Brittisk korthår?
Jag funderar på att skaffa en Brittisk korthår, men vet inte så mycket om rasen. Har hört att det är en bra innekatt som är stillsam och lugn.
Nån mer som har lite mer info om rasen?
Tack//
Träffade en nu i helgen :) Han var lugn men nyfiken och lite busig. Jättemjuk i pälsen och såg ut som en teddybjörn litegrann. Men jag har aldrig haft någon så jag kan tyvärr inte dela med mig av några erfarenheter. Men läs på internet och i böcker, det mesta ska väl stämma.
Brittsidor:
http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_raser.htm
För övrigt skulle jag säga att britter är ganska lika vanliga "bondkatter" och det är inte konstigt då de härstammar från brittiska "moggies" dvs huskatter/strykarkatter.

Min syster har haft britter. De är en lugn kattras men har sina busstunder som alla katter. Hennes var väldigt sällskapliga men låg gärna inte i famnen utan hellre bredvid. En jättetrevlig kattras.
#1 härstammar inte alla raskatter från huskatter?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Brittiskt korthår är en helt underbar ras!
Det är dock en felaktig föreställning att britter ser ut som vanliga bondkatter, visserligen kan vissa linjer vara lite smalare då speciellt silverlinjerna, men annars är britterna betydligt grövre, rundare och ofta större än bondkatterna. Dessutom har de flesta britterna kopparfärgade stora ögon, vilket jag aldrig sett på bondkatter.
Jag föder upp i liten skala och du får gärna höra av dig till mig om du vill veta mer. Här hemma finns Signe, Fideli och George som alla är britter. Min britthane spinner konstant och blir gärna buren, han är totalt avslappnad när man bär honom! 

Oj nej Britter är absolut inte lika huskatter. En britt skall vara rund o se knubbig ut, utan att vara detta. Det är en av de lugnare raserna även om de vill busa lite ibland.
Jag älskar Britter och hade jag pengar o utrymme så hade jag skaffat mig en Manx som till det yttre - svans skall se ut som en Britt om man hård drar det en del =) Men jag hade inte tackat nej till en Britt heller =) En creme eller kanske en blå hane de är ju sååå läckra. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#4 Blåbär är jag också svag för! 

Britter, européer (som i stort sett är "rasrena huskatter") och chartreux har ju ett tag varit ihopslagna till en och samma ras (Europeiskt korthår) och avlades då antagligen lite huller om buller, innan man i början på 1980-talet separade raserna på nytt. Även perser har ju tidigare blandats in för att få bättre päls och typ.
Så visst har britter koppling till "bondkatter".

#6 De flesta raser är från början sprungna ur huskatter. Men det är en avsevärd skillnad på utseendet på britter och huskatter om du frågar mig. Men man måste kanske se dem live för att veta skillnaden? Ett tips är då att titta framifrån
, alltså på kattens huvud, ansikte och ögon. En gång på en utställning hörde jag en besökare uttrycka när de gick förbi buren med Signe i: Det där ser ju ut som en bondkatt. Problemet var ju att Signe stod med baken mot dem och dessutom var hon bara en kattunge på den tiden. Ingen som verkligen tittar på mina britter och ser dem i verkligheten tycker att de ser ut som några bondkatter. Men klart som jag sa tidigare, vissa linjer, speciellt silverlinjerna är lite tanigare då. Men det behöver ju inte vara så heller, Fidelis pappa är silver och både han och Fideli är fint cobby. 

Ja nej nu är det ju enorm skillnad mellan britter och de flesta huskatter, även om vissa huskatter kan se ut som britter. Brittens lite plattare bullansikte och jättetäta päls är ju typiskt, inget som varje huskatt har precis. Men det syns ju att det är perser inblandat i britten - ögon, nosparti och päls.
Tack allihopa för era svar! :)
Känns som en parfekt ras för mig.
Ska faktiskt ha turen o få en hona på 1,5 år helt gratis av en uppfödare som min mor känner. Ser så mycket framemot att få hem henne. Kommer självklart lägga upp bilder när det är dags.

Så kul, grattis till kattköpet
Se bara till att ha allt iordning - det är mycket att tänka på!
#10 tack, jo vist e d :) Får hem henne i slutet på nästa månad
Näi jag tycker inte heller de ser ut precis som husisar, men till sättet är britter rätt så "genomsnittskatt". Jag funderade också på brittiskt korthår men kom fram till att om jag ändå ska ha en raskatt så ska den sticka ut lite mer än så. Men britter är fina katter :P

#12 Nog sticker britterna ut :D I alla fall var det så för mig när jag gick på min första utställning, då var det just britterna som stack ut för mig. Men det är förstås olika vad man har för tycke och smak :)