Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 7406 ggr
umbraz
0

siames/bondkatt blandraskatt

Hej,

Söker blandraskattunge siames/bondkatt. Någon som vet om det finn sång uppfödare av just den blandrasen eller är det mest "olyckor" som gör att de finns. Har förstått att  de inte är så vanliga och tar gärna emot tips på vart jag kan hitta en sådan katt.

EddaM
0

Jag måste fråga, Varför? Du vill ha en blandras katt? Många som föder upp blandraser gör det bara för att tjäna pengar o tar inte hand om dem om det nu inte är en hoppsan kull som kan ju hända som du skriver. Varför inte en renrasig oriental eller siames?

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

MonicaLagerquist
0

Är det en maskad huskatt du är ute efter?

Stolt ägare till tre La permer

Mona22
0

#0 ingen seriös person avlar sin siames med en huskatt utan det är nog en hoppsan kull isåfall.

Läste på din sida att du gillade personligheten på en sådan blandras. tyvärr kan man aldrig veta hur personligheten blir då man blandrar in huskatt. Katten kan bli väldigt framåt som en siames ska vara men den kan även bli skygg och lite hur som helst om man ej vet bakgrunden på huskatten. Så fastna inte för mycket på temperamentet, det kan du aldrig veta om du ej köper renrasigt.Glad

Vill du verkligen ha en blandras så håller jag med #1, många gör det för att tjäna pengar. se då till att de är vaccinerad och besiktad och id-märkt.Glad

umbraz
0

Tack för era svar!

Kan hända att den katten jag träffade då var ett lyckoskott, då det var en fantastisk katt och en blandning av siames/bondkatt.

Grejen är att vi bor i villa, skaffar vi en katt blir den en utekatt. Just därför kommer jag inte skaffa mig en renrasig siames då jag skulle vara alldeles för rädd för att någon skulle stjäla den. Det är ju ganska mycket pengar det handlar om…

Så då var min tanke att man kunde få båda delarna i en ovan beskriven blandras och som skulle vara mindre attraktiv för eventuella kattjuvar. Förstår att det är få som går in för att avla sina renrasiga älsklingar med en vanlig bondkatt men olyckor har ju hänt och det är just en sådan avkomma jag söker.

Förstår att det är som att köpa grisen i säcken jämfört med att gå på någon med fin stamtavla och om alternativet är bättre så då får jag helt enkelt skaffa mig en landsuppfödd bondkatt och skippa de där 50% siames som jag efterlyst. Men jag ville undersöka vilka möjligheter som finns innan jag lägger ner tanken helt.

nabbam
0

#4  Man är väl lika rädd om en husis? Obestämd

Jag tycker inte att det spelar någon roll vad katten kostar i inköp, den är mig lika kär ändå och gör ingen skillnad på vilken som man kan ta risken att bli av med..

För övrigt förstår jag om du vill ha en husis, men inte att du kan ta risken att den blir överkörd eller stulen.. för pengarnas skull?

Tasspuls
0

Jag förstår inte hur någon kan tycka att det är mer osäkert med personligheten om man köper en blandras än om man köper en renrasig. Renrasiga katter är ju knappast heller kopior av varandra. Jag har en ragdoll som är nyfiken, framåt och lättanpassad, men uppfödaren har även raggdolls som är blyga, oroliga och svåranpassade. Så då är det väl lika mycket att "köpa grisen i säcken" oavsett? Köper man en kattunge kan man inte veta hur den utvecklas riktigt, men köper man en lite äldre katt så kan man…oavsett ras.

nabbam
0

#6  Jag har några raskatter (samma ras) och de är olika på personligheten. Så det är ingen garanti att de "blir som de ska".

[Ai-chan]
0

Alla katter är olika individer med olika personligheter. Vare sig ålder och ras.

Men så spelar det såklart in gener, bakgrund osv. Men ändå så är alla så olika me olika personligheter.

Ragga
0

Ett kattliv är väl lika mycket värt oavsett ras. Kan inte förstå hur du tänker. Nu tycker ju jag i och för sig att alla katter ska vara innekatter éftersom det är säkrare. Ska de gå ut så bör det vara inhägnat. Jag skulle bli lika ledsen om en av mina katter blev överkörda eller på annat sätt fara illa oavsett om det är raskatt eller huskatt.

exitingsvillemo
1

#5 nu var det ju inte så hon skrev! Det var främst kattjuvar hon oroade sig för, att missen skulle bli stulen. En raskatt med så typiskt utseende som en siames löper större risk att bli upplockad än en huskatt, eftersom det finns mer pengar i att sälja den vidare.

Tror inte att ngn finner det värt att stjäla en huskatt för att sen sätta ut den på blocket för 500:-

Självklart är ju huskatten värd lika mkt kärlek som raskatten, men pengamässigt så är det stor skillnad.

Tasspuls
0

#7 Nej precis, var ju det jag skrev :)

nabbam
0

#10  Hon skrev att hon inte ville ha en raskatt ute för stöldrisken, det var ju mycket pengar i katten. En huskatt går ju bra, för den är ju billigare.. ska man räkna kattens värde i pengar? Usch..Obestämd

Det är ju bara att köpa en ny om den försvinner, det kostar ju inte så mycket.

umbraz
1

Oj oj oj, vilken debatt det blev av mitt inlägg. Det var aldrig meningen. Jag ville slänga ut en enkel fråga om det fanns någon som hade tips på var jag kan finna en blandning mellan siames/bondkatt. Att jag sen nästan måste försvara mig varför jag söker just en sådan katt trodde jag inte att jag skulle behöva.

Om jag ska förtydliga mina tidigare inlägg så menar jag INTE att en bondkatt skulle vara mindre värd än någon annan katt rent ur familjemedlemsynpunkt.  Men ur ett ekonomiskt perspektiv så tycker jag att ha cirkus 5-7000kr gåendes på gatorna och villebråd för kattjuvar inte är ett val jag vill göra. Om andra väljer det, fine, men jag vill inte göra det.

När jag och min familj nu bestämt oss för att skaffa en katt så självklart kommer den bli en kär familjemedlem och liksom man vill att sina barn ska må bra och vara lyckliga, likagärna vill man ju att ens husdjur ska må bra. Man vill ju skapa den bästa förutsättningen för alla oavsett människa eller djur. Det som passar oss bäst just nu är att ha en utekatt, därför måste jag välja en katt som passar för det. Och då jag nu "snöat" in mig på siameslynnet ville jag bara kolla om det fanns förutsättningar för att som sagt var, få båda delarna.

Jag är ledsen om jag retat upp någon, det har aldrig varit min avsikt…

nabbam
0

Nej, du retar väl inte upp någon, det är bara det att vissa av oss tycker att alla katter är lika mycket värda oavsett vad de kostar. Flört

Men det är kul att se vilka åsikter folk har om hus/raskatter utomhus.

umbraz
0

Ja, alla måste ju få tycka sitt. Jag var bara inte beredd på den här anstormningen av inlägg….brukar inte diskutera i sådana här forum så ofta är jag rädd.

Uppenbarligen så hade inte någon något tips så jag lägger nog ner det här nu.

Mona22
0

#13 vill du ha en blandras så köper du det. om den blir utekatt så se till att kastrera, id-märk och vaccinera din kisse så kommer hon/han må jättebra.
kolla även med dina grannar så det är okej att du har utekatt för många katter är inte änglar utan kan förstöra endel tyvärr.

Hoppas även att du inte bor nära någon väg för där slutar många utekatter sitt liv.Rynkar på näsan

Tasspuls
0

#15 Det brukar ibland finnas sådana korsningar på blocket. Jag ser absolut inget fel i att vilja ha en "blandras", men vilken personlighet den kommer få kan du aldrig veta säkert, om du inte köper en katt som är kring halvåret eller äldre. Jag håller också med dig i ditt resonemang om att ha en dyr raskatt ute, just för stöldrisken, men även pga att vissa raskatter är avlade för att passa till innekatt. Själv har jag en ragdoll som jag skulle vilja kunna ha ute när jag flyttar till hus i framtiden, men jag vet inte om jag skulle våga både pga stöldrisken och pga hennes naiva personlighet. Jag är inte säker att hon skulle klara sig ute på samma vis som en "bondkatt", kan tänka mig att hennes kattinstinter liksom avlats bort delvis.

EddaM
0

Varför inte bygga en kattgård i anslutning till huset så kan katten gå in o ut som den vill men ändå vara trygg mot tjuvar, bilar, andra katter och elaka människor?

Att ha en utekatt i ett samhälle är absolut inte naturligt för en katt. Det finns alldelles för många faror och föööör många katter.

Så jag tycker fortfarande att ni skall köpa en renrasig o bygga en kattgård till den samt att ta sel promenader. Ha stora klösträd inne och hitta på roliga saker att ha i kattgården så kommer katten garanterat att tycka att den har det toppen! =)

Själv bor jag i ett villa område med några lägenheter mitt i och det kryllar av katter här. Såpass att bosadsbolaget vill förbjuda utekatter då de kissar o springer in till andra. Skulle aldrig våga släppa ut någon av mina katter här då det är en del bilar o som sagt massor med katter. Det är slagsmål varje dag här!

Fundera på att ha en inne katt med tillgång till kattgård och promenader. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Tasspuls
0

#18 Det är ju tyvärr inte alla som vill "pynta" gården med en stor inhängnad. Bor man i ett litet samhälle eller mer "på landet" tycker jag absolut att man kan ha katten lös, den kan ju inte jaga möss i en inhängnad.

MonicaLagerquist
0

Visst kan katter jaga möss i kattgården.Nina jagar även inne.Vet inte hur många gånger de följt med möss in när vi tagit in ved.

Jag föredrar att ha mina katter i kattgården och den ser inte alls illa ut.

Tasspuls
0

#20 Men om man inte har ved då ;) Jag kan tycka att det kan vara okej med kattgård om man har kattuppfödning=många katter. Men om jag har 1 el 2 katter så vill jag inte ge större delen av tomten till katterna+ att folk skulle tycka att jag var galen som gjorde en stor inhängnad till mina 2 katter.

nabbam
0

Har inte grannar något att säga till om ifall man gör en bautastor kattgård? Man får ju inte ens bygga en lekstuga för nära en häck mot grannen.. då måste man ha ett ok från dem.

MonicaLagerquist
0

Det finns regler för hur man får bygga.Vi har bygglov på vår kombinerade kattgård-uterum till oss.40 kvadratmeter halva är glasad och halva nätad.

nabbam
0

Precis, regler finns. När vi byggde altanen, så kom vi några meter från häcken mot grannen, och då fick de papper att skriva på att de godkände vårt bygge..

exitingsvillemo
0

Bor man så missen kan vara ute, så tycker jag också att den så sk få vara.

Vi har inte utrymme nog att fixa en bra inne-miljö till våra missar. En bra inne-miljö är för mig inte bara 1 klätterträd utan flera på olika ställen och det funkar inte hos oss.

Vi bor på landet och missarna går in och ut som dom vill, samt hjälper oss att begränsa ev rått-kolonier.

Tasspuls
0

#25 Så härligt för katterna :)

line84
0

#25 Tyvärr finns det inte många som bor så pass bra så att en katt kan vara ute, tyvärr.. Och då är det ändå bara bilar jag tänker på. Bor man på landet finns andra faror som lurar. Rovdjur är bara ett exempel. Och elaka människor som ser ett nöje i att plåga katter finns överallt.

exitingsvillemo
0

#27 ja, man kan ju hitta faror överallt om man vill det. Men jag tar den risken om mina katter får vara ute och bete sig som katter.

Jag antar att du aldrig skulle låta dina barn cykla till kompisar och så heller?!! Det finns ju barn som blivit tagna av "fula gubbar" mitt på blanka dagen.

Det jag menar är att det finns risker i ALLT, man får helt enkelt väga nackdelarna mot fördelarna.

Innekatten kan ju ramla ner från klätterträdet och bryta ett ben… Ska vi förbjuda klätterställningar då?

Mona22
0

#28 visst kan det hända saker inne med men man brukar jämföra en katt med en tvååring. då inser man att man måste verkligen bo bra till.

[Ai-chan]
0

äre inte bättre ni diskuterar det någon annanstans, ex starta ny tråd om det, ang ute/inne katter? Och hålla er till TS ämne?

umbraz
0

Kunde inte sagt det bättre själv, Ai-chan :)

Känner att jag inte har så mycket mer att hämta här.

IceJossan
0

TS, jag förstår ditt tänk, och tänker inte klaga på det ;)

En huskatt är det så mycket mindre stöldrisk på, så sannorlikheten att den blir stulen är liten, medans en till synes rasren katt ses som en möjlighet att tjäna pengar för den som inget vett har.

Men… För att hitta en katt med liknande personlighet som siames/huskatt-korsningen du träffat så ska du nog inte bara inrikta dig på just en sådan blandning, utan snarare försöka träffa så många huskatter som möjligt för att hitta en med sådan personlighet du gillar. Eftersom det är en mix av olika raser så kan man (som tidigare nämnt) inte avgöra hur katten kommer bli när den växer upp, mer än att man kan försöka forma dess beteende lite. Även olika katter av ramma ras kan vara väldigt olika, men där kan man i alla fall ana hur kisse ska bli genom att träffa föräldrarna, och att kisse är avlad åt ett speciellt håll.

Men en huskatt har ju inte det, så mitt råd är som sagt att spana runt och åk och träffa många individer som verkar stämma överens med det du söker, så kanske du finner Din misse! Katthem, och jourhem för katthem, har ju ofta flera katter på samma ställe, så där kan det vara bra att söka. Men även på Blocket som någon tidigare skrev.

Lycka till!

Tasspuls
0

#27 och #29 Men hallå? Om man ska resonera så kan ju ingen gå ut, det finns ju faror för alla att vara ute och som #28 säger, ska vi stänga in våra barn också för säkerhetsskull? Katter är INTE som 2-åringar, katter har levt ute i alla tider och klarat sig utmärkt, många utekatter blir 15-20 år och dör av sjukdom el ålder och inte av att de blir uppätna eller påkörda. Katter har faktiskt också oftast vett att akta sig för bilar, annars skulle ju alla utekatter dö inom en månad som bor vid en väg. Jag tycker absolut att katter ska få vara ute om omgivningar och grannar tillåter.

tuska
0

#33  Du skriver att katter klarat sej ute i alla tider och blivit gammelkatter. Tyvärr är det inte så idag med denna trafik som råder.  

Jag flyttar snart till ett bostadsområde med många utekatter de blir påkörda en efter en, ägarna skaffar sej bara en ny katt som det går lika illa för, märk väl att detta är inga hårt trafikerade gator. 

Jag gör kattgård åt mina katter, problemet blir nu att de blir uppretade av de lös springande katterna som även kommer att markera oerhört mycket kring mina knutar och runt rastgården

Vad gör jad då ?Skrikandes

tuska
0

Umbraz     Inte för så länge sedan fanns det en Sia hona som smet ut och fick en blandras kull =huskattskull.   De blev sålda till goda hem, vaccineradex2  ID märkta och veterinärbesiktade. Hon sålde dem för vad kostnaden blev hos veterinären.  Så visst kan det förekomma men inte så ofta att det föds någon "hoppsan" kull.  

De ungarna blev svarta och blev inte lik en siames i utsendet, lite smalare huvud kunde man se.

Tasspuls
0

#34 Men bilar har ju funnits ett bra tag. Jag är själv uppvuxen i ett villakvarter och har haft utekatt där utan problem. Jag har inte hört talas om en enda katt i det samhället som blivit påkörd. Bor man så till att bilarna kör 30 så hinner de ju stanna eller så hinner katten flytta på sig. Självklart blir katter påkörda det förnekar jag inte MEN det finns omgiviningar där man kan ha katter ute, absolut!

line84
0

#33 Eftersom jag bryr mig om mina katter skulle jag ALDRIG släppa ut dom själva. Däremot går vi skogspromenader i koppel och dom har en innätad balkong att vara på. Jag älskar mina katter för mycket för att ta några risker. Och börja inte jämföra barn med djur igen.. Orkar inte med den disskusionen.. Men var och en gör ju som dom vill.. Ursäkta TS at jag kom ifrån ämnet..

IceJossan
0

Det är inte naturligt att ha katt i villaområden, även om vi människor kan tycka att "det ser väl fint ut för en katt".

Det är inte naturligt för katter med bilar. Även om katter oftast är rädda för bilar, eller iaf aktar sig för dem, så händer det alltför ofta att katten råkar illa ut pga bilar. Det kan vara att katten är helt inne i sin jakt/lek att den inte märker bilen, att den blir skrämd och rusar över vid fel tidpunkt, eller att katten helt enkelt ser bilen men chansar på att hinna över, förgäves.

Det är heller inte naturligt för katter att go bland så många hus, där det faktiskt räcker att det är EN granne som ogillar katter för att de ska råka illa ut - råttgift, fällor, stenkastning, softairgun/luftgevärprickskytte, infångning och bortforsling till annan ort, infångning och avlivning, osv… Det är tyvärr vanligare än man tror, faktiskt :(

Många jag träffat som vill ha utekatt i villaområde kör med argumentet att "det är massor av andra katter i området!" som om det skulle vara positivt. Ju fler katter, desto större är risken att katten blir hamnar i bråk och blir skadad eller blir bortjagad och inte vågar sig hem. Mycket ofta förekommande. Men visst, det förekommer även kattgäng - ett gäng grannkatter som håller ihop i ur och skur :)

Jag anser att om man ska ha en utekatt i tätbebyggt område så ska det vara en katt som ogärna lämnar tomten, eller kan sitta på tomten i sele+lina eller ta med matte ut på promenad i sele.

Det finns många sådana katter, men då är det ju vuxna katter som man vet gör så. Kattungar kan man ju aldrig veta med hur de blir. Honkatter har jag fått uppfattning av att de ofta håller sig runt huset, än hankatter som skaffar sig större revir rätt snabbt. Men det finns såklart tvärt om också.

exitingsvillemo
0

#37 så du menar alltså att vi som har utekatter inte bryr oss om våra katter?? Skrikandes

Där gick du ett steg för långt tycker jag. Det är en sak att diskutera huruvida man tycker katten ska vara inne eller ute, men att anklaga folk för att bry sig om sina missar??!!

[Ai-chan]
0

Jag tycker det är lite löjligt att ni fortsätter att diskutera här i tråden ang. ute/inne katter o inte skapar en egen tråd om det. Osso kanske man kan hålla sig till TS ämne?
Alla ska ha sitt sista ord sagt i den hära tråden eller vadå? Lite som på dagis va? :D

umbraz
0

"Tuska" tack för ditt svar. Har insett att det inte är så lätt att få tag i just den blandningen jag beskrivit. Börjar tänka att det där med en fin bondkatt inte är så tokigt ändå. Det var en liten önskan/dröm jag hade med siames/bondkatt då jag träffat en sån fin sådan katt och tänkte att det hade med lynnet att göra och det var en katt som skulle passa mig och jag ville undersöka möjligheten att få tag i en sådan. Men den goa fina katten kan jag ju likväl få i andra raser om jag bara hittar katten med "det". Så jag fortsätter mitt letande efter en söt liten varelse som kan berika vårt liv och som vi kan ösa all vår kärlek över.

line84
0

#39 Om du läser vad jag skriver så ser du att jag skrev att JAG inte vill ta några risker och att JAG bryr mig om mina katter alldeles för mycket för att släppa ut dom själva. Vad du känner för dina katter har jag ingen aning om. JAG ser mina katter som familjemedlemar och vill inte hitta min katt liggandes vid ett dike eller ihjäl slagen nånstans.

tuska
0

#41  Jag hoppas du hittar din katt bland de hemlösa katterna, ibland kan det bland dem finnas maskade katter. Det fanns massor av dem i somras såg jag på hittekatter iFokus.

Lycka till i ditt sökande

exitingsvillemo
0

#42 och JAG vill att mina katter ska ha sin frihet likväl som att dom kan komm in när dom vill ;)

line84
0

#44 Så bra då!! Men kom inte och säg att jag anklagar folk, för det har jag inte gjort.. Huvudsaken är ju trots allt att våra katter har det bra.. :)