Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3022 ggr
[GunillaR]
0

Apporterande katt

Min lilla kattfröken, som snart är tio månader, apporterar. Hon började med detta ganska tidigt. Det började med ett moccaskinnband som hon fick busa med, en bit som blev av när jag köpte nytt till ett halssmycke.

Hon lekte med detta band och hade jätteroligt. Så en kväll när jag satt i soffan så hade hon lagt denna bandet framför mina fötter. Så jag tog det och kastade det en bit bort, och genast så hämtade hon och lade det framför fötterna igen.

Numera så är det leksaker och möss som hon ibland lägger på min axel. Detta är så gulligt, att hon kommer med sina leksaker. Bla a så har hon en fjädervippa i en lång plastpinne (som man köper i djuraffären). Denna pinne släpar hon med sig och har med i munnen när hon hoppar upp på soffan.

Ibland när jag vaknar så hittar jag en liten mus eller något annat bredvid min huvudkudde Glad

Hon började alltså med detta själv.

Någon mer som har liknande kattvanor  hemma?

Maria
0

Jag har två katter varav den ena, Moritz, alltid har apporterat. Framför allt älskar han studsbollar. Han kan hålla på hur länge som helst.

Hans kompis Lorentz bara tittar på och fattar ingentingFlört

#0 Det måste se ganska kul ut när din kisse släpar omkring på fjädervippanSkrattande

/Maria

[GunillaR]
0

# 1 - Jo det ser ganska lustigt ut när hon kommer baxandes med denna långa pinne. Hon har fått in en teknik nu där hon drar pinnen under sig ner hon går.

Fjädrarna är borta sedan länge och ersatta med diverse snören och annat skoj.

Maria
0

#2 Ja, man ska inte underskatta katters påhittighetFlört

/Maria

sighni
0

Jag har orientaler (kusinras till siameser) och har haft siameser tidigare. De apporterar oftast. Så det gör mina orientaler också. Den ena katten gillar stora grejer. Vantar och liknande. Det ser också kul ut!

Gunki
0

Så där gjorde vår förste katt Simba ofta, när han var yngre. Han kom med papperstussar, godispapper, möss osv och la upp framför mig sen sprang han iväg och tittade uppfodrande på mig: Kasta nu då!

Tyvärr har vår snart 14-årige katt slutat med den vanan. Han är sällan intresserad av att leka överhuvudtaget numera. Tur att han fortfarande gillar kel iallafall!

Ingen av våra andra katter gör såhär. Däremot är det nån av ungkatterna här, som bär iväg saker, som man sen hittar på konstiga ställen.

Tuvaaa
0

Så gör min katt också fast bara med papperstusar och bara om min storasyster kastar, men kastar jag kommer hon inte tillbakaFlört

[GunillaR]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Roligt att höra om era katter.

Jag vet inte om där är siames i henne men det är mycket möjligt. Hon är väldigt pratig av sig, har aldrig haft någon katt som pratar så mycket. Siameser lär ju vara väldigt pratiga av sig.

Här är min lilla prinsessa

sighni
0

#7 Det är helt rätt. Siameser och orientaler är mycket pratiga och kan vara väldigt högludda. Det kanske finns siamesanlag någonstans. Hon ser ju nätt ut. Eller kanske oriental. Har hon gröna ögon?

[GunillaR]
0

# 8 -Hennes ögon är guldfärgarde. Och hon är väldigt nätt och slank med litet hjärtformat huvud. Så det är nog inte helt uteslutet att där finns siames hos henne. Mamman är inte siames utan också en slank och vacker skönhet, men gråbrun, men pappan vet vi ingenting om.

Hon föddes i ett stall utanför Helsingborg och blev omhändertagen tillsammans med mamma och brorsa av ett stödhem. När hon var tretton veckor kom hon till mig.

Mona22
0

Våran cornish rex gör det med. hon har en favortmus man kastar åt henne. hon älskar det!

zoolatri
0

Min huskatt Phoebe apporterar, jag minns inte när hon började med det men det känns som att hon allid gjort det:) Det är faktiskt siames i min flicka, så det kanske kommit med de generna? Min cornish tittar bara på och förstår inte alls.

Anna-Helga
0

Min Norska Skogkatt Inge gjorde så! Cool Han apporterade och la allt möjligt under mattorna!

dqhh
0

Mina norska skogkatter bär ofta runt sina leksaker. Grace som precis flyttat (kattunge) apporterade också rätt så tidigt men bara en speciell leksaksmus. Glad

Hennes bror Ace som jag behållit bär runt på leksaksdjur och gissa om jag blev förvånad när han kom släpandes med en filt (microfleece) Förvånad såg väldigt roligt ut han var så liten jämfört med filten och slet och drog för med skulle den.

/Sara

SaraC
0

#7 Hon är lik min lille svarting, tycker jag. Samma smala och smidiga byggnad och den "snipiga" nosen, och de verkar ganska lika i sättet med Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[GunillaR]
0

# 14 - Ja visst är de lika Glad

Idag har  hon lekt med en leksaksmus som hon praktiskt taget lekt sönder, och jag har fått denna mus hela dagen. Det har varit en mycket aktiv mus-lekar-dag idag Flört

Vilken underbar bild!

[GunillaR]
0

Här är en dagsfärsk bild på prinsessan.

Tufvans
0

Turkisk van, som vi har, är kända för att apportera. Våra apporterar gärna, men är olika duktiga på att lämna av sina saker, alltifrån 1,5 meter bort till att lägga den på en för ändamålet framställd stol eller i knät. Tyvärr blir det numera ibland lite förvirring om vem som ska apportera, precis som om de väntar och kollar in vems tur det är. Skrattande