Katter iFokus

Katter

Etiketter: allmänt-kattpratbeteende
Läst 160 ggr
tavic
0

Funderar på att skaffa en till katt

Jag har en 5 årig brittisk korthår. Jag jobbar och är borta 10-12h om dagen, jag får dåligt samvete av att lämna min katt själv hemma varje dag och funderar på att skaffa en till katt. Jag har haft katt hela mitt liv, men aldrig två samtidigt. Hur fungerar det? Delar dom tex. kattlåda? Eller har dom en varsin? Jag antar att dom behöver en egen uppsättning med mat/vattenskålar, ska dem vara bredvid varann eller ifrån varandra? Hur introducerar jag dem för varann på bästa sätt? Jag är öppen för alla tips från den som har denna erfarenhet. Tacksam för svar!

Nephi
2

Dem behöver ha minst varsin kattlåda, dessa ska inte stå brevid varandra. Det som brukar rekomenderas är antalet lådor är det samma som antalet katter +1 extra. (Även om ännu fler alltid är bra!)

Vissa katter äter och dricker bra brevid varandra. Men speciellt i början kan det vara bra att erbjuda mat och vatten på flera olika plaser för att vara säker på att katterna inte visar antydningar på resursvaktande. Är någon av dem resursvaktande så kan det bli problem med att någonsin få den att äta ihop.

Introduktion finns det andra som har betydligt bättre koll på så det överlåter jag till dem. 😁

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Fridaaaa
0

#1 De kan stå bredvid varandra, om katterna accepterar det, aldrig varit problem här.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nephi
6

#2: Fast katter brukar räkna lådor som står förnära varandra som en låda från vad jag fått lära mig, samt att det kan ge resursförsvar och då kan den som resursförsvaras slåss för att få behålla båda lådorna själv och den andra får inte möjlighet att uträtta sina behov på rätt ställe

Fridaaaa
0

#3 Det är nog väldigt individuellt, vet många som har bredvid varandra, utan problem, är oftast såna med huv men även andra. Aldrig hört någon sån konstig rekommendation

Uppkatten
6

#3 Exakt så brukar rekommendationerna se ut!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Nephi
3

#5: Vad bra 😁 Då mindes jag rätt från etologi kursen

Lo34
1

Jag skaffade nyligen en till. Köpte nya mat/vattenskålar som jag ställde lite ifrån min gamla katts mat/vattenskål. Det slutade med att dom drack och åt från samma skålar och ingen av dem rörde dom nya skålarna så fick plocka bort dom. Nu dricker och äter dom alltså ur gemensamma skålar.

Mina har även gått på samma låda utan några som helst problem. Tänkte att jag skulle prova med en och köpa en till om det inte fungerade men det verkar dom inte bry sig om alls, så länge du gör rent den ofta.

Jag gjorde säkert allt i motsats mot vad man ”ska” göra. Jag lät dom träffas så fort den nya kom hem och höll dom inte separerade alls. Det frästes lite i någon dag men sedan gick det över.

Jag har alltså gjort ”fel” med låda, matskålar och introduktion. Men dom är ändå bästa vänner idag och blev det efter ca en vecka efter jag tog hem den nya. Nu är dom alltid med varandra, busar leker myser och tvättar varandra.

Tror man får prova sig fram vad som funkar för en själv. Ingen katt är ju den andra lik även om det finns en massa ”regler”

Uppkatten
2

#7 En del katter är oerhört kattsociala. Det kan också ha lite med katternas ålder att göra.

Men att ha gott om resurser där hemma (flera kattlådor/matskålar/vattenskålar) är att rekommendera, så det inte går på tok alldeles i onödan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
0

#5 & #6 Verkar rekommenderas olika då, aldrig hört det inte ens från väldigt kunniga personer.

Uppkatten
5

#9 Vet inte vilka personer du anser är "väldigt kunniga", men om vi tar en vanlig populär lättläst bok som Din katts beteende av Susanne Hellman Holmström så skriver hon t.ex. att man bör ställa lådorna på olika ställen i bostaden och inte bredvid varandra. Detta eftersom en av katterna kan utse sig själv till "Securitas-katt" och vakta ingången till kattlådorna, så att den katt som är lägst i rang inte får tillgång till kattlådorna. Den katten riskerar då att behöva uträtta sina behov någon annan stans.

Uppkatten
4

Även Jaxon Galaxy rekommenderar att kattlådor inte ställs sida vid sida (i det här fallet om man har flera katter).

https://www.jacksongalaxy.com/blog/youre-settingup-your-litter-box-all-wrong/

Men han kanske inte heller räknas till "de kunniga"?

You are Setting up Your Litter Box All Wrong Hint: for more on related topics, see The Benefits of Natural Litter For A Healthy Cat: Catify Why You Shouldn't Toilet Train Your Cat There is proper litter box etiquette and a correct way to set-up your cat’s litter box. This affects the mannerism in which your cat relates [...]