Orolig!
Mitt lilla hjärta Kotten blev inlagd hos veterinären idag. Är så orolig. Han fyller 12 år den 10:e februari, alltså om 5 dagar. Han börjar ju som sagt bli till åren och har aldrig varit allvarligt sjuk (peppar, peppar, ta i trä) och jag hoppas att han inte är det nu. Han blev alltså inlagd för att undersökas, röntgad och få dropp för att han var lite uttorkad. Så nu undrar jag om någon har haft samma problem med sin/sina katter någon gång. Kottens symptom är följande; matvägran i 2 dagar, spytt i 3 dagar (kan ha varit blodblandat idag), får knappt i sig vätska, allmänt hängig, och vill inte leka alls och trött såklart. Jag som matte vet ju hur han vanligtvis är och han har inte varit sig själv. Tempen tog dom på plats och han hade inte feber och han lät bra i luftvägar samt hjärta. Vad tror ni?

Stopp någonstans? Har han varit på toa?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Det finns nog mycket detta kan vara, men en sak som jag vet har liknande symptom är influensa. Jag vet 3 katter som haft det, men de har blivit friska efter några dagar med hjälp av dropp/att husse tryckt i katterna vatten i spruta i munnen. Ena gången var en kisse inlagd med dropp och fick något antikräkmedel.
Ja, han har både kissat och bajsat. Dom sa att han hade diarré hos veterinären när vi ringde och hörde hur det gick för honom, men det var mest troligt att det var för att han var nervös och/eller stressad.
IceJossan; Jaha, där ser man! Jag hoppas då att det är det i såna fall! För det var en katt som var där samtidigt som hade typ exakt samma symptom, jag "råkade" tjuvlyssna lite när dom pratade med en sköterska!

#4 Ett tips: Ge det som förslag, att det kan vara någon magsjuka.
När den sistnämda kissen låg inlagd på Strömsholm i 2 dygn så blev diagnosen till slut det JAG föreslog: Magsjuka och halsinfektion. Ärligt talat tror jag inte att veterinären hade kommit på det själv, för han satt så förvirrad och kunde inte fatta vad det var trots röntgen och blodprover, men när jag berättade om katterna med samma symptom som fått diagnosen magsjuka så sken han upp lite och sa att "Jaaa, det kan det ju vara…". Och ja, med kräkhämmande och dropp blev kisse snabbt frisk.
Så ligg på om att det KAN vara det, att de ska ha det i tankarna. Det kräkhämmande medlet gör att katten får behålla mat och vätska och därmed kan återhämta sig själv, och droppet under tiden gör ju att katten inte blir uttorkad. Men de bör självklart leta efter andra allvarligare sjukdomar också.
Jaha, det låter ju riktigt positivt. Får hoppas på att dom inte hittar något allvarligt på röntgenbilderna eller blodproverna. Dom har iaf tagit prover, så då får vi se vad dom säger imorgon. Då ska jag komma ihåg att nämna det ifall dom skulle klia sig i huvudet. Tack så jättemycket!
Vad vacker han är.
Jag har haft mycket "problem" med min katt, men han har aldrig (vad jag minns) 'vägrat' dricka.. Men det låter nog mest som någon sorts influensa. :/ men det är ju bra att hans lungor låter bra. Har du kollat att han inte har några sår någonstans? Kanske han har blivit biten/riven av en annan katt och då fått inflammation? Eller matallergi?
Tack så mycket :) Alltså han har inte vägrat dricka, för jag har tagit fram vatten till han och han försökte dricka, men det var ungefär som att han inte orkade dricka :/ Ja, han har inga sår någonstanns. Men veterinären kollade hans tandkött och det var väldigt rött på några ställen så han har inflammation i tandköttet. Så det kan ju vara därför han inte vill äta, men då borde han inte spy. Han har haft inflammation i tandköttet förut, och då har han inte matvägrat trotts att han kan ha haft ont. Lite skumt liksom! Man blir ju extra orolig när det gäller äldre katter då dom lättare får problem med organ osv. Och han är ju även kastrerad så jag var rädd att det skulle ha med njurar och/eller urinblåsa att göra.
Åh. :/ men om han har väldigt ont kan det ju vara så att han inte äter på grund av det. Jo klart man blir orolig, katter är väl nästan som ens barn. :)
Hoppas att han blir bra och att ni får bra resultat på vad det är sedan.
Jo precis… Får hoppas att det är så, för det är ju ändå lätt att fixa :) Ja, han är absolut som mitt lilla barn. Tack så mycket, det hoppas jag med :)
Veterinären ringde just. Kotten mår bra, visade inget på röntgen förutom lite gas i tarmarna, men han har haft blodig diarré men det hade avtagit. Utöver det var han väldigt pigg och hade blivit "hög" på smärtstillande så han hade till och med tuggat sönder sin droppslang, busen ;) Busat runt en hel del och haft ordentligt med energi. Så jag är så glad. Dom skickade prover på avföringen så att det inte är salmonella. Han får stanna tills imorgon, men jag är så lycklig att han mår bra och att det inte är något allt för allvarligt :)

Skönt att höra att han mår bra :)
Ja, det är underbart :) Tack snälla för tips och omtanke!