Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2009 ggr
minimor
0

markering

Finns det någon som kan svara på varför kastrerade hankatter fortfarande markerar med urin? Jag har en 11 årig kastrerad hankatt. Har nu oplanerat tagit hand om en ung hankatt som jag nyligen också kastrerat. Har haft dom åtskillda i snart två månader nu för att sakta vänja dom vid varandra så smått. Har nu på sista tiden skaffat galler till den nya kissens rum så dom nu även kan se varandra men inte göra nån skada. Tar det väldigt lugnt och försiktigt med dom, blir välldans mycket dörröppnande och stängande, när den ena är i hela huset, eller inne/ute, Men det går. Vill gärna att detta ska kunna funka, men har ännu inte vågat släppa dom fritt! Såg att den äldre katten markerade ute på vår altan härom kvällen…säkert för att tala om för den nya att "här bor JAG"!….eller…?? Finns det nån mer med liknande erfarenhet??

Mona22
0

Har hankatten bott ensam i 11 år så är det nog en protest mot att det flyttat dit en ny. förhoppningsvis slutar han när de blivit bättre kompisar.Glad

IceJossan
0

Markerade han utomhus på altanen, eller är det en inglasad altan?

Mina pärons katter är kastrerade sedan ca 8 månaders ålder, och de revirmarkerar alltid utomhus, även runt huset, men aldrig inne. Det kommer även en och annan okänd katt förbi då och då, och då är det klart att reviermarkeringarna måste vara färska hela tiden.

Jourhemmet
0

Var det inte så att han bara ställde sig mot väggen och skakade på svansen? Många gånger gör dom så men kissar inte.

minimor
0

Ja det är en vanlig utealtan ej inglasad, och jag kan inte svära på att det kom nån urin utan det kanske bara var "svansdarrning"! Jag har sett att han gör så mot buskar ute tidigare, men aldrig på altanen…Kanske nog beror på den nya kissen ja…Bara att hoppas på det bästa, är ju värt ett försök i alla fall, då ingen ägare går att spåra upp och han är verkligen en jättego och social katt! Glad

Jourhemmet
0

Darra på svansen är ett beteende som kan sitta kvar efter kastrering men det kommer inget kiss.

IceJossan
0

Lukta på stället du såg att han gjorde så mot, om det luktar kiss. Lukten brukar kunna sitta kvar ett tag, och om inte så brukar de förnya sin markering ofta.

Om det var utomhus kan det ju även ha varit en annan katt som varit där och satt sin stämpel så att din katt blir ännu mer noggrann att markera sitt revir.

Jag tycker att om det är den nya kattens "fel" att din äldre herre pinkar revir så borde detta ske inomhus också, inte bara ute där den katten ändå inte har varit. Jag tror mer på att orsaken är att en annan katt varit på "hans" altan.

Vanlig svansdarrning som betyder att kisse är ivrig sker väl mest när man är nära och kisse är så kelig att den inte riktigt vet var den ska ta vägen.

Tasspuls
0

#7 Min katt svansdarrar när hon är ivrig att få mat eller när hon är busig, liksom just innan hon rivstartar en en rusning :)

IceJossan
0

#7 Sant sant, det kan nog mina också göra :P

Det jag ville poängtera (det kanske inte blev så tydligt) var att om hon i smyg såg honom svansdarra mot väggen, eller om han visste att hon var där och av någon anledning svansdarrade av iver över något (vilket jag inte tror att de gör om inte en omtyckt individ är nära).

Såg hon honom i smyg så kan det mycket väl ha varit revirpinkning, eftersom han gick och skötte sig själv.

Tasspuls
0

#8 Men kan inte katter revirmarkera utan att pinka? Jag menar han kanske svansdarrade av revirskäl men inte pinkade.

IceJossan
0

#9 Hur menar du då? Ah, var det inte nån som skrev här nånstans att katter kan "praya" med doftkörtlarna där bak? Men jag tycker inte det låter rimligt - de pinkar ju för att markera, men stryker doftkörtlarna mot något för att markera. Jag får inte ihop det, för om en katt skulle doftmarkera med doftkörtlarna där bak så borde katten stryka rumpan mot sitt mål, inte bara stå och svansdarra som om han revirpinkade. Eller?!

grejs
0

Men spelar det nån roll att katten urinmarkerar ute? Man vet ju aldrig vad det finns för katter som strövar runt utomhus. Dessutom känner katten att det kommit en ny katt inne och så länge han inte markerar inomhus är det väl inga problem?