Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2279 ggr
Mara-Bell
1

När kan det vara dags?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sitter här och väntar på att det ska dyka upp tecken på en förlossning vilken dag som helst. Men det är ju så svårt att veta när man kan beräkna ungarna eftersom dom kan föda mellan dag 58 och 70 utan att det är något fel.

Siri är parad under 5 dagar och dag 63 från första parningsdagen var i fredags och dag 65 från sista parningsdagen är på onsdag.

Det jag är mest fundersam över är att jag inte kan se några tecken till mjöljk i juvrerna, de enda stora är dom två längst bak. Alla andra har stora bröstvårtot men inte mer än så. På de flesta sidor står att dom börjar producera mjölk ca 1 vecka innan förlossning, men kan det vara så att mjölken inte flyter till föränn precis innan?

Jag tycker jag läser och läser, men än ser jag inga tecken på att en förlossnig kommer inom de närmsta dagarna. Kan det vara så att inte alla katter visar något?

(Jag vill inte ha diskusioner om huskattsavel i den här tråden, jag har redan fått tillräckligt med kommentarer om det tidigare)

LaSadie
2

Jag brukar räkna från andra parningsdagen för att få fram dag 65.

Alla honor visar inte upp solklara besked att det är dags, men när jag tänker hur våra var så letade de dagen innan efter en plats att föda på. Inte för att någon av de kollade inte var det ställe de var på tillslut, utan det blev bolådan. Men de gick omkring, grävde lite omkring på valda ställen utan att det dög mer än att sova lite i. Hoppas du har en eller flera bolådor redo som hon kan lägga sig i? Båda våra tjejer var väldigt kontaktsökande dagen innan och på dagen, ville att jag skulle vara nära.

Men det man kan kolla på är annars magen, sjunker den ner som en sten så är det dags att hålla rikitigt koll. Lycka till med förlossningen och var beredd på att åka in akut klockan 23 inatt ;) Katter föder när det kostar som mest.

Mara-Bell
0

Jag har en bolåda, hon verkar inte behöva fler. Hon började leta bo för flera veckor sen. Men nu är det bara i bolådan hon är och krafsar, fast bara ibland. Oftast ligger hon platt på sidan här och där på golven. Hon har alltid varit kontaktsökande, så det tycker jag är en svår sak att titta på. Så fort jag är i närheten ska hon bli klappad eller så ligger hon i närheten och sover. Hon verkar tycka att ungarna börjar bli lite jobbiga, dom sparkar som galningar, hela magen rör sig på henne. Men jag får hålla koll på om magen sjunker, eller om det skulle bli några andra tecken. Tycker bara att något borde synas snart. Jag är nog mer rastlös än vad Siri är :P

LaSadie
2

Ibland så duger inte den man själv gjort iordning :) Under sängen startade ena förlossningen, en i bolådan (kull nr 3) och en startade i en transportbur i köket där jag satt och pluggade till ett prov.

Visst var våra honor kontaktsökande annars men noterade en skillnad, som mer… "på" på ett annat sätt. Svårt att förklara men känner man sin katt så :)

Personligen så brukar karatesparkarna lugna ner sig innan förlossning och de går mer på toa för att göra nr 2

Mara-Bell
0

Dröjer nog några dagar till då. Men jag hoppas inte hon drar ut för mycket på tiden. Sen måste jag ju jobba hela veckan så kan inte vara hemma hela tiden. Min sambo har däremot eget företag, så han ska åka hem några gånger om dagen för att kolla läget. Verkar nåt på g tar jag självklart ledigt från jobbet.

LaSadie
1

Ja, ibland märker man inget förrens de ligger och föder.

LaSadie
0

Har det kommit några kattungar :)?

Mara-Bell
0

Inte än, men hon verkar inte riktigt som vanligt i dag. Katterna får inte vara i sovrummet, och det är dom vana vid. Men i dag när jag gick upp stod Siri utanför och jamade efter mig, men hon blev tyst så fort jag öppnade dörren. Sen har hon legat en liten stund i sin bolåda och spunnit för sig själv. Kan däremot inte se några verkar, men kan det vara öppningsskedet? Jag måste till jobbet eftersom det inte verkar vara riktigt på G än. Just nu verkar hon som vanligt igen, går en bit, lägger sig ner och sen går hon och äter lite, och lägger sig igen. Men sambon får åka hem nån gång extra idag om något skulle ändras.

MonicaLagerquist
13

#7 Varför sover du inte ihop med en katt som är högdräktig och ska föda när som helst?
Våra katter får inte heller vara i sovrummet. Antingen sover jag i ett annat rum när jag har dräktiga honor som ska till och föda eller så gör vi ett undantag och låter honan sova inne hos oss.

Sen förstår jag inte hur du vågar låta honan vara ensam hemma i det här läget. Har man kattungar på G så får man helt enkelt se till att någon är hos henne hela tiden om man själv inte kan vara där.

Stolt ägare till tre La permer

Mona22
5

Håller med 8. Tar alltid ledigt för att vara med födande katt, tänk om något händer när du är på jobbet =(

Mara-Bell
0

Jag hade tagit ledigt om jag kunnat, men det är omöjligt för mig att ta ledigt hela dagar just nu. Jag är den enda som kan mitt jobb och jag har leverans på fredag. Min sambo måste också jobba, han har eget företag och får ingen inkomst annars, men han skulle åka hem flera gånger i dag och ringa om nåt var på G. Kommer sova hos henne i natt om inget händer i dag. Men då hon verkat så lugn innan och intevisat minsta tendens för en förlossning har jag inte tyckt det var nödvändigt. Sen har jag inte hittat nån annan som kan vara hemma.

OberonsMatte
19

#10 Eftersom detta är en planerad parning blir jag bestört över att du inte planerat in ledighet under den här tiden. En förlossning måste övervakas!

Sajtvärd Katter iFokus

bubbelbruden
0

Tycker det låter dumt med att nån bara ska kolla till katten med jämna mellan rum..alla katter visar inte jätte mycket tecken innan dom ska föda.

Ibland kan dom vara sitt vanliga jag och i nästa minut så kommer ungarna.

Mara-Bell
0

Nu spelar det ingen roll hur jag har gjort, för hon har fått två ungar nu. Min sambo var hemma med henne då, men nu har jag åkt hem för att kolla så allt går bra och så han kunde åka och jobba. Hon tvättade ungarna själv, men vi fick avnavla dom åt henne. Nu ligger dom och diar och hon ligger och spinner. Får se om det dyker upp några fler, hon har ju trots allt gått upp 1,4 kg. Än är det en helsvart och en svart/brunrandig(tror jag), den är fortfarande lite blöt i pälsen. Har inte kollat könen än.

Mara-Bell
0

Nu kom det en till, en orange :)

Mara-Bell
0

Denna ungen avnavlade hon själv och åt upp moderkakan :)

Mymlan
1

#14 Orange = röd.. Bra de äter upp moderkakan det hjälper dra ihop livmodern, de behöver ej äta upp alla o de kan bli lösa i magen av moderkakan.

Gissar att den röda är en hane..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Mara-Bell
0

Gissar också på att den röda är en hane. Men kan inte en sköldpadda få röda honor om hon är parad med en röd hane?

Mara-Bell
0

En 4:e unge har nu anlänt, en mörkrandig till, men med vita tassar. Det ser ut som om den svarta, röda och den sista randiga är hanar. Den första randiga ser ut som en hona. Ungarna väger mellan 109 och 131 gram.

Mara-Bell
0

Tror det kan vara en till på G snart.

LaSadie
0

#17 Är hon sköldpadda och parade med en röd hane så kan hon få röda honor ja.

Mara-Bell
0

Var kanske bara eftervärkar, för nu ligger hon och sover medan ungarna diar.

[Bettanbop]
0

Jag har en kompis som  fick vänta ett dygn mellan första kattungen och dom nästa.

Men inte behöver man göra sådant ståhej över en förlossning, Varför skulle en katt inte klara en förlossning själv? jag har då fått lära mig att man ska lägga sig i så lite som möjligt och låta katten sköta sig själv. Vet man att katten har haft förlossnings svårigheter avlar man givetvis inte på den katten igen.

Min hona får då vara ifred, och jag rör knappt ungarna dom första dagarna om jag inte måste, eller anar oråd. Klart jag kikar att det går bra om jag är hemma, men jag tar inte extra ledigt.

Mara-Bell
2

Jag har bara lagt mig i där jag tyckte det behövdes. Hon verkade inte förstå att man skulle bita av navelsträngen. Hade fel om att hon gjorde det på den ena. Det var bara fostersäcken hon slickade i sig, efterbörden kom strax efter och navelsträngen satt kvar. Sen var jag tvungen att puscha på henne lite för att slicka den sista ungen, hon var helt slut. Nu har hon sovit en stund och ätit så nu verkar hon pigg igen. Tvättar både sig själv och ungarna för fullt.

[Emma--]
9

Skönt att det verkar ha gått bra :) #22 för att man kan aldrig veta säkert och då ska man självklart övervaka IFALL man måste hjälpa katten på något sätt :) . Verkar ju ofta gå bra, men ibland går det långt ifrån bra. Sett ett flertal annonser i år där ungar sökt amma pga komplikationer under förlossning där någon hona dog. Och är man inte hemma när det händer blir det ju en onödig risk.

Mymlan
7

#24 sedan kan det bli så att honan ej får ut ungarna och behöver få kejsarsnitt.. Mycket kan gå fel..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Mara-Bell
3

Det verkar som om allt är över och har gått bra. Kan inte känna något mer i hennes mage och hon verkar pigg. Hon äter och dricker som hon ska och så fort hon inte gör det ligger hon hos ungarna. Kommer ha henne instängd i ett rum de första dagarna så hon inte flyttar runt på dom.

LaSadie
2

#26 Om dom inte är i sovrummet var beredd på att rulla ut en sovsäck :) De flesta vill inte vara ensamma utan vill ha sällskap.

[Bettanbop]
4

Så skönt att höra Mara.Bell, du verkar ha en sund och rätt bygd katt.👍

Jag blir så less och deppig när man ser hur vi mäniskor (vissa av oss) börjar forma om våra kära husdjur, avlar fram förändringar i uppbyggnaden så att dom blir beroende av oss.

Katterna och hundarna kan inte sköta sin hygien själva längre, inte föda normalt längre, andnings svårigheter, sjukdomar, exem, osv.

Många uppfödare har slutat tänka på djurets bästa.

Mara-Bell
1

Hon verkar faktiskt inte ha nåt emot att vara själv. Hon jamar inte efter oss om vi inte är där i alla fall. Har startat en tråd på huskatter iFokus där jag tänkte uppdatera med bilder på dom ifall ni vill se hur dom ser ut :) Äter så det knakar gör dom i alla fall. Dom har gått upp ca 15 gram allihop :)

[Emma--]
10

#28 men komplikationer behöver inte betyda att katten inte är sund. Även om det såklart finns i alla fall hundraser som inte kan föda själva. Men att övervaka förlossningar hos katter borde väl vara lika normalt och naturligt som att dom flesta av oss människor föder på bb?

LaSadie
3

#29 Jag trodde min katt var trygg och klarade att vara själv i rummet, hon hade inga problem med det innan de föddes. Men icke, fick sitta i bolådan en vecka och hålla sällskap innan de andra katterna tilläts vara inne i rummet.

mitzerl
12

Bettanbop, skulle du själv kunna tänka dig att föda barn helt på egen hand, utan någon som helst hjälp av barnmorskor? Och om barnet fastnar eller kommer fel så tar du gladeligen risken att ligga och dö i ensamhet? Eller varför är det bara katter som du tycker skall utsättas för detta?

oh-la
11

#28, det handlar inte om att djuren är avlade för att inte kunna klara en förlossning, men en förlossning är trots allt något som kan gå otroligt fel, och det är viktigt att, vid eventuell komplikation, kunna hjälpa mamma katt på ett eller annat vis. kejsarsnitt kan behövas hos alla djur, hur sunda eller sjuka de än är. även om 95% av alla kattförlossningar går utan problem skulle i alla fall inte jag vilja riskera min katt för de övriga 5%. det handlar inte om att förmänskiga, utan om att kunna hjälpa sin katt om man skulle ha otur att något går fel, en unge fastnar eller något annat händer.