Bra innekatt
Nästa år skall jag flytta till en lägenhet och då skulle jag också vilja skaffa en katt. Det kommer troligtvis då bli en innekatt. Vad för raser passar bra som innekatter? Jag har läst lite och ragdoll verkar vara det bästa alternativet. Men finns det inga fler?
-' Rebecca Johansson
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Brittiskt korthår eller långhår samt Exotic och Perser, de är väldigt lugna. Frågan är hur stort du kommer att bo, de flesta katter även huskatter klarar att vara innekatter.
De flesta raser kan man ha som innekatter, bara de växer upp inomhus. Men en favorit jag själv gärna vill skaffa nån gång är Siames :) verkar som en himla social och trevlig ras.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Det har mer att göra med personligheter och energinivåer än det handlar om vilken ras katten har. De allra flesta raserna kan fungera som innekatter. Ofta även dem som är vana att vara ute. Det har några av mina bevisat för mig 
Jag har själv tre Ragdolls och tycker att rasen är en perfekt innekatt och även familjekatt. En katt blir ju ca 20 år så innan man köper katt får man föreställa sig lite olika scenarion i framtiden och utgå från dessa när man bestämmer sig för en ras.
Ragdollen 
Cornish rex har jag, en sprallig och energisk innekatt:)

#6 håller med om cornish men de kräver sin plats med.En katt som är med överallt och vill hjälpa till
Annars är skogisen är bra katt och perser/exotic är lugna av sig(med vissa undantag) så de passar bra.
Bor man ganska litet så kan man ju ta med dem på koppelpromenader för att stilla deras upptäckarlust.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Norsk Skogkatt
/Fridaybrew
vad vill du med din katt? vad är det som gör att du vill ha katt? olika raser har ju olika sätt att vara även om man inte kan förlita sig 100% på det då katten är en engen individ.
jag har som #6 & #7 två, snart tre Cornishar här hemma och det är underbart. Dom har mycket energi och den ena går som en hund på koppel promenad, lätt lärda, vill vara med överallt, mina fäller väldigt lite, har den mjukaste, lenaste päls jag någonstin tagit på. :)
Ragdoll säger jag 
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#9 Jag vill ha en tillgiven och lugn katt. Dock vill jag inte riskera att den verkligen vill ut och det inte finns möjlighet till det. Därför är jag mest inne på att skaffa en raskatt. Då är risken minst för att man får en katt som är hyperaktiv :)
-' Rebecca Johansson

Ragdolls är fantastiska att ha som innekatter. Det är en lagomkatt i mina ögon. Väldigt social och intresserad av vad som händer, men inte så mycket för att hitta på hyss och klättra på saker.
#11 förstår inte riktigt vad du menar? alla kattar blir hyper inne om dom inte för stimulering? Jag har katträd från golv till tak, en drös leksaker jag byter ut för att de inte ska bli tråkiga och kastar boll och råttor, lekar med laserpekare o.s.v
Det är inte bara att ta hem en katt ge mat och rensa kattlådan. det krävs en hel del aktivering också.
Men det att katten vill gå ut styr du ju själv. Min ena katt står och skriker vid dörren, men jag ignorerar henne och hon får aldrig gå ut om hon skriker vid dörren. när hon slutar och är tyst så tar jag på henne en sele och går en promenad.
För att undvika det så kan man ta ut katterna i transportburen, på så vis förknipppar dom inte att promenad är lika med dörren.

Jag bör nog tillägga att jag även har två huskatter utöver Ragdollen, och även de trivs hur bra som helst. Men då har vi tre klösträd och mängder av leksaker, plus att vi går på promenader, så egentligen är väl stimulansen det viktigaste.
Min erfarenhet av Ragdolls är trots detta att de kräver lite mindre än en mer aktiv katt. Killen jag har hemma är oftast nöjd bara han får vara i sina människors närvaro.
Skaffa en blå Brittiskt korthår. Om alla är som min i temperanenten så kommer den att tvivas med dig och inomhus.
Om du inte bryr dig om pris, om det är huskatt eller renrasig, så tycker jag att du kan skaffa någon av dessa:
- Ragdoll
- Siames
- Maine Coon
- Norsk skogkatt
- Bengal
- Perser/(eng.) Himalayan (det är exakt samma ras som Perser fast med Siames-utseende)
Och du kan alltid köpa en huskatt från ett katthem också, så bidrar du till något gott. 
#13 Det är ganska självklart att jag kommer att stimulera katten. Men jag vill inte ha en katt som inte går att stimulera inomhus på 70m2. I sådant fall vill jag hellre att den skulle kunna få vara ute vilket jag inte kommer att kunna låta den göra.
-' Rebecca Johansson
Alla katter passar som innekatter om de är vana med det från början. Så det är mer en fråga om vad du gillar för sort skatt. Lugn? Energisk? Långhårig? Korthårig? Vill du att den skall vara nyfiken och "hjälpsam"? Pratsam? Tyst?
Själv gillar jag energiska katter med mycket fart i. Så hemma hos mig bor 2 cornish rex och en liten hittekatt.
Om jag inte haft cornish hade jag definitivt varit inne på någon av de orientaliska katterna, siames, oriental, balines osv. Jag gillar katter som lägger sig i vad jag gör hela tiden :)
*** Qui vivrqa verra ***
#18 Jag skulle vilja ha en lung katt, som ändå är nyfiken :)
-' Rebecca Johansson
Då tror jag att ragdollen skulle passa fint hemma hos dig. Även brittiskt korthår är en bra kandidat. Lugna men nyfikna, att de dessuom ser ut som små nallebjörnar gör ju inte saken sämre :)
*** Qui vivrqa verra ***
Okej :)
-' Rebecca Johansson

Alla raser inklusive huskatt passar som innekatter.
Så titta på raserna och se vilken du faller för rent utseendemässigt, ta så och läs på om den eller de raserna och se vilken av dem som passar bäst in på din livsstil och önskan.
Sen får du tänka på att även om en ras sägs vara si eller så, så är det till syvende och sist varierat beroende på individ. Så träffa uppfödare, träffa mamma och om du har tur även pappa och se hur de är. Är de frammåt, blyga, keliga, tillbakadragna osv?
Lycka till i sökandet :-)
En relativt lugn katt som ändå är nyfiken… det är ju en Maine Coon 
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Min syster har två ragdolls, urmysiga katter, den ena är bara 7 månader så det är svårt att säga hur lugn hon kommer bli som vuxen, just nu är hon ett yrväder som vilken ungkatt som helst:) Den äldre katten som är 2 år är lugnet själv, hon gillar att ligga i husses(han är helt klart favoriten) knä om kvällarna, på dagarna finns hon ofta i familjens närhet och håller koll på dom, men för inte så mkt väsen av sig. De har världens bästa namn, den äldre katten heter Madicken, och nu när 4-åriga dottern fick döpa nya katten blev det ännu ett namn från Astrid Lindgrens Madickenserie, Linus-Ida:D
Jag har själv haft en huskatt som innekatt som verkligen inte trivdes hos oss, det var fruktansvärt att ta beslutet att hon skulle flytta. Men det var ohållbart här hemma och nu är hon världens lyckligaste katt hos sin nya ägare som avgudar henne. Själv skulle jag inte skaffa en huskattskattunge igen av den anledningen att jag inte vill hamna i samma situation igen. Däremot skulle jag kunna ta hand om en vuxen huskatt som jag vet trivs som innekatt.
#23 Aw, det låter underbart :)
-' Rebecca Johansson

Du kan även åka till ett katthem och kika på katterna där och se om någon faller dig i smaken :) Be att bli visad de som passar som ensamkatt och som stämmer in med din livsstil beroende på hur mycket du är hemma om dagarna nu och troligen i framtiden, hur mycket du vill aktivera katten, hur fartfylld eller lugn du vill att den ska vara, osv.
Jag syftar alltså på en katt som är lite äldre än just en kattunge - kanske ungkatt, vuxen eller en gubbe/tant, ja en som är "färdig" i utvecklingen så att man ser dess behov bättre än vad man gör på en liten kattunge.