Kastrering - en testikel
Hur funkar det med kastrering när bara en testikel finns nere i pungen? Ofta, men inte alltid, har då hanen en testikel i buken som inte vandrat ner.
den lokaliseras och op bort..
S*Winsnes Wilda
Hur lokaliseras den? ultraljud, röntgen eller något annat?
Katten opereras likadant som med en hona, snittar buken.
# 3 Jag förstår det.
Jag undrar hur det går till när man kommer till vet och ska kastrera en hane med bara en testikel. Blir det röntgen först för att lokalisera den andra kulan och sen op samma dag eller hur går det till? Någon som gjort detta?
Jag känner bara till en själv och då berättade ägaren hur det låg till i telefonen. Inget ultraljud innan utan katten lämnades in och vetten lokaliserade kulan när han snittat.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När jag skulle kastrera min hane var bara den ena kulan nere. Veterinären kände den i buken och opererade bort den.
Ok, så chansen är stor att man kan göra ta bort båda testiklarna under själva ingreppet även om den blir lite mer omfattande bara?
Jadå, görs en operation är hittar de ju den andra testikeln.
Det är väl lite olika. Ibland kan veterinären palpera testikeln i ljumsken/buken men om det inte går kollar man gärna med ultraljud så man slipper gräva runt i onödan. Vissa veterinärer skär dock upp och letar utan ultraljud, de följer sädesledaren uppåt och ser om de hittar testikeln. Själv skulle jag nog föredra att man kollar med ultraljud först.
Kanske bäst att gå till en vet med lite resurser i alla fall och redan från början tala om att det gäller kastering av en katt med bara en nedfallen testikel?
Absolut, det skulle jag göra.
Tillägg: Kolla med försäkringsbolaget om de ersätter för kastreringen. Det kan hända att de gör det om katten är kryptorchid (dvs. om veterinären hittar en kula någonstans i buken).
Min mammas tidigare katt hade en testikel i buken och en som var nere, vi fick massera och försöka få ner den men det gick inte och se berättade veterinären att det snällsate är avlivning av den anledning att även om man opererar bort testikeln i buken så har katten större risk för cancer, och kastrerar man inte så är risken stor (såklart).
Det var en massa som orsakade risken för cancer även om den opererades bort, minns inte riktigt vad det var men det var något i alla fall. Detta är ett par år sdan också.
Så vi fick avliva honom..
R.I.P Fritz<3
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Men jisses vilken hippie-veterinär!
Man behöver inte avliva en katt pga. kryptorchism. En viss ökad cancerrisk finns om man låter bli att avlägsna testikeln som ligger i buken, men alla katter med kulan kvar där kommer ju inte drabbas av cancer så även om man väljer att inte operera behöver man verkligen inte gå och oroa sig att katten lider eller kommer bli sjuk av det hela. Vissa veterinärer borde få sin legitimation indragen pga. dumhet.
#14 Vilken j**la idiot. Denna person borde inte vara veterinär. Fick h*n legitimationen i ett kinderägg eller???? Din mamma avlivade en katt helt i onödan, stackars katt. Hoppas inte din mamma går med andra djur till denna människa.
Varför avliva en katt för att det finns en risk för cancer? Då kan man vänta och se om katten får cancer och avliva sen. Otroligt konstigt råd från en veterinär!

#14 men fy vad hemskt!! Ta bort den för att den kanske får cancer? den veterinären ger jag inte mycket för. 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Vår äldsta katt hade en testikel i ljumsken och en i magen. Den ena kunde veterinären känna och den andra opererades bort efter snitt - de vet ungefär var testikeln kan ligga. Tråkigt med en större operation än annars - och vår Mao kände sig verkligen sjuk och ville bara sova bredvid oss i sängen i en vecka efteråt. Men det gick bra!
#15, 16 & 17 Detta var som sagt ett par år sedan (7-8år sen) och veterinären var verkligen ett rötägg när man idag tänker efter vad som egentligen sades - det lilla man minns.
Jag minns att veterinären var väldigt på med avlivning, då risken var väldigt hög. Och mamma var då ganska ny och hade ingen att vända sig till för tips och råd och gjorde som väldigt många andra gjorde och det var ju såklart att lyssna på veterinären för de kan ju.
Idag vet man bättre, veterinärer vet mycket mindre än vad de borde veta. Sorgligt då de ska hjälpa och inte skälpa.
Min mamma gick aldrig dit igen i alla fall, hon hade inget behov av veterinär och tur var väl det. Vem vet vad han hade sagt till hennes andra katt som hon hade då och fortfarande har nu!?
Kan tillägga att mamma är idag väldigt skeptisk till veterinärer på grund av detta, hon ångrar sitt beslut idag när hon vet mer själv och nu när hon har kattmänniskor runt omkring sig med som hon kan ta tips och råd av ifall det blir några frågor.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag är tyvärr också väldigt skeptisk till många veterinärer. Går man till fem olika så får man fem olika svar, vad det än gäller.
Jag åkte med grannens katt o han hade den ena nere bara, jag var med under op och man hitta den genom öppna upp magen den låg vid innsidan av innan låret. Den var pytteliten var den kulan oxå.