Katter iFokus

Katter

Läst 386 ggr
Homer71
1

Våran katt gräver sönder gräsmattan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej
Jag är lite desperat. Min katt har varit innekatt
I 10 år. Vi köpte bostadsrätt förra våran med uteplats och gräsmatta. Våran katt blev överlycklig att få bli utekatt efter 10 år, men sen kom problemen…..hon gräver fullständigt sönder gräsmattan och den är inte bara våran. Har inte kunnat hitta något om detta beteende på nätet. Det är ju för att hon gör sina behov bla
Men detta håller inte längre tyvärr. Om vi tvingar henne att vara inne gör hon sina behov på golvet istället för på lådan i protest. Det är ny sand i kattlådan. Så snälla kom med förslag

Mvh Christer

Inlägget är redigerat av sajtvärden

• Redigerat 2023-02-23 19:46 av OberonsMatte
Maria
7

Ni får väl bygga en inhägnad så att katten kan vara ute men samtidigt inte rymma

Kommentaren är redigerad av sajtvärden

/Maria

• Redigerat 2023-02-23 19:48 av OberonsMatte
Homer71
0

Men det är omöjligt att hålla henne inne, och hon kommer som en missil om ytterdörren öppnas. Så svar nej, det funkar inte med en inhägnad.

Kommentaren är redigerad av sajtvärden

• Redigerat 2023-02-23 19:48 av OberonsMatte
Maria
3

Det står i sajtens Skrivregler.

Omplacering är ett annat alternativ.

/Maria

Mandra
7

#2: Har man en katt får man se till att det fungerar! Punkt slut!

[skyggis_tryggis]
7

#2: Kan ni inte bygga in er uteplats? När hon springer ut hamnar hon i sin rastgård, och kan inte gå till grannarnas gräsmatta?

MonicaLagerquist
4

Innan vi hade rastgårdar var våra katter pigga på att rymma ut genom ytterdörren
Nu när de har två dörrar där de säkert kan gå ut genom få det är inhängnat så bryr de sig inte om ytter dörren .
De vet att deras ute är genom de två andra dörrarna

Stolt ägare till tre La permer

OberonsMatte
9

Kissade och bajsade katten alltid på rätt ställe när hon var innekatt?

Hur ser den befintliga lådsituationen ut? Antal lådor? Var är lådorna placerade? Hur stort bor ni? Vad är det för storlek och modell på toalådorna? Vilken sandsort är det i lådorna? Hur många ggr per dag rensas lådorna?

Var på golvet gör hon sina behov istället för i lådan? Är det direkt på golvet? I samma rum och alldeles i närheten där låda finns eller någon helt annanstans?

Sajtvärd Katter iFokus

Tarotstollan
3

Kan du inte sätta ut en toalåda på gräsmattan, så kanske hon går och gräver och göra sina behov i den istället för på gräset.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2

Går det inte att bygga en sandlåda eller något som är roligare att gräva i? Det måste gå att lösa på något sätt, avlivning är inget alternativ!
Och - vad är väl en gräsmatta? 🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Homer71
0

Vad är väl en gräsmatta. Jo den är inte våran, den tillhör Brf. Vi bor i en liten lgh. Uterum är tyvärr inte möjligt. Visst kan man prova att ha en kattlåda utomhus, Det var ett bra tips, tror dock inte det hjälper men värt ett försök 👍 Hon har aldrig missat lådan innan hon blev utekatt så det känns som en protest från henne nu
/Christer

[skyggis_tryggis]
2

#10: Kan du förklara lite mer hur ni bor, så kanske det blir lättare att komma på en lösning?

Bor ni på bottenplan och har balkong ut mot en allmän gräsmatta som är brf:s?
Har någon annan granne satt upp insynsskydd eller liknande mot grannen bredvid?

Är det tillåtet att sätta upp trävägg, stängsel eller liknande för att hängna in en plätt?

Kanske kan brf avstå lite gräsmatta där man har rabatt med tåliga buskar, så att det inte syns nån skadad gräsmatta ifall hon skulle vilja gräva lite? Prata med styrelsen.

Tänker också som Oberons matte att situationen med lådan inne kan vara viktig. När ni bytte lägenhet bytte ju också lådan plats. Fundera på om det går att ha den på nåt annat ställe än den står nu.

• Redigerat 2023-02-24 06:51 av [skyggis_tryggis]
Mandra
3

Håller med samtliga som kommenterat. Att avliva katten är definitivt INTE ett alternativ.
En liten sandlåda är ett alternativ - det borde ju föreningen gå med på. Men glöm inte att göra ren den!
Håll katten inne - litet galler för ytterdörren brukar fixa detta. Typ kompostgaller. Har vi på alla ytterdörrar.
Hur länge sedan är det ni flyttade? Är det mindre än på förra stället?
Tänk på att det tar tid för katten att vänja sig vid omställningar. Man kan inte förvänta sig att det ska funka med en gång.
Den har varit innekatt i 10 år säger du. Har den bott hos er hela den tiden?

OberonsMatte
8

#10 Vad menar du med "protest"? Det är viktigt att komma ihåg att katter inte kan tänka "Nu ska jag minsann kissa och bajsa på fel ställe för att visa hur missnöjd jag är med att inte få gå ut, för det kommer husse/matte verkligen inte tycka om". Katter tänker inte så för de har inte den tankeförmågan och medvetenheten om vad kiss/bajs på fel ställe innebär för ägaren.

Katter har en medfödd instinkt att kissa och bajsa på ställen som de uppfattar som mest lämpade för det. När lådsituationen motsvarar katters naturliga behov blir det naturligt för katten att välja lådan när den vistas inomhus. En del katter är så invanda på lådan och känner sig så trygga med det att de inte ens vill kissa/bajsa utomhus.

Att kissa/bajsa utomhus innebär att katten lämnar närvaromarkeringar till andra katter i området. En del katter vill inte alls göra det, medan andra känner att det är viktigt att göra det. Hur en enskild katt känner inför det har med kattens personlighet att göra och går inte att påverka, annat än genom att förhindra att katten ges möjlighet att kissa/bajsa på allmän gräsmatta.

När det gäller toalettegenskaper så har utomhus följande egenskaper: Obegränsat antal möjliga platser, ingen storleksbegränsning, öppen plats med fri sikt och fria flyktvägar och grävbart material som är precis så rent från kiss och avföring som katten önskar.

Att katten tidigare använt exakt samma låda felfritt kan ha varit p.g.a. gammal vana, innan hon fick möjlighet att välja platser som bättre motsvarar hennes naturliga behov. Att plötsligt hållas inne när katten vants vid utevistelse innebär stress och all stress ökar kraven på lådsituationen.

Lådsituationen är alltså en väldigt viktig del i lösningen på ditt problem. Så:

Hur ser den befintliga lådsituationen ut? Antal lådor? Var är lådorna placerade? Hur stort bor ni? Vad är det för storlek och modell på toalådorna? Vilken sandsort är det i lådorna? Hur många ggr per dag rensas lådorna?

Var på golvet gör hon sina behov istället för i lådan? Är det direkt på golvet? I samma rum och alldeles i närheten där låda finns eller någon helt annanstans?

Sajtvärd Katter iFokus

Homer71
0

Är det någon som känner till att en katt fullständigt gräver sönder ca 10-15 kvm hittills av en gräsmatta? jag hittar då inget om det på Google, bara om någons grannes katt som kommer och gräver upp i rabatten, vilket är mer förståeligt då det oftare är löst underlag

Min katt kan hoppa och riktigt högt också, så lite nät framför dörren funkar inte tyvärr

Och katter har visst en egen vilja

Inlägget är redigerat av sajtvärden

• Redigerat 2023-02-24 16:29 av OberonsMatte
Magi-cat
1

#14 Nej, det har jag aldrig varit med om. 😺 Mina katter krafsar någon liten hög men absolut inte så jag skulle kalla det att förstöra gräsmattan, därför jag är lite frågande. Har aldrig hört talas om det heller, (Här är det bara vildsvin och möjligen grävlingar som gör någon åverkan att tala om.)

Er katt finner tydligen stort nöje i att gräva. Ett alternativ som katten finner roligare än gräsmatta vore nog det bästa.

[skyggis_tryggis]
6

#14: Jag kan inte se att du har svarat på frågorna som flera av oss ställde. Om vi vet mer om situationen så blir det lättare att komma med råd som kanske kan hjälpa. Frågor om tomten och lådan bl.a.

OberonsMatte
3

#14: Är du säker på att det är katten som gräver? Det finns många djur vars naturliga beteende är att gräva efter t.ex. mat i jorden, men att en katt skulle ställa sig och systematiskt gräva upp orörd gräsmatta känns inte särskilt troligt.

Hur länge har grävandet pågått?

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
4

Tänkte lite åt samma håll. Att gräva upp och förstöra gräsmattan låter inte riktigt som ett vanligt kattbeteende. Kisse brukar mer gräva en liten toaplats under en buske eller i en rabatt, eller för all del lite i gräsmattan. Men så pass att den blir förstörd … ? Kan andra djur ha "hjälpt till"?

[skyggis_tryggis]
2

#18: Mullvadar eller vildsvin? Eller en grävglad hund? Håller med om att det låter konstigt att en katt skulle kunna förstöra 15 kvadratmeter gräsmatta.
Är det en trolltråd?

• Redigerat 2023-02-24 17:10 av [skyggis_tryggis]
Uppkatten
1

Däremot dras ju katter till platser där andra djur varit och stökat. Det är många spännande dofter där.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Homer71
0

#19:
Vad är en trolltråd?

Homer71
1

Jag fick köpa kompost nät och lägga där hon förstört (precis vid entren givetvis) nu har hon börjat på andra ställen. Och för dom som inte tror mig, så har jag personligen sett henne flera ggr. Jag har nu skaffat en lastpallkrage och fyllt med vanlig sand, men den verkar inte intresserad henne. Jag förstår att ni inte tror mig då jag själv googlat mycket om detta, men kan bara hitta om katter som gräver i rabatter. Ska försöka ta lite bilder senare idag
Mvh
Christer

Homer71
1

#4: det är ju därför jag söker hjälp. Hon har ju som sagt varit innekatt i 10 år innan vi flyttade hit. Dålig kommentar för övrigt 😞

Magi-cat
3

#22 Det var klurigt! Katter kan ju vara lite speciella. 🐱 Det verkar som om hon har ett starkt behov att gräva efter åren som innekatt?
Bra att du försöker med allt! Vi får försöka tänka ut något som kan intressera mer än att gräva i gräsmattan …😺 Kattmyntarabatt? (Nej, jag vet inte …)