sorts smådjur som du har? Man bör nog tänka sig för innan man försätter sig i en situation där det måste sättas in nätdörrar.

Du skriver att din sambo har råd att ha katt. Har du råd att ha katt om förhållandet skulle ta slut?

I flera andra trådar här på siten finns det många inlägg om att man inte ska bara en katt utan två så att de har sällskap av en artfrände. Hur ser det ut i ditt liv?

Varför tar du inte hand om ett par unga katter som jourhem ett tag om din sambo är med på noterna? Blir utfallet bra kan du ju ha kvar katterna.

Mona22
0

Nja ,vet inte om man ska övertala på så sätt…bara berätta som det är att du fixar allt med katterna och han inte behöver lyfta ett finger.

Det är faktiskt ganska respektlöst om du tar hem en katt utan hans tillåtelse, hur mycket du än vill .

Man brukar ju ibland få ha "prövotid" när man tar hem en från katthem så du kan ju fråga honom om ni inte kan testa bara och sedan när han kärat ner sig i den så kan ni behålla denGlad

de katter vi haft har låtit bli våra möss och sedan står de otillgängligt och fastsatt så de inte kommer åt. de har aldrig rört dem men du kan aldrig veta hur dina reagerar.

[Lillfjanten]
3

#8  bra inlägg!

själv kan jag inte förstå att folk tycker att man måste övertala någon som säger nej, att ta hem en katt utan att fråga osv. är det så att en tjej kan göra allt fast killen säger nej? hur vore det om det var tvärtom? ska killen dra hem moppar eller vad de nu har för intressen? :)

nej, respektera familjemedlemmars åsikt, att ha djur innebär faktiskt ett visst åtagande av alla i boendet.

Eine
1

#10 Håller inte med dig .Varför ska den som säger nej få bestämma? Varför är det sjlvklart?kan du förklara rättvisan i det?

thildatessie
2

#10 han har bilar osv som intresse, han får hålla på med det om jag får hålla på med mitt- djuren :)

#8 vi hade skaffat två. Byggt en rastgård då vi har en stor trädgård och gått ut med dem. dem skulle ha ett helt hus att springa runt i. jag är inte så petig med att allt ska va helt och fint, gör inget om några småsaker går sönder. soffor är värre men det får man ta när man har skaffat katt :) Jag pluggar på gymnasiet nu men i sommar har jag förhoppningsvis jobb, vårat förhållande är mkt moget och vi bor redan i hus så det skulle behövas mycket för att det skulle ta slut. Skulle det krisa med pengar så har jag föräldrar som ställer upp till 100% :)

Halvdansken
3

#11. Nu har ju TS "4 marsvin,två gerbiler,2 råttor och en skäggagam" enligt hennes sida, så det är ju inte så att det saknas djur i familjen.

Pressa in två katter också…. tveksamt tycker jag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Anunnaki]
4

# 11 I vissa lägen ska man inte låta sig avstå från något som man gärna vill på grund av att någon annan inte är med på noterna. Om jag lever i ett förhållande och jag önskar åka några dagar till New York men partnern inte vill kan man givetvis komma överens om att jag åker ensam eller i sällskap med någon annan.

Är det bara den ena i ett förhållande som vill göra något som innebär ansvar och förpliktelser i 15-20 år fram i tiden måste man komma fram till något som båda tycker är en bra lösning. Övertalning är inte bra i ett sådant fall.

Övertalning kan man ge sig in på om det gäller vart man ska gå ut och äta, att förmå den andra att smaka på en ny maträtt, att åka och bada fast den andra hellre vill stanna hemma m fl saker som har kort varaktighet, som inte innebär stora kostnader, som inte spelar så stor roll om den som övertalats inte tyckte att det blev så bra.

Att leva i ett parförhållande innebär att ge och ta, kompromissa men inte se det som att den ena får bestämma.

En sak som jag undrar över är vad TS har alla sina djur till? TS är faktiskt inte myndig och som studerande på gymnasiet har TS förmodligen mycket låga inkomster. Vem kommer att stå för de kostnader som det innebär att ha djur om det nuvarande förhållandet skulle ta slut?

Jag vet inte vad det kostar att ha de djur som TS redan har men jag vet vad det kostar att ha katt. Bra kattmat är inte gratis, veterinärbesök kan bli kostsamma även med försäkring, kattströ kostar också en del för att inte tala om vad det kan kosta om katten river sönder en tapet i en hyreslägenhet. Skulle katten kissa på fel ställe så att urinet rinner ner i trossbotten kostar det otroligt mycket att åtgärda det den dag man flyttar om inte förr.

Gå halva vägen var och bestäm att ni tar upp frågan om katt igen den dag som du har gått ut skolan, har fått en tillsvidare anställning och sparat ihop till en buffert på 5000 kr - 10000 kr för oförutsedda kostnader som kan uppstå med så många djur.

Halvdansken
2

Om det nu är så att din sambo inte vill ha katter, så är det ju märkligt att du försöker övertala honom när det är han som ska betala.

Eine
0

#15 Och om hon kan försörja katterna själv? Ska hon ändå behöva avstå från katt?

[Lillfjanten]
1

#11 därför att ett djur påverkar alla i boendet. självklart har jag aldrig sagt, men jag skulle aldrig tvinga på något ett djur som de inte vill ha. och jag förväntar mig samma respekt om jag säger nej till något som påverkar min vardag. sen får folk göra som de vill, men för mig går djuret först, och är det någon i familjen som inte välkomnar det, då får det vara.

[Lillfjanten]
1

#12  drar han in bilarna i lägenheten? måste du umgås med bilarna och mekandet varje dag? Flört

Rumblebee
2

#11 Varför ska den som säger nej, bli påtvingad något? Visserligen så beror det ju på vad man säger nej till. Men i det här fallet, då det är prat om att binda upp sig i så många år som det innebär att ha katt.

Man kan ju dessvärre inte få allt man pekar på, och att tvinga på sin partner något som h*n inte vill, är ju fel. Visst att man kan försöka övertala och på ett moget sätt försöka få igenom sin vilja.

Även om TS är den som kommer att ta hand om katten/katterna, så är det ju stor skillnad på en katt och burdjur. Katter vill ju gärna vara med överallt och kan ibland vara ivägen och irriterande, så då är det ju dumt om någon som säger nej, ska bli påtvingad sådant.

[Lillfjanten]
1

dessutom så kan det bli en massa protester från katten, då de känner på sig när de inte är önskade. och själv skulle jag må pyton om jag märkte att ingen av dem mådde bra av varandra, bara för att jag ville ha min vilja fram. och sen kostar katter ofta mer än man tror. jag vet inte hur mycket jag lagt ner på (törs inte tänka tanken knappt) på alla foder jag testat, vet.besök mm.

Halvdansken
2

#16. Därför att hon skriver "Problemet är min sambo som säger att han har råd men inte vill" och "Jag pluggar på gymnasiet nu men i sommar har jag förhoppningsvis jobb".

Alltså kan TS inte betala för katterna själv.

thildatessie
0

Har föräldrar som stöttar med pengar om det är något. Min sambo och jag har alla djuren tillsammans även om jag betalar det mesta. Ang bilarna så har han inte haft tiden till att utveckla det än för att vi nyss flyttade till hus och det tog upp tiden. Självklart kommer jag inte att tvinga honom men det är inte pengar det handlar om här utan att han  inte vill. Planen va från början att vi skulle skaffa katter när jag börjar jobba men jag har börjat prata om det sedan min kompis köpte katt och jag insåg hur många det är som behöver hem. Jag har tiden till dem,  mina andra djur tar också mycket tid då dem behöver vara ute varje dag :)

noir
0

Din sambos argument kanske är svaga MEN det största och viktigaste är för att han INTE VILL. Det är ingen bra idé att skaffa ett djur som lever upp till 20 år med någon som inte vill. Jag skulle aldrig sälja ett djur till någon där det finns nån i familjen som inte vill ha djuret. Man ska inte se till sig själv utan djuret. Det är egoistiskt att bara se till sig själv.

För att få han på andra tankar kanske du ska låta honom fundera, kanske ta med han till ett katthem och kika UTAN att köpa eller ens fråga honom om ni ska köpa.

Låt det gå ett par månandar utan att du tjatar och försöker pressa honom till något han inte vill.
Tycker den enda argumentet som behövs och vinner i en sådan här diskution är "jag vill inte".
Min sambo ville ha katt men inte dne rasen jag ville ha pga min allergi. Eftersom han insåg att jag kanske inte kan ha andra katter så gav han det ett försök. Hade jag tvingat på honom rasen hade han någ vägrat än i dag… Nu sitter jag med 3 katter. Det lönar sig att ha tåla mod och ge den andra tid för eftertanke.

thildatessie
0

#24 innerst inne är han nog inte så emot det. Men jag accepterar det? elerhur? Hade jag inte gjort det så hade jag kanske redan suttit här med katter, men jag tänker på mitt,hans och katternas bästa :)

noir
0

om du acepterade det så skulle du väll inte göra en tråd om hur du ska övertala han Flört

thildatessie
0

#25 tråden syftar inte på att jag ska tinga honom. Tack för alla kommentarer. Detta får mig att vilja avstå helt från katt,

noir
0

Känner du så ska du kanske inte ha katt… ?

thildatessie
0

#27 klart att jag ska ha det. Kommer inte lägga upp trådar här på ett tag, känns som att allt negativt dras upp. Jag har ju sagt att jag inte tar en katt  utan sambons samtycke, jag är väl påläst och har föräldrarna som stöd om det är något. Anses inte det positivt? Denna tråden var inte den mest seriösa, jag ville ha lite tips bara. FÖR JAG SKAFFAR INTE UTAN SAMBONS SAMTYCKE.  Det är ju han som hade fått betala försäkring och ev veterinärbesök.

Imasy
1
  • katter klöser på allt (jag vet att om man stimulerar ordentligt och dem har klösträd så blir det inte så)

Mina katter, och så även vänner katter, har klöst på div möbler mm mm mm, trots att de har massor av klösmöbler, egna möbler som tillåts att klösa på osv.

• hårar ner (det är jag som städar!)

Ja, de hårar ner väldigt mycket även om man städar varje dag. Jag dammsuger minst en gång om dagen, golv och möbler, men får ända gå med en svamp och ta bort katthår på stolsdynor etc etc, så det ser alltid ostädat ut här.

• synd om våra andra djur (har nio st, smådjur. Tar man kattungar så vänjer dem sig, annars får man lösa det på annat sätt. T.ex nätdörr)

Har haft massor av smådjur under hela min uppväxt, men de har varit lika intressanta för katterna oavsett om de varit kattungar eller vuxna, och de har faktiskt dödat flera smådjur också.

Även om din sambos argument kanske kan anses som vaga tycker jag ändå att de ska tas hänsyn till dessa.

Tänk vilken osämja det kan ställa till med om inte ni båda är överrens, där den ena parten är irriterad över katthår på möblerna, den nya soffan är sönderklöst etc. Jag vet av erfarenhet ;)

noir
0

# 28 jag har inte sagt något negativt för att vara dum. Det är inte roligt att vara den som blir övertalad till något den inte vill.

Kan man inte ta att folk ser alla sidor och inte bara den sidan du vill ska man inte be om andras åsikter. jag känner inte dig, din sambo, dina djur och vet ingenting om er. de enda jag har att gå på är det du skriver och min åsikt delade jag då du bad om andras åsikter som finns i det forum du skrev. och vill du inte ha dessa är det bättre att vända sig någonannastans.

Jag tror ingen vill dig eller någonannan illa eller att du inte ska få en katt. tvärt om! Ingen ide att bli sur/ledsen eller vad du nu känner för att någon säger emot dig. ta till dig det istället.

Lycka till och upp med humöret!

[sakring]
0

# 28 Tyckte precis att du sa i ett annat inlägg att dina föräldrar skulle finnas som backup inte att  din sambo skulle stå för försäkring och veterinärkostnader.

thildatessie
0

#31det skulle ju vara våran katt. Mina föräldrar hjälper till om det krisar med de andra djuren.

#30 okej tack för dina svar. Om inte sambon ändrar sig så blir det inte katter än på något år. men jag är förberedd iaf Glad

#29 jag själv är inte så noga med att det inte får vara hår och lite klös på olika ställen :)

Jourhemmet
3

Jag tycker det är självklart att alla i hushållet är med på att skaffa katt till hundra procent. Det är som att skaffa barn där bara en av parterna vill ha barn.

[Anunnaki]
0

# 33 Just det!