Gå ut i koppel
Är det någon som gör det med sina innekatter? Hur fungerar det för er? Blir de rastade eller bara rastlösa?
Jag har varit ute och gått med Satan i koppel tre gånger, första gångerna bara korta rundor och det har gått jättebra! Tredje gången gick vi lite längre i det sköna vårvädret och allt gick bra ända tills vi kom hem. Då blev han nästan tokig och satte sig och jamade vid dörren och flera dagar efteråt sprang han till dörren och jamade för att han ville gå ut.
Jag blev helt knäckt, här trodde jag att jag gjorde honom en tjänst men det verkar ju inte så. Jag vet inte om jag vågar gå ut med honom igen om han ska bli så nellad på att gå ut…
Jag letar för närvarande efter en polare till honom men det går lite trögt, tror ni att man kan gå ut med honom sen när han har roligare inne också?
Ja jag var tvungen att fråga någon på deras synpunkter så, bring´em on!
lurvponnyn.vimeddjur.se

När man börjar ta ut en katt i sele måste man vara beredd på att ta ut katten varje dag, kanske flera gånger varje dag, beroende på vilka rutiner man bestämmer sig för att sätta.
Om katten får smak på det roliga så kommer den så klart vilja ha mer! Och ännu mer!
Katten älskar uppenbarligen att vara ute, så nu när du väl gett honom mersmak på utelivet tycker jag absolut att du ska ta ut honom igen! Han älskar det ju, och om han inte får gå ut igen så vet han ju vilka härligheter han missar, och det är ju pest och pina för lillen.
Skaffa fasta rutiner kring promenaderna. Ta ut honom runt samma tid varje dag, så att han till slut vänjer sig vid det. Det kommer säkerligen ta ett tag innan han lär sig tiden, men det kommer förhoppningsvis. Men det gäller att han får komma ut varje dag. Om du/ni inte hinner ta ut honom är det bra att ha en annan kattpromenerare i reserv, en granne exempelvis, så att han inte blir sittandes ledsen inomhus bara för att ni "inte hinner". Som med hundar - de måste ut.
Trötta ut honom när ni är ute. Spring, busa, underhåll med ex. pinne under jorden som han får gräva fram, det är mina grabbar helt hysteriska i :P Och när ni kommer in så bjuder du på smarrig mat, som uppmundran att gå in. Lek även med honom mycket när han kommit in, så att det inte är slut på det roliga så fort ni kommer in - inne ska också vara roligt och bra.

Som jag har upplevt det är fungerade det bäst att vi gick ut oreglebundet.Jag tog aldrig ut Crille när han tjatade om det utan när jag ville.Sen gjorde jag så att jag tog fram hans mat tog ut honom och sen visste han att maten stod serverad inne hemma när vi kom hem igen.
Stolt ägare till tre La permer

I någon tråd här läste jag tipset att ta ut katterna i transportburen först, så att det inte gick första biten själva. Den som skrev tipset menade att tjatet minskade då, men jag har inte testat själv, mina är inte tillräckligt förtjusta för att tjata än.

om inte annat… ta ut katten en dag när det spöregnar :P det skadar dem faktiskt int eatt förstå att ute inte är livet jämt… det har jag gjort på mina ett par gånger. inte frör att de tjatar, utanför att jag tror att det är nyttigt.
Jag var ute med min lilla olivia ungefär en timma om dagen när hon fortfarande levde. Hon älskade det! Vi gick inte ut och gick så, hon ville mest rulla runt i gräset och gå runt lite själv (och sniffa på allt :P). Jag hade sele på henne så att jag kunde sätta på koppel när grannens hundar gick ut och så men annars så stannade hon lydigt och så :) Hon tyckte om att rulla runt, runt runt i gräset - hon såg så lycklig ut <3

I sommras/höstas, när det var varmt ute, var jag ute med min katt dagligen. Han bestämde själv hur länge han ville vara ute, och det varierade mellan 15min-1,5 timmar ungefär. Ansgar har aldrig jamat vid dörren vad jag kan minnas, utan när jag tar fram selen blir det mer så att han går undan och inte vill ha på sig den, men när vi väl är ute vill han knappt gå in 

Här är det transportbur ut först. inte ett gnäll vid dörren för det förknippas inte med utgång.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Ollis var så söt när hon hoppade runt vid dörren så jag kunde inte motstå att gå ut med henne <3 Hon var 18 år och blev som en liten kattunge när hon gick ut!

Min gnäller också tills matte tröttnar och går ut, men jag försöker bestämma själv, så länge jag står ut 
Är det ni som går med katten eller katten som går med er? Jag får inte riktigt bestämma, då stretar hon emot, utan jag får vackert följa efter när hon strosar runt på innergården. Tur man har ljudbok i öronen 
Vad jag har förstått så är det helt enkelt han som får lära sig att inte tjata.
Tack för alla svaren!
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag är ute och går med mina katter när vi är på semester - det är inte de som går med mig. De har lärt sig att gå på promenad, de avskyr att bara strosa runt på liten yta, de vill ut på äventyr! Jag kan ta en springtur med Ronny, han stannar bara ibland men då pratar jag med dramatisk röst.. "Kom igen då!! Kom så går vi!! Ska du med? Kom då!" Då springer han glatt vidare innan han knappt ens hunnit stanna!
Jag har lärt båda mina katter kommadot "här", vilket betyder att de ska gå på min sida om saker och ting. Säger jag "här" om katterna är på väg ut på en avstickare så byter de håll till ett annat tills de hittat rätt = mitt håll. De lyssnar inte alltid bara på rösten, utan jag får även låsa kopplet lite eller bara rycka lite utan att låsa kopplet, så fattar de och vänder.
Så duktiga pojkar så :)

#11 Det är Ansgar som går ut med mig. Fast oftast sitter han still, men om di är i skogen så går han lite mer, gärna in i en massa buskar så jag mste krypa efter! 
#13 Hahahaha, jag blir överlycklig varje gång när jag hör någon som har en katt som heter Ronny då min ena kollega heter det!
lurvponnyn.vimeddjur.se

#15 Haha :D Jag sa likadant när en katt som kallades Hasse flyttade in på katthemmet - min far heter Hasse, haha :)
De (två Ragdolls) får vara i koppel i trädgården en stund dagligen under vår-sommar-höst. Är vi i trädgården och t.ex. grillar eller solar får de vara med i lite längre lina än ett vanligt koppel. De har själva "sagt till" att de tycker att det är vår nu. De tar gärna på sig både sele och koppel och vet att de tjänar på att vara stilla när dessa ska tas på eftersom de får komma ut snabbare då. Det brukar räcka med 20-30 min. Sedan är det inget "gnäll" när vi går in för då brukar de vilja gå in och gå på lådan (det kan man ju inte göra utomhus…) och vila efter äventyret. Men de får vara ute i flera timmar på sommaren. Då ligger de oftast i skuggan under ett av våra äppelträd. Ibland cyklar jag med Mao, vår äldsta katt. Han ligger fint i cykelkorgen, men jag håller mig bara runt kvarteret.
Min mormor hade sin katt på lina ute på sommaren i sin sommarstuga hela dagarna, han älskade det, och linan var jättelång så han kunde gå runt som han ville :)