Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 4602 ggr
Bumsibum
0

Tips om Uppfödning?

Jag vill någongång i framtiden föda upp någon raskatt, Nu vill jag ha lite tips med mer om uppfödning, har lite frågor.

* Hur gör ni som har hanar, kissar de över allt ?
med tanke på att man då måste ha dom okastrerade om de är en avelshane.
eller finns de bra tips på hur ni gör så de inte kissar i alla hörn?

* ca hur långtid får de minst ta mellan kullarna (på samma katt mamma)

* hur många kullar får man max ta på en och samma katthona?

* tips på någon fin ras, som man kan avla på?
berätta lite om humör,personlighet m.m om rasen och gärna bild :)
hur den är som ras osv.

skriv även andra saker, behöver ej vara svar på mina frågor, jag har inte tänkt att starta någon uppfödning NU, men funderar på det om något år, så vill vara lite "på läst" om det så jag inte bara "hoppar på" något.

Tacksam för svar :)

Yoda
0

För det första tycker jag det känns mer naturligt att först hitta en ras man brinner för innan man börjar med uppfödning.

Men för att svar på dina frågor:

Ja, hanar kan kissa överallt. Vissa kissar mer, andra kissar inte alls. Vissa hanar går inte att ha inomhus, andra går att ha som vilka katter som helst. Har man avelshane får man räkna med lite förstörda möbler, pink och skrik.

I sverak får du ha 3 kullar på 24 månader på en honkatt. Hur länge du väljer att ta mellan kullarna är upp dig vad du tycker är lämpligt för din hona.

Det finns inga gränser hur många kullar en katt får ha, men man bör så klart ta hänsyn till linjer osv.

Som du kanske förstår är det extremt svårt att sammnfatta detta i ett foruminlägg. Jag kan tipsa dig att besöka utställningar för att skaffa dig en uppfattning om olika raser. Pratar med uppfödare och ägare samt lyssna på bedömningar. Läs även mycket på forum (finns massa gamla och matnyttiga trådar att läsa).
När du valt ras, se till att vara påläst på både rasstandard, hälsobiten och avelsbiten.

För övrigt finns det en tråd på SKS just nu om vad man skulle vilja tipsa en ny uppfödare, läs den!

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Bumsibum
0

Ja, Norsk skogskatt gillar jag en hel del, de är fina! Glad
Men, "kan" inte så många kattraser som hundraser därför jag vill veta lite mer om andra raser. Plus bild. Så jag kan "hitta den jag brinner för"

Okej, tack för alla tips! Glad
Sen är de väll inte innan honan är 2 år?

Supinesophie
0

Och tänk på att aveln inte bara handlar om att göra fler katter; det handlar om att ingå i ett samarbete mot friskare och vackrare katter. Glad

annzoo
0

Hitta först en ras du brinner för och utgå från de. Åk på utställningar och lär dig mer om rasen och hur rasstandarden ser ut. Knyt kontakter med uppfödare och skaffa en ra mentor.

Köp inte på dig en massa katter utan skynda långsamt. Man behöver inte ha en egen hane utan man kan låna av andra uppfödare. Då slipper man även kissande hanar.
Men har du otur kan även honorna revirmarkera.

#2 om du vill föda upp skogisar var mer uppmärksam att prata om norsk skogkatt (dvs utan S i mitten) om du pratar med uppfödare. En skogSkatt (med S) är oregistrerade långhåring husatter..Tänkte bara upplysa lite=)

Bumsibum
0

Tack för alla tips! :)

jasså de viste jag inte om Norsk skogskatt! :P

EddaM
0

Håller med de andra o säger: Åk på utställningar o titta på alla de olika raserna som finns med där =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Bumsibum
0

ska, men dinns de någon sida på nätet där man kan se var utstälningarna pågr ?
var och när. Glad

EvaSe
0

#7 Kolla på www.sverak.se , klicka på utställningslista eller www.wcfnordic.se/ för fler utställningar.

/EvaS

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Mona22
0

Sen kan du ju fundera på varför du vill föda upp. visst är det kul med kattungar men det kostar massor. jag känner ingen uppfödare som går plus på sin uppfödning. Det är inte bara possitivt med uppfödning. ibland går det inte som man tänkt med födsel och bebisar. det kan även hända att man köper en katt om inte funkar i avel. Även honor kan kissa på fel ställe och förstöra ganska mycket på det sättet.

Ett litet förslag när du hittat din ras är att bli fodervärd. Du får testa att ha en kull eller flera hemma hos dig. En uppfödare finns där och hjälper dig hela tiden. Du får vara med om födseln och uppväxten och får reda på om detta med avel är något för dig.

En till grej är att gärna skaffa en mentor du kan tala med. jag är ganska ny på uppfödning och fick genom min mentor vara med på flera födslar innan jag kände att jag kunde ha en egen hemma.

Uppfödning och kattungar är roligt och väldigt givande men jättedyrt och ibland måste man verkligen ha stort tålamod med de små krabaterna Flört

Håller med de andra. åk på utställning så kommer du nog hitta din ras som du vill ha. Det finns en katt för allaGlad

Bumsibum
0

8, tack ska du ha!! :)

9, tack för alla tips, dö bra, massa info jag ej tänkt på innan!! :)
tack.! Glad