Ungkatt vs kattunge
Hej, jag har en ungkatt på 1 år och 9 månader. Igår skaffade jag en kompis till henne, 12 v kattunge. Jag förstår att min ungkatt sätter hennes revir nu och så. Hon fräser och morrar och är som en svans på lilla kattungen. Inatt fick jag tvunget dela på dem (kattungen i mitt rum och ungkatten i andra rum. Förstår att det är normalt MEN det finns ju katter och föredrar att vara ensamkatter, hur märker man det? Ska jag ha de delade under nätterna? Känns så dumt men samtidigt så får kattungen inte göra nåt av ungkatten… Ge gärna tips och råd när man skaffar in en kattunge när man har en ungkatt.
Lugna dig du har haft den nya katten en dag! Låt det ta sin tid de kommer att komma överens men det går som sagt inte på en dag!

Lugna mig? Jag har inte hetsat upp mig iaf :) ber bara om tips och råd.. Jag vet att jag bara haft ungen i 1 dag och jag vet att det kan ta vecka/månad för dem att vänja sig. Jag vet detta, men ville bara ha tips om jag ex ska ha dem delade under nätterna eller om det skadar deras relation och så
De menar nog inte "lugna dig" som att sluta hetsa upp dig, utan bara helt enkelt ta det lugnt och inte oroa dig. Det kan ta dagar, veckor, månader tills en katt accepterar och vänjer vig vid en ny.
En sakta introduktion är alltid bäst där de får leva lite separerat först, och sen vänja dom vid varandra, såsom att gnugga en handduk mot dom och leka tillsammans med dom.

ja det förstår jag, men är det normalt att ungkatten ska hoppa på kattungen? hon gjorde det nämligen för 20 min sen. kattungen blev ju inte skadad men jag vet inte om ungkatten gjorde det med vilja, hon såg inte så glad ut. Men ungkatten har iag närmat sig och luktat i rumpan på kattungen samt varit nära så det går iaf lite framåt.
#4 Ja, det är normalt. Mina brukade hoppa på varandra, det är ju en inkräktare på deras revir.