Katter iFokus

Katter

Etikettkatt
Läst 504 ggr
Lemonadis
1

2 katter, behöver hjälp

hej!
Har 2 katter den ena är hane 3 år bondkatt, den andra är en hona på 1 år. Dom går jättebra ihop inga problem där.

Men problemet är att honan klöser på min3 månader gammal säng och 1 månad soffa frenetiskts så mycket så att sängen ser väldigt riven ut nu på flera ställen.

Dom har ett stort kattträd, jag leker med dom dagligen efter jobbet. Men vad jag än gör så är hon på mina möbler även fast jag schasar bort henne med ljud eller vatten sprutan från möblerna så är hon där igen efter några minuter så håller det på varje kväll. Börjar bli riktigt trött på
det här beteendet!

• Redigerat 2022-04-04 19:01 av Lemonadis
Pilspets
0

Det ska finnas en sprej som luktar illa så att katterna inte vill klösa. Vår katt gjorde det men vi ställde en klösbräda framför.

Ibland när hon är busig så klöser hon bara för att få uppmärksamhet.

Lycka till!

Lemonadis
0

#1: har satt klösbräda på hörnen av sängen och soffan men då klöser hon jämte istället, har testat en fyy sprej men den funkar i några minuter tills lukten avtar sen är hon där igen.

Maria
3

Finns "sängkappa" i tyg som skyddar madrssen. Det har vi och det har räddat vår säng.

/Maria

Uppkatten
11

Du måste omedelbart sluta spruta vatten på kattstackaren, det gör ingen som helst nytta, utan genererar bara en otrygg katt och tär på tilliten till dig. Det är en myt att man kan "uppfostra" katter genom att spruta vatten på dem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-04-04 19:53 av Uppkatten
Uppkatten
3

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Följ 4 enkla steg. Använd FELIWAY Classic för att ge din katt trygghet och motverka att den klöser på möblerna.
Uppkatten
7

Sedan är det så att nya möbler luktar främmande. Katter är känsliga för dofter. Luktar något främmande så gäller det att sätta sin egen doft på det.

Katter har doftkörtlar på sina tassar. När de klöser lämnar de doftspår.

Läste ett tips härom dagen att man kan prova att hänga ett överkast eller något annat som luktar hemma över nya möbler, för att underlätta för katten. Har inte testat det själv, men det kan ju vara värt att prova.

Ett klösträd kanske är för lite? Här hemma har jag 5 klösmöbler i en etta (olika modeller). Fundera också över var klösmöbeln är placerade. Står de instoppade i ett mörkt hörn är de ofta ointressanta för katten. Jag har tre placerade vid fönster = mycket populärt.

OberonsMatte
5

Katter har ett medfött behov av att vässa sina klor och doftmarkera sitt revir (vilket även görs genom klovässning).

Var och på vad katter väljer att vässa sina klor och doftmarkera beror på naturliga beteenden och behov och är alltså inget som katten behöver "lära sig" eller kan "lära sig av med". Katter följer bara sina medfödda naturliga beteenden och behov.

Den som delar hem med en katt kan dock studera sin katts beteenden, läsa på om katters naturliga beteenden och behov och därefter skapa fungerande lösningar som tillgodoser både kattens behov OCH skyddar övrig inredning.

Ställer man in nya klösvänliga möbler på klösvänliga ställen i kattens kärnrevir så kommer de klösas på. En soffa med stoppade armstöd och gavlar är en perfekt klösmöbel utifrån katters naturliga beteenden och behov. Den står stadigt, har klösvänligt material och funkar utmärkta att sträcka sig upp mot för att vässa klorna. Hörnen sticker oftast ut och passeras ofta vilket även gör att katten också gärna vill doftmarkera där (genom klovässning). Detsamma gäller en säng med resårbotten.

Soffa och säng måste alltså SKYDDAS och det görs effektivast genom att man döljer utsatta delar med en filt/pläd/ sängkappa eller överkast. Då funkar inte alls lika bra att vässa klorna där.

Eftersom klösbehov finns så måste man även ERBJUDA lämpligare alternativ. Ett jättestort klösträd är inte alltid ett jättebra klösalternativ. Det gäller att granska den s.k. klösmöbeln noga och se om det verkligen är klösfunktionen som är möbelns huvudfunktion. De flesta klösträd har för korta och för oåtkomliga klösstolpar för att bräcka en stor och stadig stoppad soffa. Var det erbjudna klösalternativet är placerat har också stor betydelse för om det används till att klösa på eller inte. (Att klösa är som sagt även en doftmarkering).

Att fya, spruta med vatten, klappa i händerna, schasa bort eller vad nu kan tänkas göras när katten klöser på oönskat ställe är meningslöst och riskerar snarare att uppmuntra beteendet. Det enda katten lär sig då är att beteendet ger uppmärksamhet! Och DET kan katten komma ihåg resten av livet och då blir det oönskade beteendet även ett inlärt beteende. Att uppmärksamheten är tänkt att vara negativ har NOLL betydelse för en uttråkad och rastlös katt som vill att det ska hända något.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är mina katters favoritklöspelare. Den nedersta stolpen är 80 cm hög (nås direkt från golvnivå) och har bytts ut ett flertal gånger (Träd: takhögt Kattens No1 Eiffel). Att just den där stolpen är så populär beror förmodligen på att den finns precis vid öppningen mellan kök och vardagsrum, dvs. en öppning de passerar naturligt flera ggr per dag. Jag har en ännu högre stolpe i ett hörn längst in i vardagsrummet, men den stolpen är nästan oanvänd.

Man kan även köpa enkel stolpe på golvplatta och placera på olika ställen för att hitta där de används mest. Gärna närmare 1 meter hög och stabil så att katten verkligen kan sträcka sig upp och vässa.

Sajtvärd Katter iFokus

Lemonadis
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så mycket för era svar finns saker som jag kan testa framöver! Så här ser mitt klösträd ut. Jag tycker att den har mycket klös yta ändå!

Uppkatten
4

#9 Mät klösytan (repet) på nedre stolpen (upp till första avsatsen). Det bör gärna vara rep upp till ca 80 cm:s höjd på nedre stolpen så att katten kan sträcka ut ordentligt.

[Devya]
1

Jag tror ni måste skaffa flera klösträd och försöka klura ut vart ni behöver sätta dem för att de ska sluta klösa på möblerna. Jag har en katt och ett lika stort klösträd som du har samt ett litet mindre ett och en mini version. Jag har alltså tre stycken för en katt, och jag har behövt testa vart de passar bäst för att hon skulle använda dem istället för soffan och andra möbler. Jag hittade en perfekt plats för alla tre, en står i köket bredvid diskbänken, där hennes matskål även finns (måste ha matskålen där så att barnen inte får tag på det), en står mitt i vardagsrummet mot en vägg, där hon passerar jämt och den tredje står i vårt sovrum vid fönstret. Vår katt klöser numera ALDRIG på något att annat än katträden. Vi har alltså hittat de rätta ställen och det tog oss två-tre försök.

Catlady91
2

Klösträd och klöspelare är bra, men man måste också kolla hur stadiga de är. Finns det risk för att den kan börja vicka eller vingla, så går katten inte dit. Tänk på vad de klöser på ute. Träd, husväggar, stubbar m.m. Du måste matcha det, och när du gjort det så kommer katten klösa där 😊

Jag har en katt, och hon har tre klösträd, en klöspelare och en klösbräda. Hon är ALDRIG på mina möbler. Tja, vid lek i soffan kan hon lägga klorna emot, men inte riva.
Jag har ett klösträd i sovrummet, bredvid sängen. Jag har två i vardagsrummet. Ett längst in i ett hörn, vid ett fönster. Den älskar hon. Och ett vid mitt akvarium som hon kan ligga på och titta på fiskar. Och en klöspelare på närmare 1m i hallen, som hon ofta använder och passerar. Alltid när det kommer folk, klöser hon där 😊

När det gäller att spruta vatten, så är det faktiskt inte så illa som folk vill tro. Men det är något du ska använda över kort tid, det är absolut ingen långsiktig lösning.
Jag använde det på min katt, för att hon skulle lära sig ordet nej. Det räckte med ett sprut, så fattade hon vad nej betydde. Hon lärde sig sedan, bara av ordet nej, var hon fick och inte fina vara. Hon får inte vara på köksbänken eller bord, och det lyssnar hon på.
Jag har använt denna teknik på mina jourkatter också och det har fungerat.

Det skapar inte en otrygg katt, eller ett dåligt band mellan människa och katt, om det används på rätt sätt. Alltså aldrig under lång tid, och bara när den gör något fel. Det är bara för att lära katten ordet nej.

Kommer nog bli halshuggen pga detta uttalande, men jag står för det då jag sett att det fungerar. De katter jag använt det på lärde sig snabbt ordet nej, och de kom och ville gärna mysa och kela med mig.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maria
4

Vår katt Lakritz har flera klösställen men jag har märkt att han gillar att klösa på hallmattan. En sådan där avstampsmatta med gummi inunder. Billig, och den har vi precis vid dörren.
Nu har jag köpt en till som vi har i uterummet vid den dörren och även där klöser han.
Väldigt smidigt.
Så det behöver inte alltid vara just pelare.

/Maria

Uppkatten
9

#12 Nu måste jag stoppa dig igen.

Att spreja vatten på katten är ALDRIG-ALDRIG-ALDRIG okej, och att du dessutom gör det på katter som inte är dina gör mig mörkrädd. DET är definitivt INTE vad katter i jourhem ska behöva bli utsatta för.

Det är så att jag har god lust att kontakta ditt katthem och uppmana dem att genast ta katterna därifrån.

Det här visar än en gång att du är mer oerfaren än vad du själv tror, och att du måste ta ett steg bakåt och lyssna och lära.

Jag har förstått att du vill väl, men det blir fel.

Gör om och gör rätt.

Att på olika sätt bestraffa katter, vare sig det är en eller flera gånger, är ALLTID fel.

Det finns inget rätt sätt att spreja vatten på katten.

Catlady91
0

#14: har du några bevis för det?
Har du sett min katt och vår relation?
Hur gör katterna emot varann för att sätta gränser?

Mitt katthem vet om vad jag gör med katterna, och de har inte sagt något. De har sett vilka bra katter jag lämnat, och de ser mig som ett bra jourhem.

Det vore värre om jag slog katten, eller hur?

Sedan går inte jag och sprutar vatten på dom hela tiden. Ofta träffar jag dom inte ens.

Lugna ner dig lite, jag vet vad jag gör. Jag är inte så dum som du verkar tro.

Uppkatten
7

Du är ingen katt, och du ska inte leka katt, i din relation till katter.

Och nej, katter sprutar inte vatten på varandra.

Det är inte heller så att man ANTINGEN sprutar vatten på katter eller slår dem.

Man låter bli båda delarna.

Och nej, du har inte koll på vad du gör i det här fallet.

Att spruta vatten på katter är en gammal myt om hur man kan uppfostra katter.

Men som sagt: det finns inget rätt sätt att spreja vatten på katter.

Och man sprutar definitivt inte vatten på katthemmets katter. Inget seriöst katthem ställer upp på sådant.

Mitchika
5

#15: Det är jättebra att deras volontärer kommer ut och postar offentligt på forum om det här. Då vet jag att XXXXs katthem är något jag inte kommer rekommendera folk att stödja, om det är den typen av metoder som dom står bakom och finner acceptabla.

Det är dom som du är volontär och jourhem för enligt din egen sajt, inte sant?

Namnet på katthemmet bortredigerat. /adm

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

• Redigerat 2022-04-11 12:37 av Uppkatten
Catlady91
0

#16: har du sett de katter jag adopterat ut?

Vi kan ju ta den senaste som exempel.

Otroligt rädd och skygg, lät mig inte komma nära och fräste om jag kom för nära. Även om jag inte tittade på honom.

Han adopterades ut som en stor kelgris, och igår träffade jag hans nya matte. Hon berömde mig för vilket bra jobb jag gjort med honom. Hon såg honom i början, då han var så rädd, och hur han är nu. Jag har också fått otroligt mycket beröm från katthemmet för vilka bra katter jag lämnar efter mig.

Alla har olika syn på saker och ting, och det är helt okej. Men jag har sett detta, inte bara på de katter som varit hos mig utan andra också, och det har fungerat. Och INGEN har haft en dålig relation till sin katt. Däremot har katten lärt sig ordet nej, och lyssnar på det.

Catlady91
0

#17: men lägg av nu, vad är detta? Dra inte in dom!!

Och jag är inte jourhem bara åt dom.

Skit i vad jag skrivit, skit i mig, tack och hej

Mitchika
5

#19: Men det var ju du som drog in katthemmen genom att säga att dom var helt okej med dina metoder och att du sprutade vatten på deras katter? Det du postar på nätet är offentligt och du gör reklam för sajten i din signatur. Det är inte svårt att hitta.

Catlady91
0

#20: och därför måste man skriva ut att man inte ska adoptera från det katthemmet? Utan att ens ha någon bevis för att katterna fart illa?

Mitchika
5

#21: Nej, jag skrev att det är bra att känna till så att man inte omedvetet stöttar ett katthem som står bakom och stödjer metoder som dom flesta idag vet är fel och inte rätt eller snällt mot katterna.

Uppkatten
6

#18 Katter kan absolut bli fina familjekatter TROTS att någon har varit oförståndig och sprutat vatten på dem.

Men fortfarande kvarstår det faktum att det är fel att använda bestraffningsmetoder som denna på katt och att det inte ska förekomma.

Catlady91
0

#22: så därför måste du skriva ut vilket katthem det är?

Du är medveten om att du då sprider dåligt rykte om ett katthem som tar in massa katter, och riskerar att de stänger ner? Pga EN person som använder fel metod? Du tycker det är en bra lösning?

Mitchika
3

#24: Du har skrivit ut vilket katthem det är. Jag hittade det på din offentliga sajt som du gör reklam för i din signatur, som bara är att googla fram. Det är inget hemligt eller något som jag spenderade massa resurser och detektivarbete på. Det står direkt i artikeln jag länkade till, som är bland det första man ser på sajten. Du skriver att katthemmet vet om och står bakom dessa metoder i inlägg #15.

Försök inte skylla det här på mig. Du får det att framstå i dina kommentarer att katthemmet känner till och står bakom en dålig metod och när jag då sen säger att det är bra att känna till vilket katthem det rör sig om så att man inte stöttar detta utan att känna till det, då försöker du lägga skulden på mig?

Catlady91
0

#25: jag jobbar inte bara för dom, jag hjälper fler.

Kanske var otydlig, de vet att jag uppfostrar dom och lär dom ordet nej. Men jag har inget minne av att jag sagt uttryckligen till dom att jag sprutar vatten på katterna.
Sedan handlar det inte om att jag står och sprayar ner hela katten med vatten och sprutar en snabb stråle emot dom.

Och det finns inga bevis, vad jag sett, som säger att detta skadar katten. Däremot att inte ha regler är skadade för alla djur. Nu säger inte jag att man ska skada djuren eller straffa dom, men man ska ha tydliga regler och gränser.

Det var du som skrev ut här i inlägget vilket katthem det var, och skriver att man inte ska stötta dom.

Den här diskussionen kan vi ta i pm, inte här. Och att du väljer att gå ut med katthemmet namn sådär, är inte okej på något sätt.

• Redigerat 2022-04-11 12:03 av Catlady91
Catlady91
0

Rättar mig i.mitt uttalande om att katthemmet var okej med min metod.
Jag frågade precis, och de var INTE okej med denna metod.
Det respekterar jag, såklart, och slutar med den metoden direkt.

Hur jag gör emot min katt är ju min sak, men när det gäller andras katter (oavsett om de går ute eller om man är jourhem) måste alltid ses från kattägarens synvinkel.

Vill jag spraya min katt med vatten, så är det mitt val och jag som får ta konsekvenserna.
Men jag måste acceptera och respektera vad andra kattägare säger. Säger katthemmet nej till en metod, så gör jag inte den längre.

Däremot undrar jag, vad gör man om inga andra metoder fungerar? Ska man då acceptera att katten gör som den vill? T ex klöser sönder mina möbler, eller går på köksbänken med sina skitiga tassar?

Uppkatten
10

#27 Ja, en katt är en katt, och gör som en katt tycker är rätt.

Klöser katten på möblerna så får du försöka ge katten bättre ställen att klösa på, där den hellre vill klösa. Anpassa miljön.

Att hålla katter borta från bänkar och bord får du nog se som nära nog omöjligt. Torka rent bordet/bänken innan du ska hålla till där.

Din värld och kattens värld ser väldigt olika ut. Katten agerar utifrån sin världsbild och har väldigt svårt att förstå din bild av världen.

Mitchika
6

Uppkatten: Tack för att du tog bort namnet på katthemmet i mitt inlägg #17 efter att det framkom att katthemmet inte alls står bakom bestraffningsmetoder som att spruta vatten på katterna. 🌹

TatsuOni
1

Min ena katt klöste på soffan i början. (Kan dels bero på att katterna hade en helt egen soffa i stallet.) Klösträdet vi hade ratade han helt. Klösbrädan vi har nu älskar han! Började med att ha kattmynta på det och det älskar han, medans den andra katten inte bryr sig alls.

Idag klöser han till 90% på klösbrädan och kan ibland klösa på soffan vid lek. Jag säger då nej (utan någon fysiskt bestraffning) och går och sprejar kattmynta på klösbrädan. Då går han dit och fortsätter.

Det betyder inte att den metoden fungerar för alla katter. Utan man får testa och testa.

Och som andra har nämnt, så är det bra att ha skydd på möbler som katten klöser på. Så har vi gjort tidigare för att t ex skydda en stol. T ex en filt är ju lättare att byta ut, än en hel möbel.

Gammelkatten klöste lite lätt i soffan, men kom att föredra dörrmattan vi skaffade. Där ansåg vi att det var helt okej om han klöste. Den är lätt att byta ut!

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Catlady91
1

Mina två senaste jourkatter förstod inte det här med klösträden, men klöspelsren i hallen var dom gärna på. Och då låg dom på rygg och klöste högt upp.

[Devya]
5

Ville bara inflika det här med ordet nej och spruta vatten. Jag har lärt min katt ordet nej utan att behöva spruta vatten. Jag stiger endast upp och säger skarpt till nej och så skuttar hon iväg. Det enda jag gjorde där innan för att lära henne nej var att lugnt och stilla ta upp henne och lägga henne ner på golvet. Hon försöker nämligen stjäla mat från oss då vi äter och då får vi ofta säga nej åt henne. Våra barn (3,5 år och snart en 2åring) säger nu också nej åt henne då hon försöker stjäla mat från dem och hon har börjat lära sig att lyssna på dem också. Tänk om vi skulle använt oss av spruta vatten metoden, då skulle nog barnen fått helt fel idé. Nej, det här med att spruta vatten är nog aldrig en bra idé. Katter ska inte bestraffas fysiskt på det viset, inte mina barn heller. Är det inte ok att göra så mot vuxna eller barn så ska det inte heller vara ok att göra så mot djur. Lite så tänker jag kring det.

Så, man behöver inte börja hålla på att spruta vatten. Det känns överdrivet då det räcker mer än väl att säga nej. Jag behöver inte ens säga till på skarpen mera åt min katt, hon förstår direkt vad jag menar om jag säger nej nu.

Samt det här med att lära katterna var de ska klösa. FLYTTA OMKRING på katträden tills ni hittar en plats där de vill gå och klösa (samt se till att ni har rätt sorts katträd/klösmöbel). Jag gick inte omkring och sa nej till min katt då hon klöste på soffan. :D Istället försökte jag klura ut vart jag behövde sätta katträden så att hon skulle föredra dem istället. Det fungerade utmärkt och vår katt går aldrig på något annat nu.