Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2488 ggr
Mainebusters
0

Katter får kosta!

Och då menar jag inte bara i inköp, utan även det som hör till. Sand, mat och försäkringar. Personligen struntar jag i priset bara det passar mina missar. Sand som fungerar, mat som fungerar. En försäkring som passar oss.

Är det bara inköpet som ska kosta? Lite funderingar bara..

[Norrbysa]
0

Självklart får katter kosta. Men det betyder inte att man inte kan leta extrapriser och rabatter. :-)

Silversemlan
0

Jag väljer det som fungerar bäst oavsett pris. Jag låter inte priset styra mitt val av mat, veterinär, sand osv.

TheMe
0

Jag håller med dig helt och hållet!

Man behöver inte vara svinrik, men jag blir ledsen när det dyker upp en massa trådar med folk som inte har råd med ditten och datten. Bättre att tänka efter före och göra en ordentlig budget så man ser vad det kostar per katt samt att man verkligen har råd med allt som behövs och lite till om olycka eller sjukdom skulle vara framme.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

spiritedaway
0

Jag bryr mig ändå lite om priset. T.ex bytte jag från RC till Orijen för jag tyckte inte RC var värt det helt enkelt. Det blev billigare, och katterna mår t.o.m bättre av det så det blev ju ett bra byte.

Det är viktigast att katterna mår bra.
Men jag är ändå villig att testa billigare saker ibland också.
(Men gäller det mat ska det ändå vara ett bra innehåll. Och gäller det veterinärer vill jag gärna höra från andra lite erfarenheter osv.)

Dorkiis
0

för mig kommer kvalitén självklart först, men jag tar ju gärna det billigaste alternativet om det finns två likvärdiga =)

sahar08
0

Skulle betala bara kissarna mår bra. Man skaffar sig inte kissar om man inte är beredd på att det kan bli dyrt under vissa perioder.

Mainebusters
0

Jag använder RC Maine Coon och Olivers Large Breed. Men jag byter inte om de höjer priset. Mår missarna bra av det, då får dom det. Dumt att byta när något fungerar. (Om du dricker Gevalia, byter du sort om de höjer priset?)

Köpte också portionspåsar av Whiskas och Pussi. Men det var lite för mycket i påsarna, de lämnade alltid lite, så nu köper jag Golden Gourmet burkar och Gourmet Perle påsar. Tallrikarna ser nydiskade ut när de är färdiga! Och så behändigt det är, inga burkar i kylskåpet och dessutom så verkar det inte falla dem i smaken efter en dag.

spiritedaway
0

#7 Fungerar fodret perfekt är det ju en sak. Men när det "bara" fungerar så skadar det ju inte att testa byta foder. Man kan ju inte veta vilket foder som funkar bäst förrän man prövat lite olika.
Som jag skrev, jag tyckte inte RC var värt priset, tycker dom tar för mycket betalt bara för att det är just RC.
(skulle jag dricka gevalia och priset höjdes löjligt mycket skulle jag antagligen testa något annat)

Mainebusters
0

#8  Okej, för mig är fungerar perfekt och fungerar samma sak. Om det inte fungerar så är det någon som inte är bra. Flört 

Och fungerar det inte så behöver man ju byta foder. Och kanske inte behålla det för att det är sisådär och har bra pris. Nu menar jag inte dig #8 , utan rent generellt.

SidenMoare
0

NAturligtvis får katter kosta. De är ju en del i "familjen" så då skall de ha det som passar dem bäst och som de mår bäst av. Vare sig det är mat, försäkringar eller leksaker. Det är ett ansvar jag tagit på mig när jag skaffade katterna.

Här hemma så får mina vuxna katter dela på en Pussipåse morgon och kväll. Bara som lite "godis". Pussies sort "As good as i Looks" älskar de och här är skålarna renslickade. Håller med #9 om att en påse är lite mycket för en katt. Så därför får de dela på en påse. Annars så är det Mjau burkar och tetror som jag använder + köttfärs

Sen kör jag för tillfället med ProPlans Delicat. Enligt killen i djuraffären bra för pälsen, det märks väl på min Maine Coonhona. Undrar med om det är detta foder som fått bort hennes fetsvans???? Får se om den kommer tillbaka. Sen skall de fälla mindre och de skall bli mätta fort. Tycker nog att det verkar ha ungefär samma åtgång som RC:s foder.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

spiritedaway
0

#9 Det är inte samma sak för mig.Tungan ute Nä funkar det inte så behöver man ju absolut byta foder. Säger bara att det är inte fel att pröva andra sorter heller. Man kan hitta nåt som fungerar ännu bättre t.o.m

Mainebusters
0

#10  Jag tycker det är för mycket med en halv påse av Pussi.. Flört Eller missarna tycker det rättare sagt. Men en burk/påse på 85 g, det är lagom för dem att dela på. Två ggr om dagen.

För övrigt så har mina missar blivit jättefina i pälsen nu, vet inte om det beror på VitaBe, RC Maine Coon, eller Orijen, eller blötmaten. Orijen har jag blandat i RC då vi hade några provpåsar av det. Nu har jag börjat introducera Olivers istället.

Men magarna mår toppen! Är så glad för det efter att det varit lite krångel med det, men nu har vi hittat de foder som passar dem. Cool

SaraC
0

Säger detsamma som #1.

Alla mina djur får kosta det de behöver. Skulle exempelvis aldrig snåla med att vaccinera eller ge dem ett bra foder, men jag letar exempelvis gärna billigare prylar. Köper hellre leksaker och liknande på nätet eftersom jag tycker djuraffärerna har löjligt höga priser på en del saker.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zabbio
0

Får kosta? Ja visst. Men det betyder ju inte att jag köper det dyraste för att det måste kosta.

Jag köper den billigaste kattsanden - de ska ju bara skita i den.

Foder vill jag vara noga med. Har inte haft råd att köpa svindyra veterinärfoder, men nu har jag hittat ett alternativ; barf. Det tror jag är något av det bästa de kan få, och till ett vettigt pris :) Ska bara övertyga katterna om den saken med.. ;) Men hittils har Basi hostat betydligt mindre, efter bara två dagar med halvbarf.. hon har något fel någonstans, brukar alltid hosta när hon spinner och har gjort det i flera år innan jag köpte henne, men har inte hostat alls i natt eller idag.

Veterinär får också kosta, men till viss gräns. Har tagit bassi till två veterinärer för hostan och eftersom hon kräks av de flesta torrfodren, men de har inte hittat något och jag har inte råd att ta henne till fler när det inte ger  något resultat.. Hon är oförsäkrad eftersom jag bara haft henne en kort tid och det är ganska svårt att hitta försäkring till en 10 år gammal katt med hennes problem som inte haft försäkring tidigare.. :3 Men jag tror och hoppas att barfen mildrar problemen som den verkar göra och hon är pigg och aktiv för övrigt…  Den andra kisen som är ung och frisk har försäkring. Skulle bassi bli sjuk eller skadad av något annat så skulle hon få åka till veterinär igen, naturligtvis. Men när de nu inte hittar något och jag egentligen inte har råd efter att ha förlorat jobbet så blir det ju svårt.

Leksaker och så blir billigt eller hemgjort, katterna tittar inte på prislappen. Det roligaste är oftast det enkla. Allra roligast är små plastbollar med pinglor eller om man drar en gummislang över golvet ;) Kartonger är också roliga.

Så det som känns viktigt får kosta vad det behöver, men resten snålar jag faktiskt på. Det gör jag ju till mig själv också, det är inte mjukt toapapper för mig så varför måste katterna ha vita kristaller när vanlig Kattsand duger bra?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mainebusters
0

Ja är man nöjd med kattsanden, så varför byta? Jag köper det jag är nöjd med, sedan spelar det ingen roll vad det kostar. Om det sedan är billigt då är det ju ett plus!

Har provat tre sorters Kattsand, billigare och dyrt. Det som passade oss bäst var det som låg mittemellan i pris. Det klumpar sig och är väldigt drygt. (Olivers)

Här leker katterna med hårsnoddar, det apporteras hejvilt med dem. Kartonger är nog bäst iaf.. Glad

Till oss själva snålar vi inte heller, därav min fundering på varför skulle det snålas på katterna?

MonicaLagerquist
0

Olivers sand hör väl till de billigaste om man är uppfödare/storförbrukare.

65 kronor för tio kilo och fri hemkörning om man köper för 300 kronor eller mer.

Stolt ägare till tre La permer

Mainebusters
0

75 kr kostar 10 kg nu för uppfödare/storkund. När jag började med den sanden kostade den 189 kr, hade då inte stamnamn. Handlar man för mer än 199 kr så är det fri hemkörning.

Det är toppen att de har sänkt köpkravet för den fria hemkörningen.

Hade jag inte haft rabatten hade jag ändå köpt sanden, för jag tycker den är bra, bättre än EC. 3*10 kg kostar 399 kr.

MonicaLagerquist
0

Jag betalade 65 för sanden jag fick hem för två veckor sen men de kan ju ha höjt efter det.

Stolt ägare till tre La permer

Mainebusters
0

Okej, 75 kr står det iaf när jag loggar in, men det kan ju finnas andra avtal eller så har de inte ändrat priset för dig.

Rafflan
0

Klart en katt kostar!

Jag brukar se den som en hund i mindre form, då folk alltid tror att en hund kostar skjortan men en katt e gratis, men det e fel, en katt är kanske billigare i inköps pris men den ska precis som en hund ha; försäkring, foder, leksaker och andra tillbehör, vaccinationer, avmaskning och veterinärvård efter behov.

Har säkert glömt någon kostande nu, men men ;)

Sen kanske katten behöver nåt speciell foder och då ska den få det ;)

Lusthan
0

Jag håller med på sätt och vis om att jag inte bryr mig om ifall att det kostar. Sen är det klart att vi är inte snorrika och vi har fyra katter just nu. Kommer nog aldrig ha fler än fyra dock. Vi kör på Iams mat och tycker väl att det fungerar sådär. Behöver något bättre då vi har en tjockis hemma. Det letar vi efter.

Kattsanden vi använder är Everclean. Jag hatar ärligt lukten av Kattsand och damm och därför är det ganska skönt när man använder Everclean för jag tycker att den inte dammar lika illa. I alla fall inte när jag häller i den. Eftersom lådan då dessutom står bredvid den toalett som jag använder så anser jag att det är viktigt att ha bra sand. Sen är mina missar ganska kräsna så de kräver verkligen bra sand. Vi har en som kissar i brunnen i duschen när hon tycker det är för mycket på lådan och sen har vi ett kräk som vägrar gräva ner sitt bajs och det finns det någon som inte gillar så då händer det att de bajsar utanför om man inte är snabb nog att ta bort bajset. Med bra sand händer det dock mindre olyckor har vi märkt.

Försäkring som vi använder är Agria och eftersom vi har fyra katter som alla är kastrerade, registrerade och märkta så får vi bra rabatt på det. Mängdrabatt också. Tycker dock att det verkar vara en bra försäkring även om vi betalar strax under 200 kr i månaden. Billigt anser jag eftersom man trots allt är skyddad om det händer något.

Så visst tycker jag att det får kosta lite om det verkligen krävs att det kostar lite. Jag slänger ju inte ut en massa pengar i onödan om det verkligen inte behövs. Däremot skämmer jag gärna bort våra busar emellanåt med roliga leksaker, bra koppel och lite godis. Tack och lov så finns det godis som vår tjockis inte gillar så han håller sig undan. :) Kosta det som måste kosta och sen kan man köpa resten på Ge-Kås.

karolina-lokhuz
0

Det är en intressant fråga, själv är jag student och har därmed inte jätte mycket pengar, men jag lägger hellre pengarna på en glad, frisk och välmående katt än på lyx till mig själv.

Min katt får royal canins foder + färsk fisk, helst strömming som lite variation:) Men vad gäller leksaker ser jag inget behov av att köpa dyra saker, jag har testat massa olika aktiveringsleksaker, den enda köpta han gillar är en fågel som sitter i ett gummiband som jag drar runt på eller som hänger på en dörr och han drar ut och släpper hit och dit…Annars blir det enkela hemgjorda leksaker som är roliga och billiga.

Idag var jag till veterinären och katten fick vaccin mot kattsnuva och en liten snabb hälsokoll, 840 kr. visst svider det lite för mig att lägga ut det, men det är skönt att veta att han har bra lungor, hjärta, leder etc och att han är vaccinerad trots att han är innekatt.

[Malin]
0

Hm, jag anser att priset får styra lite men inte ta överhanden! Mina katter får bra mat, bra sand, leksaker och de är även försäkrade.

Killen
0

En på fd kollega sa till mig när hon funderade på att skaffa katt " Det är ju inte så dyrt med katt, det finns ju x-tra(gamla blåvitt) mat och sand och det kostar ju inte så mycket". Hon brydde sig enbart om priset, mat och sand ska vara billigt.

Tack och lov skaffade hon aldrig katt så länge vi arbetade ihop.

kissmekate.blogg.se

Cindy
0

#21 Byt upp er till Eukanuba då? Det är Iams storebror som har mer kött.

Vänliga hälsningar
Cindy

Filuribur
0

Mina katter får det som är bäst för dom - den mat man märker dom mår bäst av och som ger finast päls, den sand som funkar bäst och den försäkringen som gav mest för pengarna.

Mina missar får RC just för att det passar dom bäst. Testade Everclean men blev besviken. Här hemma fungerar faktiskt toa-lätt bäst och det är inte pga priset utan för att katterna blir dammfria och där är inte massa sand överallt som dom annars brukade dra med sig ut.

Hade aldrig kunnat gett mina katter vad som helst bara för att det är billigt. När man köper en katt ska man vara beredd på att det kostar, och det är katten som bestämmer hur mycket. Om man inte är beredd på det så kanske man ska lägga undan pengar ett tag innan man skaffar katt så att man har råd att ge katten det bästa anpassad efter den.

Mainebusters
0

#26  Kan bara hålla med. Även om de höjer priset på "mitt" foder, så fortsätter jag med det. Varför byta när det fungerar?

EverClean blev en stor besvikelse för mig med. Här kör vi Olivers! Och vad jag förstår så är det många som upptäckt den sanden nu.

Vad gäller leksaker så är det de billigaste sakerna som är roligast. Finns väl inget som slår en mjölkflärpa eller en hårsnodd? Flört

Buffaomini
0

mina katter är så bortskämmda. nya leksaker (dock så gillar de mest papper som kommer med posten. hehe.), god mat och bra Kattsand. jag kollar inte såå mycket på priset, även om jag håller ögonen öppna för extra pris.
mina katter är min barn och då ska de ha det bästa! försöker anpassa mitt hem mer efter dem än efter mig, även om jag inte låter mig köras över helt.

NaimaG
0

Håller absolut med dig. Kosta vad de kosta vill en katt är värd vartenda öre. Mina ena katt var förvisso gratis och gavs till mig av min farfar som bla föder upp katter, den andra katten kosta bara 200 kr men sen har vi utfodringen (Royal Canin), vaccinationen, kastreringen, ID-märkningen, försäkringen osv som kostar och mina katter ska alltid ha det fullständiga och bästa. :)

Killen
0

#27 Håller med ang leksaker.

De köpta leksakerna är tråkiga tycker mina katter, men sugrör, skosnören och mina ridspön är jätteroliga :)

kissmekate.blogg.se

Mona22
0

Klart att katter kostar. alla djur kostar, men älskar man sina djur så spelar det ingen roll. Inköpet är inte den stora kostnaden oavsett om man köper ras eller huskatt utan det är de löpande utgifterna.

Emelie-tex
0

De får kosta så mycket det behövs. La ut ca 13000 på en kisse som jag i slutändan fick ta bort i alla fall, ville i alla fall ge henne en chans.

Köper sand för max 300 i mån, mat 150, försäkringar 70. Det behöver inte kosta mer, och jag tänker inte betala bara för att. Köper gärna ICA mjukmat, istället för wiskas, visserligen äter inte mina katter whiskas utan lämnar det. Men OM de skulle det, så vägrar jag i alla fall att betala för ett märke.

Tyvärr är de inte märkta, honan och den ena hanen ska bli det samtidigt som vi kastrerar honan.

Den 3e går det inte, han får panik i bil, när han kommer till vet, han spänner sig så förbenat att det knappt går att ge vanlig spruta, och sömnmedlet reagerar han illa på. Fast de är i alla fall inne, så det går nog bra i alla fall.

Leksaker får de inte så ofta, den glädjen ett sugrör/folieboll eller spagetti kan ge dem kan inte köpas för pengar i alla fall.

Jag skulle nog vilja påstå att de är ganska nöjda utan märkesvaror osv.

Lusthan
0

#25 Tack, det har du nog rätt i. Problemet är att vi har fyra katter, två är smala som pinnar, en lite på gränsen och den fjärde är tjock. Förr har han gått ner på sommaren då han sitter och spanar på folk mest hela dagarna på balkongen men nu går han inte ner. Han väger kring sex kilo och skulle behöva gå ner i alla fall ett kilo skulle jag tro.

Jag har fått förslaget att ge Iams (sen minns jag inte vilken sort det var…) som är någon typ av GI-foder som skulle vara bra om man hade fler katter som var i olika storlekar. Det går dock inte så bra då karln gick upp ungefär ett kilo till av den maten. De får inte obegränsat med mat utan ganska precis den mängd som det står på påsen. Däremot så får de det på kvällen och det står sen fram till nästa gång det är dags att få mat ungefär. Det räcker med andra ord ett dygn ungefär. Jag vet inte alls hur jag ska göra och jag får inget vettigt svar ifrån djuraffären heller… Men det är en annan tråd, som jag kanske borde starta när jag har lite tid över.

Fridoliin
0

Skumläste lite i tråden och såg att det var lite snack om mat. Tänkte bara slänga in en fråga om vad för mat man ska ge katterna. Spelar åldern någon roll? Torrfoder eller blötfoder? :) Några rekomendationer?

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

herakai
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här hemma får katterna kosta i stort sett hur mycket som helst, medan min egen mat går efter extraprismodellen. (De enda "tidningar" jag läser är utskicken från Coop och ICA så jag vet vad som är billigt den här veckan.)

Har foto på min matkasse från tidigare i veckan. Kissarna får lite (typ en tesked max) av Shebas superlyxtillskott mixat med vanliga blötmaten eftersom de tycker det är gott och därmed äter vanliga maten bättre. Kattmaten kostade bara ett par kronor mindre, totalt, än människomaten, fastän det var någonstans kring 2+ kilo människomat. Tycker det var ganska komiskt.

Sanden är EverClean, har bunkrat upp när jag sprungit på extrapriser, så nu finns det en del hemma. Ska sätta upp en extralåda med kristaller för att se hur dessa katter tolererar det, när jag blir färdig till det.

Maten är just nu RC Babycat (kissarna är strax under 4 mån), men på sikt ska det bli Orijen, plus RC Babycat Instinctive blandat med ovannämnda svindyra Sheba tre gånger om dagen och så får de dela på en äggula ungefär en gång i veckan, när jag lagar mat med ägg. Lutar åt att det blir MJAU eller Bozita istället för RC till blötmat när katterna blir lite äldre, plus kycklinghjärta och (råa) vingar då och då.

De här katterna är ju iallafall trevliga att utfodra. Min förra katt åt bara torrfoder, ville knappt ens äta rå kyckling ur handen.

Det enda jag inte näns lägga stora pengar på är leksaker. De får nöja sig med egenhändigt tovade fiskar. (Jag räknar inte Kitty Show-DVD och liknande som leksaker. Men en liten fabrikstillverkad boll för 10+kr tycker jag känns omotiverat.)

Mainebusters
0

Jag har ett antal vippor som är undanlagda. En gång om dagen öppnar jag lådan, (den är längst ned på ett vitrinskåp) så då doppar de ner nosen och tar en vippa och springer runt med, eller ska apportera med. Jättekul!

Men till natten åker de i lådan igen, jag har ingen lust att leka med pinnar/vippor mitt i natten.. Men det är de roligaste leksakerna, bara att gå och dra runt dem i huset.

elyse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina gossar kostade en hel del i inköp, 7500 kr respektive 6500 kr. Då var jag student och min sambo arbetslös. De är kastrerade, får sina vaccinationer, har alldeles för mycket leksaker och tre klösmöbler. Jag tror att vi engagerar oss extra mycket i dem eftersom vi inte har barn ännu. De är våra bebisar. Maten de får är Mjau blötmat och RC för kastrerade katter. Kattsanden heter Pussi, tror jag. Just nu har vi en annan sort eftersom den vi brukar köpa var slut när vi fick skjuts att åka och handla.