Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2666 ggr
NaimaG
0

Chippkastrering

Vad menas med chippkastrering? I en annons står det att en hane är chippkastrerad och att det är som kastrering men att det bara gäller i ett år efter det är hanen fertil igen. 

Jag undrar för jag har aldrig hört talas om det och det är alltid kul att lära sig något nytt.

spiritedaway
0

Aldrig hört talas om Tungan ute men det låter otroligt onödigt.

Leffe
0

Det är enkelt förklarat tydligen en stav som läggs in som blockerar hypofysen. Så är det visst när det gäller hundar. Ska visst vara bättre än hormonsprutor. Används till hanhundar som blir som tokiga bland annat när en tik löper. Tanken är att de så smånigom ska använda hanen i avel och tävlande som exempel varför hunden inte kastreras istället. Så onödigt kanske det inte är

NaimaG
0

#2 Tack. Det är något nytt för mig så det ska bli kul att lära sig mer kring det.Glad

Mainebusters
0

Suprelorin heter ett ämne, det är tydligen som kemisk kastrering vad jag förstår.

Leffe
0

#5 Så har jag också fattat att det är något sådant

NaimaG
0

#3 Ok. Ja jag håller inte på med avel och kommer aldrig göra men det är kul att läsa på lite kring olika saker så man blir lite mer insatt inom olika ramar.Glad

MonicaLagerquist
0

En sak som man ska veta angående chippkastrering av katt är att Suprelorin inte är ett godkänt läkemedel för katt utan för hund.

Stolt ägare till tre La permer

Leffe
0

#8 Jag har bara läst om cippkastrering på hund och skriver att det är på hundar. Så det var ett bra poängterande av dig

NaimaG
0

Vad är det som används till katter då?

Mainebusters
0

#8  Men det verkar ändå användas på katter.

MonicaLagerquist
0

#10 En del väljer att använda det till katter fasten det inte är godkänt.

Hawknestgrove
0

märkligt… ska ta och fråga min vet på tisdag, när jag ändå ska ner…..bara jag kommer ihåg det också…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

NaimaG
0

#12 Kan det skada katten på något sätt? Vad kan man använda som är godkänt istället för just det medlet?

Mainebusters
0

P-spruta ger en del sina missar, men jag vet inte om det är godkänt. Det är lite märkligt, att om Suprelorin inte är godkänt varför ger veterinären det?

Hawknestgrove
0

vanlig kastrering är ju att föredra. billigare antar jag också. För hur det än är, det är ju en hormonbehandling…..

Mainebusters
0

Det låter illa i mina öron ialla fall. Och särskilt om det inte är godkänt. Gör man vad som helst för att kunna använda katten i avel?

NaimaG
0

#15 Ja jag hade ju totalvägrat ifall veterinären kommit med sådant. Jag säger nog som Gunilla att kastrering är att föredra men vistt det vill man ha en kull på den hanen/honan så kanske chippkastrering är underlättande.

Hawknestgrove
0

ja tycker jag med. Då kan man väl låta killen härja och göra sitt så färdig med det och sen kastrera?

Mainebusters
0

#19  Precis. Det är väl det naturliga? Och skulle missen börja strila innan han får göra sitt i avelsarbetet så är det väl bara att kastrera ändå. Det är sånt man får ta..

NaimaG
0

#19 Jo så sant så. Man kan ju ta kullen man vill ha och sedan kastrera när man anser att han/hon inte skall användas i avel längre. Men uppfödare gör ju sina val och det dem tycker är enklast och smidigast. Jag personligen skulle dock inte vilja sätta något på en katt som inte är godkänt.

Hawknestgrove
0

nä… inte jag helelr om det var något jag var rädd om. OCh en avelshane är man ju rädd om. Har ju själv fött upp Helig Birma en gång i tiden och vet ju vad en sån är värd för en själv, inte bara känslomässigt. Han represtenterar ju även ett stort ekonomiskt värde, det kan man ju itne förneka, med alla utlägg man har haft på en sån fining.

dagdrivarn
0

Tja som en del säger, visst är det en fördel att låta killen härja och göra sitt, frågan är väl hur länge man måste hålla honom bara.

Nu har jag visserligen inte provat chippkastrering ännu, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det.

Jag har en gosse hemma en import från Danmark, han fick vid 1 års ålder Equivocal vid sitt HCM-test. Vid 2-årstestet var värdena mycket bättre och det konstaterades att HCM är det inte, men då han fortfarande låg över gränsvärdena fick han Equivocal igen. Nu väntar vi på 3-års-testet. För slutligt avgörande om jag kan använda honom i avel eller inte.

Nu är gossen lugn och tillfreds, men hade han varit stressad och markerat hade det varit mycket, mycket lugnare för honom att få vara chippkasterad under denna period.

De som provat på detta berättar om katter som är mycket mycket lugnare, slutar ropa, börjar äta, får tillbaka pälsen, går upp i vikt igen och beter sig precis som om de verkligen blivit kastrerade på riktigt. Och det är något jag gärna skulle se hos mina gossar om jag måste hålla dem en längre period, både för deras och för min skull Skrattande

Chippet verkar i 6 månader upp till 1 år varierar lite.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Hawknestgrove
0

Men varför är det då inte tillåtet på katt????

Mainebusters
0

Men om det inte är godkänt så finns det antagligen nackdelar. Och det skulle inte jag riskera, att katten kan bli sjuk av det. Och det är ju ett lotteri med avel, alla katter hinner eller kan inte bli förälder innan kastrering.

MonicaLagerquist
0

För att det ska bli godkännt för katt måste det ju göras tester och det är inte gjort(ännu)Det är ju ett läkemedel och såna måste ju alltid testas innan det kan godkännas.

NaimaG
0

#23 Jo det finns väll både för och nackdelar med allt. Visst kan jag se det relevant att använda det på avelskatter om så skulle behövas istället för att ha en stressad och markerande avelshane. Dock nu när jag surfat runt lite har jag upptäckt de som använder det framför kastrering alltså att det finns dem som använder det i liknelse med kastrering och vart år sätter ny chippkastrering på katten genom dess liv utan att katten är tänkt till avel eller dyligt istället för att verkligen norpa kulorna och sådant förstår inte jag varför man väljer det.

Mainebusters
0

Då skulle ialla fall jag vänta tills det var godkänt, skulle inte våga chansa. Men vill/ska man prompt ha bebbar så..Flört

Minka040
0

Chippet är inte en hormonbehandling, därför är det enligt mig ett mycket bättre alternativ än vanlig kemisk kastrering. Deslorelin, den aktiva substansen i Suprelorin, fungerar som naturligt gonadotropinfrisättande hormon. I sin tur reglerar detta utsöndringen av könshormoner (FSH och LH). Detta leder till en minskad testosteronproduktion och därmed minskad minskad/stoppad spermieproduktion. Som följd minskar också sexualdriften.

Eftersom Suprelorin ges som ett implantat avger "chippet" kontinuerligt en balanserad mängd Deslorelin allteftersom det löses upp. Detta innebär dock att impantatet har en tidsbegränsning där det sålunda slutar att verka och könsdriften återvänder.

Jag har bara hört positivt om chippet och biverkningar var ringa enligt FASS (minskad testikelstorlek - no surprise!). När jag letade information om chippet för ett antal månader sedan hittade jag någon uppgift om att chippet gjort hankatten steril. Hittade den uppgiften om hundar också; men ingenting om detta på FASS. Därför tvivlar jag…

Personligen tror jag att implantatet med fördel även kan ges till hankatter (jag vet flera användare för katt). Dels är funktionen för reproduktionscykeln densamma, dels är biverkningarna så milda på grund av att detta som sagt inte är ett hormonpreparat.

Mainebusters
0

Nåja, var och en gör ju som de vill.. då kanske man ska använda Suprelorin istället för att kastrera katter? Hmm.. Obestämd

Hawknestgrove
0

Vilken bra och lärorik tråd detta blev!!!!!!

NaimaG
0

Jag kan se på vilket sätt man skulle vilja använda chipkastrering men i det långa loppet tycker jag ändå ren vanlig kastrering är en bättre lösning.

Hawknestgrove
0

OCh framför allt billigare……

Minka040
0

Nja, alltså chippet blir ju dyrare att sätta in (iaf i Malmö) än att kastrera direkt, så jag tror inte att det blir populärare… Guld i mun Flört Men visst, det förenklar för uppfödare och kärlekskranka hankatter och just därför är jag positiv.

Mainebusters
0

#31  Eller hur? Flört

Hawknestgrove
0

ja vad kostar det? För jag vet, att sk kastreringsspruta för hund, som håller ett halvår, det kanske är samma, kostar ca 600 kr per gång….

Mainebusters
0

#32  Men man kanske vill spara sin hane ifall man vill att han ska få bli pappa.. bra att tänka på om det flyttar in någon mer hane här någon gång.. Flört

Hawknestgrove
0

jo, men då  tycker jag att man låter honom  göra ifrån sig och sen sno klockspelet direkt. För man ska ju inte använda en avelshane hur mycket heller….

Mainebusters
0

Tänk om jag köper en hane med toppenlinjer, och inte har någon lämplig hona, då kan jag ju spara honom tills vi hittar en fining? Blir medlet godkänt så kommer många att göra så.. Det låter lite knepigt, men det blir ju fullt gångbart.

Hawknestgrove
0

Men då kan du väl stå ut med att han är pilsk också? Jag hade konstigt nog aldrig några problem med mina birmor. Hade två  avelshanar, som aldrig gjorde något på fel ställen och som aldrig slogs om de träffades heller. Men de kanske är såna i temperamentet?

Mainebusters
0

Nu var det ett hypotetiskt tänkande.. om medlet blir godkänt så kanske folk sparar sina katter längre innan de kastreras. Men visst, är det ett medel som är helt ok, så är det ju inte omöjligt att man sparar sin hane, om så är möjligt, till rätt tillfälle.

Birmor är väl ganska lugna? Grannens är det ialla fall.. en riktig sengångare. Skulle få fnatt om jag hade en så lugn katt! Flört

Minka040
0

#36 När jag kollade runt kostade det från ca 700 till strax under tusenlappen per implantat. En del veterinärer ger visst rabatt om man "fyller på" chippet.

#40 Ja, Birmor verkar överlag vara ganska lugna av sig gällande könsdriften. Glad

Mona22
0

#40 vissa hanar sköter sig och kissar inte fel men många kissar fel, skriker och håller på. Jag har inte haft någon hane än men min syster har haft och han kissade överallt. Birmor verkar lugna som filbunkarGlad

blir detta medel godkänt kommer jag använda det också då hanen hinner bli lite äldre innan ev parning och man hinner göra tester flera gånger, tex hcm test varje år.

Hawknestgrove
0

MJa…….. billigt var det ju inte……. OCh ppiller för katt  är ju också godkänt…….Obestämd

Mainebusters
0

Ja, många uppfödare låter ju sina honor gå på piller några år för att de ska hinna göra sitt.. Flört Det blir ju då samma sak för hanarna.

NaimaG
0

Men vad jag fattat är p-piller inte det bästa för en katt. Kan inte P-piller orsaka något problem för honor eller så, har för mig jag läst något sådant någonstanns.

Mainebusters
0

Visst har p-piller sina risker men det ar godkant..

dagdrivarn
0

Är du verkligen säker på att du har uppfattat det hela rätt?

Jag har mycket, mycket svårt att tänka mig att någon betalar kring 1500-2000:-/år och många gånger per halvår för en sällskapskatt, då det ju inte kostar mer än ca 450-650 att kastrera!!

Speciellt när det fortfarande är rätt svårt att hitta veterinärer som ens utför chipp-kasteringar och som inte tar ännu högre summor än de jag uppgett.

Det måste vara ett missförstånd?

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

NaimaG
0

#48 Ja det tror jag nog. Hittade ett ställe där en skrev att han chipkastrerar sin katt konstant framför att kastrera för man vet ju aldrig ifall katten skall används till avel och det gällde en helt vanlig korthårig bondkatt. Men satan så påhopp den personen fick där det skrevs.

Fridaaaa
0

Kemisk kastering är inte 100 s% säker, en gjorde det på sin hund och den parade en annan hund så att den blev dräktig, så jag litar inte på det, bättre att kastera vanligt med en gång.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mainebusters
0

#48  Men självklart kan det löna sig med kemisk kastrering! Om hanen får några kullar per år så blir det fina inkomster.. Och det kommer att bli ganska vanligt tror jag om medlet blir godkänt och det informeras mer om det.

För även om det är en sällskapskatt så kan den ju göra bebbar ändå om avelsförbud inte finns..

Hawknestgrove
0

Vår ena vet som jag pratade med i dag kände till det och menade att man kan använda det på alla smådjur. MEn det är som sgt dyrt.

Silvestris
0

Suprelorin är testat på hundar, katter och ett flertal exotiska djur. Det funkar lika på alla. Att det inte är godkänt för katt i Sverige beror antagligen på att tillverkaren inte ansökt om att få det godkänt för annat än hund. Det är primärt framtaget för hund eftersom folk i allmänhet ogärna kastrerar hundar kirurgiskt. Därför har man främst satsat på att få ut det på "hundmarknaden". Tillverkaren säger att det går utmärkt att använda på katt, så även den veterinär jag pratat med som är expert på kattens reproduktion.