Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 12411 ggr
GoneRaven
0

Klösmöbler

Vilken klösmöbel tycker ni är den absolut bästa? Och vart har ni köpt den?

chilisalsa
0

Jättebra fråga då jag går i samma funderingar.

Alternativen som jag ser det är om man köpa någon modell på djuraffär som trixie Pisa som går upp till taket t.ex… pelare med hyllor bara. Men då blir det bara högt lixom. Ett annat alternativ är att köpa en STOR sak via någon internationell sajt…

Men sen såg jag ett annonsblad från Liedl där dom hade klösmöbler i en våning ~50cm. Tänkte att om man då skruvar ihop kanske 3 st som passar ihop borde det ju bli rätt bra ändå ? 149kr st var ju inte farligt heller !

Medarbeterare på Kost

Jourhemmet
0

Den blir nog väldigt ranglig.

GoneRaven
0

Håller med # 2, det skulle nog bli rangligt som bara den (undvik den för katternas bästa). En annan sak som är viktig är det att även dem som ska vara stabila och bra kan vara totalt värdelösa (tänker mest på dem från golv till tak som lovar mycket och håller tunt).

Just klösmöbler känns som den absolut svåraste nöten att knäcka, det finns så oerhört många att välja på och mängder av märken. Har enbart haft dåliga erfarenheter hitills, testat både dyra och billiga varianter. Man får många 'råd' och det slutar oftast med ännu starkare förvirring. Och det var just därför som jag ställer frågan, vilken klösmöbel som ni haft bäst erfarenhet av och vart ni köpt dem.. Behöver eran visdom :)

Fridaybrew
2

Ju tjockare pelare desto bättre kvalite är det oftast. Sen när det kommer till hållbarhet samt stabilitet. Ja då finns det flera saker man bör tänka på.

Hela möbeln ska kunna stå på egen hand men ändå ha stöd upp i taket. På så vis är den både stabil och säker. Jag ser helst att den ska ha minst 3 pelare/ben som går ända upp till översta planet där sedan takfästet sen kan vara en ensam stolpe. Då behöver nämligen inte pelaren som låser mot taket sitta för hårt vilket skonar möbel.

Då pelarna är av oftast gjorda av papprör så påverkas de av "vickning"/tryck när tex katter hoppar upp och ner så belasta kanterna olika och då mjuknar papprörskanten upp vilket leder till att möbeln snart blir instabil oavsett vad man gör.

Möbeln bör ej eller ha pelare som ej har stöd, finns tex flera som har en ensam pelare upp som sedan har en kattbädd hängandes på sidan. Här påverkar hävstångseffekten ytterligare på vickningen och degraderar pappröret.

Man får tänka lite på fysik helt enkelt när man tittar på de olika möblerna som erbjuds =)

/Fridaybrew

Maxima06
0

Jag har ett vilbert träd från kattens no1, har även några "made in china" träd men det kommer jag aldrig att köpa igen, hållbarheten är inget att hurra över på dem. Rekomenderar kattens no1 eller de tyska träden från petfun, gärna golv till tak modell då de är stabilare och de andra träden riskerar att välta. Vet inte hur många ggr våra mindre träd vält.

Fridaybrew
4

Exempel på den vi har som uppfyller det jag beskrev.

/Fridaybrew

GoneRaven
2

#4 Du har solklara poänger :)

GoneRaven
0

#5 Okej, har dock själv dålig erfarenhet av Kattens no1. Men det kanske berodde på att vi valde fel modell.

#6 Skitsnyggt! Vart köpte du det?

Fridaybrew
0

Tradera men den finns också på tyska ebay, tror killen på tradera köpte direkt från tyskland =) men leveransen och allt gick kanon.

Klösmöbel på tyska : Katzenkratzbaum

/Fridaybrew

GoneRaven
0

#9 Okej, där ser man :)

GoneRaven
0

Klösmöbler finns det mängder av, men vilken håller egentligen vad den lovar?

GoneRaven
0

Har någon erfarenhet av just denna:

Nobby Orlando

Jourhemmet
0

Wow ett sånt skulle jag behöva med 13 katter hemma. Dessvärre lär det väl kosta kosing?

GoneRaven
0

Troligen :/

noir
0

kolla in tyska sidan zooplus.com, skulle chansa på att det är sammam typ av möbler som han från tyska ebay säljer.
den sidan skickat möbeln till sverige från tysklad enda hem till dörren.

chilisalsa
1

Givetvis blir det rangligt om man har det som tänkt ur kartongen…

Men man kan ju tänka lite själv oxå ! Flört

Om man ser till att fixera de övre hyllorna med en vägg, gärna i vinkel,  (med vinkeljärn) lär det bli minst lika stabilt om inte mer stabilt än ett fristående stort jättestabilt träd med jättestor basplatta och många baspelare… fysikens lagar gäller även katter *S*

Medarbeterare på Kost

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ett sånt jag köpte på Tradera för snart tre år sedan. fortfarande bra…..1200 kr

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

GoneRaven
0

#17 skitsnygg jue :)

Vad tycker ni om den här? Trixie Montilla

Hawknestgrove
0

jag är som IMasy lite skeptisk till de där skålarna….Fördelen med min är ju att alla pelarna är flyttbara och vändbara. det brukar ju vara så att det eä vissa pelare som är mer poppis än andra och  på den här kan man vända och flytta om så att slitaget blir  jämnare. För det är ju mest pelarna som tar stryk

GoneRaven
0

#19 Du har en poäng, men jag tror samtidigt att just denna (Montilla) är ganska slitstark.

chilisalsa
0

Hos min djuraffär finns en slaf som ska passa de flesta möbler. en "skål/hammock" för att fästa i möbler med skruvad stolpe(trixie tror jag…).. Så vitt jag kan bedöma så är hållfastheten helt okej för t.o.m. en 8kg katt… men jag har ingen aning om den är bra eller ej….

Medarbeterare på Kost

Hawknestgrove
0

ja zooplus.com är jättebra. handlar mycket där….

Hawknestgrove
0

chilisalsa
0

Shit va billigt…. !!! Men är det bra grejjer tro ?

Medarbeterare på Kost

AgnetaB
0

#24 Ja jag undrar också om någon har handlat träd där? G illade Stairway to heaven.

Yoda
0

#23 De där är ju garanterat köpt via Ebay i Tyskland och då är det billigare att köpa själv därifrån! Jag köpte en liknande High Roller direkt från Tyskland och jag tror jag betalade 600 kr inkl frakt till dörren.

Träden är ok, men jag måste nog säga att Kattens nr.1 är betydligt bättre i kvalitén än dessa träd. Mitt träd från Tyskland höll ungefär 1,5 år.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Tufvans
0

Vi har också ett sådant som Hawknestgr visar i #17, köpt på Tradera för något år sedan. Väldigt bra klösträd. Vi har flera katter och ganska livliga sådana, men detta håller. Glad

zabelle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här modellen har jag haft i flera år och tycker den är toppen. Jag har bytt ut några av de runda hyllorna till mjuka "hängmattor" istället. Fördelen med kattens nr1 är att man alltid kan byta delar som blir slitna.

http://kattensno1.s-11.dk/?pid=58&sub=32&sub2=27

Zabelle   

chilisalsa
1

Yoda, har du någon bra adress kanske… inte bara ebay utan pålitlig leverantör alltså.

Alltså har man väldigt många kissar blir det såklart slitage. Jag tycker man ska vara hejdundrande glad ATT det blir det ! Glad

Chansen att soffan överlever ett år till är nog större då…

Sen går det mesta faktiskt att fixa och laga, lappa…

Medarbeterare på Kost

Yoda
0

#29 Vad vill du ha länk till, någon pålitlig på Ebay eller svensk leverantör?

Kattens nr.1 kan du finna fraktfritt här. Kanske fräckt att länka till andra forum, men här finns en väldigt bra tråd om hur man handlar på Ebay.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

chilisalsa
0

Oki tack !

Pålitlig i allmänhet oavsett varifrån… Visa utländska sajter kan man t.ex råka på skatt när man köper ifrån, då de levererar från lager utanför EU trots att sajten är inom EU…

Tycker inte alls det är fräckt av dig då jag faktiskt frågade Flört

Nånting ska det iaf bli till jul. Mina pärons fina tygsoffa måste nog ha något högre alternativ tror jag Glad

Medarbeterare på Kost

GoneRaven
0

#31 Du har en poäng, tygsoffan måste få lite konkurrens :P Men det är så oerhört svårt och hitta rätt. Det är nämligen inte alltid dyra är bättre än billiga. Jag har som sagt både testat dyra och billiga och måste säga att den sämsta varit den dyra.  Den absolut bästa är den som katten gillar och som är stabil och bra, men tyvärr kan man ju inte ta med katterna och prova ut olika (som när man köper säng)..

noir
0

Kolla in zooplus.com om inte erat klösträd finns där, dom har massor och ett stort klösträd som jag var intresserad av där från golv till tak med kojjor i skulle kosta mig ca 700kr att få enda hem till dörren.

Kan ni inte översätta € så använd google.
I sök rutan skriver ni allt t.ex kostar ett klös träd 70€ så skriver ni

"70€ till sek"
då får ni kostnaden i kronor + att handlar man får mer än ett viss summa som inte var så stor, då slipper ni frakten och första köpet så får nu 5% rabbat.

Så kolla Zooplus

noir
0

min länk verkar ju inte funka, blir nått galet
zooplus adress : http://www.zooplus.com/

GoneRaven
0

#33 tack för tipset!

Tillbaka till grundfrågan, vilken klösmöbel är den allra bästa? Och vart köpte ni det? Erfarenheter är alltid bra och få ta del av :) Tex vilken funkar bäst för större katter och vilken är den bästa för mindre katter?

noir
0

har ingen själv, men som det skrev tidigare i tråden. Tänk fysik!

GoneRaven
0

#36 okej, jo men det är klart man måste göra det. Men att få höra vilka som fungerat allra bäst (trots reklam etc) kan vara hjälp till att hitta rätt i djungeln :)

Imasy
0

Jag har två st av den modellen som visas i #17 och är kanonnöjd med den modellen. Ordentligt stabil.

Har nu en på balkongen med pelare upp i taket och den var väl inte den bästa.

Har haft två andra klösträd som också hade pelare till taket, varav den ena fick jag hela tiden hålla på att spänna fast stup i kvarten. Det andra hade en pytteliten bottenplatta, typ 30*30 cm och den var inte stabil för fem öre.

chilisalsa
0

Alltså vad är bra egentligen ?

Bra är för de flesta väldigt subjektivt på nåt sätt. Vad lägger man in i det ordet…

I det här fallet handlar det ju om klösträd såklart men det skulle nog kunna handla om vad som helst har jag en känsla av …

Eller vad skulle kunna vara kvalitetsfaktorer ?

Exempel:

¤ Stabilt (går att justera ev.)

¤mysigt (beror på katt…)

¤högt (odiskutabelt :)

¤reparerbarhet…

¤att katten gillar det (knappast nåt att förutsee…)

etc.

Medarbeterare på Kost

GoneRaven
0

#39 Du har en viktig poäng!

Hawknestgrove
0

ja jag är nöjd me den jag har, då jag har väldigt lågt i tak och desssutom är glad att slippa något som expandrar upp i taket. denna jag har som i #17 är stabil och står för sig själv helt och hållet.  den har aldrig vält för det kan den helt enkelt inte, den har för stor bottenplatta.Har haft min som datumet på bilden visar i två och ett halvt år nu och den är fortfarande helt ok. och hel. Ja, jag har vänt på två pelare. OCh de små leksakerna är ju föstås long gone. Sen är ju det stora krypinet tydligen för stort för mina, det lilla är flitigt använt sedan jag lagt in en fleecefilt därså det blir ännu trängre. Som sagt, köpt på Tradera, betalde 1200 kr och det kom hemkört fram till dörren. Väl använda pengar.

GoneRaven
0

#41 Super!Skrattande