Hjälp ska jag behålla eller inte?
Hej
Engång på sent kvällen när jag var vid min kaninbur sprang en katt jamande emot mig. Den var jätte hungrig och tjock. den försökte att äta ett löv. Vi hade inte kattmat så jag barfa den. Och den åt det. Sen har denna katt kommit till oss hela tiden. Den är alltid hungrig. Och jag har kollat överallt men det verkar inte vara någon som saknar han. ´Han har smutsfläckar på öronen och nosen. Det ser ut som att han har kajal på ögonen och han har skärt sitt öra lite grann. och på svansen är det löss hans päls ser död ut. och han har något fel när han andas för då kurrar det. Han är okastrerad. Ja, han ser verkligen gräslig ut. Jag undrar om jag kan behålla han men är rädd att det ska vara någons katt. Vad tycker ni? Han är inte ID märkt och om vi inte ger han mat så blir han smalare..
Anmäl upphittandet hos polisen och annonsera tex på Blocket
Den behöver komma till veterinär omgående låter det som. Just andning kan vara lunginflammation. Så tar du hem den så måste du låta en veterinär kolla den med en gång.
#1 Har gjort det men det är ingen som hör av sig
#2 okej
är det anmält till polisen så har ägaren 3 månader på sig. Sen kan du behålla katten.
Men ni kan ju ta in katten ändå, låter som att han behöver komma till veterinär.
Reagerar på "den var jätte hungrig och tjock" är den tjock så måste den ju få mat någonstans ifrån? = har en ägare.
Och att du då gav mat gör ju att den kommer att komma tillbaka till dig. Man ska aldrig mata en katt om inte katten är mager.
Ang hur den ser ut och andningen låter dock inge vidare. Låter som om den skulle behöva vård :(
Tycker du bör ta den till veterinären om du kan och sen leta efter ägaren.
Anmäl den även upphittad om du tar in den.

Kurrar det när katten andas? Det är inte så att den spinner "hela tiden" av glädje när du är nära? Min ena katt spinner så det gnisslar när han är lycklig, framförallt när vi går på promenad ute eller precis när han kommit in, alltså spinner och gnisslar det när han andas.
Du skriver att han inte är idmärkt, hur vet du det? Åk till veterinären med stackarn och kolla om han är idmärkt samtidigt. Hör ingen av sig tycker jag gott du kan ta hand om honom! :)
Tycker som dom andra att du ska åka till veterinären och också kolla efter idmärkning. Och sen anmäla hittad hos polisen och sätta upp lappar runt om i området.
Fast jag tycker nog att du inte ens skulle börjat mata den eftersom han är tjock så får han ju mat någonstans och är säkert inte ens hemlös.
Katten kan också ha svullen buk och se rent av tjock ut på grund av mask - inte alla fall av mask ger smala katter!
Jag tycker inte att katten verkar ha det bra med tanke på hur den ser ut. Du hade redan anmält honom upphittad hos polisen, bra gjort! Näst steg är att åka till veterinär för att kolla chip och göra en allmän hälsoundersökning. Antingen kan du efter det avmaska direkt eller köpa ett kolla-masken-kit på apoteket. Sedan kan du avvakta och vänta på att eventuell ägare dyker upp. Se till att kolla efterlysningar på sajter som Blocket också medan du väntar; om han inte är kastrerad kan han ha vandrat långt!
Om dom har mask så brukar dom bli smala men svullna över buken. Alltså så brukar dom inte se tjocka ut utan svullna.
Tänker bara på den gången som någon tog in våran katt och höll den inne vi letade ihjäl oss och några dagar senare så hittade vi henne. Vi var inte glada kan jag säga.

Det kan även vara så att han äter allt han kommer över eftersom han inte vet när han hittar mat nästa gång. Har han råkat hitta mycket mat så kan han alltså ha passat på att äta sig fet.
Min familj tog hand om en katt som flyttade in på "vinden" till vårt pannrum. Okastrerad hane på 2 år kallad Grabben, som bodde på en gård nån kilometer bort. Efter att ha både vi och grannarna kört hem honom åtskilliga gånger var, samt att familjen hämtat honom flera gånger, så gav vi upp och han fick helt enkelt flytta in för gott.
Hur som helst så var han rätt tjock när han flyttade in! Såg ut som om han svalt en fotboll, haha :P Han åt vad han kom över, gick även och snodde grannkatternas mat. Han hade ett hem, men vägrade bo kvar - det var väl för stökigt och dags för honom att flytta hemifrån verkade han tycka.
#11 ja men där visste ni ju vem ägarna var.
Ska man "ta hand om" alla katter som äter när man ger dem mat elr?
Det finns så klart undantags fall, men man kan ha som en riktlinje att är katten inte mager så ge den inte mat.
Jag reagera på att det där var första gången han såg katten, den var välgödd och social. För mig låter det inte som en hemlös katt. Att katten försökte äta ett löv lät mer som lek än att han var hungrig. Det tar ett tag för en katt att bli tjock, det går inte direkt över en natt eller ens en vecka.
Min katt skriker som hon inte ätit på ett helt år och tigger som bara den fast hon får fri tillgång till torrfoder.
Är bara rädd att dom tagit in någons älskade katt och nu sitter ägarna och är förtvivlade för att deras katt är borta.

#12 Ja vi fick reda på det efter ett par månader. Men min poäng var att katten kan ha ätit allt den kommit över, och om den hittat mycket kan den ha blivit tjock på det. Den måste inte få kattmat hemma för att vara tjock.
Så en hemlös katt måste inte vara mager, eftersom både jakt, tjyveri och tiggeri kan ha gått mer än bra.
#14 som jag skrev "Det finns så klart undantags fall, men man kan ha som en riktlinje att är katten inte mager så ge den inte mat."

#15 Ja jag vet, men jag vill poängtera det, som för att förtydliga det du skrev. Poängtera vad för undantag det kan vara.
Katten som flyttade hem till mig åt allt han kom över och var därför tjock. Han var inte hemma knappt alls, stack därifrån så fort han blivit hemskjutsad. Så även om han hade ett hem så var det inte där han fick mat. Det är det jag vill poängtera - för i andra fall kan det vara en hemlös katt som kommit över mycket mat.
Självklart ska man inte börja mata en katt utan att sedan ta fullt ansvar, för ger man den mat så kommer den troligen att stanna/komma tillbaka. En hittekatt bör man söka efter ägare till, och är den i gott hull så går det troligen ingen direkt nöd på den och man bör alltså inte mata den.
TS har ju redan gett den mat, så nu är det upp till denne person att se till att leta efter ägaren, och under tiden ta fullt ansvar för kattens välmående eftersom h*n enligt svensk lag automatiskt har åtagit sig det ansvaret från att h*n matade katten.
Har katten ägare eller inte vet man inte förrän man hittar ägaren, men som sagt så ville jag bara poängtera att den inte måste ha en ägare bara för att den är tjock.
#16 ja, men då kommer du märka att det är em hemlös katt när den bor hos en 24/7 i flera veckor, ser sjuk ut, eller börjar magra.
Vet om en bekant som blev av med sin katt. Den brukade vara på långa vandringar ibland men kom alltid hem. Så var han på en vandring, kom inte hem, ägaren blev såklart orolig. Då hade någon tant tagit in honom och sen hållt honom inne och gett honom mat och sen släppt ut honom och då trodde ju han han bodde hos henne. Denna katt hade ett varmt hem, med mat, var bara att gå hem när han ville. Men ändå "stal" denna tant honom. (han var kastrerad)
Katten som TS har verkar även sjuk.

#17 Ja såklart gör man det, om man har vett nog att se de tecknen? Jag fattar inte vad du försöker berätta med denna mening: #16 ja, men då kommer du märka att det är em hemlös katt när den bor hos en 24/7 i flera veckor, ser sjuk ut, eller börjar magra.
Jag har inte precis sagt motsatsen?
#18 det jag försöker få fram är att man ska inte plocka in katter förens det är absolut nödvändigt.