Lite frågor..
Hej!
Jag undrar hur priserna på kattraserna ligger kring idag? Det är säkert olika, men på ett ungefär.. Gissar på 5000 - 6000:- Kan man få en kattras billigare än så? Är det svårt att ta en omplaceringskatt om man redan har en katt hemma?

de vanligaste raskatterna ligger runt 5-6000 men de som är lite mer ovanliga är dyrare. du kan få betala över 10000 också.är de bara till sällskap kan de ibland vara billigare. oftast brukar det funka bra med omplaceringskatter. du kan ju fråga om du kan få ha en "prövoperiod", det hade vi med våran skogis.
om du är ute efter en raskatt, se till att du får med stamtavlan. det finns oseriösa som säger att det är en raskatt för att det ser ut som en och de tar nästan lika mycket som en "äkta" raskatt. alla långhåriga katter är inte skogisar och alla utan svans är inte manx.är det en raskatt så ska det finnas stamtavla.det kostar bara 200 kr per katt att registrera dem så finns det ingen så är det något lurt.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Okej.. Tack för svar :-)

ja 4000-6000 är normala priser för de vanliga raserna (tex. skogis, maine coon, birma). Svenskfödda såklart, import blir ju dyrare :)
Annars vet jag flera katt(ras)er som kostar 20-30 000.
Mona22 skrev en bra grej om stamtavlorna där. Är man seriös finns det ingen som helst anledning till att inte registrera och få stamtavla :)Prövoperiod är också ett bra förslag.
En omplaceringskatt kan vara ett väldigt bra alternativ. Har den levt med andra katter vet du också hur den går ihop med andra katter, och är den lite äldre (äldre än typ ett år) kan du även få ett bra hum om dess personlighet, om det är något speciellt du önskar (som tex. en extra knäig katt, eller en som småpratar mycket). En kattunge är ju mer av "grisen i säcken", även om du känner till bägge föräldrar och får en idé. En vildfödd kattunge vet du tex. ingenting om bakgrund och är en riktigt chansning.
En raskatt bör inte vara billigare än runt 4000, om den är kattunge. Vuxna omplaceringar brukar ligga på halva det priset. Du bör även försäkra dig om att den är id-märkt, registrerad (som sagt) och kräv alltid en nygjord veterinärbesiktning (max en vecka på kattungar). Se till att du får se formuläret från besiktningen, för det får man ett :)
Är du intresserad av någon speciell ras, läs gärna på lite mer om rasen, eventuella sjukdomar man testar för osv, för då kan du försäkra dig om att föräldrarna är fritestade tex. :)
#3 Tack för svar :-) Bra info ni skriver :-) Det är inte aktuellt precis nu, men jag vill gärna veta mer då jag gärna vill ha en till katt någon gång i framtiden.. När det blir rätt läge för det så vill det bli av att planera det då..

Du har fått bra svar där ang pris och omplacering katt :) Jag kan säga av egna erfarenheter med flera omplaceringskatter har bara 1 inte funkat då jag ställt upp som "nödhem`" till flera st som jag sen lyckas hitta nya hem. Tar man en katt som funkar bra med adnra katter ska det inte vara några problem. Sen finns det katter som inte trivs med andra katter men en seriös och måna säljare säger givet vis till om detta. Hoppas du hittar din blivande kisse :)