Kissar utanför kattlådan
Hej!
Vi har ett ganska stort problem här hemma.
Det är så att vår perser i runt 8- årsåldern alltid kissar på en speciell plats i hörnet, INTE i kattlådan när vi är borta eller om han inte får vara ute (han är ute dagligen, men nu när det närmar sig vinter och det pågår ett bygge ute får han vara inomhus betydligt mer).
Det är som han vägrar att kissa i kattlådan och hellre gör sina behov utomhus eller utanför kisslådan.
Vi har försökt med att sätta dit en kattlåda där han kissar men då kissar han bredvid, tagit bort lukten med olika starka medel (ev. Fyspray, Urinoff, Klorin..) så platsen blir luktfri, bytt till olika kattlådor och kattsand osv men inget av dessa har hjälpt.
Kan berätta att han är kastrerad.
Han kissade alltid i kattlådan tills när han var stor nog för kunna gå ut. Där började det. Vi har försökt med många sätt men nu börjar vi att ge upp.
Vad hade ni gjort, hur kan vi hantera detta och varför gör han så? All tips tas varmt emot, vi gör allt för att han ska gå på kisslådan igen!
don't let anyone destroy your happiness 
Han kanske inte gillar kattsanden? Eller måste ni börja nöta med att lyfta i honom i lådan igen - ideligen. Börja om lixom.
Har ni varot hos veterinär och kollat att han inte ärsjuk? Sök här på sajten om felkissande, det finns massor med trådar, särksilt användaren "Oberonsmatte" Kommer med jättebra tips och råd och kunskap om hur man kommer tillrätta med sånt här.
Om ni inte redan gjort det; Testa ny låda, öppen utan huv, finkoring klumpbildande sand av bättre märke än de du hittar på ica.
Vill han inte kissa i lådan utan hellre ute, då är det säkerligen lådan som det är fel på. Köp fler, olika och testa. Hörnan där han kissar hela tiden nu har säkert blivit hans toalett. Där ska du tvätta med ättika ORDENTLIGT det lämnar inga fläckar och neutraliserar doften.
Fram med flera lådor och rensa dem så fort katten varit på lådan.
Detta är sådant jag sett rekommenderas ofta när folk har problem med felkissande.
Nej, vi har inte varit på veterinären så vi får kolla upp det.
Har nu läst många inlägg om felkissande, vi ska testa använda feliway och vi hoppas att det hjälper! Om katten nu skulle vara stressad av något.
Vi har redan provat med att tagit bort lukten och fläckar direkt efter när han kissat med ättika men han fortsätter ändå. Han är aldrig på lådan men vi försöker att sätta dit honom direkt när han är på väg att kissa, men då slutar han genast och smiter varje gång..
Vi har provat alla slags av kattlådor som finns- höga, låga, med lucka eller utan. Men inte alla samtidigt, vi har nu två stora SAMLA- lådor med kristaller i den ene och Compact Care- sand i den andra.
Som sagt, vi har provat många olika sand som det du säger. Både billiga och dyra sand, toalätt, kristaller..
Kanske kan det hjälpa om vi har många olika kattlådor samtidigt?
Går han aldrig på lådan, eller går han på lådan ibland och utanför ibland? Bajsar han i lådan?
Det är bäst att kolla hos veterinär också, kan ju vara att han har något problem som gör att han felkissar.
Jag skulle försöka få tag i så många lådor som möjligt, och prova alla olika sand igen. Klumpbildande, lerbaserad sand, i ett minst 10 cm lager brukar rekommenderas. Sedan kollar ni vilken han använder (om han använder någon alls då)
Har ni fler katter?
När ni skrev att han började efter att han fått gått ut, så tänkte jag direkt på att han kanske är orolig. Finns det många andra katter i området? Kan ju vara revirmarkerande då, att han är orolig att dom andra katterna ska komma in. I så fall bör väl feliway minska eller ta bort problemet.
Hände det något annat vid den tiden? Ny familjemedlem, flytt, nytt husdjur eller liknande?
//Jessie
Ok. Du skrev här i desperation förstår jag nu. Du har ju nästan provat allt.
Kan det vara plasten som är den gemensamma nämnaren? Jag menar, kan plast avge dofter som katten känner av? Skulle inte förvåna mig.
En trälåda med sand i bara för test kan provas kanske? Ok att det kanske läcker till att börja med….
Kan det vara att det är sand/strö katten står i? Lösning:Dubbelbottnad trälåda med sanden under översta botten? Översta golvet har springor men är utan sand.
Sluta genast upp med att använda KLORIN. Det doftar kattkiss i nosen på katter och de anser att här det OK att sätta sig. Använd det däremot gärna till att göra rent toalådan och undvik att använda något rengöringsmedel till lådan som doftat citron då de flesta katter skyr citrusdoft.
Vi har 2 katter, vår förra katt gick tyvärr bort för några månader sen så vi fick skaffa oss en ny katt till för Leon (persern) gick i despession. Han kissade inte mer än så då.
När vi flyttade till hus från lägenhet för ca 7 år sedan väntade vi i ett halvår innan han var mogen nog för att vara ute. Så jag tror det här inte har med stress att göra.
Det finns några katter i området så det kan kanske vara det, feliway ska köpas som jag sagt tidigare.
Klorin använde vi för några dagar sen..
Får försöka ta bort lukten som möjligt!
Tack för alla snabba svar, då får vi leta reda på många kattlådor som trälådor med olika Kattsand!
Jord ska absolut testas, vilket jord ska vi köpa eller spelar det ingen roll? Blir det inte jord överallt i huset då?
Och sen kommer en sista fråga till, vart tusan kan man få tag i trälådor?!
Jo, det blir nog en hel del jord i huset, men det kanske är värt det? Sort vet jag tyvärr inte, men det bör fungera med det mesta. Är inte så insatt i vilka jordsorter som finns att köpa tyvärr (: Finns det något mer ler-liknande så skulle jag nog prova det. (För att få det så likt utomhus som möjligt)
Finns väl blomlådor i trä, kanske kan funka?
//Jessie
Frukt levereras väl delvis i trälådor va? Frukt och grönsaksdisken i en affär?
Sen kan du lägga lösa brädor i trälådan….det är ju bara för test…funkar det så gör du det riktigt sen.
#9 Jag tog jord från trädgårdslandet.man kan också ha med löv m.m.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Ang #7; dränka in hörnet i citron o kattlådan i klorin? Hoppas ni löser det - och i så fall, berätta gärna vad som var lösningen! Jag samlar gärna verktyg i min låda :)
Har ni två katter ska ni ABSOUT testa att ha flera lådor framme samtidigt, vissa katter vägrar att kissa i samma låda som de bajsar, kanske är det så med din? Har du aldrig testat att ha mer än en låda åt gången så gör det nu. Sätt en låda till där han kan kissa, ha den gamla kvar som bajslåda och själv hade jag nog satt en tredje där han felkissar; även om han annars brukar kissa bredvid då…
Tack för alla tips! Nu har vi 4 olika kattlådor med lite klorin i och dränkt in hörnen han felkissar med citron, håller tummarna att det hjälper! Idag kväll eller imorgon ska jord, trälådor och feliway köpas. Men om han ändå kissar i hörnen och vi ser det, ska vi fya honom eller bara sätta dit honom till en av kattlådorna?
#15 Du ska aldrig fya en katt för att den kissar fel. Katter är extremt renliga djur och kissar aldrig fel för att jävlas eller något sånt. Huruvida man ska lyfta katten till lådan eller inte vet jag inte, det ör ju inte som med hundar som ska läras var man kissar, katter vet naturligt, instinktsmässigt att man kissar i lådan. När jajg hade kattungar förstod de själva vad lådan var till för.
Däremot så om jag flyttar vår låda här hemma då lyfter jag alltid ner katterna en och en för att de ska veta var den står.
Hoppas att de tips du fått här och det du har hittat att läsa om felkissande hjälper, glöm inte att tömma lådorna så fort någon katt varit där.
Jag håller alla tummar jag har för att det ska hjälpa. Men du får också var medveten om att det kan var ett invant beteende.
Nu har han inte kissat något utanför kattlådan på 2 dagar!
Kattlådorna blir lite mer fullare på morgonen tycker jag, så möjligheten att han kissar/bajsar i kattlådorna på nätterna är ganska stor. Eller när vi inte ser.
Hoppas det håller sig längre, det jag gjorde var bara att ta bort bajs- och kiss direkt efter när de varit på lådan, dränkt in massor citron i hörnen och klorin i kattlådorna (lånar #13s ord i brist på annat haha) och ha fler kattlådor.
Om det fortfarande blir så i fortsättningen förtjänar ni en stor medalj!
#18 Men gud så bra!! Toppen Toppen Toppen!! Tänk att så enkla medel kan lösa såna problem!
Hoppas att det håller i sig! Fortsätt nu med att rensa så fort någon varit på lådan och att ha flera lådor, även om felkissandet slutar.
Ni anar inte hur glad jag är nu- HAN KISSADE I EN AV LÅDORNA!!!!!!!!!!! FÖR FÖRSTA GÅNGEN PÅ MÅNGA ÅR!
Stod där och log som en idiot när Leon använde toaletten, så skönt att vi har löst problemet. Men som sagt, jag kan bara hoppas att han fortsätter med det.
Vet inte hur jag ska tacka er tillräckligt, många stora kramar till er alla 
#19 absolut! Ska jag fortsätta med att dränka in hörnen i citron också?
#20 Vi håller tummarna för att det löst sig nu!
Innan jag blev medlem på den här sajten så hade jag ingen aning om sånt här, men jag har läst så många trådar om felkissande att jag i princip memorerat vad experterna här brukar säga😃
Jag hade nog fortsatt att dränka in hörnen med citron ett tag till, tills det blivit ordentligt invant och bekvämt för honom att gå på lådan. Så att han inte lockas tillbaka till gamla vanor.
Hihi, man lär sig alltid något nytt i diskussioner ;)
Då får jag göra det du säger ett tag.
Som #21 säger så skulle jag själv agera också. Men det är helt otroligt vad de kan lära sig. Hoppas att det fortsätter😃
Hur går det nu för er TS???
Efter att han har varit duktig på kattlådan kissade han i hörnet imorse igen, men det var nog vårt eget fel för citron här hemma var slut så lukten hade nog kommit tillbaka. Snart blir det en tur hos Willys, förmodligvis kommer det att hjälpa med ett nytt lager citron :)
Men då är det ju fortfarande en förbättring? Se om ni kan höra med en städfirma/saneringsfirma/djuraffär eller någoin annan fackman som kan tänkas ha tips på medel som verkligen tar bort doften, det finns maskiner som avjoniserar och eliminerar dofter tex.
Här tipsas det om en del medel och sprayer som kanske kan vara till hjälp..? Kanske något av märkena som nämns har något som kan hjälpa er..
Urin off lär var bra då det bryter ned kattkisset.
Den kan vara så att han har fått något sorts obehag när han har kissat i lådan, och nu vill han inte gå där längre.
Börja om från början och lyft regelbundet i kattlådan, och bli aldrig så sur att du skriker på honom om kan kissat utanför.
Hoppas det hjälper!
elvira.horseworld.se
#26, tack för länken och då får vi leta reda på något bra medel/sätt att ta bort lukten! För jag tror det är så att han kissar för han känner sin egen lukt.
#27, vi har det hemma och brukar använda det :)
#28, tror inte han har fått något obehag och slutat att kissa i kattlådorna, lukten av citron i hörnen är helt borta och så plötsligt kissar han där så jag tvivlar starkt på att det är för han fått obehag eller något. Men har hällt i citron nu, om han ändå kissar där kan det vara så som du säger!
#29 Jag tror att om han kissat många gånger i samma hörna så luktar det, och kattkisslukt = toalett, då måste det finnas en anledning till att inte gå där utan någon annanstans, så fortsätt att torka lådorna med klorin och hörnan med citron, töm så fort någon varit på lådorna och hör med fackfolk hur man ska gå tillväga för att eliminera kattkisslukt som satt sig på djupet…
Jag vet egentligen inte, men har faktiskt aldrig hört talas om att katter måste "tränas" som hundar, genom att lyftas ner i sin låda för att lära sig att det kissa där. Är lådsituationen tillfredsställande och katten vet var den är, då kissar katter där instinktivt.