Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4321 ggr
Gasoline
0

Ha katterna ute?

Har nyss fått hem mina och systerns katter på prov, dom har tidigare bott hos min mor och då min karl är allergisk så har vi inte kunnat haft dom här hemma.

Men nu har vi råttor som försöker äta upp vårat hus, så vi måste ge det en chans.

Hur som hellst, fick hem dom för någon timme sedan, och jag hatar verkligen lukten ifrån kattlådor och allt vad sådanna kan innehålla.

Hur löser ni in och utsläpp av era katter? Har tyvärr inte så att vi kan sätta in kattlucka, och vi vill inte heller ha någon kattlucka.

2 st kastrerade hankatter, vi bor i skogen

[Emma--]
0

Är dom vana utekatter sen tidigare?

För det första bör ni hålla inne dom helt under ett tag så dom hinner vänja sig vid ett nytt hem. Och sen bör ni börja med koppelpromenader innan dom släpps själva.

Hur som helst måste ni väl se till att dom alltid hinner komma in när ni inte är hemma. Någon med utekatt kanske har något bra tips angående det.

Om man bara har en bra sand i kattlådorna och rensar ofta så luktar det knappt något alls. Så angående det är det väl bara att pröva sig fram.
Och är råttproblemet enda anledningen till att hämta katterna kanske det kan vara värt att söka efter andra lösningar. Speciellt om det finns allergi i hemmet.
jag hittade ju någon konstig kattskrämma men det fanns ju andra produkter som även kan skrämma bort möss och råttor. Jag vet inte hur bra det funkar men det kan ju vara värt att pröva.
Här är länken till det i alla fall.

Mona22
0

Bor man bra till så kan det funka med utekatter och ni verkar ju inte bo direkt i stan.

Jag skulle nog vänta några veckor så de hinner bo in sig hos er innan ni släpper ut dem. Gå ut tillsammans med dem, gärna i sele först så de inte blir rädda och springer bort (om de inte varit utekatter innan).Allt är ju nytt för dem så ni bör ju följa med dem oavsett.

De jag känner med utekatter har bestämda tider som katterna kommer in. Katter lär sig när det vankas mat osv.

tyvärr får du nog stå ut med kattlåda ett tag pga ovanstående. 
Bra att de är kastreradeGlad

Det finns ju mus och rättskrämmare som sänder ut jätteljusa ljud som är obehagliga för skadedjur. De är oftast effektivare än katter.

Jourhemmet
0

Låter lite som att ni enbart vill ha dom där pga råttorna? Kan rekommendera EverClean om ni är så känsliga för lukten men då får ni punga ut med 199:-/tio kg. Som dom andra skrivit så måste katterna bo in sig några veckor först innan dom släpps ut.

Lusthan
0

Everclean är en jättebra sand som gör att det inte luktar så illa. Jag älskar den sanden. Avskyr verkligen också lukten utav kattsand…

Hålla katterna inne till att börja med för annars har era råttfångare antagligen flyttat iväg någonstans. Nu på vintern är det inte ens säkert att de vill gå ut i och med snön. På sommaren kan man ju alltid ha något fönster öppet om man vill om man vågar. Annars är det in och utsläpp som gäller. I värsta fall även på nätterna när man sover. Den risk jag ser då är också att de kanske äter sig mätta på möss och sånt som inte förpestar huset.

Mitt tips är att öppna skåp och sånt där ni vet att möss och råttor finns. Exempelvis sopskåp eller andra skåp. Pappas katt sitter ofta utanför sopskåpet och bara kastar sig över mössen när de kommer. De är så dumma också så de fortsätter ju komma trots att katten sitter där.

Hoppas nu också att katterna har det här med att fånga sin mat i sig för vissa är ju så knäppa att de skiter i det eller så är det bara sjukt dåliga på det.

Karln kan äta allergimedicin under tiden. Finns receptfritt så han slipper lida tänker jag. Samma som man kan äta för pollenallergiker har jag för mig.

Gasoline
0

Ja, det är vana utekatter och jag vet att dom ska vara inne den första tiden, man brukar rekomendera minst 2 veckor ;) Helt tappad bakom flötet är jag inte, har haft katt ett bra tag, men har ingen erfarenhet av just att ha katt och ingen kattlucka.

Jag rensar kattlådan direkt när jag sett att dom gjort något. Jag hatar lukten av sanden, jag hatar lukten utav pellets jag jag hatar lukten av det dom faktiskt gör i lådan.

Jag vill ogärna använda råttgift, och det är de enda vi inte provat. Enriset bygger dom bo med, de vi blockerar hålet med puttar dom ut eller bygger bo med, fällorna ulöser dom och snor maten (de klassiska fällorna) och vipbrädorna går dom inte på.
Det där med saker som låter så vänjer sig råttor och möss med ljudet efter ett tag, så det är helt lönlöst. Vi har provad sådant oxå.

Katterna vill jag ha här hemma i hopp om att dom skrämmer bort råttorna, dessutom saknar jag trotts allt min katt.

Lusthan
0

Pappa har ju ingen kattlucka men däremot så har han en katt som kan öppna fönstret själv från insidan. Behändigt om man behöver pinka men kan lätt bli lite kallt när man kommer upp på vintern. Då är det nog in och utsläpp som gäller och man får nog släppa ut innan man ger de mat på morgonen för att sedan locka med den goda maten för att få in de om man vill ha de inne när man åker hemifrån för att jobba eller vad man nu gör.

Förstår att du tycker att det är jobbigt med kattsanden. Det tycker jag också att det är. Det luktar och så. Men ni kan ju också prova att ha på sånt här pulver som man kan köpa över som dämpar doften av kattsanden lite ytterligare även om man har en bra sand så är det ju bra med något extra tycker jag.

Råttor kan vara riktigt pestiga…. Gift är ju inte alls kul att lägga ut ifall något annat djur råkar slicka i sig det eller äter upp råttan som ätit giftet. Det förstår jag att du inte vill lägga ut. Vilka ubersmarta råttor/möss ni har. ;) Pestigt när man vill bli av med de.

[Norrbysa]
0

Det finns kattluckor som läser av kattens id-chipp. :-)

[Norrbysa]
0

Sorry. Läste fel i all hast. Ni ville ju inte ha kattlucka. :-)

[Norrbysa]
0

Sorry. Läste fel i all hast. Ni ville ju inte ha kattlucka. :-)

Gasoline
0

#6 Ja, det kan nog bli lite kallt. Tror att vi får köra på att släppa in och ut… Just det där med att dom blir nödiga så är det tänkt att de ska ha en låda trotts allt inne, ifall de inte hinner bli utsläppta och så kanske det inte är så kul för dom att gå ut när det är som idag tex, snöstorm! Alltså en "utifall att" lådan som står på något bra ställe. Då kan man även kosta på sig lite dyrare sand som luktar mindre ;) Finns någon vit kristallsand som jag gillar…

#7 Haha, det är lugnt ;) Men ja, det är ett riktigt bra alternativ när man inte vill ha in andra katter! Bra uppfinning måste jag säga!

Lusthan
0

Den vita sanden finns väl dessutom i vanliga affärer? Har jag för mig. Lite billigare än Everclean men fungerar bra ändå liksom har jag för mig. Har en bekant som testar den. Hon tyckte att den luktade illa och hennes barn tyckte sanden blev ful när katterna kissade på den men annars har hon inte gjort någon ordentlig recension på den än. Jag avvaktar så länge och fortsätter gärna med everclean. :)

Gasoline
0

#11 Ja, everclean kan det nog heta. Jag tycker iaf att just denna sant både fungerar bra och luktar ok.

#12 När jag bodde hemma hos mor hade vi denna sand ett tag, och det är till katterna som vi har nu. Så jag vet att dom använder den ;)

Jag är mycket väl medveten om att jag inte kan släppa ut dom de första veckorna, risken är då att dom försöker ta sig hem till sitt gamla ställe, dvs 11,5 mil ifrån där dom är nu.
Om jag hade haft för avsikt att släppa ut dom NU pga att jag hatar kattlådor så skulle jag inte haft någon kattlåda ihuvudtaget ;)

Jourhemmet
0

Det är långt ifrån alla katter som gillar kristallerna, dom tycker att det är läskigt att gå på. Så risken är att dom kissar någon annastans. Jag har aldrig provat den själv men hört många som är missnöjda.

Släpp som sagt absolut inte ut dom de första veckorna.

IceJossan
0

Har inte läst mer än #0, så med risk för upprepning:

Ha katterna inne tills de beter sig som om de alltid bott hos er. Vissa tar månader på sig, andra klarar det galant redan första, andra dagen, men håll dem hellre inne för länge än att släppa ut dem för tidigt. Risken är stor att de knallar för långt och inte fattar att gå tillbaka samma väg eftersom de inte känner området. Börja antingen utevistelsen med att koppelträna dem inne för att sedan ta första promenaderna utomhus i koppel, eller öppna bara dörren en dag och var med hela tiden, busa runt och locka med godis och gos. Bjud på mat inne sen när det är nog för dagen, så att de får en positiv inställning till att komma in, så att det inte bara är ut som är positvt. Så småningom kan de vara ute själva.

Här hemma släpps katterna in och ut när de vill, bortsett från efter kl 21 ungefär, då ska de vara inne för natten.

De flesta kattsandsorter luktar väldigt lite om man har doftpulver i, exempelvis det jag använder: Catman's Cat Sand Fresh. Jag har mest Eldorados Kattsand som är skitdålig enligt mig och många andra, och den döljer inte lukten för 5 öre. Men blandar man sanden 50/50 med Pussi Kompakt-sanden och häller på doftpulvret så funkar det kanon :)

Gasoline
0

#14 Men en ganska stor risk för upprepning, ja ;)

Men hur gör du för att katterna ska ha kommit in för sista gången innan 21? Jag funderar på att ställa ett katthus utanför dörren om dom inte hinner kommer hem innan vi laggt oss, samt göra ordning ett ställe i stallet som dom kan övernatta på om det skulle vara så att dom inte kommer in just den kvällen.

IceJossan
0

#15 Jag ropar in dem varje kväll, så har det varit sedan de var små. De kommer när man ropar, och får alltid burkmaten serverad på kvällen när de kommit in. Sedan får de inte gå ut mer, även om de sitter och gnäller vid dörren.

JossanH
0

vänjer man dom vid att f något gott när man ropar in dom på kvällen så är det nog inga större problem. Har ni ett stall dom kan vara i utifall att är ju det en jättebra lösning. Då vet ni att dom alltid har skydd om dom behöver,
En smart lösning kan vara att följa med katterna ut till en början och låta dörren stå öppen under tiden så de kan springa in om dom blir rädda för något.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gasoline
0

#16 Jag vet inte riktigt om de båda skulle komma om jag ropade =/ men det är en mycket bra lösning att accosiera inkomsten med något gott, det ska jag komma ihåg ;)  

#17 Kan bli kallt att ha dörren öppen såhär års ;) Men ja, som sagt, det blir nog något form av hus utanför dörren samt ett ställe i stallet.

[[Netticat]]
0

Om man ställer kattlådorna på toan så är det ju ingen fara… Det luktar ju inte värre än när vi människor gör nr 2 ;D ;D

Gasoline
0

#19 Luktar tillräckligt mycket för att jag ska hata det, jag hatar även doften av ströt man har i lådan.

Kostade iaf på mig att köpa "fresch n easy", kristall strö, och det luktar tillräckligt lite för att jag ska årka bo i det ;)

Jag funderar lite på om isolering är farligt för katterna, hade tänkt ge dom tillgång till källaren när dom börjar få gå ut, så att de kan hålla rent ifrån råttor och möss där mere oxå.