Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 860 ggr
tipzy
1

brukar du ha din katt lös?

har en  raskatt som snart är 1 år och jag har honom alltid lös när vi är ute och går i skogen. han följer efter mig som en hund, ibland går han iväg en liten bit själv om han ser nåt intressant som en fågel eller nåt men han går oftast inte så långt. och om vi tappar bort varandra jamar han alltid. Men bör jag vara mer försiktig? när jag läser trådar här verkar alla ha sina katter kopplade jämt. När vi möter folk säger dom ofta. oj vågar du verkligen ha den lös? han gillar ju att springa fritt, kopplet är ju så kort och så trasslar han in sig i träd och buskar när vi är i skogen. Så hur gör ni när ni är ute och går? ni som aldrig släpper era katter, har ni testat nån gång och det inte funkat eller känner ni att ni inte vågar för att ni inte litar på katten?

Thaeri
5

Det som folk oftast reagerar över här på Katter är inte att ha sin katt lös i sak, utan att den får gå ute fritt utan uppsyn. Inte promenad, utan att släppa ut katten genom dörren och låta den klara sig själv tills den kommer in liksom.

Det du beskriver är ju som selpromenad men utan den rent fysiska begränsningen liksom, och jag ser inget fel med det. Visst, har man en sele på är väl risken mindre att kissen springer iväg av sig själv, men om den kommer ur selen så har man nog större problem än vad du skulle ha om din kisse försvann lite längre bort än vanligt.

Så jag kan bara säga grattis till att du har hittat en lösning som funkar för både dig och kisse🙂

[Mustangcab]
1

Är din katt kastrerad. Undrar då du har den lös?

tipzy
1

såklart

[Mustangcab]
3

# 3 Utmärkt! Då blir det inga andra producerade av honom.

Om han nu går på det sättet du beskriver så anser jag att det är helt OK förutsatt att det är ganska folktomt så att han inet blir skrämd av någon med hund.

OberonsMatte
5

Jag går ut med mina katter i koppel tills de är vana vid miljön, lärt sig att vara där jag är, kommer när jag ropar, vet var de bor och tills de är vuxna nog att vara lite försiktiga och misstänksamma. Sedan får de gå lösa under utevistelsen, men jag är med och ser till att de håller sig inom det område jag tycker är ok. Självklart är de även kastrerade, id-märkta och ägarregistrerade.

Mina 4 katter älskar när jag går en liten runda i parken/skogen (går samma runda varje gång) och följer mig som små hundar (även grannens utekatt brukar hänga på).

Sajtvärd Katter iFokus

tipzy
3

ah vad bra. Förra veckan kom en gubbe och verkade nästan lite sur och sa men hur vågar du ha den lös? den kan ju springa och gömma sig under en sten så att du inte hittar den! 😮 Så jag tänkte herregud jag kanske inte borde ha honom lös mer, men då tycker jag synd om honom han gillar ju det. Men jag fattar ju såklart att det inte är helt riskfritt det skulle ju kunna komma en lösspringande hund och jaga honom eller liknande

Kaiia
2

Min katt får gå in och ut som han vill, men då och då så går vi ut i sele eller bara vanliga promenader. När han inte är kopplad brukar han följa efter mig, och så försöker jag se när han vill hem igen osv. På landet har vi mer fria såna promenader, när vi sticker ut i skogen utan stigar. Då går antingen han eller jag först, och den som går först ropar alltid på den andra.

Det har hänt att han har gömt sig. En gång var här hemma, och då var det kanske nåt mer intressant nån annanstans. Jag gick hem, och så kom han hem lite senare. Den andra gången var på landet, och då väntade jag en halvtimme kanske. Då hade han undersökt en grotta som jag inte hade sett.

Men fortsätt gå era promenader ni! Men var bara beredd på att din kisse kanske vill göra nåt du inte är beredd på, så du får vänta en bra stund :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

OberonsMatte
4

#6 Ja, självklart är det inte helt riskfritt, men det är det inte att ha katten i koppel heller. Blir katten jagad av en hund tycker jag att det säkraste (och bästa) är om katten har möjlighet att fly och t.ex. klättra upp i ett träd eller gömma sig i ett buskage. Har man katten kopplad sitter katten fast när den försöker fly och det kan både vara farligt och traumatiskt för katten. Risken att både man själv, katten och hunden får skador är ganska stor ifall man låter dem få närkontakt när katten har panik.

Mina katter har blivit jagade av lösa hundar flera gånger, men varken tagit fysisk eller psykisk skada av det. De har bara sprungit och gömt sig eller upp i ett träd. De är inte livrädda för hundar trots dessa erfarenheter, men har lärt sig att vara vaksamma och hålla sig undan om det är hundar i närheten.

Sajtvärd Katter iFokus

[Lilyz]
1

Tycker det låter helt underbart att era promenader fungerar så bra så jag ser inget fel med det :) Finns ju risker med precis allt man gör (jaa nästan iaf) så om du och misse njuter av era prommisar så tycker jag helt klart att ni ska fortsätta :D

[JeanetteK]
0

Vi bor på en gård på landet och vi har fem katter. Två av katterna är stallkatter som bott här längre än vi. 🙂Dom är alltid ute. Men mycket keliga och sociala. De tre andra är fd innekatter som nu får göra som de vill. De sover nästan alltid inne. När vi bodde i Stockholm var katterna i stort sett aldrig ute.

Zorbaaa
0

jag har min kille ute lös.
raskatt å innekatt men ibland får han komma ut, i början va det mest läskigt och han kröp/pinnade på en bit, mjauade och kom tillbaka, men nu börjar han bli riktigt cool och ska böka i buskarna :)

håller noga koll på honom och tar in honom om vi möter nån hund eller så. inte för att han bryr sig, men man vet ju aldrig med hundar :D