Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1443 ggr
Mollsan
0

Från en till tre katter, bra lr dåligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite fundersam här. Man e ju dum som lyssnar på andra, men kan inte låta bli o göra d ändå. Vi har en vuxen katthona som blev mamma för tre veckor sedan. O nu har vi ev ett hem till en av kattungarna. O eftersom vi vägrar lämna katter till någon vi inte känner blir d då två kissungar kvar. (Han som vill ha katten har redan en o vill därför "bara" ta en av kattungarna) Nu funderar vi på att behålla båda två om vi inte hittar ett bra hem till en av dem. Alltså får vi då tre katter. O vi älskar våra djur, men oj va mkt kommentarer man får när man säger att man ev ska behålla två! Många menar att kattmamman, vår Smilla, blir utanför o inte får nån glädje av sällskapet om vi behåller två. Att dom då bara leker med varandra. Är d verkligen så? O att vi kommer tycka d e såå jobbigt m tre katter, allra helst som vi vill ha dom som innekatter. O eftersom dom vi ev ska behålla är troligen en hona o en hane blir d så bökigt innan vi kastrerat dom menar en del. Men d gör man ju rätt tidigt? Så vad säger ni "proffs" nu dåSkrattande E vi dumma om vi behåller två istället för en? Vi har en hund o en hamster med men hunden älskar Smilla (bästisar) o hamstern lever ju sitt egna lilla liv ändå (OCH har kattsäker stor burFlört) Vad är för resp nackdelen med att ha tre katter tycker Ni? Mvh / Sandra

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag har 3 katter, ej från samma kull eller så men det fungerar jättebra. De är likvärdiga i ålder skiljer knappa året. Som du säger är det ok med 1-2 katter sen kommer det kommentarer om oj vad många. Men för mig att ha 2 eller 3 var ingen större skillnad och jag ångrar mig då inte alls. Lycka till Skrattande

lina1986
0

här är en till som har 3 katter :-)  2  honor och en gosse, en av honorna och hanen är syskon, hanen e dock kastrerad.. Men ja älskar att vara omringad av mina älskade kissar! så har vi vår hund oxå å han e sååå förälskad i alla katterna.

men nu har den ena honan fått kattungar så de gäller att försöka hitta nya kärleksfulla hem innan man verkligen fastnar för dom Fundersam.. sen blir det kasrtrering som gäller.

och detta är inget jag heller ångrar Skrattande

Ledin
0

Ser inga fel alls att ni behåller kattungar. Att eran hona blir utanför e väll vad man gör själv. Har själv haft kattungar och visst barnen gilla dom eftersom det var fullrulle men jag älskar alla vuxna som små. Men du kan ju alltid försöka hitta bra hem, jag har haft tur den gången vi fått ungar o var petig på bra hem men gjorde hembesök för att kolla in hemet o så. Så nära en själv som möjligt och du kan ju alltid säga att om dom ej kan ha kvar katten ska du bli kontaktad dirr, kattungarna ska bli kastrerade o vacc samt öronmärkta det har jag haft som krav och jag sak se det själv så det inte blir mera ungar. Lycka till :)

CelDara
0

Jag ser inget fel i att behålla ungarna. Min pappa har en perserhona som fick en kull där han behöll två av ungarna. Det var för 11 år sedan (tror jag..?), och både mamman och ungarna lever än och mår bara  bra. Glad 

Annars om du funderar på att ändå sälja ungarna så hade jag gått tillväga så som #3 skriver. Dra dig inte  för att göra hembesök, köparen borde förstå att man är mån om att katten kommer till ett bra hem.

Lycka till!