Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4369 ggr
thildatessie
0

Inne- vs Utekatt?

Vad har ni? Inne eller utekatt? och vad tycker ni om båda, vilket är bäst för katten? vet att det finns dem som inte tycker att man ska ha innekatt då den aldrig får gå ut men jag tycker att det är bra för då kan den ju inte skadas av ex bilar osv som kan sluta med döden….

vill tillägga att jag inte har katt, bara sugen på att skaffa =)

paow
0

Jag har 2 katter - varav 1 är ute katt, den andra är för ung. nu bor jag ju på landet, och behöver ju inte riktigt oroa mig för trafik osv. Men jag ser ändå väldigt mycket faror med att ha dem ute. I framtiden kommer jag bara ha innekatter, men i nuläget besämmer mina föräldrar, och jag har inte så mycket att säga till om i just den här frågan. Svårt och säga vad som egentligen är bäst för katten (enligt mig) - då katten inte kan prata. Men säkrast är ju innekatt såklart.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

thildatessie
0

ja :) men tycker du att de är lyckliga? det beror ju på hur mycket den är ensam om man bara har en då men….. är inte på någon sida då jag tycker att båda är bra på sitt sätt, vill bara höra åsikter.

paow
0

#2 Absolut, tror inte alls han mår dåligt av att få vara ute. Det är bara jag som "mår dåligt" över att han är ute. Han är en duktig jägare (som de flesta katter..) och han skulle nog inte må bra av att måsta bli inne katt helt plötsligt, man kan ju tänka sig själv att få vara van att gå ut som man själv ville och så helt plötsligt får man itne längre gå ut. Ska man ha innekatt tycker jag att man ska ha dem inne från början & gå ut med den i sele/rasthage - för de katten är van vid från början, tror jag den mår bäst av. Bl.a därför håller på prata med mina föräldrar om att låta kattungen vara innekatt, då jag kommer ta med honom när jag flyttar till egen lägenhet nästa sommar.

thildatessie
0

ja bra ide. tycker inte heller att man ska göra så, och kattungen ska ju helt inte ha vart ute hos uppfödaren heller….. vill med skaffa katt när jag flyttar, i början av augusti, men får se hur det blir med det.

paow
0

Preis, dock var min kattunge född ute - men som det är nu vill han absolut inte vara ute på gräsmattan med oss, undantag om han får ha sele på sig, konstigt nog.

Att skaffa katt var något av de bästa jag gjort, och jag har aldrig ångrat mig. Det blir värkligen som ens bebis- de springer omkring och busar & kan somna exakt vart som hellst. Och dessutom att katten kan gå på låda - vilken inte en hund gör, utan man måste i värsta fall springa ut i ösregn eller tidigt på morgonen för att den ska få sina behov gjorda & det gör att man inte alltid är lika glad på sin älskade voffsing (har hund också.) Men innan man skaffar katt bör man se till så man har pengar för det. Jag vill inte påstå att det är dyrt att ha katt, men det kostar ju nån hundring i månaden - mat & försäkring är väll vad jag mest tänker på, sen får man ju räkna med "små-grejer" också, som leksaker och andra tillbehör. Och försäkring är någoting inte kommer ångra ifall olyckan är framme - du kan spara tusenlappar på det.

Imasy
0

Jag vill redan nu passa på att utfärda en varning.

Denna typ av tråd brukar ofta sluta med att vi sliter i varandras hår och kastar i sand i ögonen på vår motståndare och slår varann med vår gröna spade.

Ska denna tråd fortsätta så håll en sansad ton! Jag tror att vi i detta ämne får komma överrens om att vi är oense. Det är nog bara så.

Jina
0

Jag är rabiat utekattsmotståndare.

MonicaLagerquist
0

Mina katter är ute dagligen i sin nätade rastgård.Skulle aldrig släppa ut dem på egen tass.

Stolt ägare till tre La permer

ala02
0

Har två utekatter, bor dock ganska bra till med täckt och skog som grannar. Förstår er som är motståndare men har inte hjärta att ha de inne. Den ena vantrivs något grymt instängd. När han satt på hem blev han helt apatisk. Den andra satt vid dörren och skrek redan som kattunge.

Jandy
1

Min förra katt Muffin var utekatt (givetvis kastrerad/vaccinera och märkt). Han höll sig alltid i närheten och kom när man ropade. En kväll kom han dock inte när jag ropade och dagen efter satte jag upp lappar. Det hela slutade med att han först varit instängd och några dagar senare ringde folk och sa att de sett en katt bli påkörd och att det såg ut precis som Muffin. Han blev alltså instängd och när han ett par dagar senare blev utsläppt och skulle springa hem så såg han inte bilen.

Det tog ett år och jag svor att aldrig mer ha katt, Muffin blev 5 år och var en älskad familjemedlem. Men det är något speciellt med katter och för ett par veckor sedan så fick jag hem två dunbollar. Idun och Ebba. De ska vara innekatter. Nu på sommaren är de ute dagligen i koppel, men om det funkar som innekatter så ska de INTE få vara ute lösa. Vi har stort hus med tre våningar och katterna har sällskap av varandra och springer och busar här, så jag tror inte de lider av att inte gå fritt ute. Även om de är innekatter så ska de kastreras, vaccineras och märkas, OM de skulle komma lösa av någon anledning. Vi behöver inte fler oplanerade huskattsbebisar…. :)

Jenny

Cazzos
0

Jag har innekatt och det är säkrare + att man lär känna katten mer och den blir tamare.

Jag har aldrig haft utekatt men utekatter spenderar mycket tid att vara utomhus och då lär man inte känna katten så bra som om den vore en innekatt.

Mona22
0

utekatt om man bor bra till, hur man nu definierar bra. annars innekatt. Självklart ska katten vara kastrerad om man har den ute.

jag har bara innekatter som jag går ut med i koppel, skulle aldrig våga släppa ut dem själv i stora världen . för mycket som kan hända. Rynkar på näsan

Hawknestgrove
0

Inne, inne, inne, inne , såvida du inte bor ensam på en ö utan bilar…..och untan större vilda djur eller stora vilda fåglar….Rastgård är bra!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

idaleck
0

En fråga till er som har utekatt: Hur gamla brukar era katter vara när ni börjar låta dem gå ut?

ingann
0

Jag har 2 innekatter som har tillgång till innätad balkong.. Jag hade en utekatt för ca 30 år sen som blev överkörd bara 6 månader gammal så efter det har alla varit innekatter:)

Bodde jag på en ö utan motortrafik skulle de kanske kunna vara ute men annars skulle det vara kattgård om jag bodde på landet Glad

Mina katter mår hur bra som helst av att vara inne och på balkongen:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

paow
0

#14 tycker du/vi ska undvika och fråga sånt då det hela bara kommer sluta i massa tjafs/bråk.

idaleck
0

#16 Ehh? Om man inte inte kan fråga på ett kattforum - vart kan man då fråga?

Att folk har olika åsikt om inne-/utekatt är en sak, men att svara på en enkel fråga borde väl inte var något problem? Jisses….

paow
0

#17 lugna ner dej dej lite. Tycker bara du ska läsa #6 kommentar om du inte redan gjort det - sen får man absolut fråga, men jag tyckte de bara var onödigt då just den frågan säkert kommer spåra ut, menmen, du gör som du vill. Glad

Imasy
0

Men om man ska ha utekatt kanske det kan vara bra att veta hur gammal katten bör vara innan man släpper ut den? Kan inte se något provocerande i det.

idaleck
0

Jag förstår absolut hur du menar, tycker bara det är konstigt att man inte får (eller bör/rekomenderas) fråga nåt som rör utekatter…..

Jag hoppas iaf att någon vill svara för jag vägrar tro att alla här har innekatter Tungan ute

Hawknestgrove
0

min åsikt är, om man överhuvudtaget ska släppa ut sin katt, så är prio ett att den är kastrerad, märkt och vaccinerad först. för din egen plånboks skull även försäkrad. Och den bör ha vuxit klart helt, så ungefär 1 år….

paow
0

Oj nu ber ju 1000 gånger om ursäkt!! Jag läste alldeles på tok!

Läste "en fråga till er som har utekatt: Hur gammal brukar era katter bli" nu minns jag inte exakt hur jag läse slutet med läste helt fel! förlåt!Skäms

idaleck
0

#22 Haha, ja då förstår jag varför du lät så tvär :P Tycke väl att det var en ofarlig fråga…. Cool

Hawknestgrove
0

Sen har du  lite rätt i din fråga hur gamla de brukar bli… utekatter blir ju sällan så gamla som innekater, av naturliga skäl…..

Imasy
0

jag tror jag läste på Agrias hemsida att en utekatt har en medelålder på 2 år, och det är ju inte mycket.

Vet i och för sig inte vad detta tal baserades på på för information.

paow
0

#23 haha ska börja läsa lite nogranare !

Hawknestgrove
0

ja det säger ju allt om innekatters fördelar gentemot utekatter…

Destany
0

har 3 innekatter som har tillgång till innätad balkong. Alla 3 har varit ute i sitt liv innan.. Puma som hemlös, Zorro växte upp hos en oansvarlig kattägare som lät kattungarna springa ute från de föddes typ tills de blev hämtade.. Zigge som hemlös kattunge o ingen av dem har direkt nåt sug att vara ute

spiritedaway
0

Jag har innekatter och det har alltid varit det självklara valet för mig. Trots att man är uppväxt med att allas katter går ute fritt. 

Men i mina ögon finns det helt enkelt få platser där det passar att ha utekatt. Men det finns självklart fördelar och nackdelar med båda. Men jag själv skulle aldrig låta katten springa fritt själv utan att ha nån koll alls. Det finns för mycket faror, och bor man inte långt från andra kan katten även göra det jobbigt för andra.

ala02
0

Den ena av mina utekatter blev 23 år, den andra 16. Den 16 åriga fick cancer så det är väl inget man kan skylla utevistelsen för. Hur gamla blir innekatter? Det är ju först då man kan jämföra. De jag har nu är 4 respepektive ca 4-5. Okänt öde för Hilton men Max har varit ute själv sedan 7 månaders ålder. Jag måste dock erkänna att jag föredragit att de vore innekatter, för min egen sinnesro skull.

[Mqvist]
0

Jag har innekatt, vi bor i stan och just på vårat område finns det idioter som gör illa katter - dränker, slår, sparkar och ännu mer brutalt som jag inte tänker gå in på.

Hon nöjer sig gott och väl att gå ut i sele då och då, eller sitta i ens famn när man går ut. Onödigt om ni säger emot mig nu om att hon nöjd över det, eftersom jag känner min egna katt och vet vad hon mår bra av och inte.

Men tror ändå inte jag hade vågar släppa ut min katt om jag bodde ute på landet… vad som helst kan hända. Och jag är en person som ofta tar det säkra före det osäkra.

Jina
0

#30 för varje gammal utekatt måste någon ha dött oroväckande ung för att statistiken (har dock hört 3 år, inte 2) ska stämma.

ala02
0

Ja det är ju en skrämmande tanke, verkligen. Men samtidigt konstigt att det finns att det finns statistik för utekatter men inte innekatter. Men som sagt många blir nog offer för olika olyckor, precis som människor.

IceJossan
0

Mina grabbar började vi ta ut under sträng uppsikt när de var kanske 4-5 månader eller så. Men det var bara under korta stunder under sträng uppsikt. De började få gå ut själva på våren när de var ca 7-8 månader tror jag. Dumt nog någon månad innan de blev kastrerade och märkta, men det var ingen som tänkte på det då.

spiritedaway
0

Fast statistiken över utekatter handlar väl om att många försvinner och dör i olyckor. Innekatter är det ju främst sjukdomar och sådant som gör att katter kanske dör i förtid. Så det är väl därför det kanske inte finns någon statistik över just innekatter. För att de har större chans att faktiskt komma upp i "vanlig" livslängd.

Tusen
0

Vi har 5 katter. alla utekatter och de är 1, 4, 4,12 och 15 år. Så nog kan utekatter bli gamla alltid. Fast vi bor på landet med småvägar, ingen genomfart och grannar som känner till våra katter. De är alla väldigt sociala och går sällan särskillt långt hemifrån. C.a 200 m bara. Vi har ett stort fält utanför som de jagar råttor på och som de sedan stolt visar upp här hemma.

Vi har dock fått ungar som alla är innekatter då de har hamnat hos släktingar och nära vänner som bor i stan.

Jag kan nog påstå att alla dessa katter har det bra och trivs med sina liv. Alla är sociala och det spelar nog ingen roll om de är inne- eller utekatter. Katter är väldigt duktiga på att anpassa sig till det mesta.Skrattande

#14 Våra får gå ut så fort kattmamman tycker att de är mogna för det. Vår gammelkatt tar dessutom alltid hand om jaktuppfostran som den allra bästa farbror.