mjölktrampar & kloar
skaffade katt för lite över 2v sen, och han har enda sen jag fick honom haft tendensen att mjölktrampa & kloa samtidigt, vilket börjar synas på möbler och mej själv då han gör detta väldigt ofta…
går det att bli av med detta beteende, och i så fall hur ??
You can't spell Bitchy without Itchy

Det är ett helt naturligt beteende för katten, kloar gör den när den myser, och detta beteende blir du nog aldrig kvitt. Men för att katten inte ska förstöra dig och dina möbler när han kloar så kan du klippa hans klor (om han är inneatt alltså, klipp aldrig klorna på en utekatt eftersom man då tar bort kattens möjlighet att försvara sig).

jag har både klippt & filat klorna, men det gör ont ändå och lämnar märken på möblerna :(
*ej kul om man har skinnsoffor*

Tja, om det inte hjälper att hålla klospetsarna slöa så vet jag inte om det finns något att göra, annat än att täcka möblerna med filtar, och ha filt i knät när han sitter där.
Vissa katter gör så hela livet, det får du stå ut med. Filar klorna??? låt katten vara katt.
#4 jag filar en av mina katters ena klo då hon inte kan dra in den.
Veterinären sa att jag först skulle klippa ner den och sen fila den rund så hon inte fastnar! Så att fila till kattens klor är inte mer konstigt än att klippa dom…
min katt föredsrar filen framför klotången
Om du vänjer att kissen får mjölktrampa på en mjuk fäll, filt. Lyft kissen dit eller ta fällen i knä så lär den sej att där är den goaste platsen att gossa på.
Vissa katter som är tagna för tidigt(före 12 v )ifrån mamman kan göra så mer än andra o även snutta på knappar , tyg mm.
Hur gammal är kissen?
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Jag tror det kan vara värt att försöka det #6 skrev. En filt, eller en bädd. Kanske testa med lite kattmynta där också.
Det är ju bara ett mysigt beteende egentligen så det känns ju inte som att det är något man ska fya katten för i alla fall.
Jag har en katt som är påväg mot 4 år och hon gör så fortfarande när hon är supermysig. På sin favoritbädd och på människor 
#4 Bara nyfiken hur det hindrar katten att vara katt om klorna filas?

#8 han är lite över 6 mån
jag ska sy en alldeles egen fluffig puff åt honom, men måste köpa lite tyg först, och jag ska nog definitivt testa att ha lite kattmynta i den…
och visst tycker jag att det är ett mysigt beteende att han mjölktranpar, men att han kloar kunde jag gott vara utan då det som sagt, lämnar märken :(
Tyvärr hjälper det inte direkt om klorna är klippta, det kommer inte direkt vara härligt ändå. Men det kan ju helt klart göra mindre ont och förhoppningsvis inte lämna lika mycket märken på möblerna.
En av mina katter mjölktrampar på mig när vi har morgonmys. I början åkte klorna fram, men jag lyfte tassen och höll i den varje gång och nu verkar hon ha lärt sig att matte vill gosa utan klor. Givetvis måste de klippas varannan vecka, annars sticker de fram ändå.
/EvaS
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se

Det med att katten klöser på möblerna - har du någon klösmöbel? I så fall får man flytta katten från klösandet på soffan och sätta den vid klösmöbeln istället varje gång den klöser på fel ställe.
Men nu klöser den inte i den bemärkelsen utan mjölktrampar i soffan med klorna ute.
Visa katten vart den får mjölktrampa lyft den dit, på den där mjuka goa bädden som den har i soffan. en fårskinnsfäll är inte helt fel.

#14 OK. Jag trodde att den dels hade mjölktrampandet och att kloandet var klösande på möblerna.
Ditrampande är ju inte något större problem om man håller klorna klippta…
Läs hela tråden