Katt som snor mat
Hej,
Jag har ett problem som jag inte kan hitta något om när jag googlar.
Det är så att en av mina katter är manisk när det gäller våran mat, man kan inte öppna kylen eller något skåp utan att han hoppar in där, varje liten sak man tar fram attackerar han och försöker sno. Det är svårt att ens försöka bre en macka. Det är som att han är i trans när vi äter och han ger aldrig upp. När vi sitter och äter middag kan man inte släppa blicken från honom utan att bli av med hela tallriken mat.
Är det någon som varit med om liknande och har en lösning? känns inte som att det förbättrats någonting under dessa månader snarare tvärtom. Vi puttar ner och säger emot varje gång.
Nu är inte vår katt lika tokig men han får alltid en tallrik med smakprov på vår mat på golvet när vi äter.
Han börjar jama redan när jag håller på med maten. Det kan vara timmar innan vi ska äta.
/Maria
Hur gammal är katten? Hur länge har han bott hos dig och hur såg matsituationen ut i tidigare hem och hos dig (dvs. tillgång till kattmat)? Har katten fri tillgång till sin egen mat?
Hur matfixerad en katt är beror till viss del på personlighet, men det kan även bero på tillgång, efterfrågan och konkurrens och att katten "vant sig vid" att konkurrera om mat och lärt sig av erfarenhet att maten kan ta slut.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Är väldigt noggrann med att dom inte får äta våran mat så det hade tyvärr inte funkat.
#2: Han ( båda mina) är snart 6 månader, kasserade hanar. De får mat 3 ggr om dagen alltid samma tider.
Han kanske behöver mer mat helt enkelt…? Och oftare.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2023-10-31 20:30 av Uppkatten
#5: Det spelar ingen roll hur mycket vi ger. Samma sekund han ätit upp och borde vara mätt jagar han våran mat igen
Känns inte som det finns något stopp
#4: En kattunge alltså och då kan de vara riktiga matvrak - utan fara för övervikt - eftersom de även växer så det knakar. Kattungar konkurrerar med sina kullsyskon om maten och därefter kan de fortsätta konkurrera med eventuella kattkompisar (och ägare!). För att minska matfixeringen och skapa en mer avslappnad (och kräsen) inställning till mat brukar det funka att låta kattungar ha fri tillgång till mat. Så har jag alltid gjort.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-10-31 21:00 av OberonsMatte
#8: Hmm, när jag testade fylla upp skålarna tidigare vräker dom i sig allt tills det är tomt. De är innekatter än så länge o då har jag hört att dom äter med ögonen? dvs inte pga hunger. När det kastrerades för 3 veckor sedan sa dom att det är extremt viktigt att vi byter till en mat för kastrerade katter samt att man håller måtten. Men har du fortfarande fri tillgång till dina eller endast när det varit små?
#0 Lite som vår katt. Man får alltid vakta maten. Lämnar man bordet är han framme och förser sig. Han är "hittekatt" och har antagligen fått kämpa för sin mat.
Men det går bra, han sitter med vid bordet på egen stol. 😊 Utan att äta så klart! När någon av oss ätit klart ger vi en liten bit (om det är lämpligt) till honom, alltid på hans matplats. Annars får han lite vanlig kattmat.
Mat lite men ofta tror jag är bra.
Man får ha lite tålamod med katter. De har sina egenheter för sig. Det gäller att samarbeta.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#10: Ja precis, men känner att min har nått en gräns där det inte går att äta längre. man får slå bort honom med handen konstant. Han är helt galen av sig.
Testade nu att fylla upp skålarna helt. de åt upp varenda liten bit så dom spyr väl strax.
#12: Har de vant sig vid att äta tills det tar slut 3 ggr per dag är det väldigt långa tider matskålarna är helt tomma. Det är minnet av det som gör att de äter tills de storknar när mat väl serveras.
Sajtvärd Katter iFokus
Till katthemmen kommer ofta katter som utvecklat matfixering pga svåra upplevelser/svält.
Många katthem hanterar detta genom att dela upp maten på många måltider övet dygnet. Då slipper katten bli stressad över att kanske inte få mat igen.
Att ha torrfoderskålar är jag personligen tveksam till. Blötmat ger bättre mättnadskänsla.
Torrfoder kan man å andra sidan sprida ut så katterna får gå på matjakt.
Jag brukar absolut ha fri tillgång på mat i den åldern, sedan en utvärdering vid ca 10 mån ålder. Har ofta kunnat ha kvar en fri tillgång, vilket inte innebär att mat står framme, utan katterna säger till.
Kattungar äter massor, leker massor och bajsar massor.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#14: Ja det kanske hade varit bättre, lätt att vara efterklok. :/
Men hur tycker du att jag ska göra nu? Dom har fått 3 portioner om dagen sedan jag hämtade dom vid 12 veckors ålder. Oftare blir svårt då vi båda jobbar kontorstider.
Kanske kan du ge en portion precis när ni vaknar, en portion innan ni går iväg till jobbet, en portion när ni kommer hem, och sedan 1-2 portioner till innan det är sovdags? All mat behöver inte serveras ur skål, torrfoder kan gömmas på olika sätt, så katten får söka. Eller sprättas iväg så katten får jaga.
Det finns också matskålar med timer, så att du kan ställa in vilken tid på dagen du vill att katterna ska få en extra måltid.
Jag har en foderautomat som ser ut ungefär så här som jag laddar om jag blir sen hem. Brukar fungera bra. Minns inte var jag köpte den.
Jag tror att han är vrålhungrig därför att han får för lite mat och för sällan.
Han är ung och växer, och är förmodligen mycket aktiv, så i nuläget är det ingen risk för övervikt. Håll koll på vikten genom att väga honom med jämna mellanrum när han har blivit äldre.
Jag tror också (som andra redan har skrivit) på att försöka ge mat fler gånger per dag och större mängd. Du har redan fått tips om foderautomat.
- Redigerat 2023-11-01 04:55 av [skyggis_tryggis]
Hej,
Du har exakt samma problem som vi har med våra katter. De är nu 3år+ och fortfarande kan vi inte ha mat ute hela tiden som "vanliga" katter brukar ha. De vräker i sig maten direkt.
Då vi adopterade dessa katter från Stockholms Katthem när de var 9 månader så hade de redan varit i ett adoptionshem innan och då fått mat konstant, tror vi, för de kom till oss och väger 6 kilo! Vi har lyckats få ned deras vikt nu men mat tokigheten kvarstår, tyvärr.
Det vi har prövat är att försöka ge mindre måltider men fler gånger om dagen för att se om de lugnar ner sig och kanske lär sig att de får faktiskt mat.
Det jag kan, tyvärr, säga är att inget av det vi prövat har fungerat, än. Vi hoppas att när de blir äldre så kommer de lugna ned sig. Vi har sett några ljusglimtar här och där att de faktiskt inte behöver vara i köket varje gång jag och min fru är där. Så vi håller tummarna att de lugnar ned sig med åldern.
Mitt tips är att håll ut och fortsätt att mata dem regelbundet varje dag.
#19 Serverar ni blötfoder? Det ger ofta lägre vikt och större mättnadskänsla.
Bra också om man kan göra så att måltiden tar lite tid, eftersom även det verkar ha effekt på mättnadskänslan (åtminstone hos oss människor).
#20: Du kanske ska pröva: https://kattly.se/produkter/kattillbehor/fa-din-katt-att-ata-langsammare-med-en-slickmatta/
Vet vad du upplever.
Vi tog över en honkatt som fodervärdar på grund av arr hennes matfixering i förra familjen skapade problem.
Hennes fixering beror inte på hunger. Här står torrfoder alltid framme och hon och de två andra katterna har fri tillgång. De äter normalt allihop.
Ändå stjäl hon så fort hon kommer åt.
Vi tränar henne. Hon får sitta på stolen bredvid vid matbordet om hon vill. Men inte hoppa upp eller ta något från bordet med tassen. Jag lägger en bit ost på bordet och om hon försöker tar den så blockerar jag med armen och säger nej. Upprepar tills hon slutar försöka.
Sen får osten ligga där tills jag lägger den i hennes matskål.
Hon får aldrig något från handen eller på annan plats än i matskålen.
Det har blivit mycket bättre men lämnar jag rummet så får hon svårt att behärska sig och en och annan bit lyckas hon sno ändå ibland.
Kommer jag på henne får hon inte behålla sitt stöldgods.