Klart kattungen kan flytta!
Kattungen är pigg(!!) och frisk! Den äter som en häst och är tuff och nyfiken på allt omvärlden har att erbjuda. Kattungen har slutat dia och mammakatt bryr sig inte nämnvärt. Kattungen är 6 veckor, klart den kan flytta! Reaktioner tack!
Mvh Ellenfyrkant
Vansinne! de kommande 6 veckorna ska kattungen lära sig kattvett, skapa sig en trygghet och annat som är livsviktigt. Detta lär den sig av mammakatt.
Antar att tråden skapades enbart i syfte för att starta en diskussion?
Den har ännu inte lärt sig det kanske allra viktigaste av kattmamman, nämligen att hantera frustration, något som den verkligen behöver kunna när den blir vuxen. Kattmamman bryr sig visst, hon håller på att lära kattungen att inte vara beroende av henne varje sekund, men det är en process och den är inte färdig på sex veckor än. Det är de sista veckorna som den viktigaste träningen sker. Flyttar kattungen nu så kan den utveckla beteendestörningar när den blir könsmogen, för det är kanske först då den möter riktigt stor frustration i livet.
Det är dessutom olagligt, och av goda skäl.
Min reaktion är: Om kattungen får flytta vid 6 veckor bör uppfödaren anmälas för sitt lagbrott.

Fast vett & etikett kan den lära sig av de andra katterna i nya hemmet. Där ser han hur en katt beter sig. Har dessutom aldrig mött en katt som tagits för tidigt, med beteendestörningar. #1 Väntar mig inte någon som håller med inlägg 0. Finns en (flera) sådan här situation där jag är den enda som kämpar för att argumentera för att katten inte ska flytta förns 12 veckor. Letar argument som inte dessa människor ska kunna ha "svar på tal" på. #2 hur ska man kunna bevisa att ungen tagits för tidigt?
Mvh Ellenfyrkant
#3 Har en vän med en hons som tagits för tidigt, hon är opålitlig, extremt skyddande mot vissa saker och lite aggressiv.
Men allt det spelar egentligen ingen roll; det är olagligt, alla inblandade bör polisanmälas.

#4 Det tragiska är att jag inte kan låta det kosta mig relationen till dessa människor. Och det är inte alls diskret att anmäla anonymt eftersom jag är den enda mig veterligen som redan protesterar. Hur tusan gör man?
Mvh Ellenfyrkant
Börja med att mammakatt inte alls "inte bryr sig nämnvärt" hon lär ungarna gränser och annat.
Stolt ägare till tre La permer
Varför ska man argumentera när det är olagligt ?

#8 För att dela kunskap åt människor som saknar insikt.
Mvh Ellenfyrkant

katterna kan dessutom utveckla beteendestörningar som vuxna, så som besatthet av vissa föremål, de snuttar, och kan utveckla PICA (http://www.felinebehaviour.se/pica.htm)
#8 För att folk ska förstå varför lagen finns och på vilket sätt man äventyrar kattungens grundtrygghet, dess normala och naturliga sociala och mentala utveckling och fysiska hälsa när man bryter mot den.
Sajtvärd Katter iFokus
Den är bara en bebis än… Den behöver sin mamma tills den är vuxen nog att klara sig själv…
Min reaktion ?
Världen är full av idioter och än är inte den sista född… -.-' Jag blir så fruktansvärt trött och förbannad på sådana idioter som uppenbarligen inte har något att tänka med.
Svårt att veta vad man ska göra om det handlar om en nära relation men jag hade inte tvekat en sekund att anmäla det, för mig går djurens välbefinnande före relationer till andra människor.
#3 Du påstår alltså att alla katter automatiskt antar rollen som surrugatmorsa så fort de möter en liten kattunge som tagits för tidigt från sin mamma? Well. Där har du väldigt fel. Det är inte allas säkert att den metoden funkar och den är dessutom väldigt taskig mot kattungen sin slits från sin trygghet hos sin mamma för tidigt. Varför tror du att lagen om 12 veckor finns? Tror du det är bara för att ngn ville hitta på en regel? Lagen finns pga fakta! Och bara för att du (tror) att du aldrig har träffat en beteendestörd katt så betyder inte det att det inte finns många. Som sagt: störningarna kommer ofta först när katten blir könsmogen. Jag blir väldigt ledsen av att se dig skriva som du gör i din helt ogrundade kommentar. För du använder ett språk som gör att du låter som att du VET att jag har fel i sak, när det är precis tvärtom: Du vet uppenbarligen INTE. Så var snäll och sluta sprida såna gissningar/felaktigheter. Nån som läser din kommentar kan ju tro på den och begå ett stort misstag som drabbar en liten katt.
En 6 veckors kattunge har en otillräckligt immunförsvar. I Samband med stressen med att flytta till ett nytt hem är det mycket stor risk att den blir sjuk och kanske dör.

#14 JAG påstår inte, det är sådana svar jag får i mina påståenden för att försvara kattungen.
Mvh Ellenfyrkant
#16 Oki, men du skrev det rakt ut bara i en kommentar utan att ange att nån annan var avsändare… Kolla din kommentar igen så ser du att den är skriven med sån inlevelse att den ser ut som ett påstående… Men ja jag tyckte ju att det var märkligt att du skulle tänka så, med tanke på att du är TS… Detta förklarar saken. Du behöver nog vara tydligare om vem som säger vad tror jag ;)
Jag hoppas du vågar stå på dig. En mkt jobbig sits för dig men det är långtifrån ok att föda upp kattungar öht om man har så låga kunskaper om katters behov som den här personen som du pratar om har.
Håller tummarna att de lyssnar!
För ca 1,5 år sedan köpte två kompisar till mig en kattunge som skulle vara kompis till deras 6 månader äldre katt. De fick hem han när han var 6 veckor, av anledningen "hyresvärden gillar inte att jag har så mycket djur så jag måste sälja dem nu. De klarar sig jättebra själva & det är ingen fara & hej&hå". Efter 5 månader i livet dog han, det gick bra de första veckorna i den nya familjen men sen började hans ögon rinna, nosen var snustorr etc. Trots vetrinärbesök och mediciner så gick det inte att rädda detta lilla liv.
Om han hade fått bo kvar hos modern 1,5 månad till, vem vet hur det hade gått då. Han kanske hade blivit sjuk då med, han kanske inte hade varit tillräckligt stark även om han var äldre. Men ponera att han avled på grund av att han fortfarande bara var en bebis, ett litet liv som kastats ut i världen alldeles för tidigt. Hemskt är vad det är.
Jag förstår TS, otroligt många som säger och påstår att katter klarar sig jättebra utan mamman när dem är mycket små. Ja, vissa katter gör säkert det, men det är ju oerhört onödigt och chansa och riskera ett liv på grund utav det. Har ens katt fått ungar så har man som ägare ett ansvar att ta hand om dem. Sen tror jag det är många "konstiga" katter som har problem just på grund utav att de blev separerade från modern alldeles för tidigt, men det går inte bevisa att det är på grund av just det. Och det är det som är en del av problemet. Att många inte ser kopplingen mellan det konstiga beteende som kanske uppstår efter 1 år eller till och med mer, till att de blev tagna för tidigt.
Önskar man livet ur sina kattungar så ska man förstås låta dem flytta vid 6 veckor. Ovaccinerade, som knappt hunnit lära sig äta fast föda. Och så bryter man mot lagen också. Många flugor i den smällen. Själv älskar jag mina ungar. De är minst 12 veckor vid flytt.Vaccinerade 2 ggr.,besiktade,chippade och med stamtavla(ja jag har raskatter)
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora