Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 715 ggr
kattöga
6

Kattmatsinnehåll rena djungeln

Gjorde en jämförelsetabell över innehållen i  
Applaws Adult Kyckling: torrfoder, 80% köttinnehåll (varav 65% kycklingmjöl) och  
Mjau Kycklinglever i gelé: tetra, blötmat, 100% kött o animaliska biprodukter. Bara för att jag är så nyfiken och vetgirig……. (inspirerad av den här tråden).

Blev inte klok på en väldans massa saker, tvärtom! Bara tokigare…. Att jämföra torrmat med blötmat är inte det lättaste insåg jag. Särskilt protein var svårt att jämföra (mest intressant för mig eftersom man då skulle få ett hum om hur mycket kött maten egentligen innehåller…..)

• Kan 1,2% kolhydrater komma från 1180 mg  Cassia gum (förtjocknings-/geleringsmedel) som Mjau använder i sin mat? Isf är Cassia gum en enda stor kolhydrat. (Det verkar vara förbjudet i många länder att använda denna tillsats i människomat, varför vet jag inte. Men till våra djur går det bra…… 😮 )

Men sen såg jag också  deras rekommenderade dagsdoser som jag inte heller blev klok på. (Mina katter äter när dom är hungriga, så själv anv jag inte såna rekommendationer.)

• Applaws innehåller 38% protein och 20% fett. 
    Till katt som väger 3-5 kg rekommenderar de en dagsdos på 40-50 gram.
    Det betyder att katten får i sig: 
    *  15-19 gram protein och (räknat på deras 38%-andel protein)
    *    8-10 gram fett (räknat på deras 20% fett)

• Mjau innehåller 8% protein och 5% fett.
    Deras rekommenderade dagsgiva är 320-430 gram till katt på 3-4 kg.
    Det betyder att katten får i sig:
    *  25,6-34,4 gram protein (räknat på deras mat innehåller 8% protein) och
    *  16-21,5 gram fett (räknat på deras 5% fett)

Det är stora skillnader på hur mycket katterna får i sig av fett och protein om man följer deras rekommenderade dagsdoser. Borde inte rekommendationerna ge ungefär likvärdigt totalresultat? För en katts behov av protein och fett skiljer sig ju inte om den äter torr- eller blötfoder.

Men jag gissar att deras rekommendationer baseras på olika grunder (inne-/utekatter t ex?) och då är ju doseringsanvisningarna bara rent nys, nonsens och helt onödiga…… eller hur?

Läste även här att köttråvaran i ett foder kan vara helt missvisande beronde på hur maten tillagas. Så 80% köttråvara i Applaws kyckling t ex kanske egentligen bara är 20-25%…. …… ……

Det är ju omöjligt för en konsument att veta vad fodret egentligen innehåller, och det är väl det som är meningen också, vi ska inte veta för mycket, bara köpa….. Rena djungeln!
Att göra kattmaten själv (barfa) är väl det enda sättet för att veta vad dom får i sig, egentligen. Tyvärr så har jag ingen möjlighet till det för närvarande……. Så jag fortsätter väl att ge mina katter den mat dom vill ha! 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow!