Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 3325 ggr
Emiis
1

Oriental och Scottish Fold uppfödare sökes!

Hej!

Jag och sambon har funderingar på att skaffa två raskatter. Har kollat runt lite på nätet efter uppfödare men hittar inga som har hemsidor som är aktuella. Så nu tänkte jag testa här och se om ni kan hjälpa mig!

Vi är intresserade av Oriental och Scottish fold och planen är att vi vill ha kattungarna lagom till jul så man hinner vara hemma med dem så länge som möjligt så man hinner skapa trygghet /band till katterna innan jobben drar i gång igen. Finns det någon uppfödare som planerar att ha en kull nu till hösten?

Vad har ni för erfarenhet av raserna , personliga åsikter och lite beteende hos dem?

All info jag kan få är intressant!! Så jag hoppas på en massa :D

// Emii

Valkyrija
1

Scottish Fold avlas inte i Sverige fick jag höra när jag letade. Tydligen så har de så mycket problem med sina leder att ingen vill avla på dem 😕

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Emiis
0

Glömde skriva att de gärna ska ligga inom Stockholmsområdet eller närliggande län :)

Okej va tråkigt det måste jag forska vidare i!

Emiis
0

Har hittat på blocket i Malmö , men man vet ju inte hur seriöst det är. Men de har ju korsat Folden med en brittisk så där är ju allt som det ska vara.

ElisabethB
2

Kolla på siames iFokus när det gäller oriental, det är en syskonras till siamesen och finns en hel del orientalfolk där.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

burmamys
4

Scottish fold är så vitt jag vet inte en tillåten ras. Oriental kan du säkert få många svar på Siames iFokus! =)

burmamys
7

TS jag är lite nyfiken på hur ni kom fram till den kombinationen eftersom det är en lugn och självständig ras (Scottish är mkt lik brittiskt korthår) och en aktiv och kontaktsökande (oriental är mkt lik siames)? Det kan såklart gå jättebra, men chansen att få två katter som får stort utbyte av varandra ökar om man väljer katter med liknande behov av aktivering och social kontakt.

Emiis
0

Tusen tack för svaren , ska kolla med siames iFokus!

Haha min sambo och jag hitta två olika favoritkattraser, Än så länge kollar vi bara , men som du sa har jag funderat över kombinationen och att den inte är aktuell utan det blir ändrar eller. Eftersom de ska kunna hålla varandra sällskap så  bör de vara på samma nivå :)

Åter igen tack för tipsen!

Ellismakaroner
0

#7 Men det behöver inte vara omöjligt för det! Kanske kan ni hitta en oriental som är lite lugnare och en scottish som är lite mer energisk. De är ju individer och alla är inte rastypiska🙂(Mina två katter har i princip varandras rasers personligheter.. Ena är oriental! Hon är väldigt lugn och försiktigt)

[[eskils_]]
5

Vad ni än väljer för ras, så se till att katterna har stamtavla, så alla hälsotester m.m. är gjorda!

Låt er inte luras av någon uppfödare av "nästan-raskatter" som bara är ute efter att tjäna pengar på sina katthonors bekostnad.

[Lilyz]1
6

Eftersom Scottish Fold inte är en godkänd ras i Sverige (pga dess hälsoproblem) så kanske ni kan kika på Brittiskt korthår istället? Den rasen är väldigt lik men utan broskdefekt (som gör att öronen hänger).🙂

Bizi
2

Fast det finns visst skottar i Sverige, det är bara SVERAK som inte godkänt dom, det finns uppfödare från andra förbund i Sverige som avlar på skottar.

[Lilyz]1
9

#11 Du har rätt, fel av mig. Rättning på inlägg #10: Rasen är inte en godkänd ras enligt SVERAK. Jag tycker dock att SVERAKs avståndstagande till rasen är något man ska ha i åtanke innan man skaffar sig en sån. Min personliga åsikt är iaf att man inte ska avla på den typen av defekt. 🙂

[dynamitella]
4

Finns gott om uppfödare om man är tålmodig och har råd. Se till att få en med stamtavla från en seriös uppfödare. Köp inte någon av de i Malmö. De är troligen smuggelkatter.
https://www.facebook.com/groups/152028914914770/?fref=ts

Emiis
0

Haha ska absolut inte köpa dem i Malmö , var bara för att konstatera att de finns i Sverige men att hitta någon seriös är svårt. Ska leta vidare då vi är väldigt intresserade av rasen. 

Har läst på mycket om dem och är mycket medveten om deras mutation som kan leda till ledproblem , det är även kopplat till att de  inte får bli för tunga. Är dessutom väldigt erfaren i området Atros och led problem då jag har en hund med dålig höft men som mår super bra! Så jag är inte helt avskräckt av de hela. Dessutom ingen katt är felfri tyvärr.

#7 Ja jag är väldigt sugen på att ha två olika raser , så vi får väl se hur det slutar. Kanske blir det två olika eller så blir det från samma ras. Men som du sa det är ju individer och måste inte vara rastypiska :)

#13 Tack för facebook länken! Och som ovan nämnt det skulle jag inte göra ;)

[[eskils_]]
13

TS du ber om personliga åsikter.

Min åsikt är att den enda kattavel som är bra, är den som strävar efter att förbättra katternas hälsa och möjlighet till ett naturligt kattliv, och där man genomför alla hälsotester, blodgruppsbestämningar osv som krävs för att få stamtavla.

Jag anser att det är käpprätt åt helskotta fel att avla fram katter med defekter, bara för att några människor (=köpare med feta plånböcker) tycker att de ser "roliga" ut. T ex persern med kända andnings-/ögonproblem för att näsan sitter för nära ögonen. Eller munchkinkatterna med så korta ben att de inte kan springa och hoppa normalt. Eller scottish fold med öron som inte går att vinkla ordentligt, vilket är nödvändigt för ett rovdjur som katten för att höra var bytena finns. Eller manx med kända ryggradsrelaterade defekter.

Katter är inga leksaker eller statusprylar!!!

Vill du ha två katter som passar ihop rekommenderar jag att fråga på ett bra katthem. De har ingående kunskaper om sina katter och kan säkerligen erbjuda dig ett radarpar kattkompisar som trivs jättebra ihop. Samtidigt gör du en god gärning, och det brukar ju kännas bra. Ibland har katthemmen raskatter också, från dödsbon t ex.

[[eskils_]]
2

Nästa gång jag skaffar en katt kommer den, igen, att vara en korthårig huskatt från ett katthem. ❤️ Om jag av någon anledning vore tvungen att välja en raskatt istället, skulle jag välja en Russian blue eller en ocikatt, för de raserna har inga kända hälsoproblem.

burmamys
8

#15 instämmer helt! TSjag kan även förstå önskan att köpa en raskatt från (seriös) uppfödare eftersom du då vet att katten fått en mycket bra uppväxt med bra mat och kärlek, och kan följa stamtavlan och även få support från uppfödaren. Oavsett om du köper från katthem eller från en seriös uppfödare, så hoppas jag att du ser till katternas bästa i första hand. Det finns många sunda kattraser, och ofta är de problem som finns i en ras sådana som man genom tester på avelsdjuren ser till att undvika, dessa tester ingår då i rasens avelsprogram som alla seriösa uppfödare följer. Med en ras som Scottish fold är du däremot garanterad om att katten har en medfödd begränsning i sin funktion och den här troligen även ledproblem, som visar sig mer med ökad ålder. Personligen tycker jag det är mycket oetiskt att avla på defekter! Katter som mår bra och har stort utbyte av varandra är lätta att ta hand om, och ger massor med glädje! Katter som däremot inte får sina behov tillfredsställda kan utveckla stressrelaterade problem som t ex inflammerad och känslig urinblåsa eller tarm, bli skygga eller nervösa. Se till att skaffa två katter som är friska, från sunda raser och som har goda förutsättningar att fungera bra tillsammans! =)

Emiis
0

# 16 Vilken tur för dig att jag då jobbar ideellt med att fånga in hemlösa katter som sedan hamnar på katthem eller i mitt Jourhem som jag är för tillfället. Så du har fina huskatter att adoptera  :) Jag har i samarbetet med min kollega diskuterat att kanske ta två kattungar av de vi fångar in, Så jag undersöker alla aspekter men vill göra ett eget beslut. 

Valet jag gör av att ta en raskatt är för att jag med min lättare kattallergi tål raskatter bättre och inte för att jag tvunget vill ha en ras katt. Inget är heller hundra beslutat ännu utan jag kollar runt.

Sorry att göra dig ledsen men ocikatt har inom rasen problem med sin tandhälsa. Alltså den får mycket tandsten.  Men det vet du väl?

Emiis
1

#17 Planen är att skaffa en sund katt som kommer få ett bra liv hos mig och min sambo då  vi båda är djur/ kattälskare och har mycket kunskap om katt.  Inga fasta beslut är gjorda utan vi kollar runt. Huskatt har vart uppe mycket på agendan! Så vi får se vart det slutar. Frågorna om Folden var för att vi gilla rasen. Men eftersom vi vet om defekten hos dem så lutar det mer mot en brittisk eftersom de påminner om skotten :)

burmamys
3

#19 jättebra att ni funderar och tar till er information om olika raser, och att britten nu är aktuell som resultat av detta! =) En tanke bara utifrån ditt svar i #18 om att du har lättare kattallergi - brittiskt korthår (och Scottish fold) fäller mycket päls och har tjock underull som kan vara besvärligt för känsliga. Nu brukar det ju inte vara pälsen i sig de flesta är känsliga för utan proteiner från huden, men raser med tjock päls och mycket underull är ofta mer allergena än genomsnittet, liksom kattungar och fertila katter. Det finns andra raser som brukar rekommenderas till de som har lättare allergi, t ex sibirer, cornish rex, och siames/oriental och burma. Finns säkert fler, men britten är inte en av dem. Ingen aning om hur känslig du är men skulle absolut rekommendera att du hälsar på hos någon som har britter och gosar med dem innan ni bestämmer er. Lycka till! =)