Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2055 ggr
pumakatten
0

Katternas föräldrar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två söta huskatter som egentligen är väldigt olika till både utseende och personlighet.

Den ena, Puma är helsvart, inte en fläck av annan färg finns hos honom. Han har smalt ansikte, nästan lite oriental över honom. Den andra, Simba är tabbyfärgad (tror jag det heter)med grå/svart färg. Han ser ut som en vanlig gullig bondkatt.

Fick dock höra av KKS när jag skaffade dem att de var bröder.Men kan detta stämma? Dessutom undrar jag om den ena förälderna är helsvart, blir den färgen dominant

på kullen? Svarta katter är ju vanliga men ska föräldrarna se ut på ett speciellt sätt då?

Jag bifogar en bild på dem. Så här gulliga är de tyvärr inte längre, de tjafsar rätt ofta utan att ryka ihop. Lite småirritation ligger mellan dem. Simba är rätt dominant mot sin "bror".

blondifire
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

dom kan absolut vara bröder.. kan slå väldigt olika. kan visa foto av mina här hemma. helsyskon.

S*Winsnes Wilda

Ligonskrutt
0

Har ingen koll vad det gäller genetik, men när du skrev att de var irreterade på varandra tänkte jag hur gamla de var och ifall de är kastrerade?

EddaM
0

Din tabby katt är ju svart genetiskt fast mönstrad =) Så syskon kan de absolut vara. Som du ser på #1s bilder så kan det bli spridda färger på dem. I min första kull blev det fem bebbar och olika färger på alla =) Och då var det renrasiga Norska Skogkatter så de hade garanterat samma pappa alla bebbarna med. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Mona22
0

samma här, förra kullen blev 6st med olika färger allihopaSkrattande

denna kull är det några som har samma.

#0 Dina kissar kan också ha olika pappa om mamman varit utekatt. Honor kan blir parade av flera hanar.Men de kan helt enkelt bara vara olika precis som att jag ej liknar mina syskon alls.

[kalelo]
0

Kattsyskon kan se totalt olika ut. Från den kullen vi fick kattunge så var det olika färger på alla 4  ungarna och det var bara en av dessa som liknade en av föräldrarna…. dvs en orange tigerrandig, en ljusgrå tigerrandig, en mörk grå (lik pappan) och så våran svarta med vit haklapp och bikini.

kan tyvärr inte visa någon bild, eftersom det krånglar här för mig och jag bara får upp ERROR på skärmen… sorry

pumakatten
0

#1 Ja, man kan se att de är syskon även om de har olika färgbeteckningar men deras ansiktsformat liknar varandra.

Pumas ansikte är mkt olikt sin bror, ser extra tjusig ut tycker jag.

#2 Katterna är kastrerade sen fyra år tillbaka men kanske har de kommit lite i tonåren och är tjafsiga mot varann. Den gulliga bilden togs när de var nykomna och lite rädda för mig och därför kanske

sökte varandras närhet mer. Idag är de utekatter och så fort de släpps ut springer de åt varsitt håll…

Det är iaf roligt att de så olika till personlighet och utseende om

de är bröder. Tack för era svar.

blondifire
0

fast mina är renrasiga så det vore konstigt om dom inte hade samma huvudformFlört

S*Winsnes Wilda