Finns de kattraser som är lite mer allergivänligare
Hej, jag är i spekulationer att skaffa en katt. Först tänkte jag bara adoptera men min sambo är allergisk mot pälsdjur men han reagerar olika. T.ex. han kan hantera arabisk mau/arabian mau, min bror äger 3 st från förenade arabemiraten . Men vanliga huskatter och persisk katt kommer få honom att reagera.
Vilket får mig att misstänka att min partner kan vara ras specifik på vilka han reagerar på. Min sambo är ras specifik när de gäller kanin och hundar. Vilket han också verkar vara åt katter.
Vilket får mig att undra vilka raser i Sverige min sambo kanske kan tåla att hantera.
Sibirisk katt har vi.
Funkar utmärkt men viktigt att ha på prov först.
Finns ingen mer allergivänlig ras än en annan, det är mer individer man reagerar olika med. Tänk också på att det finns risk att allergier blir värre eller fler.
"I'm too old for this shit."
#2 Tänkte bara kolla om de fanns någon ras vissa hanterar bättre. Känner till att allergi är individuellt. Jag själv är allergisk mot hö men vi har luftrenare och luftfuktare för att minska ner allergener i lägenheten.
#3 Som sagt, det finns ingen ras som är ett mer säkert kort än en annan.
"I'm too old for this shit."
Porslinskatter som rengörs med sllergivänligt diskmedel .
Tyvärr finns det inga allergifria katter som alla tål.
Det ligger på indivinivå.
Stolt ägare till tre La permer
Även om man tål en ras till att börja med så är risken att man inte tål den på sikt. Ofta reagerar allergiker extra mycket på kattungar och på okastrerade katter. Jag tycker inte att man bör skaffa katt om man vet med sig att någon i familjen är allergisk. För reagerar man med allergi så är det väldigt svårt att städa bort kattallergenerna ur bostaden sedan (det räcker inte med att katten flyttar ut). Och det är stressande för katten att behöva byta familj p.g.a. allergi i familjen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#6 Nu var det inte jag som bestämde att katter är okej. Jag gav tips till min sambo om djur han kan hantera och jag är helt villig att ha men det var nej på alla dom. Men han sa att hundar och katter är okej för de är något han haft största delen av sitt liv även fast allergin anledningen till att jag ställde frågan ☺️
Så jag ville bara kolla gällande raser för att göra det enklare för honom. Jag får fortsätta leta vidare om djur och se om han kommer gå ifrån hund eller katt. För vi har inte tid för en hund. Han är även allergisk mot hundar.
#7: Vi har en Sphynx och det fungerar för oss. Innan vi köpte katt åkte vi till uppfödaren och gnuggade in flera örngott på kattmamman och alla kattungarna. Rejält, på båda sidor. Sedan sov vi på örngottet och låg i deras allergener hela natten, och eftersom vi alla mådde bra dagen efter så bestämde vi oss för att satsa.
Vi har också hund trots allergi, en mycket älskad pudel har vi och har haft i 14år. Jag vet hur svårt det kan vara att vara djurälskare och allergisk och man vill såklart inte göra något förhastat.
Försök att träffa olika katter och testa. Se till att han stoppar näsan i katterna och gnuggar sig ordentligt i ögonen.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Min kompis som är hund- och kattallergiker, förutom att hon är höallergiker, trots att hon vistas mkt i stall… har två storpudlar och två devon rexkatter.
#8: Sant, han är med på att skaffa fler kaniner men jag sa nej. Eftersom det har kostat mycket för mig pga många hälsoproblem. Bara de senaste 3 månader även med försäkring har jag lagt 20 000 på veterinären och tycker de räcker med en som är speciell nu.
Så vi försöker hitta något annat husdjur som passar oss. Kaninerna är katt och hundvana men de har sitt egna rum i lägenheten. De fick största sovrummet som har gjorts om till kaninrum.
Jag ska se till att träffa andra katter och se hur min partner reagerar.
Men skaffar ni katt så får ni ju ännu ett djur som kan komma att få mycket höga veterinärräkningar.
Och även om kaninerna är katt- och hundvana, så kanske katten inte är kaninvan.
Det händer att katter både skadar och dödar kaniner. Har själv varit med om bl.a. att katt lämnats åter till katthemmet av en hysterisk familj som påstod att katten "attackerat" familjens älskling (kaninen). Naturligtvis var det en familj som inte hade koll på djuren och djurs beteenden. För självklart kan en katt se kaniner som "mat" och inte som familjemedlemmar. Vi hade själva en katt en gång i tiden som kom insläpandes på en vildkanin som han hade fångat… Samma katt var bästa kompis med vår egen kanin…
Vad jag vill ha sagt är att: har man katt och kanin ihop så får man ha extra koll (läs: stenkoll) tills man ser att det fungerar. Och man får påminna sig själv om att katter kan vara bra på att öppna dörrar…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#11: Vi har extra barriär för kaninernas rum och om vi skaffar katt. Så blir det en extra skyddsdörr istället för bara ett staket.
Nu hade jag hög räkningar pga jag hade en kanin som hade kronisksjukdom pga felavel. Han kunde sluppit allting om de var korrekt avel och jag var tvungen att avliva honom tillsist när hans mage började krångla och de var nått fel med blindtarmen. Det var inte alla problem från kronisk snuva till kronisk öroninflammation, försämring av ögonen etc. Även fast han inte va gammal. Den jag har fortfarande vid liv nu har väldigt känslig mage och kan få magstopp vilket kan vara livshotande för kaniner och inom ett dygn kan han gå bort om han inte får direkt vård. Eftersom jag redan prövat att ha två kaniner samtidigt med hög vårdkostnad, så vill jag inte ta in en extra kanin men har plats att ta in övergivna kaniner om de behövs tills de hittar en lösning. Anledningen till att jag skär ner på kaniner.
Eftersom jag har nära kontakt med en som jobbar med att rädda övergivna djur eller skadade.
Kaninerna och katten kommer inte umgås om jag inte tycker de kan vara nära. Samt vi har varit katt och hundvakt flera ggr.
Kommer nog få ta hand om 3 katter om en månad om vi inte hittar en lösning pga min ena bror håller på att bli hemlös. Så för att lösa tillfälligheten får han bo hos oss tills han hittar nytt ställe 😅
I bland går saker inte riktigt som man planerar. Så de blir en full lägenhet framöver.
Min pappa är pälsdjursallergiker, och katter är näst värst för honom. Det brukar tydligen vara så. Kaniner är värst, sen kommer katter.
Han har reagerat på långhåriga katter som jag haft. Men det är nog mest för att det blir så mycket pälstussar överallt.
Min huskatt, som är korthårig, tål han väldigt bra. Han kan klappa på henne och så, men får ju tänka sig för så han inte kliar sig i ögat sedan.
Det viktigaste är ju att hålla hemmet rent från päls. Och jag upplever det enklare med korthåriga katter.
Har ni dessutom en luftrenare så hjälper den kanske till lite också.
Det finns även schampo man kan bada dom i en gång i veckan för att hålla allergenerna nere på katten, men det känns inte som något jag skulle rekommendera.
Det finns även foder man kan ge katten för att hålla allergenerna nere.
Det bästa är att ni testar med en katt. Ha en tröja eller ett örngott som katten kan ligga på nån dag, sen tar ni hem det och ser hur din sambo reagerar 😊
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Dock är det viktigare att ge katter foder de mår bra av, än att ge dem ett foder för att människor ska må bra.
#15: precis, därför är jag lite osäker på detta foder.
I USA ger de väl katterna injektioner då och då för att hålla allergenerna nere, men det känns inte som en bra lösning.
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪