Lugna er!:)
För det första så är ALLA KATTER vackra och lika mycket värda!! 
Men jag tycker vi borde lugna ner oss lite här på forumet..
När det kommer någon in hit och skriver en tråd om att dom har tagit en kattunge som är typ 8 veckor, så borde vi förklara på ett trevligt sätt istället för att kalla dom dumma i huvudet i princip.
Och gällande det att vissa anser att man inte FÅR ta kull på sin huskatt om man vill, för att det finns så många hemlösa redan, det kanske man inte bör skrika ut hela tiden, det är ju ändå viktigast att man har hem till kattungarna och att föräldrarna är friska!
Hoppas ni orkade läsa här, för själv vågar jag knappt skriva något längre med rädsla att någon ska slita en i bitar!
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Jag kan bara ge rådet till alla att när en tråd om huskatts kull dyker upp länka till en annan liknande tråd istället med alla behövande kommentarer man vill få sagt, för sådana finns det gott om. Skapa inte en ny likadan med åtskilliga kommentarer. Därefter håll er till trådskaparens ämne. På så sätt slipper man läsa dessa upprepande kommentarer om och om igen och tråden får verka sitt syfte.
Jag tycker också det är bättre att säga saker i en lugn ton.
Man behöver inte ta till en negativ ton på en gång även om personen gjort fel. Eller om man anser att man inte bör avla på huskatter osv.
Men sen tycker jag helt klart man kan få informera kring avel t.ex. Men att man ändå försöker säga det på ett bra sätt. Man kan ju skriva kort och länka till artiklar som finns här på sajten. Eller trådar. Men det är ju heller inget fel med att skriva lite kort i tråden som gäller då det kan finnas annat folk som lyckas söka upp tråden via google t.ex.
Men sen får man även akta sig för att tolka fel. Vissa tar ju sånt negativt även om det inte menas negativt. Men utan smileys, och utan att höra och se på människan som skriver så kan det vara lätt att missuppfatta. Så man bör inte vara för snabb att anta saker heller egentligen.

Men en sak som de som skapar trådar bör göra… Kolla upp dom gamla! Tycker man ofta ser tre trådar om samma ämne på första sidan typ: Min katt är gravid! osv. osv…
Kolla genom gamla trådar innan man postar en ny.
Men även om man startar en ny tråd angående sin huskatt som är gravid etc, så ska man ju inte bli påhoppad för det!
För då är det ju redan gjort. Man kan ju hellre förklara att man hoppas de har hittat folk till kissarna så de inte blir utan hem
Jag kan tycka att det ändå lugnat ner sig lite, även om det finns dom som kanske låter lite väl negativt.
Men man måste se skillnaden att bli påhoppad och att folk frågar varför man gjort parningen. Eller om jag gjort några tester innan osv.
Det är ju inte nödvändigtvis påhopp.

Klart man FÅR ta en kull på sin huskatt men frågan är ju vad man vill få ut av det. det måste finnas något mer än att man bara vill ha söta kattungar. Dessutom kan man inte veta om föräldrarna är friska om man inte tar tester på dem , än mindre om man bara släpper ut honan.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag har också dragit mig för att skriva i trådar eller skapa egna. Har sett så många som har blivit på gränsen till lynchad så jag är lite feg och vågar inte skriva vad som helst med risk för att bli en av dom.
Tycker också att man kan försöka förklara på ett lugnt och sakligt sätt oavsett hur många trådar som en har skapats
om ämnet. Kanske det är fler som jag som känner att om man skriver om sin egen katt i samma situation i en tråd som skapats att man snor tråden liten från trådskaparen och därför skapar en egen.
Angående detta med att ta en kattunge vid bara 8 veckors ålder, att det faktiskt är lag på att den måste vara 12 veckor har jag märkt när jag pratar med vänner och folk att dom inte vet. Dom blir förvånade när jag taöar om detta för dom.
Lika förvånade blir dom när jag berättar hur många hemlösa katter som det finns i vårat land. Dom vet om att det
finns hemlösa katter men inte att antalet är så stort. Dom flesta får en chock när dom får veta det.
Så många gånger tror jag det handlar om okunskap. Jag själv hade ingen aning om varken den lag som finns hur gammal katten måste vara när den lämnar mamman eller hur många hemlösa det verkligen finns fören jag hade varit medlem här ett tag.
Det är riktigt tråkigt att det finns dom som känner att man inte vågar skriva.
#7 Jag tror som dig att det i många fall handlar om okunskap. Man lär sig otroligt mycket bara av att vara här på forumet så det är synd att det finns dom som kanske får den chansen att upptäcka det för att dom skräms iväg härifrån på en gång.
Jag tror många kanske lever kvar i tron om att kattungar kan flytta vid 8 v ålder, precis som det var förr i tiden, och att man kanske blandar ihop det med valpar som kan flytta vid 8 v.
Jag har många vänner med katt, som älskar sina katter och ser dem som familjemedlemmar och vill deras bästa. Men de har noll koll på alla regler som är satta av div myndigheter och förbund, och skulle kanske ta en kattunge för tidigt av ren okunskap.
Så om någon skriver att de tex har parat sin huskattshona eller tagit en kattunge för tidigt, varför istället inte bara fråga "hur tänkte du då?", istället för att gasta om att de är djurplågare och att det är deras fel att att vi har alla dessa hemlösa?
Var trevlig istället så är chansen mycket större att denne person faktiskt tar till sig och lär sig mer, istället för att vara spyrdig och elak.

#9 Håller helt med dig.
Det finns säkert också många som är aktiva här, som en gång i begynnelsen av sin kattägartid, inte gjorde på det sätt han/hon idag önskade att hon gjort om denne vetat vad hon vet idag ! 
Man måste få känna sig välkommen även om man med ökande kunskaper inser att man nog kunde gjort saker annorlunda och bättre tidigare… det är så vi lär oss av varandra.
Medarbeterare på Kost
# 10
Jag är villig att erkänna att jag är en av dom som idag när jag vet mer, kan mer aldrig skulle gjort som jag gjort tidigare.
Är skrämmande att se hur mycket fel jag gjort tidigare p.g.a okunskap. Och hade säkert fortsatt i samma stil och trott att jag gjorde rätt om jag inte blivit medlem här.
Har lärt mig enormt mycket av att vara medlem här. Men har samtidigt varit svårt att ta till sig och inse hur fel man haft, hur fel man gjort och att det är dom fyrbenta som fått lida för det och tagit smällen.
Och jag tror inte du är ensam, där har vi nog alla suttit ;)
Men hur kul är det att få en massa skäll när man frågar efter råd? Tror då att det är bättre att vara trevlig och informera. Och sedan så behöver ju inte tio st på rad skriva att "kastrerade katter mår bättre", blir ju lätt lite tjatigt då ;)
Ja det är nog många som har suttit där. Och jag tror att till viss del sitter jag fortfarande där *S* Men man lär så länge man lever.
Man lär sig saker hela tiden
Utan det här forumet är det nog en hel del man aldrig hade tänkt på. För visst man kan läsa på om lagarna vad som krävs, men det hjälper ju inte när det gäller allt.
Allt ni säger låter ju bra, jag hoppas att de som brukar ta i lite för hårt också tar åt sig av detta och kanske lugnar ner sig en smula!
Stämningen är så hård här oftast, man vill ju kunna fråga saker och förvänta sig en vänlig förklaring!
Det blir otroligt jobbigt att läsa igenom alla trådar. Det är ju inte alltid ontopic heller. Bättre då att förutsätta att inte alla varit här förut och läst lika mycket som ni. Dessutom så vet ju inte alla vad som skrivits på hittekatter och andra sajter om samma sak. Stämningen här är bättre än där i alla fall. Något man märker är att samma nick som klagar där är också här och tillrättarvisar folk. Hoppas vi kan slippa besserwisser mentaliteten därifrån här.
Jag ser inte kunnigt folk som besserwisser……finns många som besitter stor kunskap och jag tar gärna till
mig av den. Det är inte kunskapen som jag reagerar över utan framförandet av den ibland. Kunskapen behövs och är tacksam över att den finns och att dom som har den vill dela med sig.
Jag har lärt mig otroligt mycket om katter och deras situation sedan jag blev medlem här och på hittekatter. Våran hankatt kom till oss som 9 veckor för vi visste inte bättre. Det betyder inte att jag gör om misstaget nästa gång. Men jag skulle nog slutat här om jag fått sådan respons som många fått när dom skrivit att dom gjort nått tokigt.