omplacering av innekatt med beteendestörning
Hej,
Jag och en kompis tar hand om en sju år gammal hankatt sedan vi hittade den sommaren 2011. Han är kastrerad, ID-märkt och är allmänt i god hälsa. Han är aldrig aggressiv eller biter. Hans karaktär kan beskrivas som väldigt lugn och lite blyg. Ändå har han lätt för att vänja sig vid nytt folk.
Sedan vi fått honom kissade han på sängen och andra möbler, men också ofta i duschen eller ibland på golvet. Först senare, när vi tog honom till veterinär tog vi reda på vem som var hans avlare. Hon berättade då för oss om hans störning och att den kom fram redan vid hans första ägare. Denna person valde då att ge bort honom och han bytte ägare två gånger till tills vi hittade honom på en gata. Folk tröttnade alltså av honom väldigt snabbt men vi kunde i alla fall ge honom ett mycket bra hem i tre år.
Tyvärr så ser min kompis sig nu tvingad att ge bort katten och vi vet inte vem som kan tänka sig anta en sådan katt. En veterinär sa att hans störning kommer inte försvinna så han kommer antagligen förbli besvärlig på sitt sätt för resten av livet.
Har ni kanske kunskap om vem som kan tänka anta sig honom? Finns det kanske en institution eller en särskild grupp som har kunskap om lösningar för katter med sådana problem?
Vet du vad som var gjorts med katten? I och med att han varit till veterinär antar jag att sjukdom är uteslutet. Hur har hans låda sett ut? Vad för sand, hur ofta har det rengjorts? När han kissat fel, har allt tvättats ordentligt även med ättika?