Ätstörd katt
Jag undrar om det finns någon som helst risk/möjlighet/chans att en katt kan få en ätstörning?
Min "lilla" kisse som är 8 år gammal är den som är magrast av våra katter, men han väger nästan 7 kg.
Hur som helst så har han börjat "vägra" att äta.
Han är inte alls så pigg på ätandet.
Mina katter får allt möjligt, dom är väldigt bortskämda, så dom kan få rostbiff, kalkon, kyckling, tonfisk, räkor och torsk och sådant.^^
Är det t.ex. rostbiff, så kan han äta typ 10gram sedan går han därifrån.
Han har varit sjuk ganska mycket, fått massor av sår och bölder, och har även matallergi och spyr till och från, ganska ofta. "/
Men vad tror ni? Vill gärna höra era åsikter om detta.
Han dricker väldigt mycket och torrfoder äter han bra av.
Vad är han allergisk mot? Vet du varför han kräks? Jag tycker att du ska beställa tid hos vet för en koll.
Min erfarenhet är att katter inte svälter sig själva såvida något inte är fysiskt fel (tandsjukdom, njur/lever-nedsättning, smärta, mag/tarmrubbning osv). När senast gjorde veterinären en hälsokoll inkl blodprover?
Däremot är det inte helt ovanligt att katter överäter av psykiska skäl (uttråkning, understimulans, stress).
Vänliga hälsningar
Cindy
Vi var hos veterin?ren senast f?r tv? m?nader sedan, vi g?r p? regelbundna kontroller just f?r det. Vi har inte f?tt n?got speciellt besked om vad han ?r allergisk emot mer ?n vanligt torrfoder och s? skulle han undvika bl?tfoder s? mycket som m?jligt, men det k?nns ju som om han sv?lter om han bara ska ?ta torrfoder.
Är han allergisk mot torrfoder och ska undvika blötfoder? Nu måste jag väl ha missförstått..
#4 nej det är precis så^^
Han är allergisk emot "vanligt" torrfoder så som friskies, pussy, whiskas och allt som man köper i butik.. Vi får köpa allergifoder hos veterinären istället. Kanske var lite otydlig med det såg jag nu. :)
Allergisk mot allt som inte ger pengar i veterinärens plånbok?! Ge katten mat med så lite tillsatser som möjligt, dvs rått kött. Prova ett djurslag åt gången och byt veterinär.

#5 vanligt butiksfoder tål inte mina heller. jag kör på RC och det funkar bra. Annars kan du ju prova som #6 säger, bara kött.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#6 Vi har varit hos flera olika veterinärer i både kalmar, strängnäs och här i eskilstuna där vi bor nu.. Men de i strängnäs är bäst^^
Det började för ungefär fyra år sedan, högst. Och alla veterinärer har sagt att det är matallergi, han fick medicin men det är inte bra att äta den hela tiden för då kan han få problem med njurar/lever vad det nu var.. Han äter inte alls mycket av kött och sådant. Så det funkar ju typ inte.
#7 vad är RC för något?
tex fiskallergi är ju ganska vanligt har ni provat att ge ett fiskfritt foder?
James Wellbeloved har ett sånt tex.
Mina ena är fiskallergiker, hade lösare mage (inte rinnande) och kräktes när han fick blötmat med fisk i.
provade ett ge enbart blötmat åt honom (då såklart utan fisk) och han blev helt bra i magen.
Fasar nu in honom på just Jame Wellbeloved fodret.
RC= royal canin
#9 Japp, det har vi. Fast inte just det där James Wellbeloved utan "vanligt" av olika märken.
Aw :( stackars kisse då.. så är det för min ibland, spyr och blir lös i magen.
Vart kan man få tag på James Wellbeloved fodret då? Och är det billigt? :P
Aha, royal canin. :) vet inte om det är samma.. men vi hade hyperallergenic till min katt.
Jag har faktist inte sett några andra fiskfri afoder de vanliga i mataffärern aä rju inet fiskfria fast det inte står som fisksmak kollar man i inehållet så står nästan alltid fiskmjöl och fiskolja med.
James Wellbeloved köper du i djuraffären, det är inet få farligt dyrt med tanke på att de bara behöver äta 60 gram om dagen av det.
Jag är också DUNDER allergisk mot Friskis, Pussy och Whiskas…
Det mina kissar åt innan jag börjad emed James Wellbeloved var Eukanuba men då de inte har nått fiskfritt foder så var jag tvungen o byta åt lillkillen tyvärr gillade Eukanuban supermycket men JBW är ett bar foder det med.
Sen får ju mina mest blötmat ändå.
Vi har redan testat med eukanuban och det gillar ingen av våra katter :/
funderar på att testa det där james wellbeloved :)

#14 Jag har kört JW till mina katter i snart 8-9 år. Vi började med Royal C men det kräktes högt och lågt. Fick tips om JW och det blev 10-poängare med en gång. Jag köper 10-kilos säckar hos Arken Zoo ca 680 kr. Turkey & Rice brukar vi ha.
Foderbilen säljer också.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus