Bajsar utanför lådan
Hej
Jag har haft det här problemet nästan sen Siri kom till oss 12 veckor gammal för ca 1 år och 3 månader sen. Hon går på lådan ibland och ibland inte. Hon kissar aldrig utanför utan bajsar bara. Och det är alltid i närheten av lådan så antar att det är nåt med antingen lådorna eller materialet hon är missnöjd med.
Som det är nu har vi tre lådor, varav en med huv. Den med huv vägrar hon att gå på så har tänkt köpa en tredje utan huv. Vi har bara Siri och en katt till, en kastrerad hane.
I toaletterna använder jag mig av Ever Clean Less Track och har alltid gjort det då det fungerar utmärkt till Gösta, en långhårig huskatt. Jag städar toaletterna 1-2 ggr om dagen och byter helt i dom med 1-2 månaders mellanrum. Jag trodde först att hon inte ville bajsa i en låda där det redan fanns en hög, men hon har även börjat gå utanför när lådorna är näst intill rena, även om det bara är en liten kisshög i.
Skulle behöva lite tips på vad jag kan gör, och jag har läst artiklarna om det, men det kan ju finnas fler tipps.
Siri är inte kastrerad med ska kastreras till hösten, vet inte hur mycket det kan påverka beteendet.
Kan hon vara känslig mot dofter kanske? Jag provade Less track till min perser och pga allergi är jag ibland känslig mot dofter som parfym och liknande. För min näsa var Less track jättejobbig. Min kisse gick i lådan men hon grävde inte ner sitt bajs under Less track-tiden. Trots det luktade hela hennes päls som kattsanden och alla textilier som hon gick på luktade och våra kläder om vi lyfte henne. Det kändes inte så fräscht och även min make tyckte att det var jobbigt.
Jag bytte till oparfymerad Kattsand och det är skönt för min näsa samt att min kisse numera gräver som en tokig i sin kattlåda.
Om du ändå vill ha lite grovlek på kornen då du har en långhårig katt så kan jag rekommendera Extreme classic black label, det är min katts favoritsand.
Det är ju inte säkert att det är just detta som påverkar din kisse, men det kan vara värt ett försök!
Står alla lådor i badrummet eller står de på olika ställen? Kanske känner sig katten inte tillräckligt trygg där lådorna står för att våga göra bajsproceduren där. Speciellt om en annan katt kan ligga på lur. Vi människor tycker om att gå undan och stänga dörren om oss när vi är på toa, medans katter ofta vill ha koll på sitt revir, övriga familjemedlemmar och reträttvägar. Less track är grovkornig, och min veterinär rekommenderade mer finkornig sand till min felkissare. Så det kanske kan vara värt att testa en finkornig sand som Everclean unscented eller Extreme classic gold label. De ska vara oparfymerade! Är felbajsaren ranglåg? Tänker att felbajsandet kan bero på att den inte törs bajsa i samma låda som din andra katt. Att bajsa och kissa är ett revirbeteende och katter i det vilda kissar och basar aldrig på samma ställe som en annan katt, om de inte vill mucka gräl då. Hoppas du fick lite idéer kring beteendet. Lycka till!
Vi hr två lådor i källaren och en på övervåningen. hade på fler ställen innan, men hon ville bara gå i källaren. Hon kan gå och kissa i samma låda som Gösta kissat i precis innan, det är bara bajsa hon inte vill. Jag har faktiskt ingen aning om vem utav mina katter som är högst i rang. Dom äter ur samma skål oavsett vad det är för mat, dom leker med samma leksaker utan att kivas. Dom har aldrig så mycket som fräst åt varandra sen vi köpte Siri. Gösta har bott hos oss i två år, så han är ju den som varit här längst och är äldst.
Men jag ska testa att köpa en låda till och byta sand i alla de lådor hon går på. Kan ju använda upp den less track jag har kvar i lådan med huv, för det är bara Gösta som går på den.
Spontant låter det ju som att dina katter håller sams. Men jag har bara en katt så jag är inte så haj på det där med katters samspel.
Det är jättesvårt att veta varför katten gör som den gör, men med små förändringar så kan man få ganska stora resultat, om man gör rätt.
Hoppas att du får mer bra svar från andra kunniga. Jag är bättre på det motsatta problemet då jag har en katt som bajsat rätt men kissat fel tills för lite mer än ett halvår sedan och jag nu hoppas ha kommnit till bukt med problemet.
Lycka till!
När bör man märka skillnad efter sandbyte? Har haft finkornig difteri sand i lådorna ca 1 vecka nu utan resultat. I går bajsade hon på golvet trots att det fanns tre helt rena lådor. Finns det fler tips man kan testa?
Hur kommer det sig att hon inte är kastrerad ännu? Kastrering är nog det första jag själv skulle ha provat.
Har du ett högt klätterträd? I så fall är det vanligt att den katten som står högst i rang brukar ligga högst upp i klätterträdet.
Har din katt problem med magen eller har hon haft det tidigare? En katt som har problem med magen kan få för sig att det är "lådans fel" och väljer då att bajsa bredvid.
Tänk även på att katter revirmarkerar genom sin avföring. Katter kan bajsa på alla möjliga platser för att t ex "skicka meddelanden" till andra katter.
Ibland kan man ha nytta av att diskutera problemet med en kattbeteenderådgivare.
Undvik också att rengöra kattlådan med rengöringsmedel som luktar t ex citron, det är en lukt som kan få katter att inte vilja använda/gräva i lådan.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hon är inte kastrerad än eftersom hon är dräktig och det är en planerad dräktighet. Beteendet hade hon ju redan innan hon blev könsmogen, hon har haft det sen hon flyttade hem till oss vid 12 veckor. Däremot har det blivit värre sen vi flyttade till huset vi bor i nu.
Jag har ett takhögt klätterträd, och dom turas om att ligga högs upp, det är bådas favoritplats, men det är först till kvarn som gäller här. Är platsen upptagen lägger den andra sig ett snäpp längre ner.
Jag rengör lådorna med klorin, det är ju en doft katter ska gilla?
När dom revirmarkerar bajsar dom väll överallt? Hon bajsar bara nere i källaren där lådorna står. När hon ska bajsa kan hon hoppa i lådan och kraffsa runt lite. Men är hon inte nöjd hoppar hon ur den igen och bajsar på golvet.
Hon har aldrig haft problem med magen, varken för lös eller för hård avföring.
Jag har ställt kattlådorna i hörn.. där de kan känna sig trygga. Stora öppna lådor med fin sand är det bästa. Sanden jag använder just nu är starkt parfymerad.. och katterna är tokiga i den. När jag hällt i ny sand, så ligger de och rullar runt i sanden. Kanske vill de sätta sin egen lukt i sanden. Bajsar katten utanför lådan, på ungefär samma ställe varje gång, så ställ en till låda på just den platsen eller flytta lådan dit. Det fungerade för mina kattungar när de var riktigt små. De ville bajsa på ett mer undangömt ställe än jag hade lådorna på. Hellre några lådor extra än för få. Jag läste att man ska ha en kattlåda per katt… plus en extra. Testa ställa en kattlåda där katten bajsar. En stor öppen låda med fin sand i. :)
Hon bajsar aldrig på exakt samma ställe, bara på samma golvyta. ibland är det mitt på golvet, ibland närmre en kant. Som det är nu står det fyra lådor nere i källaren där hon bajsar och en på övervåningen. Har testat att flytta runt lådorna tidigare utan resultat. I början hade vi lådor på fler ställen i huset, men hon har hela tiden envisats med att det är i källaren hon vill gå på toa. Vi har altså två katter på fem lådor just nu. Lyckas jag inte lösa problemet genom att byta sand och ha fler lådor får jag försöka toaträna henne från grunden. Läste på en internetsida att man kunde försöka det, ha henne instängd i ett rum och ha överdrivet många lådor i början. Men vill inte stressa upp henne med att hålla henne instängd så länge hon är dräktig. Funderade på om man kanske kunde göra det i samband med att kattungarna toatränas sen, eller är risken att hon blir stressad av att vara instängd med dom inte kunna röra sig fritt som hon brukar?
Hade jag varit i din situation, så hade jag gjort som du beskriver… stängt in henne i ett rum med allt hon behöver. Blir hon stressad av annan katt i vanliga fall så fungerar det ju när hon är ensam. Väntar man tills hon fått kattungar så är hon ju inte ensam längre… och ju tidigare man försöker bryta ett felaktigt beteende, desto lättare är det. Fungerar det när hon är ensam, så är det något som inte är riktigt bra mellan katterna. Nån form av stress. Det är lättare att lösa problem när man vet orsaken. Jag hoppas att det löser sig.
Mina egna katter blev tryggare efter att jag skruvat upp små hyllor (trappsteg) på väggarna så att de kunde hoppa upp och lägga sig överst på bokhyllor, med översikt över hela rummet. Katter älskar att ligga högt.
Det finns en bra tv-serie om katter med problem: "My cat from hell". Den rekommenderar jag.
Det kan ju vara bra att lösa det här innan kattungarna kommer, då hon annars lär dem fel vanor. Jag tror på att begrränsa henne och se till att lådorna är så inbjudande som möjligt.
Jag har också samma problem fast med min hankatt.
Först gick han alltid på lådan, sen var det en period då han bara kissa i lådan och bajsar precis utanför lådan (vilket gör min sambo helt galen).
Vi var in till arken zoo och frågade om tips, så vi testade byta Kattsand (fick 10kg gratis kattsand👍), smiley cat tror jag den heter och det funkade! Nu har vi flyttat och i början gick han på lådan som vanligt men nu de senaste dagarna har han börjat med att bajsa utanför lådan igen!
Vi har två katter, en hane och en hona. Och vi har två kattlådor, båda med lock men en har lucka, men har har ju gått på båda förut.
Tyvärr så har vi inte plats för fler lådor och vi har inget annat rum att ha en till kattlåda i eftersom vi bor i en tvåa.
Ska jag testa byta sand igen??
#13 Jag skulle prova att ta bort locket på den ena.
#12 Ta bort locken. Det kanske blir fräschare för er, men det är ju inte nu som ska behöva gå ut och skita där. Jag tror inte ni skulle vilja ha en instängd toalett som inte vädrades :/
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Prova att helt byt sant. Köp en ny sort. Har för mej att all EC sand är finkorning? så det bordet inte vara så att det är för stora stenar i sanden. Men som sagt jag skulle byta sand o testa det. någon helt annan sort.
Uppdatering: Efter mycket krångel med sandbyten och fler lådor utan resultat bytte jag tillbaka till den gamla sanden. Nu har hon gått på lådan i över två veckor utan att något hamnat utanför. Så nu håller jag tummarna för att det ska fortsätta fungera. Jag har nu 4 kattlådor utan huv och en med med Ecer Clean Less Track. Och jag måste tömma dom minst 2-3 ggr om dagen, men det gör jag så gärna bara Siri är nöjd.