Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 963 ggr
Zandrama
0

Vilken kattras passar oss?

Hej alla kattgalningar :)

I framtiden när vi flyttat och bor större så är tanken att vi skulle vilja skaffa en till katt (eller snarare jag 😃).
Vi har i dagsläget 2 st huskatter och 2 st illrar.

De egenskaper jag tycker om hos katter är sociala och keliga, knäkatter helt enkelt :) Men de ska även fungera bra som innekatter och njuta av varandras sällskap (sedan är det ju väldigt från individ till individ).

Vilken kattras tror ni skulle passa bäst för mig/oss?

//Belinda aka Zandrama

Mona22
0

De flesta katter är sociala. Vill ni ha "plåster" som är med er jämnt eller såna som är med ganska ofta. Lång/korthår?

Zandrama
0

#1 Jag älskar "plåster" 😃
Min nuvarande huskatt hane brukar vilja vara med överallt och ingenstans ^^ Knappt man får vara ifred på toan innan det börjas skrika på en utanför ;) Och ligga i knät med framdelen på skrivbordet när man spelar datorspel är super mys tycker både han och jag ^^

Jag ääälskar långhåriga katter, massa fluff :P Men samtidigt så är det en massa jobb med pälsen som jag helst slipper (hade en långhårig tjej tidigare som alltid fick bajs runt pälsen vid rumpan, och även tovor vid "bevecken" närmast kroppen, oavsett hur ofta man borstade henne)

//Belinda aka Zandrama

OberonsMatte
4

Vill du ha en social plåsterkatt tror jag att du bör leta bland korthårsraserna och titta extra på Devon rex och Siames/Oriental.

Sajtvärd Katter iFokus

Zandrama
0

#3 Åh Orientaler är så himla söta ^^ Påminner lite om en Mogwai med öronen :)

//Belinda aka Zandrama

Sarah-S
2

Burma!?

"En sammetsklädd liten ligist med trulig uppsyn och ett hjärta av guld!

Social, lekfull, kelig, klok, nyfiken - ja, så kan den typiska burman beskrivas. Påflugen, kaxig, krävande och allestädes närvarande stämmer oftast också bra på burmor… 

Burmaägare brukar vara överens om att det mest utmärkande för burmor är just att de är otroligt sociala. Har du en burma har du aldrig tråkigt och ensamt - möjligen blir du ibland uttröttad av den envetna uppmärksamheten ! Burman är dock inte en enmanskatt. Ägaren är förstås populärast, men kommer det en trevlig gäst uppvaktas denne också med stor entusiasm. Vissa gäster hinner inte ens över tröskeln förrän burman sitter uppflugen på axeln. Den är väldigt kelig och brukar insistera på att sova i ägarens säng - helst under täcket. Städning, bakning, blomvård hjälper burman dig mer än gärna med. Packa väskor och städa garderober anser de flesta burmor sig vara experter på. Många burmor håller ägaren sällskap i badet - alltid finns det väl någon kroppsdel man kan komma åt att sitta på även om man blir lite blöt… Eftersom de aldrig kan låta bli att slinka in i alla möjliga och omöjliga utrymmen måste man hålla reda på sin burma så ingen olycka sker.

Vill inte vara ensam

Med tanke på dess livliga, sällskapliga natur är det olämpligt att ha en ensam burma om man inte är mycket hemma och har tid och lust att umgås med katten. Allra bäst mår en burma med en kompis av samma ras. Burmor vill ha mycket värme och kroppskontakt och ligger oftast tätt hopslingrade med varandra då de sover. Andra raser med liknande kynne kan också fungera bra. Många huskatter går fint ihop med burmor.

Riktigt stillsamma raser som till exempel persern är inte alltid så lyckat. Burman är ofta ganska dominant och försöker sätta fart på persern. Så småningom kan det hända att burman i ren frustration börjar mobba den stackars kompisen som bara vill ha lugn och ro. Men katter är individer och det finns givetvis hem där perser-burma lever tillsammans utan några problem. Det viktiga är att burman får tillräckligt med lek och stimulans mentalt. Burmor älskar ju människor och tycker om när det händer saker. De passar därför utmärkt i barnfamiljer. Hundar och burmor brukar också gå fint ihop. Räkna dock med att burman snabbt tar kommmandot över hunden. Förövrigt brukar burman styra även sin mänskliga familj och med sin charm och kvicktänkthet få denna att dansa efter sin pipa!"

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Zandrama
0

#5 Ja Burman har jag också funderat på.

Åh svårt det här xD
Burma… och långhårig oriental (för så hiskligt lång päls har de inte ialf 😉)

//Belinda aka Zandrama

Disturbed-Angel
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rekommenderar också Rex eller Sphynx om man vill ha en liten "plåsterkatt". Mamma hade en Rex och jag har två Sphynxar och de är de mest sociala katter jag någonsin mött. Sitter alltid bredvid i soffan, följer med på toa, sitter på badkarskanten när man badar, är med och lagar mat och sover gärna i sängen osv..

[Emma--]
2

Hur är dom andra katterna i övrigt? Aktiva? 

Jag älskar ju devon rex och har 3 galningar här hemma 🙂 Hade tänkt pröva en annan ras, men så blev det en tredje devon ändå för jag är helt såld på den rasen. Nyfikna och ska vara med överallt. 🙂 Busiga tokiga katter 😃 Och fäller inte så mycket päls heller. 

En annan ras jag kommer att tänka på som jag dock bara träffat en gång är burmilla. Men verkade vara en trevlig ras. 🙂

Zandrama
0

#8 Båda är rätt aktiva och kan fara runt som "dårar" om kvällarna x)
Jag har inga problem med det då jag kan somna till vilket oljud som helst :P
Den mer aktiva och busiga är nog hanen Sora. Honan Kairi är lite lugnare av sig, men kan även hon få busryck och börja bråka med brorsan :)

//Belinda aka Zandrama

Zandrama
0

Bildspam med mina små ^^

Sora när han var pytte ^^ Han har alltid varit ett plåster.

Denna bild tog jag direkt när jag vaknade. Jag vaknade lite lätt av att han ville gosa ner sig bredvid mig. Kärlek <3

//Belinda aka Zandrama

Zandrama
0

Lite äldre plåster ^^

//Belinda aka Zandrama

Zandrama
0

Vuxet plåster xD

//Belinda aka Zandrama

Zandrama
1

Syster Kairi ^^

Hon har ett halvt "bulldog leende" då hennes ena övertand vuxit snett sedan hon var liten (har kollat hos vet och hon lider inte av den)
Charmig och söt ^^

//Belinda aka Zandrama

Zandrama
0

Skedande syskon :P

//Belinda aka Zandrama

[Emma--]
0

#9 okej ja då blir ju inte en aktiv ras något problem för dig eller katterna :) Vilka sötnosar! Och älskar namnen! :D

Zandrama
0

#15 Nej precis ^^ Så¨länge de även vill ha mängder med kel :D

Dom tackar och bockar ^^
Namnen är (kanske du redan ve iofs) taget från en spelserie som heter Kingdom Hearts. Absoluta favoritspelet.. eller… ett av dem xD

//Belinda aka Zandrama

[Emma--]
1

#16 Hoppas du hittar en ras du fastnar för. 🙂

Japp, ett av mina favoritspel också ^^

Zandrama
0

Åh förresten.

Är det någon som har någon hum om hur Somali katten är?
AV det jag läst på svenska och amerikanska sidor så verkar den också pass oss bra (eller mig ialf ;))
Och jag har alltid varit så förälskad i den sedan jag såg en på Animal Planet första gången :D

Och någon som har koll på vad uppfödare brukar ta för en sådan misse?

//Belinda aka Zandrama